הפגנת תושבים בשכונה הירוקה נגד מפעל בראון, בשנה שעברה
הפגנת תושבים בשכונה הירוקה נגד מפעל בראון, בשנה שעברה

בדיקה מנובמבר גילתה ערכים גבוהים של פורמאלדהיד ותחמוצות גופרית בשכונה הירוקה

בבדיקה שבוצעה שבוע לאחר מכן נמצאו ערכים נמוכים של החומר המסרטן. תוצאות של בדיקה שלישית אמורות להתקבל בימים הקרובים. מומחה לזיהום אוויר של העירייה: "המצב בשליטה. אין סיבה לדאגה"

פורסם בתאריך: 12.12.18 23:40

בבדיקת איכות אוויר שביצעה חברה חיצונית ששכרה עיריית כפר סבא ב-7-8 בנובמבר, על גג קניון בי-סנטר בשכונה הירוקה הצפונית, נמצאו ערכים גבוהים כמעט פי עשרה של החומר המסרטן פורמאלדהיד מערכי היעד – כלומר הערכים הרצויים. בבדיקה שבוצעה כשבוע לאחר מכן נמצאו ערכים נמוכים של החומר. תוצאות של בדיקה שלישית אמורות להתקבל בימים הקרובים.

את הבדיקות ביצעה חברת לשם שפר איכות סביבה, באמצעות "המבדקה הכימית", מעבדה כימית ניידת ששכרה העירייה, שמטרתה מדידת מזהמים שמקורם מהאוויר. על פי התוצאות, בבדיקה הראשונה נמדד ריכוז יממתי גבוה במידה רבה מערך היעד של פורמאלדהיד. ערך יממתי של פורמאלדהיד אמור להיות מתחת ל-0.8 מיקרוגרם אבל בפועל נמצאו 7.7 מיקרוגרם. ערך התקן, נציין, עומד על 15 מיקרוגרם. תוצאות של ריכוז תחמוצות הגופרית (בדיקה שעתית) חרגו בבדיקה בכ-100 אחוז מהתקן.

בבדיקה השנייה נמצאו תחמוצות גופרית נמוכות, וריכוז הפורמאלדהיד שנמדד היה נמוך, בסך הכל כ-34 אחוז מערך היעד ובסך הכל נרשמה איכות אוויר טובה. בדוח החברה נכתב: "בהעדר רצף נתונים ממדידות במקום, לא ניתן לבצע ניתוח של התוצאות. יחד עם זאת, הסבר אפשרי לתוצאות שהתקבלו הוא פליטה נקודתית 'רגעית' של תחמוצות גופרית ופורמאלדהיד ממקור סמוך לנקודת הדיגום".

נזכיר שבחודש יולי חשף צומת השרון דוח של המשרד להגנת הסביבה בו נמצאו ערכים גבוהים של פורמאלדהיד, חומר המוגדר כמסרטן, בשער הכניסה לבית הספר לאה גולדברג בשכונה 80 ועל הגג. העירייה והתושבים יצאו למאבק משותף כשהם דורשים שלילת רישיון העסק של מפעל בראון, זימונו לשימוע על ידי המשרד להגנת הסביבה וביצוע חקירה מעמיקה בנושא השימוש בחומר פורמלדהיד. המשרד להגנת הסביבה הבהיר שלא יקיים שימוע למפעל, ושהערכים שהוא פולט עומדים בתקן.

בהודעה לתקשורת שהוציאה עיריית כפר סבא נמסר כי "המצב בשליטה", מבלי לציין את הערכים שנמדדו. "מבירור בנושא שנערך עם ד"ר מוקי שפר מומחה לזיהום אוויר, שמלווה את התהליך הוא הרגיע ואמר כי, 'המצב בשליטה ואין כל סיבה לדאגה מיידית. הערכים שנמדדו בבדיקות יכולים להיות כתוצאה של בעיה נקודתית'", נכתב בהודעה. עוד אמרו בעירייה כי תוצאות הסבב השלישי של הבדיקות יגיעו בימים הקרובים. "עם זאת ובלי קשר לפעימה השלישית, פנה אורן וולשטיין מ"מ סגן מנהל אגף איכות הסביבה, שמרכז בשם העירייה את נושא זיהום האוויר והטיפול בו מכתב דחוף לגידי מזור, מנהל מחוז מרכז במשרד להגנת הסביבה, בבקשה לזרז את בדיקת הארובות של מפעל בראון על ידי המשרד להגנת הסביבה באופן רציף על מנת לזהות חריגות ככל שקיימות כאלה", נכתב בהודעת העירייה. עוד מסרו בעירייה כי הממצאים של חיישני "רד-גרין", החיישנים לניטור אוויר שהותקנו בשכונה, לא מצאו ריכוזים בעייתיים של מזהמים בטווחי הזמן המקבילים, ומזכירים כי הותקנו שבע מערכות מתקדמות נסיוניות במטרה לנטר מפגעים סביבתיים.

דוברת צוות הפעולה נגד זיהום האוויר בשכונות הירוקות, מי ששימשה עד לאחרונה כיו"ר הנהגת ההורים בבית הספר לאה גולדברג, איריס ברלס אומרת לצומת השרון בעקבות התוצאות החדשות: "תוצאות שני הסבבים בנובמבר הגיעו אלינו רק אתמול בערב. אחת יצאה חריגה אפילו יותר מהקודמת. לצערנו, במשך תקופה ארוכה בכפר סבא לא היה ראש עיר ואנחנו מקווים שעכשיו הבעיה תטופל. החלטנו לקבוע עם רפי סער פגישה ובוודאי לא נעבור בשקט לסדר היום עם תוצאות חריגות האלה. בנוסף יש החלטה להיפגש כל ההנהגות ההורים ולדון לגבי השבתה אפשרית. אנחנו נפעל במלוא הכוח ולא נתפשר על הבריאות של הילדים שלנו. נכון שבעירייה רוצים עכשיו בדיקה שלישית – אבל היו בדיוקת בעבר שלא היה תקינות ואנחנו לא נשתוק. זה לא חד פעמי או איזו טעות דגימה".

הורה בבית הספר לאה גולדברג אומר: "אנחנו מאוד כועסים על כך שהבדיקה בוצעה בנובמבר אולם העבירו לנו את התוצאות רק עכשיו. לא ברור מה לקח כל כך הרבה זמן להוציא את התוצאות האלה. זה מרגיש כאילו מסתירים את זה מאיתנו עד עכשיו. אנחנו קיבלנו החלטה מזמן שאם תהיה עוד בדיקה חריגה נבצע שביתת אזהרה. אני מקווה שכבר בימים הקרובים זה ייצא אל הפועל".

איתי צחר מנכ"ל העיריה: "הפעילות בנושא מפגעי זיהום האוויר בעיר היא נושא מרכזי. עיריית כפר סבא החלה לפעול בכל האמצעים העומדים לרשותה לבירור מעמיק של הנתונים שהוצגו ולאסוף ממצאים נוספים, מתוך מחויבות ודאגה לתושבים ולאור העובדה שהמפעל פועל בסמוך למוסדות חינוך. אנו נמשיך לפעול בנחישות ועקביות למיגור המפגעים הגורמים לכך. כלל הצעדים הוצגו לציבור ונמשיך לשקף את התוצאות מהבדיקות בשקיפות מלאה באתר העירוני וכן באמצעות ועדי השכונות".

חברת המועצה עו"ד עדי לוי-סקופ, אמרה: הדו"ח האחרון מציג נתוני זיהום אויר חריגים שנמדדו בסמוך לבתי הספר וגני הילדים בשכונה הירוקה. בחודש יולי העירייה והתושבים יצאו למאבק משותף לשלילת רשיון העסק של מפעל בראון, זימונו לשימוע על ידי המשרד להגנת הסביבה וביצוע חקירה מעמיקה בנושא השימוש בחומר פורמלדהיד. יחד ובשילוב כוחות בין הנהלת העיר ומטה המאבק, נפעל בנחישות לאיתור וסילוק המפגע למען בריאות ילדינו ואויר נקי לכל תושבי השכונות הירוקות והעיר כולה".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר