עיריית רעננה, צילום עזרא לוי
עיריית רעננה, צילום עזרא לוי

בקשה לייצוגית של מליונים נגד העירייה על אי סימון רחבות היערכות לנכים בתחנות אוטובוס

התובע מעריך את מספר האנשים שנפגעו מכך בלפחות 1,104 בני אדם, הערכה ה מתבססת על נתוני המוסד לביטוח לאומי ברעננה ובערים השכנות

פורסם בתאריך: 27.4.22 08:43

ספורטאי מרעננה, אשר מוגבל בניידות, בסוף שנות ה–30 לחייו, הגיש לפני ימים אחדים תביעה ובקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד עיריית רעננה על סך מיליוני שקלים, בטענה כי לא סימנה רחבות היערכות המיועדות לנכים בעשרות תחנות אוטובוס בעיר.

לתובע מוגבלות קשה בניידות, אך חרף המוגבלות שלו, הוא משמש כספורטאי תחרותי בענף הג'ודו והאתלטיקה והגיע להישגים בינלאומיים. בין היתר השתתף במשלחת במסע להר קילימנג'רו. רחבת ההיערכות, שעומדת במרכז התביעה אשר הוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז, נועדה להבטיח שלמתנייד בכיסא גלגלים או בקלנועית יתאפשר מרחב תמרון של הכיסא או הקלנועית לפני מתקן ההרמה, על מנת שיוכל להציבו בניצב לדלת האוטובוס האחורית (מול מתקן ההרמה), לפני העלייה לאוטובוס או לאחריה. כמו כן, סימון רחבת היערכות נועד ליידע את הציבור הרחב, כי על רחבה זו אין להחנות כלי רכב, לפרוק סחורה או לעשות בה כל שימוש אחר.

בנוסף, כך צוין בתביעה, סימון רחבת ההיערכות, באמצעות ריבוע הצבוע בכחול, נועד להבטיח, כי נהג האוטובוס ייטיב לראות אדם עם מוגבלות המבקש לעלות לאוטובוס, ימקם את הדלת האחורית בסמוך לרחבת ההיערכות, ויפתח מולה את מתקן ההרמה (הרמפה), המיועדת להעלאה והורדה של נוסעים המתניידים בכיסא גלגלים או בקלנועית.

על פי הנטען בתביעה, כאשר מדובר באוטובוס עמוס ומלא בנוסעים יגעים ולעיתים כועסים, קיימת נטייה של חלק מנהגי האוטובוס להתעלם מנוסע משום שמדובר במטלה שאינה פשוטה, כשלצורך ביצועה נדרש נהג האוטובוס לדומם את המנוע, להניח את תיק הכסף במקום בטוח או לקח אותו איתו, לצאת מהדלת הקדמית לאחורית, להעלות את הנוסע על כסאו על גבי הרמפה, לאבטחו, ואז לחזור למקומו ולהתניע את האוטובוס.

 

 

התובע טוען בתביעה ובבקשה לאישורה כתביעה ייצוגית: "מבדיקה שנעשתה, עולה כי בכל תחנות האוטובוס המפורטות בתביעה (80 במספר), לא קיים סימון של רחבות היערכות למעט תחנות ספורות שסומנו בסמוך אליהן רחבת היערכות רחוק מהמיקום המחויב על פי התקנות או שהסימון נמחק. כאמור, לתביעה צורפה רשימה ארוכה של תחנות אוטובוס, בשורה של רחובות מרכזיים בעיר ובתחנות רכבת, שאינן עומדות לכאורה בתקנות. זכותו של אדם עם מוגבלות לנגישות הינה זכות יסוד, ומחדליה של העירייה פגעו בזכותו, וגרמו להפלייתו יחסית לכלל הציבור (זאת משום שנמנעה ממנו האפשרות לעלות לאוטובוס ולרדת ממנו בנוחות", נטען בתביעה. "כתוצאה ממחדליה של העירייה, נגרם לתובע נזק מסוג אי נוחות וכן תחושת שליליות של תסכול , חוסר ביטחון ועוגמת נפש, משום שצרכיהם של אנשים עם מוגבלות אינם בראש סדרי העדיפויות של העירייה".

בתביעה מעריך התובע את גודל הקבוצה שנפגעה לפחות כ – 1,104 בני אדם. הערכה זו מתבססת על נתוני המוסד לביטוח לאומי שלפיהם מתוך מקבלי קצבת ניידות ישנם 331 תושבי רעננה, 409 תושבי כפר סבא ו – 364 תושבי הרצליה. כל אחד מהם, כך על פי הערכה, עשה שימוש בתחנות האוטובוס או נמנע מלעשות שימוש בהן בשל היעדר סימון רחבות היערכות לפחות פעם בחודש. על כן, אומדן הפיצוי המבוקש בבקשה לאישור תביעה הייצוגית הינו 43 מיליון שקלים.

מעיריית רעננה נמסר: "התביעה התקבלה במשרדי העירייה. העירייה תגיב כמקובל בבית המשפט".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון רעננה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר