יהודה בן חמו צילום ניר קידר
יהודה בן חמו צילום ניר קידר

בן חמו: "יש בכוונתי להתפטר כדי לנהל את ההליך המשפטי"

הודעה דרמטית של ראש העיר בעקבות הגשת כתב האישום נגדו הבוקר. פרקליטיו: "הטענות החמורות שנשמעו בתחילת החקירה נפקדות מכתב האישום". קיראו את כתב האישום במלואו

פורסם בתאריך: 18.2.18 09:05

אחרי יותר משנה של חקירות הגישה פרקליטות המדינה כתב אישום נגד יהודה בן חמו.

סנגוריו של יהודה בן חמו, עורכי הדין בעז בן צור ודקלה סירקיס מסרו בתגובה: "מבלי להקל ראש בכתב האישום יצוין, כי הטענות החמורות שנשמעו בתחילת החקירה ובעיקר טענות השוחד – נפקדות מכתב האישום. עתה נטענות טענות ברף הנמוך יותר. כפי שיתברר בהמשך וכעולה מחומרי החקירה, גורמים אינטרסנטיים, ובראשם עד המדינה, עומדים מאחורי בריאתו של סיפור המעשה העיקרי שבכתב האישום, המוקצן – גם הוא – עד מאד. מר בן חמו מודיע בזה, כי לאחר שיקבל באופן פורמאלי את כתב האישום, יש בכוונתו להודיע על התפטרותו כדי לנהל את ההליך המשפטי ולעמוד על צדקתו".

צומת השרון כפר סבא מביא לכם את כתב האישום במלואו (עם עריכה קלה):

על פי כתב האישום – החל מחודש אוקטובר 2003, כיהן בן חמו כראש עיריית כפר סבא. בתפקידו כעובד ציבור, ובתקופה הרלוונטית לכתב האישום, שימש מכוח היותו ראש עיריית כפר סבא, גם כיושב ראש הועדה המקומית לתכנון ובניה בכפר סבא, ותוקף חברותו בה היה גם חבר מוסד תכנון מקומי. מתוקף תפקידו כיו"ר הועדה שימש הנאשם, ביחד עם מהנדסת הועדה המקומית, שימש גם כרשות הרישוי המקומית לעניין מתן היתר.

במסגרת תפקידו הוא גם שימש עד לשנת 2012 ולהקמת הרשות הארצית לכבאות והצלה, גם כיושב ראש איגוד ערים השרון לשירותי כיבוי והצלה. במסגרת מינוי זה היה הנאשם ממונה, בין היתר, על ראש מדור מניעת דליקות באזור השרון.

אישום ראשון:

על פי האישום הראשון, חילקה מחלקת הרווחה בעירית כפר סבא לאורך השנים תרומות שונות, ביניהן גם סיוע כספי ותווי קניה, לנזקקי העיר, שהוגדרו על פי קריטריונים מקצועיים סוציו-אקונומיים. מהלך שנות כהונתו כראש העיר יצר בן חמו מנגנון הונאה במסגרתו קיבל תרומות המיועדות לכאורה לנזקקי העיר, וזאת ללא שיתוף ועירוב של מחלקת הרווחה או גזבר העירייה.
בפרקליטות טוענים כי לאורך שנות כהונתו, החל משנת 2004 ואילך, בחגי תשרי וחג הפסח, פנה ראש העיר, באמצעות מי ששימשו כעוזריו לקבלנים ואנשי עסקים שונים, הפועלים בעיר כפר סבא, וביקש מהם לתרום באמצעות עיריית כפר סבא תווי קנייה ל"נזקקים" בעיר. בכך יצר הנאשם מצג שווא כלפי התורמים כי כל סכום התרומה יועבר לנזקקי העיר.

בשל מצג השווא של בן חמו, ותוך שהוטעו לחשוב על ידי הנאשם ושלוחיו כי תרומותיהם יועברו כולן לנזקקי העיר, העבירו הקבלנים ואנשי העסקים, לאורך השנים, לידי ראש העיר תווי קניה בסך כולל של כ- 607,500 שקלים.

בחלק מתווי הקניה עשה בן חמו שימוש לצרכיו האישיים, בעוד שאת יתר תווי הקניה חילק לאנשים שונים בהתאם לראות עיניו. בין היתר חילק הנאשם את תווי הקניה, שקיבל כמתואר לעיל, למקורביו, עובדי לשכתו, עובדת משק ביתו, ולרבות לפעילי שכונות, עבור עצמם וכן לצורך חלוקה לתושבי העיר.

בין השנים 2004-2006 קיבל בן חמו לידיו תווי קניה, ובחלק מהמקרים כספי מזומן, בסך כולל של כ- 16,000 שקלים מקבלנים שונים שעבדו בתחומי העיר כפר סבא. חלק מן הכספים חולקו כראות עיניו, על ידי הנאשם ועוזרו, וחלק מהכספים, בסכום שאינו ידוע, נותרו בידי הנאשם לצרכיו האישיים.

בין השנים 2009-2016 קיבל ראש העיר לידיו, באופן המתואר לעיל, תווי קניה מחברת "יינות ביתן בע"מ" בסך כולל של 420,000 שקלים. מתוך הסכום האמור נטל בן חמו כ-180,000 שקלים לצרכיו האישיים, והיתר חולקו כראות עיניו.

בין השנים 2011 ועד חג הפסח 2016 קיבל בן חמו לידיו, תווי קניה בסך כולל של 70,000 שקלים מחברת הבנייה "י.נ.ו.ב בניה ופיתוח בע"מ" (להלן: "ינוב"). מתוך הסכום האמור נטל הנאשם לפחות 1,200 שקלים לצרכיו האישיים, והיתר חולקו כראות עיניו.

לקראת חג ראש השנה 2016, קיבל הנאשם לידיו תווי קנייה בסך כולל של 10,000 שקלים מינוב, ומתוכם עשה שימוש אישי ו/או הותיר בידיו לצורך שימוש אישי עתידי תווי קניה בסך כולל של 8,800 שקלים והיתר חולקו כראות עיניו.

בין השנים 2011-2015 קיבל בן חמו לידיו תווי קניה בסך כולל של 91,500 שקלים מגורמים שונים וביניהם, חברת "בנייני א. זיתוני 2002 בע"מ", חברת הבנייה "נוה מרום חברה קבלנית לבניין בע"מ", חברת "אמנון שאול קרמיקה בע"מ", חברת "ק. ברון בע"מ", רשת המזון "ויקטורי", איש העסקים חזי שבת, והקבלן רמי שבירו. חלק מן הכספים חולקו כראות עיניו, על ידי בן חמו ועוזרו, וחלק מהכספים, בסכום שאינו ידוע, נותרו בידי הנאשם לצרכיו האישיים.

בפרקליטות מדגישים הנסיבות המחמירות נובעות: ממשך התקופה, מגובה הסכום, מריבוי הגורמים אליהם פנה, מניצול מעמדו לצורך קבלת תווי הקניה ומהשימוש הציני בשמו של הציבור הנזקק לשם קבלת תווי הקניה. עוד הם אומרים כי בן חמו עשה במילוי תפקידו מעשי מרמה והפרת אמונים הפוגעים בציבור בכך שהשחית את המנהל הציבורי, וגרם לציבור נזקקי העיר פגיעה כלכלית בכך שחלק מתווי הקניה שיועדו עבורם הועברו ליעדים פסולים. זאת ועוד, במעשיו יצר מנגנון גבייה וחלוקה משחית הפועל על בסיס קרבה אישית ולא על סמך קריטריונים סוציו-אקונומיים ברורים ושוויוניים".

במעשיו המתוארים לעיל, בהיותו עובד ציבור, גנב הנאשם תווי קניה שהגיעו אליו מכוח עבודתו בסך של לפחות 190,000 שקל.

האישומים הם: קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, מרמה והפרת אמונים וגניבה בידי עובד ציבור.

אישום שני:

על פי האישום השני, בהמשך לאישום הראשון, במהלך השנים 2009-2016, קיבל בן חמו 591,500 שקלים כתקבולים (סכום שאמור להירשם בקופה או להירשם בחשבון). לדבריהם הוא לא דיווח על התקבולים לרשות המסים ולא שילם את המסים הנובעים מן הפעילות הזו, תוך שימוש בערמה ותחבולה עת קיבל את התקבולים וחילקם לצרכיו הפרטיים והכל במסווה של תווי קניה עבור נזקקי העיר. במעשיו המתוארים לעיל השתמש בן חמו במזיד במרמה, ערמה או תחבולה, בכוונה להתחמק ממס – ביחס לשמונה שנות מס.

האישום: מרמה, ערמה או תחבולה.

אישום שלישי:

על פי האישום השלישי במהלך התקופה הרלוונטית לכתב האישום, ואף לפניה, היה רפאל כחלון – חברו הקרוב של בן חמו. חברותם הקרובה כללה שיחות טלפון מרובות, פגישות קבועות מספר פעמים בשבוע בבית הקפה רולדין בכפר סבא או במקום אחר, נסיעות משותפות לחופשות משפחתיות ועוד.

במהלך התקופה הרלוונטית היה כחלון בעל מניות בחברת "עוז משא בע"מ", ויחד עם אותה חברה הוא היה בעלים של מספר מגרשים באזור התעשייה "כ"ס 50". את אחד המגרשים ברחוב יוחנן הסנלדר כחלון השכיר לחברת "גלי ליסינג מכירת רכבים בע"מ" בבעלותו של יאיר סנדלר.

למרות שבן חמו ידע כי בקשות שונות המוגשות לעירייה הינן מטעם כחלון והחברות והעסקים שבבעלותו, הוא נמנע מלדווח לחברי הועדה ורשות הרישוי המקומית בהן שימש כחבר ויו"ר, על קשריו החברתיים עם כחלון ועל ניגוד העניינים בו מצוי עקב חברות זו. הוא אף השתתף באופן פעיל בדיוני ועדות שדנו בענייניו של כחלון, וקידם באופן פסול את ענייניו.

בין הפגישות שערך אצל גורמי עירייה בנוגע למגרשים: השתתפות ב-4 בפברואר 2014 בישיבת רשות רישוי מקומית, בין היתר, בנוגע לבקשה שהגישה חברת "עוז משא בע"מ" בנוגע לתוכנית מתאר המקומית, בה התבקש היתר לחפירה ודיפון עבור מבנה תעשיה. בהמשך לאמור, בדצמבר אותה שנה או בסמוך לכך, חתם בן חמו כיו"ר הועדה על ההיתר המבוקש.

ב-29 בינואר 2015 וב-19 באפריל אותה שנה השתתף בן חמו בישיבות רשות רישוי מקומית, בין היתר, בנוגע לבקשה שהגישה חברת "עוז משא בע"מ" בנוגע לתוכנית המתאר המקומית בה התבקש היתר להקמת נגריה ומוסך להתקנת מנופים למשאיות. בהמשך לאמור, ב-5 במאי אותה שנה או בסמוך לכך, חתם בן חמו כיו"ר הועדה על ההיתר המבוקש.

ב-30 במרץ אותה שנה השתתף בן חמו בישיבת רשות רישוי מקומית, בין היתר, בנוגע לבקשה שהגישה חברת "עוז משא בע"מ" להיתר לתוכנית שינויים להיתר מס' 20140269, בקשה הכוללת חפירה, ביסוס למבנה וקירות עד מפלס 0.00. ב-2 באפריל אותה שנה או בסמוך לכך, חתם ראש העיר כיו"ר הועדה על ההיתר המבוקש.

ב-2 לינואר 2016 השתתף הבן חמו בישיבת רשות רישוי מקומית, בין היתר, בנוגע לבקשה שהגישה חברת "עוז משא בע"מ" בה התבקש היתר להקמת גדר היקפית בגבולות החלקה. ב-2 בפברואר אותה שנה או בסמוך לכך, חתם ראש העיר כיו"ר הועדה על ההיתר המבוקש.

במהלך החודשים שקדמו לחתימה על ההיתר האמור, נעשתה במקום בנייה החורגת מההיתר הראשוני שניתן בעבר ומהנדסת העיר אף הוציאה ב-8 במרץ 2015 צו הפסקת עבודה מנהלי בגין כך. בהמשך לאמור ב-30 באפריל 2015 פנה כחלון לבן חמו, עדכן אותו כי גורמי העירייה דורשים ממנו להנמיך את גובה הגדר וכי הוא אמור להיפגש בעניין זה עם מהנדסת העיר. כחלון ביקש מראש העיר כי: 'ידאג לו' וזה הבטיח שיעשה כן. בהמשך לאמור פנה בן חמו למהנדסת העיר מספר פעמים והורה לה לסייע לכחלון במציאת פתרון ולאור זאת קידמה המהנדסת את תוכנית השינויים להקמת הגדר.

התערבות פסולה של הנאשם בקידום ענייניו של כחלון אצל גורמי העירייה בנוגע למגרש ביוחנן הסנדלר:

ב-30 במרץ 2015 השתתף בן חמו בישיבת רשות רישוי מקומית, בין היתר, בנוגע לבקשה שהגישה חברת "עוז משא בע"מ" בה התבקש היתר להריסת מבנים קיימים. בהמשך לאמור, ב-20 באוגוסט 2015 או בסמוך לכך, חתם ראש העיר כיו"ר הועדה על ההיתר המבוקש.

ב-3 למאי 2016, או בסמוך לכך, חתם בן חמו על היתר להכשרת מגרש לחניה למכירת רכבים, כולל גידור החלקה, יציקת אספלט והנחת מבנה יביל, בבקשה של "גלי ליסינג" בנוגע למגרש ביוחנן הסנדלר. בהמשך לחתימה על ההיתר התברר כי המבנה היביל נבנה תוך חריגה מקו בניין וכי הגדר הוקמה על שטח עירוני. על אף החריגות מההיתר לא בוצעה במקום אכיפה מטעם אגף הנדסה בעירייה.

התערבות פסולה של הנאשם בקידום ענייניו של כחלון במדור מניעת דליקות:

אהרון מוסלי שימש בתקופה הרלוונטית כראש מדור מניעת דליקות באזור השרון, ובמסגרת תפקידו זה היה אחראי על מתן אישור כיבוי אש לצורכי חתימה על היתרי בנייה, וכן על מתן אישור לצורכי אכלוס וקבלת טופס 4 לאחר סיום הבניה, בהתאם להיתר.

ב-8 במרץ 2015 בהמשך להוצאת צו הפסקת עבודה מנהלי נזקק כחלון לשירותיו של מוסלי, במסגרת תפקידו כראש מדור מניעת דליקות. בהמשך לאמור פנה כחלון לנאשם בבקשת סיוע והתערבות, והנאשם פנה למוסלי והנחה אותו לקדם את הטיפול בעניינו של כחלון.

ב- 29 ביוני 2015 התקשר כחלון לבן חמו וביקש ממנו לתאם עבורו פגישה עם מוסלי במהלך השבוע העוקב לצורך קבלת אישורו לגבי מאגר מים בשטחי כ"ס 50. בהמשך לשיחה זו התקשר ראש העיר למוסלי ועשה כבקשתו של כחלון. בן חמו המשיך וביקש כי מוסלי יסייע בידי כחלון במבוקשו.

ב-20 לאוקטובר 2013 לערך, במועד שאינו ידוע לפרקליטות במדויק, פנה בן חמו למוסלי וביקש ממנו לזרז תהליכים בנוגע לבקשה מס' 3180 של כחלון וחברת עוז משא בע"מ במגרש ביוחנן הסנדלר. בשל פניית הנאשם קידם מוסלי את הטיפול בבקשה זו וביצע ביקורת מהירה.

"בכל המקרים המתוארים באישום זה, עשה הנאשם במילוי תפקידו כראש העיר מעשה של הפרת אמונים הפוגע בציבור", נכתב בכתב האישום. "הנאשם העמיד עצמו במצב של ניגוד עניינים אישי הפוגע פגיעה מהותית באמון הציבור בעובדי הציבור, במערכת השלטונית ובטוהר הליך קבלת ההחלטות במוסדות הרשות המקומית. הנאשם קידם את ענייניו של חברו הקרוב תוך ניצול תפקידו ומעמדו כראש עיר אל מול הכפופים והעובדים איתו. כך עלול היה להתקבל הרושם בעיני הציבור, כי המנהל הציבורי מושחת, וניתנות העדפות למקורבים לבעלי השררה. בעצם מעורבותו ואי הימנעותו של הנאשם מטיפול בענייניו של כחלון, השחית הנאשם את המנהל הציבורי התקין בעירייה ופגע בעבודתם התקינה של הכפיפים לו, שהיו מודעים לחברותו עם כחלון. במעשיו האמורים לעיל, בהיותו חבר מוסד תכנון, ועל אף שהיה לו באמצעות חברו הקרוב כחלון חלק וטובת הנאה, בעניין שעמד לדיון בוועדת המשנה המקומית, לא הודיע על כך הנאשם לחברי הועדה ונכח בדיוני המוסד או הועדה באותו עניין".

האישומים: מרמה והפרת אמונים, חבר או עובד של מוסד המעוניינים בתוכנית.

אישום רביעי:

על פי האישום הרביעי בבית משפט השלום בראשון לציון דן, בין היתר, בתנאי שחרורו של בן חמו במסגרת החקירה המשטרתית הנוגעת לכתב האישום. ב-23 לפברואר 2017 קבע כבוד השופט מיכליס מבית משפט השלום בראשון לציון כי כחלק מתנאי שחרור הנאשם נאסר עליו ליצור קשר עם מי מהמעורבים בחקירה, בנוגע לנושאי החקירה.

מר אורי מועלם שימש במשך שנים בתקופה הרלוונטית לכתב האישום כנהגו של בן חמו. במסגרת החקירה מסר מועלם במשטרה מספר הודעות הנוגעות לתקופה הרלוונטית ולנושאים שנכללו בכתב אישום זה, ובפרט באישום הראשון. ב-5 בספטמבר 2017 או בסמוך לכך, העביר מועלם דואר מלשכת ראש העיר לרכבו של הנאשם שחנה בסמוך לביתו ברחוב ארלוזרוב 32 בכפר סבא, וזאת על מנת להימנע ממפגש ישיר בינו לבין ראש העיר. בעת העברת הדואר, יצא בן חמו מביתו, הבחין במועלם והחל לשוחח עימו.

במהלך השיחה, ובניגוד לאמור בהחלטה, שוחח בן חמו עם מועלם על נושאים הקשורים באופן מהותי לחקירה כמפורט להלן: ראש העיר סיפר למועלם כי בידי המשטרה הקלטות של שיחות טלפון ביניהם, ופירט בפניו על שיחה שהושמעה לו במהלך חקירתו ובה הוא נשמע מנחה את מועלם לגבי חלוקת מעטפות עם תווי קניה. ראש העיר שאל את מועלם מדוע סיפר למשטרה כי נושא חלוקת תווי הקניה נמשך כשבע שנים. בסיום השיחה פנה הנאשם למועלם והטיח בו: "ציפיתי מהאנשים שלי שישמרו עלי".

במעשיו המתוארים לעיל, הטריד הנאשם אדם בנוגע להודעה שמסר בחקירה על פי דין וכן הפר הוראה חוקית שניתנה כשורה מאת בית משפט.

האישומים: הטרדת עד, הפרת הוראה חוקית.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר