אילוסטרציה תחנת כוח. צילום א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE
אילוסטרציה תחנת כוח. צילום א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE

חשיפה: צור נתן פועל לביטול ההסכם להקמת תחנת הכוח בשטחי המושב

חברת אדלטק היתה אמורה להקים את תחנת הכוח בשטחי המושב, המרוחק עשרה קילומטר צפונית לכפר סבא. יו"ר אגודת המושב: "המושב נמצא לקראת חתימת הסכם לביטול התוכנית"

פורסם בתאריך: 19.10.18 09:24

תושבי מושב צור נתן החליטו לבטל את ההסכם עם חברת אדלטק להקמת תחנת כוח על שטחי המושב. במכתב ששלח יו"ר אגודת המושב, עדי יפה, למתמודדת לראשות המועצה האזורית דרום השרון, מנכ"לית עיריית כפר סבא לשעבר, אושרת גני-גונן, כתב: "הננו שמחים לבשר לך שהמושב נמצא לקראת חתימת הסכם לביטול תחנת הכוח, טיוטות הסכם ביטול מוחלפות בימים אלה בין המושב ליזם ואנו מקווים שההסכם ייחתם בימים הקרובים. זאת בהמשך לפגישותינו איתך ולפעילותך השקטה והמבורכת שסייעו בקבלת ההחלטה המשותפת שלנו עם חברת אדלטק לביטול התחנה. דאגתך הכנה לתושבי צור נתן, צור יצחק ואייל השפיעו עלינו רבות".

גני-גונן השיבה במכתב משלה: "אני מעריכה מאוד את ההחלטה שלכם לביטול ההסכם, תוך וויתור על הכנסה כספית מובטחת. בהמשך לפגישותינו, כשאבחר לתפקיד ראשת המועצה, אפעל ליצירת מקורות הכנסה חליפיים באמצעות הקמת איזורי תעשיה – תעסוקה חדשים ומניבים שאינם בעלי השפעה סביבתית שלילית במטרה לספק מקורות תעסוקה, והכנסות מניבות לישובים ולמועצה תוך טיוב השימוש במקרקעין ותוך שמירה על האופי הכפרי של המועצה".

נזכיר כי באפריל 2017 קיבלה ממשלת ישראל החלטה במסגרתה הוסמכו שבע חברות פרטיות לתכנן את הקמתן של 15 תחנות כוח במיקומים שונים ברחבי הארץ, בהם שתי תחנות באזור השרון – האחת במפגש השלום, שני קילמוטר מזרחית לכפר סבא, על ידי חברת ריינדיר אנרגיה והשנייה בשטחי המושב צור נתן, על ידי חברת אדלטק.

יפה אמר לצומת השרון: "ההחלטה לא סגורה במיליון אחוז, כיוון שעוד לא נחתם החוזה. אנחנו חשבנו לפרסם את זה אחרי החתימה, אבל זו בהחלט עובדה שכך החלטנו. כדי לבטל את ההחלטה מספיק היה בחברי ההנהלה, שמונה במספר, והיה רוב מוחלט".

מה היו הטעמים להחלטה?

"הטעמים להחלטה הם שלנו וזה לא משנה, וזהו. כמו שכל המושב החלטנו להיכנס לזה באותה מידה החלטנו לצאת מזה".

הפסדתם לא מעט כסף.

"אבל החיים זה לא רק כסף".

יהיו תושבים שלא יאהבו את ההחלטה.

"נכון, כמו שהיו תושבים שלא אהבו את ההחלטה הקודמת. זאת הדמוקרטיה".

מה אמרו באדלטק?

"הם באותו ליין שלנו, אני אהיה הרבה יותר חכם כשהכל יהיה חתום וסגור. אני לא רוצה להוסיף מעבר".

"ההחלטה התקבלה אתמול וההסכם אמור להיחתם עם אדלטק בשבוע הבא", הסבירה גני-גונן מדוע התהפכו היוצרות. "במושב החליטו לחזור בהם משום שהם הבינו שעדיף שלא תהיה כאן תחנה מזהמת קרוב לבית גם אם יש הכנסה כלכלית מובטחת בצדה. אני מזכירה שהמושב הוא שיתופי וזה היה מאוד משמעותי מבחינת הפנסיה, אני אמנם לא יודעת לומר בכמה כסף מדובר, אבל בסופו של יום החשש שהתחנה עלולה להזיק להם, למשפחות ולתושבי צור יצחק גברה על הכל. אני מאוד מעריכה את זה. מאוד חשוב לי היה לפרגן להם על זה. בתפיסה שלי נכון יהיה לייצר הכנסות מניבות בשטחים. אני בעד אזורי תעסוקה ירוקים שלא מזיקים לסביבה אבל במידתיות כי אחרי הכל אנחנו מועצה אזורית כפרית".

באיזה אופן היית מעורבת במו"מ?

"נפגשתי עם וועד האגודה והוועד השיתופי, ופגשתי אנשים בחוגי בית. הבנתי שיש שסע ביישוב בין אלה שבעד ואלה שנגד. הם רוצים לחזק את הקהילה ולא לפצל אותה ואז הם קיבלו החלטה חדשה שהם מורידים את התוכנית מתוך הקשבה לציבור, גם ביישוב וגם מחוצה לו. אני לא רוצה לפרט מעבר לזה".

למה שאדלטק יסכימו לכך, יש להם אלטרנטיבה אחרת?

"ממה שאני יודעת אין להם אלטרנטיבה כאן, אבל הם עסוקים בהקמת תחנות כוח באזורים אחרים בארץ".

ומה עם תחנות הכוח הנוספות?

"זהו הישג ראשון וחשוב למאבק בתחנות הכוח בדרום השרון, אני מתכוונת להמשיך את המאבק מול הממשלת ישראל שמקדמת הקמת תחנות כוח באזורינו על פי אינטרסים של יזמים עסקיים ובניגוד לדעת אנשי מקצוע שקבעו שתחנות מזהמות יש למקם הרחק מאזורים מיושבים".

המועמד לראשות המועצה האזורית, איציק אזרי כתב בעמוד הפייסבוק שלו: "מעל במה זו, אני קורא לחברי קיבוץ גבעת השלושה ללכת בעקבות עמיתיהם בצור נתן, ולבטל אף הם את ההחלטה להקים תחנת כוח בשטחם. כמו כן, אני מתחייב שכראש המועצה האזורית אמשיך להוביל ולפעול ביתר שאת, כדי לבטל את ההחלטה הנוראה של הקמת תחנת כוח בצומת השלום; תחנה אשר מקודמת ומתוכננת על ידי יזם פרטי ועתידה לקום על האדמות החקלאיות של נווה ימין, ירחיב ואבו דעייה. מתוך הבנה שיש לאפשר לתושבי צור נתן וגבעת השלושה להמשיך להתפרנס, אני קורא להקים (במקום פרויקטים מזהמים) גידולי חקלאות מתקדמת; דוגמת קינואה, קנאביס רפואי, אצות ים ו/או קידום מפעלי אנרגיה ירוקה. ככל שרעיון זה ירקום עור וגידים, המועצה בראשותי תסייע ככל הניתן להפוך אותו למציאות".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר