יהונתן תפוחי
יהונתן תפוחי

הדרך ליער המאכל הראשון בהרצליה עוברת בסדנה החינמית של יהונתן תפוחי

מפגש ראשון בדרך להפיכת מגרש החנייה המאולתר בצומת הרחובות העלייה השנייה-כיבוש העבודה ליער מאכל, מתקיים הערב בהנחיית המומחה לפרמקאלצ'ר יהונתן תפוחי

פורסם בתאריך: 19.11.19 09:54

היום בערב (שני), בשעות 21:30-19:00, תפתח, לראשונה בהרצליה, סדנה ייעודית להקמת יער מאכל עירוני. את הסדנה, שמתקיימת בבית קינן, יזמה עיריית הרצליה בהובלת מנהלת מדור קיימות ביחידה לאיכות הסביבה בעירייה לירון מעוז, וינחה אותה יהונתן תפוחי, המנהל של מכללת פרמה ללימודי אקולוגיה וסביבה, שמעביר סדנאות על יערות מאכל ופרמקאלצ'ר ברחבי הארץ ומלווה את הקמתם.

הסדנה ניתנת לתושבים ללא עלות וכוללת שבעה מפגשים שבועיים המשלבים פעילות עיונית ומעשית בשטח. במפגשים ילמדו המשתתפים מגוון רחב של נושאים, כגון חקלאות בת קיימא, שימור קרקע ומים, מיקרו אקלים, עיצוב וניהול היער ועוד. בסופו של דבר, לאחר תכנון מעמיק ויסודי ולאחר שיבצעו פרויקטים אישיים, יקימו המשתתפים את יער המאכל הראשון בהרצליה בצומת הרחובות העלייה השנייה-כיבוש העבודה, ששימש בעבר כמגרש חניה מאולתר.

השטח שבו יקום יער המאכל בהרצליה. צילום מיכה אראל

"זה יהיה יער המאכל הראשון בהרצליה ואני מקווה שאחריו יוקמו עוד ועוד יערות מאכל", אומר תפוחי, "זה התחיל בקריאה של הקהילה, של קבוצה של הגיל השלישי 'ותיקים בסביבה' ובין המובילים הפעיל מיכה אראל. הם פגשו אותי בתקופה שהייתי מפקח גנים ונוף בעיריית הרצליה, לפני כשנה, ואז נוצר ביני לבינם קשר טבעי. נפגשנו הפעילים ואני והתחלנו לגלגל את הרעיון יחד עם היחידה לאיכות הסביבה בעיריית הרצליה ואגף שאיפ"ה, שמאוד תומך בנטיעת עצים ואף זכה השנה במקום בראשון בתחרות היער העירוני שערכה קק"ל. לאט לאט זה קרם עור וגידים וחשבנו איך נוכל ליצור המשכיות לפרויקט הזה של יערות המאכל שהוא תולדה של שיטת הפרמקאלצ'ר. החלטנו להכשיר את המשתתפים, לחשוף אותם לרעיונות, לשיטה ולפילוסופיה של יערות מאכל כך שהם יוכלו לתכנן יער מאכל, יהיו עצמאיים בשטח ויעבירו את הידע שלהם הלאה, ובכך נשמר אותו וניצור המשכיות. הרעיון הוא להעביר את הידע לכל מי שמעוניין ולהרחיב את יער המאכל לכל מקום אפשרי".

אז מהו יער מאכל?

"יער מאכל הוא מערכת לייצור מזון טבעי, לא מסונתז ולא מעובד בתוספים כימיים. הוא מושתת על האינטליגנציה הבסיסית של הטבע, וזה בעצם לקחת תבנית טבעית שקורית בטבע ולהפוך אותה למערכת אנושית. יער המאכל בנוי בשכבות. בשכבה החיצונית יש עצים חלוצים ועצים קושרי חנקן, שלוקחים את החנקן באטמוספירה וקושרים אותו לקרקע וכך הוא הופך להיות מזון זמין לצמחים ומטייב את הקרקע. כיום חקלאים עושים את זה בצורה מלאכותית ולא בריאה לאדם ולאדמה. במעגל הפנימי יש עצי פרי 'מפונקים', למשל עצים טרופיים, וצמחים אחרים שהם רכים, שבירים ופגיעים יותר.

"צריך להבין זה לא לא רק יער יפה שנותן אוכל. הוא משמש מקום מפגש לקהילה ולציבור הרחב, הוא אקולוגי כי הוא חסכוני במים. אם ירבו יערות מאכל אולי הם אף יאטו את ההתחממות הגלובלית. הרעיון הוא שמשתתפי הסדנה יתכננו את היער ויתנסו בפרויקטים האישיים שלהם, ואחרי ארבעה שיעורים עיוניים יעברו לעבוד ביער. אני מקווה שדרך הסדנה העניין יעבור להמון ויהיו עוד 20 קורסים בשנה. אני מקווה שזה יהיה מוטמע במערכת החינוך ויהיה חלק טבעי מהחיים שלנו ומאתנו".

יער המאכל במושב בית נחמיה. צילום: יהונתן תפוחי

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר