הסטודנטים ומוצרי השיקום שפיתחו עבור לוינשטיין, צילום דוברות לוינשטיין

מבוך, סט גומיות ופינבול: בלוינשטיין ישלבו מוצרי שיקום חדשניים שפיתחו סטודנטים

מוצרי השיקום פותחו במסגרת שיתוף פעולה עם מכללת סמי שמעון. "המוצרים יתרמו לשיפור בהליך השיקומי", אמר נחמן פלוטניצקי, מנהל המרכז להתאמת טכנולוגיות בלוינשטיין

פורסם בתאריך: 7.12.21 08:09

המרכז הרפואי לשיקום לוינשטיין מקבוצת כללית ברעננה, ישלב מוצרים שיקומיים חדשניים, שפיתחו סטודנטים להנדסת מכונות מקמפוס אשדוד של SCE  -המכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון, במיוחד עבור המשתקמים. מדובר במכשירים חיוניים שישפרו את איכות החיים של אנשים הזקוקים לתהליכי החלמה שיקומיים.

במסגרת שיתוף הפעולה בין המרכז הרפואי למכללה, נתבקשו הסטודנטים לתכנן ולייצר מוצרים המשלבים אימון שיקומי יחד עם אלמנט משחקי בכדי להפוך את תהליך השיקום למהנה יותר. התוצרים הוצגו בכנס הפרויקטים המחלקתי של SCE לנציגי המרכז הרפואי ביניהם מנהל המרכז להתאמת טכנולוגיות מהTחלה במרכז הרפואי לשיקום לוינשטיין, נחמן פלוטניצקי, ואלה בחרו לשלב את המוצרים במסגרת טיפולי הריפוי בעיסוק.

בין המוצרים שפיתחו הסטודנטים של SCE ויוטמעו בלוינשטיין:

"לוח גומיות" – לוח עגול בקוטר 60 ס"מ המורכב על מעמד מתכוונן הכולל סט גומיות בצבעים שונים ובעלי מתיחויות שונות. בנוסף כולל הלוח סט כרטיסיות מעוצב המשלב בתוכו שלל צורות שונות ומגוונות בעלי רמות קושי שונות. הלוח מזמן פעילויות שיקומיות רבות לפיתוח הדמיון והקוגניציה אצל המשתקמים, לפיתוח מוטוריקה וראיה מרחבית.

מבוך שיקומי – מכשיר המעוצב בהשראת הגה מרוצים ומשחקי מבוכים. המטרה: להגיע עם הכדור למרכז הלוח על ידי הזזת פרקי כף היד והמרפקים. המוצר מסייע בתרגול מוטוריקה עדינה ומיומנות קוגניטיבית בריפוי בעיסוק, והוא מיועד לאנשים בגילאי 13 ומעלה הסובלים מבעיות בפרקי כף היד ומרפקים.

מכשיר ה-Goalie Pinball – משחק שיקומי המשלב אלמנטים המוכרים ממשחק ה- Pinball וממשחק ה- Foosball ומטרתו תרגול מיומנויות קוגניטיביות שונות ופעילות מוטורית בעבודה בשתי הידיים באופן סימטרי על תנועות כתף, מרפק, שורש כף היד וכוח אחיזה. לוח המשחק מכיל 4 כדורים בצבעים שונים, אדום, כחול, ירוק וצהוב, שוער הנשלט ע"י ידית בה אוחז השחקן, מכשולים סטטיים ודינמיים בצורות שונות, 4 שערים בצבעים כצבע הכדורים ומנגנון קפיץ לשיגור כדור חדש. מתיחת הקפיץ משגרת כדור חדש מראש הלוח, ושיפוע לוח המשחק מניע את הכדור מטה אל עבר השחקן והשערים. על השחקן להשתמש בידית השחקן שבידו במטרה להדוף את הכדור כך שיעבור רק דרך שער בצבע זהה לצבע אותו כדור, תוך ניווט בין המכשולים השונים הפרושים על גבי לוח המשחק.

צלילים וצבעים – משחק שנועד לסייע לאנשים בעלי קשיים מוטורים בכף היד בשילוב של משחק הפעלה גוף המוצר יוצר בטכנולוגית הדפסת תלת ממד מחומר PLA ובנוי ממסגרת סימטרית המתאימה לשתי הידיים. המוצר מהווה כלי קוגניטיבי המשלב פעולות מוטוריות עם חשיבה וקוגניציה. זאת על ידי משחק זיכרון אשר משלב אור וקול. כאשר המשחק מופעל נדלקות נורות בסדר אקראי כאשר יחד עם כל נורה נשמע קול חיווי שונה. לאחר מכן יש לחזור על אותו סדר של נורות על ידי משיכת האצבעות בעלי אותו צבע לפי הסדר הנכון.

מכשיר ה- Jingle bells תוכנן לאימון השריר התלת ראשי והשריר הדו ראשי של הזרוע, ובאותה נשימה מעורר עניין רב ומוסיף עומק לאתגר השיקומי והפיזי של המטופלים. המכשיר בנוי בצורה של תיבת תהודה, התלויה על קיר ומסתירה את המנגנון. כלפי חוץ נוכל לראות שמונה ידיות וחבלים, כל ידית אחראית להפקת צליל שונה משמונת התווים. זאת על ידי משקולת המחוברת לכל ידית על ידי חוט ואשר פוגעת בפעמון בעת המשיכה. מתקן זה הופך אימון ידיים סיזיפי למשחק מוזיקאלי המאפשר למטופל/ת לנגן מנגינה המוצגת על גבי כרטיסיות כתובות מראש.

"הכדור המעופף" – מכשיר פיזיותרפיה אשר נבנה על מנת לשלב עניין בעת טיפול ואימון פרק כף היד. זאת באמצעות שילוב של מכניזם אשר ממיר את פעולת כף ידו של המטופל לזרם אוויר באמצעות מפוח. זרם האוויר מוזרם בצינור שקוף לעיני המטופל וגורם לציפה של כדור קל משקל על ידי אפקט פיזיקלי הנקרא אפקט קואנדה – תופעה של הצמדות זורם למשטח קמור. כל עוד המטופל ממשיך להפעיל את המכשיר הכדור יישאר באוויר.

ראש מסלול תוכן ועיצוב מוצר במחלקה להנדסת מכונות של SCE, קמפוס אשדוד, אביחי שורין, אמר: "מדובר במכשירים ובמוצרים חיוניים שישפרו רבות את איכות החיים של אנשים הזקוקים לתהליכי החלמה שיקומיים. ההכשרה המולטי-דיסציפלינרית שאנו מקנים לסטודנטים שלנו במחלקה להנדסת מכונות ובכלל במכללה, נותנת להם יתרון משמעותי בתכנון ופיתוח מוצרים חדשניים לתועלת הציבור. אני שמח שהנהלת המרכז הרפואי לשיקום לוינשטיין מצאה את המוצרים שפיתחנו עבורם כראויים ובעיקר אני גאה על כך שהמוצרים הללו יועברו לשימוש ושיקום הלכה למעשה עבור אנשים שבהחלט זקוקים להם".

רקטור SCE, פרופ' יהודה חדד: "הסטודנטים של SCE מביאים עימם ידע ויכולות הנדסיות גבוהות אך בעיקר יצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסה. שיטת הלימוד המונהגת במכללה והמוכרת בשם Project Oriented העוסקת בלימודים לצד התנסות מעשית ומשימות אמיתיות בעולם ההנדסה, מאפשרת לסטודנטים שלנו היכרות הלכה למעשה עם עולם התעסוקה וכפועל יוצא גם לפתח מוצרים ומכשירים איכותיים שיש בהם תועלת ציבורית רבה לצד עשייה חברתית ותרומה לקהילה".

נחמן פלוטניצקי, מנהל המרכז להתאמת טכנולוגיות מהTחלה במרכז הרפואי לשיקום לוינשטיין: "אני מוקיר תודה לצוות המנחים ולסטודנטים להנדסת מכונות של האקדמית סמי שמעון קמפוס אשדוד על הירתמותם להיענות לאתגרים שהצבנו בפניהם . המוצרים שפותחו מראים את היצירתיות והמקצועיות של הסטודנטים. הטמעת ששת הפרויקטים בחדרי הריפוי בעיסוק יתרמו ללא ספק לשיפור משמעותי בהליך השיקומי. לאורך השנה האחרונה נפגשנו בקמפוס באשדוד והתרשמתי מאד מהסטודנטים והמנחים מהרצינות והמקצועיות שהפגינו. תודה רבה".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון רעננה


 

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר