אורלי פרומן. צילום רמי זרנגר
אורלי פרומן. צילום רמי זרנגר

ראיון אחרון ופרידה: אורלי פרומן עוזבת את אגף החינוך בכפר סבא, ומכוונת לכסא שרת החינוך

היא עוזבת לפוליטיקה הארצית ומשאירה ראש עירייה חדש בלי מנהל אגף חינוך ועם תוכנית אסטרטגית לחינוך שנויה במחלוקת. אבל אורלי פרומן בטוחה שהמטרה מקדשת את האמצעים, בטח אם בסוף תמצא את עצמה על כסא שרת החינוך. ראיון

פורסם בתאריך: 13.1.19 13:43

אורלי פרומן יודעת בדיוק מה היא רוצה. בטרם הריאיון היא שולחת לינקים לתוכנית טלוויזיה בהשתתפותה ששודרה במקרה יום קודם בערוץ 10, בו חבר הכנסת איציק שמולי בוחר בה כאשת החינוך שהשפיעה על חייו, או פוסט שהעלתה תלמידה לשעבר בו כתבה כיצד הכניסה של פרומן אל חייה הצילה אותה. גם תוך כדי השיחה היא שולטת בכיפה, עונה היכן שמתאים לה ומתחמקת באלגנטיות משאלות פחות נוחות.

פרומן שואפת להיכנס לפוליטיקה, ועוד היישר אל גוב האריות שנקרא הכנסת, אבל ניכר שהיא טורפת בעצמה. המטרה כעת היא לדבר ברמה הלאומית, גבוה מעל הבעיות איתן כפר סבא מתמודדת בחינוך ושאותן ניסתה לפתור בשנתיים האחרונות. כשהודיעה באמצע השבוע שעבר כי היא עוזבת את תפקיד מנהלת אגף החינוך בעיריית כפר סבא, אחרי יותר משנתיים, לטובת ריצה לכנסת בסיעת תל"ם (תנועה לאומית ממלכתית) החדשה בראשות בוגי יעלון, הממוקמת במרכז הפוליטי, היא הותירה את הנהלת העירייה בהלם. ראש עירייה טרי כרפי סער לא צריך את זה על הראש שלו, בטח לא עם פתיחת הרישום לשנת הלימודים הבאה ובאמצע הליך אישור התוכנית האסטרטגית לחינוך. אבל הוא בלע את הצפרדע. "לא תמיד יש לנו שליטה על העיתוי בחיים", אמרה במועצת העיר כשסער נפרד ממנה באופן פומבי, ואף סימן את היעד "אולי שרת החינוך", כדבריו.

"בוגי עבד במשך שנתיים וחצי עם צוותי חשיבה שהורכבו ממיטב המומחים בתחומי החיים המרכזיים", היא מנסה לענות על השאלה האם התפקיד קורץ לה, "הוא הוביל תכנית עבודה עם מקורות מימון בשם 'ישראל 10' – איך תראה המדינה בעוד עשר שנים בכל התחומים. אם חלק גדול מהתוכנית תתממש, ישראל שלנו תראה אחרת. אני מביאה איתי את כל ניסיוני העשיר שרובו אכן בתחום החינוך, התנסיתי בניהול מערכות גדולות ותקציבים. אשמח להיות כפר סבאית גאה בכנסת ואשמח מאוד לייצג את כפר סבא ואת התחומים החברתיים בכנסת".

ובכל זאת את שואפת להיות שרת חינוך?
"בבוא היום, והיה ויוצא לי, אשקול ואשמח להביא את כל הניסיון העשיר שלי גם למשרד החינוך. אבל לא רותמים את העגלה לפני הסוסים".

גם את רואה את השיח הציבורי בכנסת משתנה. אנשים מרשים לעצמם לומר דברים נוראיים אחרים, משתמשים בטריקים ותכסיסים פוליטיים זולים.
"אני רואה את כל מה שאתה מתאר. גם בוגי יעלון וגם אני ועוד אנשים שהולכים אתו מביאים משהו אחר עם הגינות, יושר ומוסריות. זה שיח אחר. זה שיח ממקום מנהיגותי מקצועי, מוביל ומשפיע ואם אנחנו רוצים להיות דוגמא אישית לדור הצעיר שגדל פה אנחנו צריכים להתנהל אחרת. אני רוצה לראות את כל האזרחים מסתכלים מעלה ורואים דוגמה אישית למופת. את ההתנהלות כיום צריך להוקיע. אנחנו צריכים להיות חברה ערכית ומוסרית, ואפשר לעשות את זה. לא צריך לתת לתיאורים האלה שאתה נותן להשתלט על חיינו. אנחנו נמצאים במקום מאוד מאוד לא טוב".

למשל האופן בו מתנהלת שרת התרבות, מירי רגב, במשרד בראשו עמדת כמנכ"לית עד לא מזמן.
"אני מדברת איתך על מה שיהיה הלאה. אפשר להנהיג ולהוביל אחרת, אפשר להשתמש במילים אחרות, אפשר לתאר סיטואציות אחרת, אפשר לכבד איש את רעהו גם אם אתה חלוק עליו אידיאולוגית. אנחנו מדברים על חברה חופשית ותרבותית".

זו הסיבה שאנשים מפחדים לקפוץ לפוליטיקה, הם פוחדים להתלכלך. אותך זה לא מפחיד?
"לא מפחיד אותי כי אני רוצה, כפי שהוכחתי בעולמות המקצועיים שאפשר אחת, להוכיח שבפוליטיקה אפשר אחרת. אלו חיים אחרים, אבל אני מרגישה מאוד בשלה למהלך הזה ולא רוצה להמשיך ולקטר בשיחות סלון. לכן קמתי ועשיתי מעשה. אין סיכוי בלי סיכון ואני מוכנה לקחת את עצמי את הסיכון הזה כדי לשנות את התרבות בה פועלת ההנהגה ואת השיח הציבורי ולהשפיע. הרבה אנשים טובים יכולים להשפיע למען הדור הצעיר שגדל פה".

אורלי פרומן ומשה יעלון

כפר סבא הגדולה

את שירותה הצבאי סיימה פרומן לאחר שנת קבע כמפקדת פלוגה ומדריכה בקורס קצינות ועשתה תואר ראשון במתמטיקה ובמדעי המחשב. היא בעלת תואר שני בתקשורת, התחילה את דרכה במערכת החינוך כסגנית מנהלת בבית ספר "הפקיד" בבאר שבע, ולאחר מספר שנים הייתה סגנית מנהלת בתיכון תל"ם בגבעתיים. לאחר מכן, היא נקראה להקים ולנהל את תיכון חדש ברמת גן וזכתה בפרס החינוך הארצי. בהמשך שימשה כמשנה למנהל אגף החינוך בעיריית רמת גן וניהלה את החינוך העל יסודי בעיר. לאחר מכן ניהלה במשך שמונה שנים את מחוז תל אביב של משרד החינוך ושימשה כמנכ"לית משרד התרבות והספורט, במשך שש שנים. היא נשואה, אם לשלושה וסבתא לנכדים.

כשפרומן נכנסה לתפקידה בעיריית כפר סבא, היה קונצנזוס בכל סיעות המועצה שהיא ראויה לתפקיד. לדעה הזאת היו אסמכתאות. "במהלך השנתיים האלו פגשתי תלמידים בוגרים שלי שהיו ברמת גן ובגבעתיים שהם תושבי כפר סבא ויש להם ילדים במערכת החינוך", היא מספרת, "חלקם חזרו או ממשיכים להתייעץ איתי. הם מצטטים לי דברים שאמרתי להם כתלמידים והם מוצאים את עצמם היום אומרים אותם לילדים שלהם. כששמעתי את זה אמרתי לעצמי 'וואו'. זה מה שרוצה בסופו של דבר כל איש חינוך, להיות משמעותי לתלמידים שלו, להיות מורה לחיים, ואם הם זוכרים היום אחרי למעלה מ-20 שנים משפטים ואמירות שמשמשים להם היום מגדלור בחייהם המשפחתיים ובכלל, זה רגע מאוד מרגש בחיי".

מתי היה הרגע שבו ידעת שאת רוצה לעזוב את תפקיד מנהלת אגף החינוך?
"זאת לא השאלה. הבנתי שאני רוצה להמשיך הלאה ברמות השפעה לאומיות, ארציות. כל מה שעשיתי בחיי עשיתי מתוך בחירה אמתית. בכל פעם שאלתי את עצמי אם זה הכיוון. גמרתי אומר עם עצמי שכל עוד כוחי במותניי אעשה הכל למען דור הילדים שלנו, למען החברה הישראלית ולמען המדינה. אותה תחושת שליחות שליוותה אותי לאורך 40 שנים בחיי המקצועיים הנחתה אותי גם בקבלת ההחלטה הזאת להתמודד לכנסת בבחירות הקרובות ולשמש כנבחרת ציבור".

היית במהלך משימה שלא הושלמה, וממילא היה קשה להתניע אותה.
"תמיד כשאתה בתפקיד ניהולי, לא משנה איפה אתה נמצא, אתה לא משלים משימה. תמיד יש מה לעשות. היה פה מהלך מאוד משמעותי במשך שנתיים, אבל הבחירות הגיעו עכשיו. ההזדמנות עבורי להצטרף למפלגה הגיעה עכשיו. כיוון שהבערה הזאת היא בי, אז נכון שאני פה במשימה אבל ישנם אנשים טובים שימשיכו אותי בהרבה תפקידים וימשיכו אותי באגף".

ובכל זאת יש תחושה שלא מרוצים מהתוכנית האסטרטגית ורוצים לשנות אותה.
"הייתי עם רפי כחודש כשהוא נכנס לתפקיד. לא דיברנו על שינויים במעט השיחות שהיו לנו. עכשיו יתחילו לצלול לתוך התוכניות. יש פה תכנית מאוד מקצועית שהקיפה הרבה מאוד שותפים בכתיבתה, לרבות אנשי ציבור והורים, ויש בסיס מצוין להמשך עבודה ודיונים. ראיתי חלקים גדולים מהתוכנית מופיעים אצל מספר מועמדים שרצו לראשות העיר. זו תכנית רעיונית מקצועית ומקיפה".

שבסופו של דבר לא אושרה.
"התוכנית עברה לא מעט הקראות והצגות בפני פורומים רבים בקדנציה הקודמת, כנראה שהעיתוי הפוליטי לא היה נכון כדי להביא אותה להחלטת המועצה. אני חוזרת, זו תכנית מקצועית טובה שאפשר להמשיך איתה הלאה".

היו שאמרו שהבאת מצגת לאישור ולא תכנית חינוכית.
"אני לא יודעת מאיפה התחושה הזאת. כל מה שיש לומר על התוכנית אמרתי בעשרה פורומים שונים כשהצגתי אותה, וחשוב לבדוק אחת לתקופה איפה היא נמצאת".

המחלוקת הגדולה הייתה סביב החלוקה למרחבי חינוך גיאוגרפיים.
"כמובן שיש חילוקי דעות. כפר סבא נמצאת בצמיחה וזו כעת עיר בסדר גודל בינוני שצריך להסתכל עליה בראייה אחרת. התוכנית הסתכלה על כפר סבא הגדולה והגדלה. הרעיון היה לייצר מרחבי חינוך, להקים צוות יישום. בסופו של דבר אנחנו רוצים ליצור שירות נגיש".

אנשים לקחו את זה אישית, למקום חברתי-עדתי. האם זו הייתה טעות?
"זאת לא טעות. חייבים להכיר את העיר שנמצאת בחתך סוציואקונומי 8 וישנם מדדים כמעט זהים בכל בתי הספר בעיר. יש פה תהליך סוציולוגי מאוד מעניין בין כפר סבא הוותיקה לבין התושבים החדשים שמגיעים. אני עצמי הגעתי לפני 32 שנים, כשחזרתי משליחות בארה"ב וחיפשתי מקום בשרון, אמרו לי כפר סבא – שם החינוך הכי טוב. יש פה מערכת חינוך יציבה ואיתנה לאורך שנים, אבל לפני אי אילו שנים נסגרו בתי ספר וגנים והעיר הזדקנה והיום אנחנו בעשור האחרון בתהליך הפוך – בונים ומרחיבים. העיר נעשתה צעירה, הרבה מאוד ילדים, זו עיר שמחה ושוקקת וצריך לברך על המהלך".

חסרים חטיבות ביניים ותיכונים בירוקה.
"זה בדיוק חלק מאותה תכנית שקברניטי העיר יצטרכו לבחון על פי המצב הדמוגרפי והחלוקה לאזורים ואיפה המשקל הרב יותר של הילדים".

מחפשים אנשים שורשיים

את יעלון הכירה כששימשה כמנכ"לית משרד התרבות והספורט. "כשהוא הקים מפלגה וחיפש אנשים שהוא רוצה לראות לידו, הוא פנה אלי", היא מסבירה, "הוא אדם משכמו ומעלה, מנהיג הגון וישר שטובת המדינה ואזרחיה בלבד עומדים אל מול עיניו. הוא אדם מנוסה, גם כשר בממשלות ישראל ואדם רציני המהווה דוגמה אישית לרבים וטובים. אני מאמינה באיש ובדרכו ושמחה להיות חלק מהמפלגה שלו".

ובכל זאת בוגי אולי ערכי, אבל לא נתפס בציבור כמתוחכם – כזה שיכול לסחוף אחריו קולות מצביעים.
"אנחנו מחפשים אנשים שורשיים וערכיים. הוא הכי בשל ומנוסה להתיישב מחר על כס המנהיגות ולהוביל את המדינה למקומות טובים יותר. אני אופטימית ומאמינה בו ובכל מי שמסביבו".

במהלך השנתיים האחרונות בכפר סבא נתקלנו גם בתופעות חמורות של גזענות ואלימות מילולית ופיזית נגד תלמידים.
"אין ספק שאלו אירועים מצערים. אני באמת רואה בכל אדם אדם ולא חשוב לי מה מוצאו ומיהו. יש פה תפקיד מאוד מרכזי בכל הקשור לאלימות ברשת וכל אלימות שהיא, גם להורים, למערכת החינוך, לקברניטי העיר ולמדינה. צריך לעשות הכל כדי להילחם ברוע ובשימוש לרעה ברשתות החברתיות. כשאתה אוהב אנשים ומאמין בהם וביכולת של כולנו לייצר פה חברה טובה יותר – זה צריך להיות מונע ממקום נקי וטהור. זה אפשרי. אני עושה את זה במערכת החינוך ובסוף הילד הוא קודם כל תבנית נוף משפחתו וילדותו. זו משימה משותפת של ההורים ומערכת החינוך ואם נבין את זה ולא נילחם אחד בשני אלא נעבוד ביחד ניצור שינוי".

אורלי פרומן צילום אריה אברמזון

מימין לשמאל: מנהלת המחלקה לילדים בסיכוי, נתי ברכר נפתלי, מנהלת מחלקת הגנים, אביבה מורדקוביץ, מנהלת אגף החינוך אורלי פרומן, מנהלת מחלקת בתי ספר יסודיים אורית ליבוביץ ומנהל החינוך העל יסודי יהורם לוי. צילום אריה אברמזון

היו לך חילוקי דעות עם סגנך, יהורם לוי.
"בעבודה בכל ארגון דיונים מהותיים הם חלק מהעניין. ככל שאנשים מביאים קולות אחרים ודעות אחרות ונוצר דיון סביב שולחן עגול מגיעים להחלטות טובות יותר. אני לא מתכוונת לדבר איתך על מערכות יחסים בתוך האגף. בסוף כולנו צוות אחד שעבר תקופה לא פשוטה בעיר. הגעתי באוקטובר ומתחילת פברואר ראש עיר לא היה. עברנו פה שנתיים ביחד, חלק מהחברים היו איתי מהתחלה וחלק בדרך, ועבדנו כצוות שיש לו אחריות על מערכת חינוך גדלה וגדולה. את כל זה לא עשיתי לבד. עמד לצדי צוות מאוד מסור ומקצועי. עבדתי תחת שני מנכ"לים באופן צמוד ושלושה ראשי ערים, היה לי שיתוף פעולה עם כל מנהלי האגפים ולכולם אני חווה תודה ענקית. אני עומדת לרשותם בכל שיצטרכו ואני מאמינה שהם יעשו הכל למען הדור הצעיר".

גם את הופתעת ממינויה של אורית ליבוביץ' למנהלת האגף הזמנית אחרייך?
"אני עזבתי ביום חמישי בערב את התפקיד. קינחתי את העזיבה שלי באירוע שהתברכתי בו לכל מנהלי משק הבית ואבות הבית בבתי הספר. זה היה הפינאלה שלי. כרגע אני במלא מרצי ובאנרגיות שלי במטרה לקדם את המפלגה וכל כולי שם. אני כבר במקום אחר ואני סומכת ובטוחה שכל מי שנושא באחריות בארגון יחליט את ההחלטות שלו. אני התנתקתי".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר