הדלקת נרות ביום הזיכרון לשואה ולגוברה fermate depositphotos.com

יום הזיכרון לשואה ולגבורה יצויין בטקסים ואירועים נוספים ברעננה

ברעננה חיים כיום כ-1,700 שורדי שואה. עצרת הזיכרון המרכזית תתקיים הערב ברחבת יד לבנים. ברוידא: "כל שנותר לנו הוא להעניק כבוד לשורדי השואה ואת הזכות לחיים מיטביים, ולהמשיך לשמר ולספר את תופת האירועים"

פורסם בתאריך: 27.4.22 16:39

יום הזיכרון לשואה ולגבורה 2022 יצוין הערב (רביעי) ומחר בטקסים ואירועים ברחבי הארץ, כמו גם בהרצליה, כפר סבא ורעננה. יום זה מוקדש להתייחדות עם ששת המיליונים שנרצחו על ידי הנאצים ועם זכר מעשי הגבורה והמרד באותה תקופה. על פי נתוני הלמ"ס (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה) בסוף שנת 2021 מספר האנשים שחיו בישראל והיו מוכרים על ידי הרשות לזכויות ניצולי השואה עמד על כ-165 אלף איש.

ברעננה חיים כיום כ-1,700 שורדי שואה. רעננה תציין את יום הזיכרון לשואה ולגבורה בשורת אירועים, ובמרכזם עצרת זיכרון בשם "כולנו זקוקים לחסד", שתתקיים הערב (רביעי) 27.4 ברחבת "יד לבנים", בשעה 20:00. תוכנית העצרת כלול הדלקת משואת זיכרון על ידי כרמלה ספירו, הנחייה של לינוי בר גפן, קריינות של יעקב זדה, שירה רוחמה רז, חזנות של משה פישל, וכן ייקחו חלק השחקנים נטלי צימברג, והרכב נגנים ומקהלת ענבר ממרכז המוסיקה בעיר. בנוסף, בעצרת יודלקו על ידי בני הנוער כ-1,000 נרות נשמה הנושאים את שמותיהם של קורבנות השואה, בני משפחה של תושבי רעננה, זאת במסגרת פרויקט "זוכרים את הנספים" שמקיימת העירייה. לנוחות התושבים, תשודר העצרת בשידור חי מהיוטיוב והפייסבוק העירוני.
עוד קודם לטקס, ייערך אירוע זיכרון בסלון בשעה 19:00, עם השורד פנחס מלכיאור, שיגולל את סיפורו בשואה. האירוע יתקיים במתחם הצעירים, רחוב התעשייה 11. הכניסה חופשית, אולם מומלץ להירשם מראש באתר קול טיקט.

מחר, יום חמישי, 28.4, יתקיים הטקס "לכל איש יש שם", החל מהשעה 11:00 במבואת בית "יד לבנים". במהלכו יוקראו שמות הנספים בשואה על ידי המשתתפים, בהם חברי מועצת הנוער העירונית, ארגוני הנוער ותושבי העיר. הציבור מוזמן להגיע ולקרוא את שמות יקיריו. מאוחר יותר באותו היום, בשעה 17:00, יתקיים אירוע נוסף במסגרת "זיכרון בסלון", המיועד לבני נוער במרכז הנוער העירוני, גן הנשיאים.

משה שבתאי, ראש צוות אוכלוסייה מבוגרת באגף לשירותים חברתיים בעיריית רעננה מספר על הפעילות העירונית למען שורדי השואה בעיר: "מתקיימים שני מיזמים, מועדון חברתי שכולל מפגשי תרבות פעם בשבוע, וכן מיזם סל"ב – סיוע לשורדי שואה מרותקי בית, שבו שיתוף פעולה עם מתנדבים שמגיעים לבתי השורדים ומפיגים את בדידותם. כמו כן, ניתן סיוע כלכלי לשורדי השואה לפי קריטריונים של משרד הרווחה, הכולל בין היתר גם סלי מזון והנחות בארנונה. ביום השואה עצמו נקיים טקס בקפה אירופה בעיר, שכולל הקראת קטעי שירה ויודלקו שישה נרות זיכרון.
ראש העירייה, חיים ברוידא, אמר: "יום הזיכרון לשואה ולגבורה, בו מתכנסים כולנו להנצחת זכר הנספים בשואה הינו נקודה מאחדת ומלכדת בצביון העיר רעננה ומדינת ישראל ככלל. זהו מועד קדוש, בו אנו מתחייבים לזכור ולא לשכוח, את מי שבמותם ציוו את הקמת המדינה ואת עתידנו כעם חופשי בארצנו. הדעת לא תופסת ולא תתפוס לעולם את זוועות השואה, וגם אני, כבן למשפחת ניצולי שואה, פסקתי מלנסות להבין. כל שנותר לנו הוא להעניק כבוד לשורדי השואה ואת הזכות לחיים מיטביים, ולהמשיך לשמר ולספר את תופת האירועים, כחלק מחובתנו ההיסטורית והמוסרית להנחלת הזיכרון לדורות הבאים".

בהרצליה חיים כיום 2,628 ניצולי שואה, מהם כ-935 מטופלים במחלקה לרווחת האוכלוסייה המבוגרת. הטקס המרכזי בעיר, "רסיסי זיכרון", ייערך הערב (ד') בשעה 20:00, בהיכל אומנויות הבמה, רח' ז'בוטינסקי 15. הטקס יועבר בשידור ישיר בעמוד הפייסבוק של עיריית הרצליה וברדיו קול האוניברסיטה (לשעבר הבינתחומי) 106.2 FM. ניתן להירשם לטקס באתר העירוני: https://bit.ly/3ObPoLZ

במקביל לטקס המרכזי, ייערך בשעה בשעה 20:00 האירוע – "עדות. אישה. גבורה", אירוע זיכרון לשואה ולגבורה בהנחיית חוקרת השואה ד"ר מאיה גז ובהשתתפות ירדנה ארזי, טלילה קוש והאמנים מאיה וגל רווה מבית טרזין. האירוע יתקיים בתאו – תרבות אמנות ותוכן, ויורכב מכמה חלקים: מחקר על אודות אימהות בשואה ושינוי דפוסי אימהות של ד"ר מאיה גז, ראיון עם טלילה קוש על ספרה החדש שכתבה בשם אימה "המחברות של מרתה" וראה אור עתה, ראיון עם יוצרי פרויקט האמנות מאיה וגל רווה העוסק בזיכרון השואה – "ימים מחוץ לזמן – אמן פוגש עדות" וכן ראיון עם ירדנה ארזי על אימה, דודה ודודותיה (משפחת לואנז'ה) שהצילו אלפי ילדים במסגרת מבצעי הצלה מחתרתיים שהתקיימו בצרפת. האירוע בשיתוף מינהל נשים הרצליה ופתוח לקהל הרחב, אך מותנה בהרשמה מראש באתר תאו, בקישור: https://bit.ly/37d98h4

עוד במקביל, בשעה 20:00, יוקרן במתנ"ס נווה עמל הסרט "הייתם צריכים להיות שם", סרט תיעודי שבו הקומיקאי טל פרידמן יוצא למסע בעקבות ההומור בשואה, שהיווה מנגנון הגנה עבור אלה שחוו על בשרם את זוועותיה. פרידמן משוחח עם קולגות ועם ניצולים, שגם בתנאים לא אנושיים, שאבו מההומור את הכוח להמשיך. פתוח לקהל הרחב, יש להירשם מראש באתר מרכזים קהילתיים הרצליה, בקישור: https://bit.ly/3joWbUe

מעט מאוחר יותר הערב, בשעה 20:30, יתקיים אירוע זיכרון בסלון בסינמטק הרצליה בשם "מהי שואה". האירוע בהשתתפות ד"ר יואל רפל, היסטוריון של עם ישראל וארץ ישראל, סופר, עורך ועיתונאי ישראלי, דיאנה גלסטיאן, ארמנית-ישראלית, מסטרנטית בבית הספר לקולנוע וטלוויזיה ע"ש סטיב טיש – הפקולטה לאומניות באוניברסיטת ת"א, ד"ר פבלו אוטין, חוקר בבית הספר לקולנוע וטלוויזיה על שם סטיב טיש – הפקולטה לאומנויות באוניברסיטת ת"א. האירוע בהנחיית גלית רויכמן, תסריטאית ומרצה לקולנוע.
בתום האירוע יוקרן הסרט "המספר העגול", סרט תיעודי ובו מסע היסטורי ואישי הבוחן כיצד התקבע והתקדש המספר שישה מיליון כסמל לשואה. הניסיון לפענח את מקור המספר המיתולוגי מוליך את הסיפור הרבה מעבר לסטטיסטיקה, אל שאלות היסטוריות, פוליטיות וזהותיות מטרידות שמהדהדות בעוצמה עד היום. במאי: דוד פישר. 60 דק'. עברית. כתוביות בעברית. הכניסה לאירוע ללא תשלום, אך מותנית בהזמנת מקומות מראש באתר הסינמטק, בקישור: https://bit.ly/3O05JTV

 

עוד במסגרת יום הזיכרון לשואה ולגבורה בהרצליה, יתקיימו אירועי 'זיכרון בסלון' היום ומחר (חמישי) 27-28.4, ובהם מפגשים בסלון עם שורדי שואה או בני הדור השני והשלישי. המפגשים ייערכו במיקומים שונים ברחבי העיר: בית קינן, הבית בסירקין, מתנ"ס נווה ישראל ונווה אמירים, מתנ"ס נחלת עדה, בית ראשונים, חצר בית הכנסת המרכזי בנוף ים. יש להירשם מראש. לרשימת המיקומים, ולהרשמה, ניתן להיכנס לאתר העירוני, בקישורים:
27.4: https://bit.ly/37caDN2
28.4: https://bit.ly/3Ehq2aW

בעיריית הרצליה מציינים, כי לאורך השנה ניתנים מגוון שירותים ופעילויות לניצולי השואה, בהם: "מתחברים" – במסגרתו 100 ניצולי שואה יחוברו מביתם למועדון דיגיטלי שיפעל 6 ימים בשבוע מבוקר עד ערב. החיבור באמצעות הטלוויזיה הביתית ובעזרת חברת "יוניפר"; 'שבת מתוקה' – פרויקט במסגרתו מגיעים מתנדבים לניצולי שואה מידי יום שישי ומעניקים להם מארז עם חלות שבת, ומוצרי מזון נוספים; "תיאטרון עדות" – מפגש בין דורי בתהליך חינוכי טיפולי בו מוצגים סיפורי השורדים באמצעות התלמידים בהצגת תיאטרון; קהילה תומכת לניצולי שואה – קהילה בה נהנים הניצולים משירותים של לחצן מצוקה, אב קהילה, רכזת חברתית ושירותי רפואה. וכן מועדון מופ"ת ניצולי שואה – מועדון חברתי מועשר לשורדי שואה, שם השורדים נפגשים שלוש פעמים בשבוע.

ראש עיריית הרצליה, משה פדלון, אמר: "שורדי השואה מהווים עבורנו מקור השראה בלתי פוסק. הודות לרוח הגבורה, הנחישות וכוח הרצון העילאי שלהם, הם הצליחו להגיע לארץ, וכאן ליצור ולהקים מדינה וחברה שכולנו גאים בה. העיר הרצליה פועלת מתוך מחויבות עמוקה לעזור לשורדי השואה החיים בה ולהקל עליהם ככל האפשר. אני מבקש להביע את הערכתנו והוקרתנו לניצולים, ולהבטיח שלעולם לא נשכח את מה שהיה, ותמיד נעשה כל שנוכל כדי לעזור להם ולעמוד לצדם".

בכפר סבא חיים כיום 1,553 שורדי שואה. כ-1,000 מהם מעל גיל 90 ו-570 מעל גיל 80. הערב (ד') 27.4 בשעה 20:00, תקיים עיריית כפר סבא באמצעות מחלקת אירועים באגף חברה וקהילה את העצרת העירונית המרכזית לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה. ההתכנסות לעצרת שתתקיים ברחבת היכל תרבות, תחל כבר בשעה 19:30. העצרת תלווה בתרגום לשפת הסימנים ובתמלול ותשודר בשידור חי בעמוד הפייסבוק העירוני.

במקביל לאירוע המרכזי, בשעה 19:30, תקיים עיריית כפר סבא באמצעות מינהלת האזרחים הוותיקים באגף קהילה וחברה, בשיתוף עמותת "זיכרון בסלון" ועמותת אלומה, ערב פתוח של "זיכרון בסלון" שיתקיים בבית רייזל שברח' גאולה 12, חדר 10, קומה שנייה. האירוע פתוח לכולם ללא הרשמה מוקדמת ויתקיים בהנחייתה של בתיה מורבצ'יק, דור שני להורים שורדי שואה, שמשון וצשה קמפינסקי.
בנוסף, ב-20:00, יתקיים אירוע "זיכרון בסלון" במרכז הצעירים, שבמתחם חצר השוק, גיבורי ישראל 4, בקומה השנייה. לאורך ארבע השנים האחרונות התארח באירוע ניצול השואה דב וינמן ז"ל, שהלך השנה לעולמו בגיל 102. וינמן אהוב מאד על באי המרכז והיה נודע בתרומת מלגות לסטודנטים בעיר. השנה תחלוק עם הנוכחים את זיכרונות השואה שורדת השואה חנה רוזברוך. האירוע דורש הרשמה מראש באתר העירייה.
למחרת (ה') 28.4, יתקיים הטקס המרכזי של יום הזיכרון לשואה ולגבורה ליד האנדרטה לשואה ולגבורה בבית העלמין הישן שברח' נורדאו. הטקס יתחיל עם הצפירה בשעה 10:00. ההתכנסות והגעה לאירוע יתאפשרו החל מהשעה 09:45.
במקביל, יתקיימו ברחבי כפר סבא עשרות אירועי "זיכרון בסלון", בהם יתארחו שורדי ובני דור שני לשואה. ניתן להצטרף למפגשים באתר העירייה בכתובת https://www.kfar-saba.muni.il/events/1221/

עיריית כפר סבא והמחלקה לטיפול באזרחים ותיקים באגף שירותים חברתיים קהילתיים יחד עם עמותת "סביון" (העמותה למען האזרח הוותיק) והוועדה העירונית לשורדי שואה מפעילים מספר שירותים ייחודיים לשורדי השואה, ביניהם – עמותת "למענם", שירות רפואי ללא עלות לשורדי שואה באמצעות רופאים ורופאות מומחים בכל התחומים; "נקודת זכות" של עמותת "אביב לניצולי שואה" – שירות שמטרתו מיצוי זכויות של ניצולי שואה החיים בעיר. במסגרת זו מגיעים ניצולי השואה ומקבלים ייעוץ מקצועי מלא אודות הזכויות המגיעות להם על פי חוק ומימוש הזכויות באופן מלא ללא כל עלות מצידם; מועדון "מפגש בכפר" – מועדון לשורדי שואה בהפעלת עמותת "סביון". המועדון מיועד לשורדי שואה ובני זוגם והפעילות בו כוללת מפגש חברים, הרצאות, הצגות, טיולים, פעילויות מגוונות המעשירות את הקשר הבין דורי בשותפות עם תלמידי בתי ספר שונים בעיר ופו"ם (בי"ס המרכזי של פיקוד ומטה של צה"ל).

ראש העירייה, רפי סער, אמר: "אנו זוכרים את ששת המיליונים שנרצחו בשואה בידי הנאצים וממשיכים לקיים את חובת ההנצחה. ככל שחולפות השנים, ומכחישי השואה מרימים את ראשם, עולה חשיבות ההנצחה ואנו נעשה כל שביכולתנו כדי לתת במה לשורדים ולשורדות, להשמיע את קולם ולספר את סיפורם. הנצחת סיפוריהם של שורדי השואה, הוקרת גבורתם והעברת הזיכרונות והחוויות לדור ההמשך היא חובה לאומית וחברתית ממעלה ראשונה. נזכור ולא נשכח".

יש לשים לב, כי במסגרת אירועי יום השואה והגבורה צפויים שינויים בהסדרי התנועה בעיר. ביום חמישי בין השעות 6:00 בבוקר ועד 12:00 בצהריים ייסגר לתנועה רחוב נורדאו, בקטע שבין רחוב רופין עד רחוב תל אביב יפו. בין שעות אלו לא תתאפשר חניה במגרש החניה מול בית העלמין.


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון רעננה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר