מיקה נטוביץ מנצור ונועה אזוגי, מרכז סיוע לנפגעי תקיפה מינית

מצוקה גדולה: כ-200 פניות בשבוע למרכז לסיוע לנפגעי.ות תקיפה מינית בשרון

הצעירים מבין הפונים הם בגילאי 12-13, חלק מהפניות מגיעות אחרי סדנאות בבבתי הספר בשרון. מיקה נטוביץ' מנצור ונועה אזוגי מתארות את המצב המזעזע ומספרות על קמפיין הגיוס של העמותה

פורסם בתאריך: 4.3.22 08:08

למען בני הנוער נפגעי תקיפה מינית. יותר מחצי מיליון שקלים, זה הסכום שגויס עד כה בקמפיין המימון למען עמותת מרכז הסיוע לנפגעי ונפגעות תקיפה מינית בשרון שנמצא ברעננה. לראשונה מאז ייסוד העמותה ב-1984, נפתח קמפיין כזה, שהחל ב-27.2 ויימשך עד יום שני הקרוב, 7.3. המטרה היא להגיע לגיוס של מיליון שקלים ואף יותר, סכום אשר הכרחי להמשך הפעילות החשובה של המרכז.

מיקה נטוביץ' מנצור, תושבת הוד השרון, מנהלת את אתר 'קולמילה', מערך הסיוע ברשת של מרכז הסיוע. היא מתארת בהרחבה את הפעילות של העמותה: "בני הנוער נמצאים הרבה ברשת. באתר שלנו הם יכולים לדבר איתנו באנונימיות, יש צ'ט אנונימי לחלוטין ויש גם וואטסאפ. יש סיפורים מורכבים מאוד של נפגעים ונפגעות, אם זה במשפחה, בבתי ספר או ברשת. רוב הפניות שאנחנו מקבלים הן פניות חוזרות ולא חד פעמיות ולפעמים מתנהל קשר רציף של כמה שבועות או חודשים עם הנפגע.ת. כרגע אנחנו נותנים מענה ברשת של 7 שעות ביממה, שישה ימים בשבוע (פרט לשישי) בין השעות 17:00-24:00. אנו רוצים להרחיב את השירות, וזו אחת הסיבות שהרמנו את קמפיין הגיוס. סה"כ יש לנו 16 עובדות ו-180 מתנדבות, יש גם מחלקה משפטית שמציעה ליווי משפטי, אנחנו מפעילות קו טלפון חירום 1202 שפעיל 24 שעות ביממה ותמיד יש מענה.30% מהמימון שלנו זה דרך המדינה והשאר זה תורמים וקרנות, ולכן אנחנו צריכים את הכסף. רואים שהקהילה מתגייסת, זה מדהים".

מיקה נטוביץ מנצור, מרכז סיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית

מרכז הסיוע מעניק תמיכה מעשית ורגשית לנפגעות ולנפגעי אלימות מינית בכל אזור השרון, הרצליה, כפר סבא, רעננה, הוד השרון ועוד. בעמותה מציינים, כי הם מקבלים כ-9,000 פניות בשנה לסיוע בכל הגילים, כ-750 פניות בחודש וקרוב ל-200 פניות בשבוע. עוד אומרים בעמותה, כי הם מצליחים להגיע לכ-30 אלף בני נוער בסדנאות למיניות בריאה באזור השרון שמתקיימות חטיבות ובתיכוניים. לפי נתוני המרכז לסיוע, ב-82% מהמקרים הפגיעה המינית מתרחשת לפני גיל 18, כשגילאי הפונים והפונות מגוונים. הצעירים מבין הפונים היו בגילים 12-13, כשעיקר הפניות שלהם הן דרך הרשת ופחות בשיחת טלפון. ב-91% מהמקרים, הפוגע הוא אדם מוכר מהסביבה הקרובה של הנפגע.ת.

על הסדנאות שמועברות בבתי הספר בשרון מספרת נטוביץ' מנצור: "בשנה החולפת התקיימו סדנאות של מרכז הסיוע בכל החטיבות והתיכונים של רעננה, כפר סבא והרצליה. התלמידים עוברים סדנה פעם בחטיבה ופעם בתיכון, שמטרתה לצמצם אלימות מינית ולחנך למיניות בריאה והדדית שמבוססת על הסכמה חופשית של שני הצדדים. לא פעם במהלך סדנאות נער או נערה יכולים להבין שמה שעברו זו פגיעה, וזה לא קורה רק להם, שאין זאת אשמתם ושהם לא צריכים להיות עם זה לבד, שיש מקום לפנות אליו לקבל סיוע".

נועה אזוגי, מרכז סיוע לנפגעי תקיפה מינית

אחד מגילויי תקיפה מינית הגיע דרך אחת מהסדנאות האלה. "לאחרונה קיבלנו פנייה מנערה בת 14", מספרת מיקה. "היא סיפרה שהיו אצלה בבי"ס מנחים של הסדנה, שאמרו שאם קרה לה משהו אז אני יכולה לפנות למרכז סיוע. ניהלנו איתה שלוש שיחות בצ'ט, והיא תיארה שנתיים של פגיעה, כשכל שבוע היו מספר פגיעות מיניות מאדם מאוד קרוב במשפחה. הבנו שהיא לא מוכנה לספר להורים מחשש לפרק את המשפחה. הגעתי לדבר איתה בטלפון. יום אחד אמא שלה מתקשרת ואומרת – "תודה שהייתם בשבילה בבית ספר". הנערה קיבלה המון גב מההורים. למחרת היא וההורים הגיעו לפגישה במרכז ואז הצענו להם גם ליווי משפטי, שזה אחד הכלים שלנו במרכז".

מנהלת אתר 'קולמילה' עושה אבחנה בין פניות של בנים לאלה של בנות. "עד גיל 14 בנים ובנות נפגעים באותו שיעור, אח"כ כבר נוצר פער, אבל כן קיים תת דיווח אדיר בפגיעה של בנים, הם לרוב לא מרגישים לגיטימציה לשתף. שיחות מתחילות כמו: "גם אני יכול להיות פה"?, "יש מקום גם בשבילי"? שאלות שנשים אף פעם לא ישאלו. 11% בלבד מהפניות מגיעות מבנים".

 

ויש גם את המקרים אולי הקשים ביותר, כאשר הנפגע.ת פונה למרכז סיוע בעת פגיעה מיידית: "יש פגיעות שמתרחשות בעת הפנייה ממש. אנחנו עושים הכל ובכל מחיר כדי לעצור פגיעה שמתרחשת עכשיו, לא בדרך של כפייה אלא דיאלוג עם הפונה. אם הם פונים אלינו, הם מבינים שהם יכולים להישאר אנונימיים", מתארת מיקה.

לדברי מיקה, ישנה עלייה ברורה בפגיעות מיניות ברשת, שם מרוכזים הצעירים כיום. "מאוד קשה מה שקורה שם. פדופילים שמתחזים יודעים בדיוק את השפה של הנוער ומתחילים לדבר עם בני.ות 12-13 בתור חברים בגילם עם תחומי עניין דומים, כאשר השיחה תעבור באיזשהו שלב לוואטסאפ ושם תתבצע העבירה של הפגיעה המינית, שזה או בקשה לשליחת תמונות וסרטונים או שמבקשים מהנער.ה לבצע מעשים בעצמם ולצלם. אני מזהה עלייה חדה בפניות שקשורות לזה. ההורים עוד לא ממש מבינים מה קורה שם".

נועה אזוגי מכפר סבא מתנדבת במרכז הסיוע בשרון מזה חמש שנים. היא מקדישה רבות לפעילות שם. "בשנים האחרונות אני מתנדבת במרכז הסיוע", מספרת נועה, "וכעת לראשונה אנחנו יוצאים בקמפיין המימון, שמתמקד בסיוע לבנות ובני נוער. כשמדובר בבנות ובני נוער – תמיכה מיידית היא קריטית ומשנת חיים. החשיפה התקשורתית היא רק קצה הקרחון של הכאב אליו אנחנו נחשפות יום יום במרכז. אני מדברת, מתכתבת ולפעמים גם מלווה את הנער.ה לתחנת משטרה או לבית החולים, כדי שלא יישארו לבד עם הקושי העצום הזה. מטרתנו היא לוודא שכל נערה או נער שזקוקים לסיוע ידעו שאנחנו פה, בשבילן.ם. ויקבלו את הסיוע לו הם זקוקים באופן מיידי ובדרך הכי מקצועית ומדויקת".

נועה מתארת את הנחיצות בכספי התרומות: "אנחנו שואפים להגדיל את התקציבים המיידיים דרך הקמפיין, להכשיר מטפלים, לסבסד טיפולים. יש לנו גם סיוע משפטי, ליווי מול המשטרה. צריך לזכור, שבני נוער שנפגעים מינית, אין להם כמעט מענה ולמדינה אין כמעט משאבים לטפל. יש עומס פניות ולי חשוב לי מאוד לסייע. אני לא חושבת שיש בית שלא חווה או מכיר את הנושא".

לעמוד ההתרמה היכנסו כאן 

לאתר קולמילה היכנסו כאן


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון רעננה


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר