נחום חופרי. צילום תומר אפלבאום
נחום חופרי. צילום תומר אפלבאום

"מנהל בית ספר מתמודד עם קשיים ולא תמיד מקבל את הגיבוי המתאים"

נחום חופרי, המנהל המיתולוגי של תיכון אוסטרובסקי וראש עיריית רעננה לשעבר, מספר כיצד מערכת החינוך השתנתה מאז ימיו כמנהל ומסביר מדוע כיום קשה למצוא מנהלים טובים כיום. ויש לו גם כמה טיפים למנהלים חדשים

פורסם בתאריך: 30.8.18 13:15

ראש העירייה לשעבר, נחום חופרי, שכיהן בתפקידו בין השנים 2005-2013 זכור לציבור הרענני כמנהל המיתולוגי של תיכון אוסטרובסקי (1996-2003) בין כהונתו כמנהל התיכון לראש העירייה, עמד חופרי בראש אגף החינוך ברעננה במשך שנתיים. "האמת היא שאף פעם לא עזבתי את החינוך", אומר חופרי, "גם כראש עיר, גם כשהייתי מנהל בית הספר השש שנתי בעין גדי וגם כיום, כשאני עומד בראש מנהלת המטפלת בהסבת אנשי הייטק להוראת מתמטיקה ומדעים מטעם משרד החינוך. החינוך בעיני הוא הלב של כל דבר שאנחנו עושים – מבטחון ועד צמצום פערים וחיים טובים".

מה אתה חושב על השינויים שחלו במערכת החינוך מאז שפרשת מתפקידך כמנהל?

"השינויים שחלו במערכת החינוך נובעים מהסביבה שהשתנתה. היא הרבה יותר טכנולוגית וכמות המידע רבה יותר. המערכת החינוכית משתנה לכיוון של יותר למידה עצמית ורכישת מיומנויות. המורה הוא יותר חונך ופחות מלמד. זוהי ספינה גדולה והשינוי בה איטי. אפילו איטי מדי. אבל אני רואה אותו קורה ובעוד 10 שנים לדעתי כל ההוראה והלמידה יהיו לגמרי שונים – התלמידים ייצרו ידע ולא ירכשו. הם יעשו זאת בדרך של למידה והכנת עבודות בקבוצות. הם יעסקו באחזור וייצרו את הידע לפי הצורך שיציבו להם המורים והם עצמם. זאת אומרת הם יחפשו בעצמם פתרונות לבעיות במהלך הכנת מטלות – עבודות ופרוייקטים. אני חושב שהטכנולוגיות יהיו יותר לכלי עזר ופחות הענין עצמו. זה יהיה שינוי חשוב וחיובי אבל לא העיקר. העיקר יהיו תמיד המורים והגישה לתלמיד ולהוראה. מי שיתבלבל ויראה את השינוי הטכנולוגי כעיקר יעשה לא טוב למערכת החינוך".

 

איזה עצה היית נותן למנהל כיום?

"כמה עצות. טיפ ראשון – על המנהל לזכור שהמורים הם המשאב העיקרי שלו ושעליו לטפח אותם ולתת להם את מלוא הגיבוי. טיפ שני – לעבוד עם ההורים ולא נגדם. ההצלחה בחינוך אפשרית רק כשעובדים עם ההורים.  טיפ שלישי – היה נחוש להוביל את בית הספר בדרך שלך. סמכות נוטלים ולא מחכים שתימסר לך".

 

למה לדעתך קשה היום לאייש משרות ניהול בבתי ספר, במיוחד מנהלים?

"התפקיד קשה מאוד. המנהל מתמודד עם אלפי דברים וקשיים ולא תמיד מקבל את הגיבוי המתאים. יש לו הרבה יותר אחריויות ומטלות מאשר סמכויות".

 

איזה תפקיד לדעתך משחקים מנהל ומורה בחייו של תלמיד?

"המנהל והמחנך הם דמויות מאוד משמעותיות בחיי התלמיד. לא פעם בלי שהם שמים לב הם המודלינג של התלמידים. זה משמעותי הרבה יותר ממה שנדמה. המקום של בעל הידע מפנה את מקומו לבעל הניסיון וההבנה העמוקים יותר בתחומי הדעת השונים. ולכן הוא יותר מי שמכוון את התלמידים ומשפיע עליהם".

 

מה אתה חושב על בתי הספר שדוגלים בחינוך הלא פורמלי?

"בתי הספר הלא פורמליים מגדילים את הפערים גם בחינוך וגם בחברה כולה. צריך למצוא מקום לבתי ספר אחרים בתוך החינוך הציבורי. אסור שיהיו בישראל מערכות פרטיות".

 

מה תאמר לאלפי התלמידים ברעננה שמתחילים שנת לימודים בעוד פחות משבוע?

"תזכרו שאתם בתקופת חיים נהדרת. אנחנו המבוגרים זוכרים אותה בגעגועים. תחיו אותה במלואה.  לגבי הלימודים יש לי עצה לתיכוניסטים – תבחרו ללמוד מה שאתם אוהבים ולא מה ש״נחשב״".

 

 

 

 

 

 

 

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר