עיריית רעננה, צילום עזרא לוי
עיריית רעננה, צילום עזרא לוי

בנייה, סביבה, רכש וחירום: ציון מאה לרעננה במדד השקיפות

עמותת שקיפות בינלאומית ישראל פרסמה לאחרונה את מדד השקיפות של הרשויות המקומיות. ואיזה ציון קיבלו הערים השכנות?

פורסם בתאריך: 20.2.22 08:30

הן היו 100 אחוז: שלוש הערים המרכזיות בשרון, כפר סבא, הרצליה ורעננה, קיבלו ציון מקסימלי של 100 אחוז במדד שקיפות האתרים ברשויות המקומיות שפרסמה לאחרונה עמותת שקיפות בינלאומית ישראל – שבי"ל. המדד מתקיים מזה 13 שנה והוא פותח במטרה לקדם את מידת השיקוף, השקיפות והבהירות של מידע ותהליכים פנים-ארגוניים ואת השיתוף והעמקת ההנגשה של מידע זה לציבור ברשויות המקומיות. בין הקטגוריות שנבחנו במדד – פרטי התקשורת עם הרשות המקומית וראש העירייה, שקיפות כנדרש בחוק חופש המידע, איכות הסביבה, תכנון ובנייה, חברות עירוניות, היערכות לחירום בעיר, ישיבות מועצה ועוד.

עיריית רעננה זכתה בציון המרבי – 100% במדד, בקטגוריה, A+, והיא משחזרת את התוצאה מ-2019, לאחר שעמדה בכלל הקריטריונים שהוגדרו על ידי העמותה, בין היתר בתחומי חופש המידע, תכנון ובנייה, איכות הסביבה, ההון האנושי ועוד. הזכייה מצטרפת להישג נוסף שרשמה העירייה באחרונה, עם קבלת ציון 100 בדו"ח בקרת ההון האנושי של משרד הפנים.

עיריית כפר סבא קיבלה ציון 100% (A+) במדד השקיפות של אתרי האינטרנט של הרשויות המקומיות בפעם השלישית ברציפות. בעיריית כפ"ס ציינו, כי עם כניסתו לתפקיד של  ראש העירייה, רפי סער, בשנת 2018, העירייה הייתה הראשונה בארץ שהשיקה תכנית שקיפות עירונית מקיפה, שמטרתה הנגשת המידע הציבורי והעירוני למען התושבים. רק לאחרונה זכתה העירייה במקום השלישי בתחרות ארצית על זירת השקיפות העירונית. מדובר במיני סייט ייעודי, שהינו חלק מהאתר העירוני, והוא כולל את כל המידע והמסמכים העירוניים במגוון רחב של תחומים.

הרצליה גם היא, כאמור, עם ציון 100% בקטגוריית A+ מדובר בשיפור מתמיד לאורך השנים האחרונות, כאשר בשנת 2017 זכתה בציון 91% וב-2019 ב-96% במדד שקיפות האתרים. ב-2020 לא נערך המדד עקב התפרצות הקורונה. וב-2018 נדחה עקב הבחירות לרשויות המקומיות.

"ההשראה לפרויקט הגיעה מתוך רצון להעמיד סט קריטריונים למערכת הציבורית אשר יסייעו בקידום ערכי אתיקה, שקיפות ויושרה במגזר הציבורי, כפי שמתרחש הדבר במדינות רבות בעולם", ציינו בעמותת שבי"ל.

השנה הוחלט להרחיב את המדד על 76 ערים ואת 90 הקריטריונים במדד 2019 לכדי 109 קריטריונים בסך הכל. ההרחבה נעשתה בשלוש קטגוריות עיקריות: בקטגוריות סביבה נוספו 10 קריטריונים שעניינם יירוק העיר, בניה ירוקה, התייעלות אנרגטית, מיחזור וזיהום אוויר. לקטגוריה של הון אנושי נוספו שני קריטריונים שעניינן ביישום חוק שכר שווה ובקידום מעמד האישה. בקטגוריה של חירום נוספו קריטריונים בנושאי מידע על מקלטים, מידע על מערך החירום ועדת מל"ח, מידע על מרכזי חוסן ועל מגפת הקורונה. עוד נבחנת שקיפות המידע לציבור, בין היתר, בתחומים של תכנון ובנייה, רישוי עסקים, מכרזים, תקציב, רכש, סביבה וחירום. כמו כן, שקיפות המידע בפרוטוקולים של ישיבות המועצה, ועדות תכנון ובנייה ומידע על פעילותן של חברות עירוניות.

 

חלוקת הערים לפי גודל נעשתה לפי חלוקתן על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לערים גדולות עם מעל 200 אלף תושבים, ערים בינוניות ( 50-200 אלף תושבים) וערים קטנות עם מתחת ל-50 אלף תושבים. בקטגוריה A+ מתוך 29 הערים הבינוניות נמצאת בצמרת 12 הערים לצד הרצליה, רעננה וכפר סבא גם הוד השרון שקיבלה ציון 99%.

חיים ברוידא, ראש עיריית רעננה, אמר: "בפעם השנייה ברציפות זוכה עיריית רעננה במלוא הניקוד ומדורגת במקום הראשון עם ציון 100 במדד שקיפות האתרים בישראל. ערך השקיפות מהווה חלק מהתפיסה העירונית הדוגלת בקיומו של דיאלוג ושיח תמידי עם התושבים, ומתן גישה ישירה וללא חציצות למידע העירוני. לשמחתי אנו עומדים שנה אחר שנה ביעד שהצבנו בפנינו, ואנו נמשיך לפעול מתוך שקיפות מלאה הן באתר העירוני והן בכל המדיות והאפיקים הקיימים".

ראש עיריית כפר סבא, רפי סער, אמר לאחר פרסום המדד: "המדיניות העירונית לפיה אנו פועלים היא מדיניות של שקיפות מלאה בכל פעולות ופעילות העירייה, מתוך מטרה להנגיש את כלל המידע העירוני לכל תושבות ותושבי העיר. במסגרת זו אף הקמנו את 'זירת השקיפות 365' באתר העירייה – תוכנית עירונית ייחודית ומקיפה שאין כמותה בשום רשות מקומית בארץ, המנגישה את המידע הציבורי והעירוני, תוך שיתוף ציבור מלא".

ראש עיריית הרצליה, משה פדלון, אמר: "עיריית הרצליה השיקה לפני מספר חודשים את שבעת כוכבי הקוד האתי של העירייה, כשאחד הפרמטרים הוא – שקיפות. ולא בכדי, אנו בעירייה פועלים תוך מחויבות לשקיפות ולגילוי נאות. התהליכים של העירייה הם שקופים וברורים, פנימה והחוצה. אני גאה בתוצאה וסמוך ובטוח שנמשיך לקבל את הציון הגבוה ביותר בכל שנה".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון רעננה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר