ההצגה "KULA 930" קרדיט אלברטו מודיאנו
ההצגה "KULA 930" קרדיט אלברטו מודיאנו

עולי טורקיה מעדיפים את רעננה. עכשיו גם ההצגה הגדולה מגיעה לכאן

רעננה, העיר המועדפת על עולים מטורקיה, מארחת את ההצגה היהודית-טורקית בת 40 השנה, "KULA 930". חמישים שחקנים מגיעים מטורקיה. "זה משהו מטורף מבחינתי", אומר סמי גרשון

פורסם בתאריך: 2.11.18 13:24

בשנים האחרונות, בין אם הרגשתם בכך או לא, רעננה הפכה לעיר המועדפת על עולי טורקיה. מספר העולים המעדיפים את העיר המעודדת קליטה מטפס לאיטו, ולפני כשנה אף הוקם בית הכנסת 'נווה שלום' שמשרת כ-800 עולים חדשים מטורקיה המתגוררים ברעננה. לכן, כשההצגה היהודית טורקית בת 40 השנה, "KULA 930", חיפשה מקום לבצע בו הופעת בכורה בישראל, רעננה נראתה כמו הבחירה הטבעית.

"יש עליה שקטה ומורגשת של יהודי טורקיה לישראל בגלל המצב תחת שלטון ארדואן", מספר עזרא בכר, סגן יו"ר התאחדות יוצאי טורקיה בישראל, "יש הרבה מאוד יהודים שמגיעים לארץ ומשתכנים ברעננה. העליה הזאת כוללת בתוכה יותר צעירים ומשפחות מאשר זוגות בגיל מבוגר".

על מה מספרת ההצגה?

"משמעות שם ההצגה " KULA" הוא 'מגדל', זה מתייחס לבית הכנסת 'נווה שלום' (שעל שמו הוקם בית הכנסת ברעננה) באיסטנבול, סביבו כל הקהילה היהודית בעיר התמקמה והתפתחה במשך חמש מאות שנים. ההצגה מספרת על טורקיה בשנות ה-30, שנותיה הראשונות של הרפובליקה הטורקית וכיצד יהודים חיו באיסטנבול באותה התקופה. ההצגה כוללת שירים בלדינו, ומציגה באמצעות קומדיה ודיאלוגים שנונים את חיי העם היהודי בגולה בטורקיה. מגיעים בטיסה מטורקיה כ-50 שחקנים במיוחד להצגה. בנוסף, 12 ילדים ישראלים שעלו מטורקיה ישתתפו בהצגה בשירה. זה מאוד מרגש, בהצגה יש שחקנים מקוריים ששיחקו בהצגה הראשונה לפני 40 שנה. חשוב לציין שראש קהילת יהדות טורקיה והרב הראשי של טורקיה יהיו נוכחים בהצגה כאורחי כבוד".

אם ההצגה רצה כבר 40 שנה באיסטנבול, למה רק עכשיו להביא אותה לישראל?

"החלפנו הנהלה לפני כחצי שנה בהתאחדות יהודי טורקיה, וההנהלה החדשה שמה לה כמטרה להשקיע יותר במקומות עם ריכוז גבוה של עולים מטורקיה, כמו רעננה, ולתת לעולים חיבור לתרבות היהודית בישראל ובגלות. הרעיון להביא הנה את ההצגה עלה לפני כחצי שנה. זו הצגה מאוד מוכרת אצל כל יהודי טורקיה. הכרטיסים לשלושת המופעים בארץ נמכרו כמעט מיידית, למעלה ל-1000 כרטיסים. ההצגה מגיעה לשלוש מופעים במשכן לאומנויות הבמה ברעננה בסוף השבוע הזה, אך כל הכרטיסים כבר נמכרו."

למה אתה חושב שיש עליה יותר חזקה של יהודים מאשר פעם?

"בגלל בעיות פוליטיות, אנטישמיות, בעיות כלכליות שנוצרו בשלטון ארדואן. ישראל היא יעד טבעי ליהודי טורקיה. בשנים האחרונות עלו מטורקיה כ-400 יהודים בשנה. בחמשת השנים האחרונות לפי החישוב שלנו עלו כ-15% מאוכלוסיית יהודי טורקיה".

איך הקהילה הטורקית משתלבת ברעננה?

"נהדר. לפני כשנה נפתח בית כנסת לקהילה הטורקית. בסך הכל מרוצים מרעננה. לפני כחמש-שש שנים קלטו עולים חדשים במרכז הקליטה ברעננה. כשהעולים ראו שהחיים טובים ברעננה, גם יהודים שהגיעו למשרדי קליטה אחרים בארץ הגיעו בסופו של דבר לרעננה. בסופו של דבר רעננה הפכה להיות מפה לאוזן, למקום אליו כל הטורקים מגיעים. פעם הטורקים היו מתרכזים בבת ים, והיום זה רעננה. ברעננה יש לנו גם אולפן שממומן ע"י התאחדות יוצאי טורקיה ויש לנו קשרים טובים עם העירייה".

ואכן, עולים מטורקיה שהשתלבו ברעננה מספרים כי מעדיפים את העיר על פני אחרות. ההצגה שמגיעה העירה מבחינתם, היא זיכרון ילדות מתוק שהם זוכים לחוות שנית על אדמת הארץ.

"ראיתי את ההצגה פעמיים באיסטנבול, לפני 30 ו-15 שנה", מספר יוסי ברכה, 48, שעלה לפני עשר שנים לרעננה, "אני מאוד מתרגש שההצגה מגיעה לישראל. אני מתכנן ללכת עם אמא שלי, היא מאוד תשמח".

יוסי ברכה

יוסי ברכה

איך היו חיים כיהודי בטורקיה?

"רציתי לעלות מספר פעמים לארץ, אבל לא הצלחתי מסיבה כזו או אחרת. ליהודים לא כל כך קשה לחיות שם. אתה לא יכול לדוגמא ללכת עם כיפה בשכונות הדתיות שם, אבל כן היו לי הרבה חברים מוסלמים וכן הייתי חלק מהקהילה. העלייה לישראל מגיעה לא ממקום של פחד אלא ממקום של תקווה והתחלה חדשה".

סמי גרשון, 49, שעלה לפני תשע שנים מטורקיה, מספר מדוע בחר לעלות דווקא לרעננה. "היה פה מרכז קליטה, זה היה או אשדוד או רעננה", מספר גרשון, "ואח שלי היה ברעננה כבר אז הצטרפתי אליו. אחר כך ראינו שזו באמת עיר נחמדה, הרמה גבוהה והעיר טובה לילדים. אז החלטנו להישאר כאן".

סמי גרשון ומשפחתו

סמי גרשון ומשפחתו

מה אתה חושב על ההצגה הפופולארית שמגיעה לארץ?

"אני גאה בזה מאוד, זה משהו מטורף מבחינתי, מצוין. הצגה מאיסטנבול שאני בעצמי ראיתי, מגיעה לרעננה, זה מדהים. זה חשוב לקהילה הטורקית ברעננה כי מבחינתם זו פיסת תרבות יקרת ערך. זה ממש מאחד אותנו, אין מה להגיד".

המופע "KULA 930" יוצג במשכן לאומנויות הבמה ברעננה במוצ"ש – 3.11, ובראשון 4.11 בשעה 20:30. כל הכרטיסים להצגות כבר נמכרו.


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון רעננה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    העובדות לא כל כך נכונות …..
    ההצגה לא עושה הופעת בכורה. היא היתה כאן לפני שנים והתקיימה בבת ים.. היכן שבשנים ההן היתה העיר עם ריכוז גבוה של עולים מטורקיה.

  2. הרמן

    מתי הרכבת תיסע מרעננה לתל אביב באופן ישיר ולא דרך הוד השרון, כפר סבא, ראש העין, פתח תקווה, בני ברק,אוניברסיטה,ובסוף בסוף מגיעים אחרי כמעט שעה לתחנת ארלוזורוב

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר