צילום אילוסטרציה. עזרא לוי
צילום אילוסטרציה. עזרא לוי

סקר ענק בשרון: למה תושבי כפר סבא לא סומכים על התחבורה הציבורית?

בעיות בתדירות, מחסור בשבילי אופניים וחוסר תיאום בין האוטובוסים לרכבת. סקר ענק מציג תמונה עגומה של מצב התחבורה הציבורית בכפר סבא והסביבה

פורסם בתאריך: 20.1.19 13:18

תושבי כפר סבא אינם מרוצים במיוחד מהתחבורה הציבורית בעיר. וזאת לא רק תחושה, אלא מעכשיו גם נתון שמגובה במספרים. מתוצאות סקר ענק – שערכו בחודשים האחרונים שלושה ארגונים המעודדים את השימוש בתחבורה הציבורית, בשיתוף חמש רשויות מקומיות באזור השרון ויותר מ־5,000 תושבים – ושנחשף בימים האחרונים, עולה תמונה עגומה למדי של מידת שביעות הרצון של התושבים משירותי התחבורה הציבורית באזור, וגם בכפר סבא.

הסקר הוא מיזם של שלושת הארגונים תחבורה היום ומחר, 15 דקות וישראל בשביל אופניים. את המיזם מרכז מכון ירושלים למחקרי מדיניות ומלווה אותו המכון לחקר התחבורה בטכניון. הוא הופץ ברובו ברשתות חברתיות והרשויות המקומיות ששותפות לפרויקט הן הרצליה, כפר סבא, נתניה, קלנסוואה, חדרה וטייבה.

הסקר בחן את הרגלי הנסיעה של אלפי תושבים באזור, ובהם מידת השימוש ברכב הפרטי, בתחבורה הציבורית, באופניים או בהליכה ברגל. ממצאי הסקר, שנותחו על ידי הטכניון, מעלים חוסר שביעות רצון מצד הנוסעים משירותי התחבורה הציבורית, העדפה לקווים ישירים לאזורי תעסוקה וביקוש לשבילי אופניים לתחנות הרכבת.

850 תושבים מכפר סבא, מחציתם גברים ומחציתם נשים, בטווחי גיל שונים, השתתפו בסקר. כ־70 אחוז מהם בעלי רכב פרטי, כ-20 אחוז אינם בעלי רכב פרטי וכ-10 אחוז מהם משתמשים ברכב מטעם העבודה.

מהנתונים עולה כי היעד של רוב הנסקרים הוא תל אביב (31 אחוז), ואחר כך כפר סבא עצמה (15 אחוז). 15 אחוז מהכפר סבאים נוסעים לרמת גן, פתח תקוה והוד השרון. 7 אחוז לרעננה, 5 אחוז לנתניה, 9 אחוז להרצליה, ו-18 אחוז נוסעים לערים אחרות.

53 אחוז מהמשיבים ענו כי הם נוסעים ברכב פרטי בלבד, 29 אחוז נוסעים בתחבורה ציבורית ואופניים בלבד ו-19 אחוז משלבים בין רכב פרטי לאמצעים נוספים. לשאלה האם זמן ההליכה בדקות לתחנת האוטובוס הקרובה ביותר לביתכם גדול מ-10 דקות השיבו רק עשרה אחוז בחיוב.

נוסעים באוטובוסים העניקו ציון ממוצע בטווח של 3-2 מתוך 5 לשורה של היבטים כמו תדירות האוטובוסים, שעות הפעילות, משך הנסיעה, תיאום הלו"ז וצפיפות הנסיעה. רק הקטגוריות קרבת התחנה ליעד וקרבת התחנה למוצא קיבלו ציון גבוה מ-3.

שביעות הרצון מהשימוש ברכבת נמוכה עוד יותר: בכל הקטגוריות, כמו בטיחות שבילים מול או ליד התחנה, עליה עם אופניים לרכבת, תיאום לו"ז אוטובוס רכבת, משך נסיעה כולל ועוד, התקבלו ציונים בטווח 3-2 מתוך חמש.

דרך בן יהודה. צילום עזרא לוי

דרך בן יהודה. צילום עזרא לוי

תמי גבריאלי, מנהלת המיזם ומנהלת מחקרי סביבה וקיימות במכון ירושלים למחקרי מדיניות, מספרת: "פנינו לרשויות באיזור השרון והצענו להם את שיתוף הפעולה הזה. רק שש רשויות נענו: חדרה, נתניה, כפר סבא, הרצליה, קלנסואה וטייבה, והן אלה שאנחנו עובדים איתן באופן ישיר. הגדרנו שישה נושאים שבהם עוסק הפרויקט: קידום הגעה לאזורי תעסוקה, שיפור קווי תחבורה ציבורית בהתאם לצורך המשתמשים, נגישות לתחנות רכבת, אופניים שיתופיים, עידוד הליכה בעיר עם התמקדות על הליכה לבתי ספר, קידום נסיעות שיתופיות ברכב ומדיניות בנושא. המטרה היא לעבוד עם הרשויות על קידום הנושאים האלה. אחד הדברים שהפרויקט הזה עושה זה מפגיש נציגי רשויות אחד עם השני. אנחנו חושבים ששיתופי פעולה בין הרשויות להשיג מטרות משותפות בתחום התחבורה, יש להם חשיבות גדולה כי תחבורה לא נגמרת בגבול המוניציפלי של העיר. פעם בחודש מתקיימים מפגשים קטנים עם הדרכות והרצאות, ופעם בחצי שנה עושים פורום רשויות רחב ששם אנחנו מנסים להגיע לגורמים הבכירים. הפורום האחרון היה לפני כמה ימים בכפר סבא באירוח של ראש העירייה רפי סער.

"הסקר הזה הוא נקודת פתיחה להעריך באופן יותר מדויק את הצרכים האמיתיים של המשתמשים, תושבים ומועסקים. סיימנו אותו לפני כחודש והגענו לממצאים ראשוניים ועכשיו אנחנו מתכוונים לעבוד עם כל אחת מהרשויות על החלק של הסקר שרלוונטי לה. הם הרוויחו מידע שאין להם באופן שוטף. יש לנו כרגע רק תוצאות ראשונות ובהמשך, עוד חודש, יהיו לנו תוצאות הרבה יותר פרטניות, עכשיו עובדים על זה צוות של חוקרים מהטכניון".

התוצאות לא מעודדות.
"כל המדדים של שביעות רצון מתחבורה ציבורית, מאוטובוסים ורכבות, היו מאוד נמוכים לפי התשובות של הנסקרים. בכלליות, אנשים לא מרוצים מהתחבורה הציבורית. הדירוג של שביעות רצון היה מ-1 עד 5 ובאף שאלה ומדד לא הייתה כמעט אף תשובה מעל 3. זה נכון לגבי כל היישובים. לגבי אוטובוסים יש שביעות רצון יחסית גבוהה בנושא קרבת התחנה לבית, לרוב האנשים תחנת האוטובוס הקרובה היא במרחק של לא יותר מעשר דקות הליכה, שזה סביר. פריסת התחנות היא יחסית סבירה. הבעיה היא בתדירות ובאמינות. גם לגבי שעות הפעילות יש אי שביעות רצון, כלומר התושבים רוצים להרחיב את שעות הפעילות מוקדם יותר בבוקר ומאוחר יותר בערב".

מה לגבי הרכבת?
"אנשים הביעו אי שביעות רצון מהתיאום בלוחות הזמנים בין האוטובוס לרכבת. זה יוצר קושי גדול בזמן הגעה. גם נושא שבילי האופניים שמובילים לתחנות הרכבת קיבל בסקר ציון נמוך. צריך לחפש דרכים לשפר את הנגישות של שבילי אופניים לתחנת הרכבת. זה יחסוך צורך בחניה למכוניות ליד הרכבת וישפר מאוד את זמן ההגעה לרכבת וזה דבר שלא קשה לעשות אותו. בכלל, על זמינות של שבילים ובטיחות היו תלונות. כשאין שביל בטוח זה מסוכן להגיע עם אופניים".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר