פקק ברחוב הברגידה היהודית צילום עזרא לוי
פקק ברחוב הברגידה היהודית צילום עזרא לוי

שאטלים, "אוטובוס הליכה" ואופניים להשכרה: המיזם שאמור לצמצם את השימוש ברכב פרטי בהרצליה

מיזם חדש אמור לצמצם תוך שלוש שנים את השימוש ברכב פרטי באזור. כל הפרטים

פורסם בתאריך: 5.6.18 11:13

עיריית הרצליה מקדמת הפעלת שירות הסעות (שאטלים) מתחנת הרכבת שבגבול רעננה-הרצליה (רעננה מערב), עם פתיחתה בחודש יולי, לתחנת הרכבת הרצליה, ומשם לאזור התעשייה הרצליה פיתוח. בנוסף, משרד התחבורה בוחן הקמת תחנות אוטובוס סמוך לתחנת רעננה-מערב. בתוך כך, מנסים בהרצליה, וברשויות אחרות באזור, לקדם הפעלת שירות השכרת אופניים ללא תחנות עגינה.

הדברים נחשפים על רקע השקת מיזם לעידוד תחבורה מקיימת בשרון, שהושק בסוף השבוע שעבר בכנס השקה בהשתתפות נציגי הרשויות, שכלל פאנל בנושא אתגרים והזדמנויות בקידום תחבורה מקיימת בשרון בהנחייתה של תמר קינן, מנכ"לית "תחבורה היום ומחר". בפאנל השתתפה בין השאר מ"מ וסגנית ראש עיריית הרצליה מאיה כץ.

המיזם החדש משותף לשלושה ארגוני תחבורה – "15 דקות" (ארגון צרכני תחבורה בישראל), "תחבורה היום ומחר" (לקידום תחבורה בת קיימא), "ישראל בשביל אופניים", למכון ירושלים למחקרי מדיניות ולרשויות הרצליה, כפר סבא, קנלסואה, טייבה וחדרה. המטרה היא קידום שיתוף הפעולה בין הרשויות המקומיות למשרד התחבורה וגורמים אחרים בתחום התחבורה, כדי לצמצם תוך שלוש שנים את השימוש ברכב הפרטי ולקדם תחבורה אלטרנטיבית. במסגרת המיזם ינסו כלל הגורמים לקדם יחד בין חמישה לשבעה פרויקטים כאלה בהרצליה ובאזור השרון, פרויקטים כמו שיפור הגישה לתחנות רכבת ומרכזי תחבורה ציבורית; קידום הקמת שבילי אופניים; הגברת תדירות האוטובוסים; קידום שיתוף נסיעות ברכב פרטי (קארפול) ועוד. פרופ' יורם שפטן וד"ר אילת גל-צור מהמכון לחקר התחבורה בטכניון יעניקו ייעוץ מקצועי לפרויקט לכל אורכו.

"גילינו שהמקום הכי משמעותי שבו אנחנו יכולים להשפיע ולקדם תחבורה בת קיימא הוא הממשקים שבין בעלי העניין השונים ובעיקר הממשק שבין משרד התחבורה לרשויות המקומיות שזאת חוליה יחסית חלשה", מסבירה קינן, "המטרה שלנו היא לסייע לרשויות המקומיות לעבוד מול משרד התחבורה ובעלי עניין אחרים כמו רכבת ישראל ונתיבי אילון, ולפעמים צריך גם קשר ישיר עם משרד האוצר שמעורב מאוד באופן אישור הפרויקטים. אחת הטענות שלנו מול משרד האוצר היא שעל אף שהם אומרים שהם שמים בראש סדר העדיפויות שלהם את התחבורה הציבורית והחסם הוא לא תקציבי, בפועל כשמגיעים לרכז תחבורה ציבורית ומבקשים הגדלת תדירות לקו מסוים אז נאמר לנו שאין תקציב לזה.

"מטרה נוספת היא לחזק את היכולות של הרשויות מבחינת ידע וחשיפה לחומרים שונים. למשל, יש למשרד התחבורה מדריכים שונים לתכנון, כמו הכנת נספח תחבורה לתכנון סטטוטורי והנחיות לתכנון תחבורה ציבורית. מתברר שברשויות המקומיות הרבה פעמים לא מכירים את רוב המסמכים האלה ובתכנונים שהם יוזמים הם לא כוללים את המרכיבים האלה או לא עושים אותם כנדרש".

אז איך זה עובד בפועל?

"אנחנו קודם כל נפגשים עם הרשות המקומית ובודקים מה נדרש וחשוב להם, ומתאמים איתם את הנושאים שאותם נרצה לקדם. ואז אנחנו קובעים פגישות עם גורמים רלוונטיים. למשל, במקרה של הרכבת קיימנו סיורים במקום עם נציגים של רכבת ישראל ושל משרד התחבורה. אנחנו בעצם פרויקטורים של הפתרונות המתואמים בין הגורמים השונים. התחומים שבהם אנחנו עוסקים הם חיבורים לתחנות רכבת, קישור לאזורי תעסוקה, שיפור השירות בתחבורה הציבורית באופן כללי, קידום של נסיעות שותפיות ברכב פרטי ובאופניים, למשל, חניוני קארפול.

"פנינו לכמה ערים והצענו להן לקחת חלק במיזם, וכל עיר שהייתה מעוניינת נתבקשה לחתום על הסכם, שאינו כספי אבל מחייב מבחינת קידום הנושא. הערים שחתמו הן הרצליה, חדרה, כפר סבא, קנלסואה וטייבה. עם נתניה יש סוג של סיכום דיון ולא הסכם. רעננה בחרו כרגע שלא להיכנס. לתפישתם, הקשר ביניהם למשרד התחבורה הוא מצוין ואין מה לתרום בו ושהכל אצלם עובד כמו שצריך. כרגע לא פנינו לרמת השרון והוד השרון. זה פיילוט ארצי שאם הוא יצליח אז אנחנו נרחיב את הפעילות שלנו לעוד ערים".

מה אתם מקדמים בהרצליה?

"בהרצליה אנחנו עוסקים בנושא של שיפור הנגישות לתחנות הרכבת. בעוד כחודש, ב-1 ביולי, תפתח תחנת רעננה מערב ועיריית הרצליה רוצה שיהיו שאטלים בין התחנה הזו לתחנת הרצליה שעל מסילת החוף. לפחות עד שיפתחו את המסילה בין שתי התחנות האלה, בשנת 2019.

סיור של נציגי ארגוני התחבורה בתחנת הרכבת בהרצליה

סיור של נציגי ארגוני התחבורה בתחנת הרכבת בהרצליה

 

"עניין נוסף שקשור ברכבת ובתחנת רעננה מערב הוא חוסר נגישותה לנוסעים המגיעים בתחבורה הציבורית. בסמוך לתחנה, בדרך ירושלים שמחברת בין הרצליה לרעננה, עוברים קווי אוטובוס רבים שיכולים לאפשר לאנשים רבים להגיע לתחנת הרכבת, אלא שאין בסמוך אליה תחנות אוטובוס. היום הנוסעים צריכים לחצות שלושה רמזורים ברגל בשביל להגיע לתחנת אוטובוס. פנינו למנכ"לית משרד התחבורה ומסרו לנו שהנושא בטיפול. הרבה פעמים דברים כאלה יכולים לקחת שנים עד שמסדירים איזה פרט שולי שיאפשר להגיע לתחנת הרכבת. מה הטעם בתחנת רכבת שאפשר להגיע אליה רק ברכב פרטי?".

 

בתוך כך, ארגון ישראל בשביל האופניים מנסה במסגרת המיזם לעודד שימוש באופניים ככלי תחבורה יומיומי. "אנחנו מציעים את השירותים שלנו באזור השרון בנושא פרויקט השכרת אופניים נטול תחנות עגינה, שמאפשר לעשות זאת בכל עיר בלי לשלם מיליונים, ולרשות זה לא עולה כסף", מספר מנכ"ל הארגון, יותם אביזוהר, "זו הצעה מאוד אטרקטיבית, אבל יש בה גם סיכונים. ראינו מה קרה במקומות אחרים שאין בהם תחנות עגינה, מה שמאפשר להשאיר את האופניים בכל מקום. בנוסף, בחלק גדול באזור השרון תשתית של שבילי אופניים לא קיימת. פרויקטים כאלה מעודדים משתמשים חדשים, מה שאומר שאנשים ירכבו על המדרכה כי הם חוששים לרכוב על הכביש ולסכן את עצמם. אבל אפשר להיערך לזה ולצמצם סיכונים. אנחנו בקשר עם עשר עיריות שונות בעולם שמפעילות פרויקטים כאלה ולמדנו מהניסיון המוצלח והפחות מוצלח שלהן. יש לנו שורה של כלים ואנחנו נסייע לעיריות בשרון שירצו בכך לאמץ את המודל הנכון".

אתם מעודדים גם הליכה ברגל.

"נכון. הנושא השני שאנחנו עוסקים בו הוא ההליכה לבתי הספר היסודיים. היום יש טור של מכוניות עם ילד אחד והורה אחד בכל רכב, שתקוע בפקק ענקי כשבית הספר נמצא ברדיוס של כ-500 מטר בממוצע מהבית. המציאות הזאת של חניות כפולות, מכוניות שחונות על המדרכות, ילדים שעושים סללום בין אגזוזים מעשנים ומסכנים את עצמם – זו המציאות שאנחנו רוצים לשנות. ביחד עם העיריות אנחנו רוצים לזהות חסמים שמונעים מילדים ללכת לבית הספר בביטחה, ליצר את הפתרונות הנכונים ובמקביל להפעיל פרקטיקה של מה שנקרא אוטובוס הליכה – מבוגר אחראי שהולך עם כמה ילדים לבית הספר".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר