עידית רעננה עו''ד
עידית רעננה עו''ד

פירוק התא המשפחתי: כך תעשו את זה נכון

מזה 15 שנה שמגיעים אל המגשרת עידית אלפנדרי-מאיר, זוגות שבוחרים לפרק את התא המשפחתי. בשיחה איתה היא מספרת מהי הסיבה שאחוז המתגרשים עולה

פורסם בתאריך: 9.2.18 15:25

“המושג משפחה השתנה מאוד בשנים האחרונות. פעם משפחה קלאסית מסורתית הייתה שני הורים נשואים שחיים באותו בית עם ילדיהם” מספרת עורך הדין והמגשרת, עידית אלפנדרי – מאיר שמזה 15 שנה מקבלת בקליניקה שלה ברעננה זוגות שבוחרים לפרק את התא המשפחתי. “לי חשוב לשנות את האופן בו הציבור תופס את המושג משפחה. אלי מגיעים כל סוגי המשפחות ויום המשפחה צריך להיות לדעתי של כולם. כיום יש הרבה אפשרויות למשפחה כמו למשל גבר ואישה שלעולם לא היו זוג או חיים ביחד אבל בחרו לחבור אחד לשנייה רק בשביל לעשות ילד. גם זוג שהתחתן, הביא שלושה ילדים והתגרש, הם עדיין משפחה, פשוט משפחה שהתפצלה לשני תאים. אם לפני 30 שנים הכוונה ב”משפחה” ו”בני-זוג” הייתה לבעל ואישה, אשר נישאו זה לזו בחופה וקידושין, ולהם מספר ילדים, הרי שכיום אנו רואים שילובים שונים המרכיבים מערכת זוגית, למשל:נישואין בפרק ב’ כשלשני בני הזוג יש ילדים מפרק א’, משפחות חד-הוריות, משפחות חד-מיניות ועוד. אני רואה את זה לא רק בעבודה שלי אלא גם בחיים של אנשים מסביבי. היום ילדים מכירים את כל האפשרויות והבעיה היא לא הילדים אלא המבוגרים שצריכים לקבל את השינוי הזה ולהבין שמשפחה מגיעה בהרבה מאד צורות וצבעים ואף דואגת לעגן את עצמן על פי חוק, אני עוסקת בזה רבות, בין אם בדמות הסכמי ממון, והסכמים אחרים בתוך המשפחה, ובין אם בצוואות, בהורות משותפת, ועוד. אני קוראת לרשויות לשנות את יום המשפחה ליום המשפחות”.

אלפנדרי מאיר (42) מתגוררת ברעננה יחד עם בעלה יניב ושלושת ילדיהם. היא נולדה והתחנכה כאן ולדבריה מחוברת לעיר מאוד. "אני כל כך אוהבת בעיר שחילונים ודתיים גרים יחד ויש סטטוס קוו שכולם מכבדים אותו", היא אומרת, "אני מגדלת כאן את ילדיי ברוח של כבוד והערכה לאחר, מה שעולה בקנה אחד מבחינתי עם רוח העיר שלנו. היום אני גרה במרכז העיר וכך גם הקליניקה שלי. אני רואה את עצמי נשארת כאן תמיד". לדבריה של אלפנדרי מאיר, את חוויותיה בקליניקה היא יודעת לשמור מחוץ לבית ולזוגיות. “לא קל לחזור הביתה מתהומות של בכי וקושי בין בני זוג אצלי במשרד, אבל אני בוחרת לקחת את זה למקום של למידה מה לא לעשות ואיפה לא לטעות, וגם מקום של הערכה כלפי מה שיש לי בחיים, שהוא לא מובן מאליו.זה הכל עניין של סדרי עדיפויות.מעבר לכך שאני ובעלי הורים לילדים, אנחנו קודם כל חברים טובים, ואוהבים”, היא אומרת, “אנחנו משקיעים בזוגיות, בלשמר אותה חיה, נושמת, מהנה ומיטיבה עבור שנינו. זו ממש לא קלישאה. חשוב להקדיש לזה זמן ומשאבים. לפחות פעם בשבועיים אנחנו יוצאים לבילוי זוגי משותף. חשוב לשנינו לתבל את החיים שלנו בתכנים ולשמור על הקן המשותף”.

עידית רעננה עו''ד

עידית ומשפחתה

את מוצאת את עצמך משתמשת בכלים שאת נותנת לזוגות שמגיעים אליך, גם בבית?
“אני בטוחה שכן, כי אנחנו בית שהוא מאוד מדבר, אנחנו מדברים על הכל ואני מגלה שיש דברים שלקחתי מתחום הגישור. אני מודה שאני לומדת מהלקוחות שלי מה לא לעשות בזוגיות כי אני רואה אצלם בעיות שחוזרות על עצמן. למשל כשיש עומס בחיים, הילדים קטנים ושני ההורים עובדים וצריכים לנהל ביחד את הקונצרן הזה שנקרא משפחה, בדרך כלל הם הופכים להיות על אוטומט. זה בדרך כלל קורה כי הם כבר לא נוסעים ביחד ומוצאים זמן רק לעצמם. למזלי יש לי את הזכות לטפל בזוגות שמגיעים לשלב הזה אבל הם לא שמו את המסמר האחרון בזוגיות שלהם, ואיתם אני מנסה להגיע להסדר אחר, הסדר של שלום בית שכולל את הסכם הגירושין מוכן עבורם במידה והם כן יחליטו להתגרש, כולל משמרות ומזונות, אבל יש שם פרק של שלום בית הכולל דברים שרלוונטיים לזוג הספציפי, כולל זמן בילוי משותף ויציאות משותפות רק שניהם בלי הילדים ובערב לשבת לדבר ולא לבהות מול הטלוויזיה”.

 ומה קורה כשזוגות לא מוכנים לעבוד על שלום בית ורוצים להתגרש?
“אני קודם כל מבהירה להם שהם עדין שני תאים שהיו חלק מתא משפחתי אחד, וזה קשה להם כי הם באים אלי בשביל לסיים את השותפות המשפחתית. אני מסבירה להם שהם יכולים לעשות מה שהם רוצים אבל הילדים לא בחרו בזה שאבא ואמא יתגרשו ויש להם זכות לזוג הורים שיגיעו ביחד למסיבת חנוכה בגן לבר/ת מצווה, ליום הגיוס, לקבלת תואר אקדמי ועוד. אז אני רואה שמשהו אצלם זז כשמסבירים את זה מהזוית של הילדים, יותר קל להגיע להורים שמתגרשים. ברור שלא כל זוג יוצא מהמשרד שלי היישר לרבנות יד ביד אך יחד עם זאת, לאחר שיורד להם האסימון הם מבינים שאמנם יש סיבה לגירושים אבל הם צריכים להיות ביחד בשביל הילד ולא לעמוד בקצה המגרש באירוע של בית הספר או להתרחק בזמן אירוע משפחתי, מצב שיצור כאב וכעס אצל הילד”.

 זה לא סוד שבשנים האחרונות קיימת עלייה משמעותית באחוז הזוגות המתגרשים. מהי הסיבה לדעתך?
“זה שילוב של כמה אלמנטים. קודם כל אנחנו נמצאים בעידן בו כולם יודעים הכל, האינטרנט הפך את הכל לידוע וכל האפשרויות פתוחות. זו תקופה שאנשים לוחצים על כפתור ובאמצעות הסלולארי העולם נמצא בכף ידם. הכל כל כך זמין. המוח שלנו התחיל לעבוד במקצבים אחרים, הוא רוצה הכל מהר, משובים וסיפוקים מהירים. כולם מדברים על הגשמה עצמית כי חיים רק פעם אחת ואנשים פתאום רואים שדווקא בזוגיות הם צריכים להתגמש ולא בכל רגע נתון אפשר להגשים את עצמך במלוא מובן המילה. זה קשה אז הרבה זוגות מחליטים שלא טוב להם”.

מאיפה התשוקה למקצוע?
“אני מגיעה לנושא הזה כי אני אש, עשן, אדום עם הרבה אנרגיות ואני לא יכולה לעסוק במשהו שהנפש שלי לא מעורבת בו. אלו המקומות בהם אני נמצאת בשביל הלקוח. הבנתי את זה כבר בתחילת ההתמחות שלי, אז התקבלתי למשרד עורכי דין פלילי ושם נחשפתי על ההתחלה לסיפור של אונס שגרם לי להבין שאני לא מוכנה להגן על מישהו שעשה משהו כזה. אחרי שש שעות התפטרתי. בדיני משפחה מצאתי את עצמי, התאהבתי בתחום וזאת בעיני השליחות שלי”.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר