פירות יבשים. צילום אייל טואג
פירות יבשים. צילום אייל טואג

לקראת החג, עושים לכם סדר: אילו פירות יבשים כדאי לאכול?

רגע לפני חג האילנות והפירות היבשים, הנטורופת הרענני, אוהד אטיה, עושה סדר: אלו יתרונות יש לכל פרי יבש, כמה מותר לאכול, מהו השילוב המנצח ולמה צריך לשים לב לצבע

פורסם בתאריך: 20.1.19 18:07

מה הקשר בין משמש לבריאות העיניים? איך הדמיון בצורתו של אגוז מלך למוח האדם מתבטא בערכים התזונתיים שלו? הנטורופת אוהד אטיה מגיע לעשות לכם סדר באגוזים ובפירות היבשים. אטיה, בן 28, מתגורר ברעננה כבר שנתיים וחצי, ומתמחה בטיפול בצמחי מרפא, רפואה פונקציונאלית (רפואה המתמקדת באבחון הגורמים והתהליכים של המחלות ובטיפול בהם בהתבסס על בדיקות מעבדה מתקדמות), ובעיות עיכול. כיום, עובד אטיה בחברת "אקו לאב" וכמטפל פרטי. בחרנו יחד איתו עשרה סוגים של פירות יבשים כדי להבין האם כדאי לאכול אותם, ואם כן אז כמה.

אבל עוד לפני העשירייה הפותחת של אטיה, הוא נותן כמה דגשים שכדאי לשים אליהם לב:

"מאחר ואין בפירות היבשים נוזלים", מסביר אטיה, "100 גרם פירות יבשים יכולים להכיל פי 2-5 יותר סוכר מאשר פרי טרי. לכן, דרך מעולה לצרוך את הפירות היבשים וליהנות מהיתרונות התזונתיים שלהם מבלי לדאוג מעליית הסוכר היא צריכה שלהם לצד אגוזים ושקדים. זאת בגלל שאגוזים ושקדים מכילים באופן טבעי כמות נמוכה של סוכרים והרבה חלבון ושמנים בריאים, ולכן בעלי ערך גליקמי נמוך ובכך יאזנו את עליית הסוכר שנגרמת מפירות יבשים. לגוף ייקח יותר זמן לפרק את הפירות והאגוזים ביחד מאשר את הפירות לבד, ובכך תהליך העיכול והספיגה יהיה איטי ומאוזן יותר.

"לא מעט יצרני פירות יבשים מוסיפים כמות לא מבוטלת של סוכר לפירות", ממשיך אטיה, "מאחר ופירות יבשים מכילים גם ככה כמות גבוהה של סוכר. לכן כדאי להימנע מפירות יבשים שהוסיפו להם סוכר באופן מלאכותי".

עוד הוא מדגיש שכדאי לשים לב לצבע של הפרי היבש: "לא כל הנוצץ זהב, לא מעט פירות יבשים קורצים לנו בגלל צבעם הבוהק, אך הצבע הזרחני מגיע מצבעי מאכל מלאכותיים שתפקידם לתת לפירות מראה מגרה יותר. במידה ואתם רואים שהמשמש כתום מידי או הקיווי ירוק זרחני, כדאי לבדוק האם הם טבעיים לחלוטין או מכילים תוספות כמו צבעי מאכל", מציין אטיה, "כדאי לצרוך אותם במתינות".

אז רגע לפני ט"ו בשבט, חג האילנות והפירות היבשים, אטיה עושה לנו סדר בשולחן החג. ונותן טיפים:

1. אגוזי ברזיל. "אגוזי ברזיל עשירים בוויטמינים ומינרלים ומכילים כמות גבוה של סלניום, מינרל מאוד חשוב למערכת החיסון, בלוטת התריס והכבד. סלניום הוא נוגד חמצון חזק מאוד והוא משמש כחלק ממולקולה החשובה ביותר לנטרול רעלים בגוף האדם. למרות זאת, אגוז ברזיל אחד יכול להכיל לעתים מעל 100 קלוריות לכן יש לצרוך אותם במתינות".

2. משמש. "אחד מהפירות היבשים הפופולריים ביותר. משמש מיובש מקבל צורה עגולה שנראית כמו ממתק ולכן מאוד פופולרי על ילדים. הוא גם פרי נהדר לחשיפה ראשונית לילדים לעולם הפירות וירקות הפחות מוכרים. הוא גם מכיל ויטמין A החשוב לבריאות העיניים והעור".

3. אננס. אננס מיובש הוא פרי יבש שמכיל ויטמינים מקבוצת B ונוגדי חמצון. בנוסף לכך, הוא מכיל "ברומליין", אנזים ייחודי לעיכול חלבונים. לכן הוא מועדף כקינוח לאחר ארוחות גדולות, במיוחד ארוחות המכילות כמות גבוהה של חלבון".

4. תמר. "תמר מיובש, הוא פרי מצוין ובריא. הוא עשיר בוויטמינים מקבוצת B, ועתיר באשלגן החשוב לשמירה על לחץ דם תקין. בנוסף, הוא מלא בסיבים ולכן הערך הגליקמי שלו (הרמה בה הוא יעלה את הסוכר בדם לאחר שעה מצריכתו) הוא יחסית נמוך".

5. אגוז מלך – בצורתו הדומה למוח האדם. "אגוז מלך מכיל כמות גבוה של אומגה 3, הכוונה – תרכובת שומן שהגוף לא יודע לייצר בעצמו וחייב לצרוך אותה מהתזונה, משמע – חומצת שומן הכרחית. אומגה 3 ידועה בחשיבותה לשמירה על מערכת הלב וכלי הדם, אך היא לא פחות חשובה לפעילות מוחית תקינה ומשמשת לטיפול בהפרעות קשב וריכוז, דמנציה, אלצהיימר, דיכאון וחרדה. אומגה 3 רגישה לחום לכן כדאי לשמור את אגוזי המלך במקרר בכדי למנוע את ההתחמצנות שלהם"

6. שקדים. "שקדים עשירים בסיבים תזונתיים ומינרלים חשובים לבריאות. הם עשירים במיוחד בסידן, ההכרחי לבריאות תקינה של העצמות והלב. כמות הסידן הגבוהה בהם גורמת לשקדים להיות מאוד בסיסיים ולכן יכולים לסייע מאוד במצבים של צרבת. קלייה של שקדים פוגעת בערכים התזונתיים שלהם בכך שהיא מחמצנת אותם ולכן אני ממליץ רק על שקדים טריים ולא קלויים".

7. קיווי. "קיווי באופן טבעי מכיל הרבה ויטמינים ומינרלים ובמיוחד ויטמין C אך לצערנו, ויטמין C מתאדה עם ייבוש הפרי. הוא פופולרי במיוחד על ילדים בגלל צורתו וצבעו הירוק זרחני. יש לזכור שבדרך כלל הצבע הזרחני של קיווי מיובש לא מגיע באופן טבעי מהפרי אלא מתוספת של צבעי מאכל שיגרמו לו להיות מגרה יותר לילדים, לכן מבחירה בין קיווי מיובש או טרי – קיווי טרי מנצח בהליכה."

8. תפוח מיובש. "לאחר הייבוש התפוח שומר מעט על הנוזלים, ולכן יחסית לפירות יבשים אחרים עליית הסוכר שלו יחסית נמוכה בתהליך הייבוש. הוא עשיר בסיבים החשובים לפעילות תקינה של מערכת העיכול ושמירה על תחושת השובע, ולכן הוא אידיאלי לאנשים שרוצים להנות מפירות יבשים (במיוחד בחג!) ועדיין לשמור על המשקל. תפוח מיובש מכיל ויטמינים רבים ובמיוחד מגנזיום, החשוב במיוחד לשמירה על לחץ דם תקין ובריאות הלב ולשמירה על הסידן בעצמות. מגנזיום מופרש בשתן ובזיעה, לכן במדינה חמה ולחוצה כמו שלנו, אין הפתעה שאחוז גבוהה מהאוכלוסיה סובל מחוסר מגנזיום."

9. צימוקים. "פרי מיובש כל כך פופולרי שיש לו שם משל עצמו. צימוקים מכילים מינרלים חשובים כמו סידן, מגנזיום ובמיוחד אשלגן אך הם מפוצצים בסוכר: 80 גרם פחמימות ל100 גרם צימוקים. זה המון.בנוסף, יש להרבה יצרני צימוקים נטייה להוסיף עוד סוכר ולהמתיק אותן, לכן כדאי מאוד להיזהר עם צימוקים ולאכול אותם במתינות."

10. תאנים מיובשות. "תאנים עשירות בויטמינים ומינרלים כמו ויטמינים מקבוצת B, אשלגן, סידן וברזל – שבזכותו הדם מצליח לשאת את החמצן לגוף.בנוסף, תאנים מכילות כמות גבוה של סיבים מסיסים במים, שעוזרים לספוח עודפי שומן ממערכת העיכול. "

אוהד אטיה. צילום פרטי

אוהד אטיה, תושב רעננה, הוא נתורופת מוסמך המתמחה בעשבי מרפא, רפואה פונקציונאלית ובעיות עיכול

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    רצוני להציע לחיים.וניר הצעה לתחום חניה ברוחובות שיש בהם חניות כמו אוסטרובסקי.היובל.מאחורי רולדין.למשך שעהבלבד.וזה אמור לעזור בקניות.שבעלי העסקים יחפשו חניה ברחובות הסמוכים חשוב ללקוחות.כדאי לחשוב.

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר