חדר שירותים באולם הספורט בברנר
חדר שירותים באולם הספורט בברנר

אסלות מטונפות, ריח של שתן במסדרון ותלמידים שמתאפקים: האם מחדל הניקיון בדרך לפתרון?

תלונות רבות על מצב מחפיר של השירותים בבתי ספר ברחבי הרצליה. הנהגת ההורים אמורה להפגש השבוע בנושא עם ראש העירייה והמנכ"ל. ולמה חברי המועצה הצביעו נגד הצעה שאמורה לפתור את הבעיה?

פורסם בתאריך: 27.1.19 18:27

הורים רבים לילדים הלומדים בבתי הספר ברחבי הרצליה מתלוננים על מצב מחפיר של השירותים במוסדות החינוך. בין התלונות: כלים סניטריים מלוכלכים, מושבי אסלה שבורים או לא קיימים, מתקני נייר הטואלט שבורים וחלקם ריקים, מתקנים לייבוש ידיים מלוכלכים וברזיות חלודות. תלונה שחזרה על עצמה היא על תלמידים שמתאפקים שעות רבות משום שאינם מוכנים להיכנס לשירותים בבתי הספר.

הנהגת ההורים החדשה של הרצליה, שנבחרה בחודש שעבר, מינתה ועדה שריכזה תלונות בנושא והשבוע אמורים נציגי ההנהגה להפגש עם ראש העירייה משה פדלון כדי להחליט יחד על פתרונות.

הנושא עלה גם בישיבת המועצה האחרונה, בהצעה לסדר של חברת המועצה מהאופוזיציה תמי גרוסמן (קהילה, צעירים וסביבה נטו), הצעה שירדה מסדר היום ברוב קולות הקואליציה. בכוונת העירייה, התברר, לצאת למכרז חדש לחברה המספקת את שירותי הניקיון.

הישארו מעודכנים בכל הסיפורים החמים בהרצליה:

בין השאר, תלונות של הורים התקבלו על מצב השירותים בבית הספר היסודי ברנר שהוגדר "מזעזע". בבית הספר היסודי יוחנני העידו הורים על לכלוך בשירותים באולם הספורט בקומה העליונה והתחתונה לא נקיים. בבית הספר היסודי הנדיב התלוננו כי מצב השירותים "זוועה", כי השירותים מלוכלכים באופן תדיר ושיש ריק חזק של שתן באופן קבוע במסדרונות בית הספר. בבית הספר בן צבי סיפרו ההורים כי יש בעיה חמורה בניקיון השירותים של הבנים המשמשים את כיתות א-ב'. גם על מצב הניקיון של השירותים של בית הספר היסודי ויצמן התלוננו ההורים וטענו כי יש רק עובדת ניקיון אחת שאמורה לנקות את כל בית הספר. גם הורים לילדים בבית הספר אלון והחטיבה הצעירה ברמב"ם ציינו כי ניקיון השירותים טעון שיפור.

ברזייה בבית הספר יוחנני

ברזייה בבית הספר יוחנני

אלינור רבינוביץ שמתאמנת בכדור רשת פעמיים בשבוע בשעות הערב באולמות של בתי הספר בעיר מספרת על מצב השירותים שצמודים לאולמות. "המצב של השירותים נוראי. בבית הספר ברנר האולם והשירותים הצמודים כל כך מלוכלכים עד שמישהי הביאה מטאטא מהבית כדי לנקות. אנחנו מגיעות לאולמות בסביבות השעה 20:00, אחרי שהמנקים ניקו ולפני שהילדים הגיעו בבוקר. אי אפשר להאשים מישהו בלכלוך, השירותים אמורים בשעה הזאת להיות נקיים. המצב שם באופן קבוע מזעזע, מים על הרצפה שלפי דעתי זה מנזילה מהניאגרה, נייר טואלט מפוזר מסביב, ברז שלא עובד ואי אפשר לשטוף ידיים. הם הפכו את השירותים גם לסוג של מחסן אז יש שם מערומים של כיסאות שאתה צריך לפלס את הדרך בינם כדי להגיע לתא השירותים. גם מצב הניקיון של אולם הספורט עצמו מזעזע. בבית הספר אלון מצב השירותים באולם קצת פחות מזעזע – אין נייר טואלט, הרצפה תמיד רטובה ומלוכלכת ואי אפשר לנעול את הדלתות של התאים. זו תחושה לא נעימה וזה חוזר על עצמו מדי שבוע".

אסלה שבורה בשירותים באולם הספורט בברנר

אסלה שבורה בחדר שירותים באחד מבתי הספר

כאמור, בישיבת מועצת עיריית הרצליה האחרונה העלתה חברת האופוזיציה תמי גרוסמן הצעה לסדר בנושא שיפור בניקיון ותחזוקת בתי הספר ברחבי העיר. ההצעה לא התקבלה לאחר שרוב חברי המועצה הצביעו בעד הסרתה מסדר היום. בהצעה נכתב: "ישנם ילדים רבים בתוך מערכת החינוך בבתי הספר העירוניים שנמנעים משימוש בשירותים בזמן שהותם במסגרת בית הספר. התופעה הולכת וגדלה בקרב כלל הגילאים מהצעירים ועד הבוגרים. לנושא היבט בריאותי, חינוכי והיגייני מהמעלה הראשונה. התופעה מתחילה מכלים סניטריים שאינם מותאמים לגילאים צעירים ועד רמת התחזוקה והניקיון שאינה מאפשרת שימוש נאות".

תמי גרוסמן

גרוסמן הציעה כי יתקיים דיון יחד עם יושבי ראש הנהגת ההורים בבתי הספר במעמד המנכ"ל יהודה בן עזרא או סגנית ראש העירייה ומחזיקת תיק החינוך איה פרישקולניק לצורך הצגת הנושא באופן פרטני על ידי כל אחד מנציגי בתי הספר. בישיבה זו יוצג הנושא באופן כולל כנושא שמשותף לכלל בתי הספר ובו יקבעו סטנדרטים של ניקיון ותחזוקה.

ראש העירייה משה פדלון אמר בישיבה כי הנושא מטופל במסגרות העירוניות, וכי לפי הבדיקות שהם עורכים באופן רנדומלי רמת הניקיון במוסדות החינוך טובה וכשצצות תקלות הן מטופלות מיד. הוא ציין כי בדוחות של מנהלי בית הספר על עבודת הניקיון של הקבלן נראה כי רמת שביעות הרצון טובה. בנוסף, הוא הנחה את מנכ"ל העירייה יהודה בן עזרא לצאת למכרז חדש בנושא ניקיון בתי הספר ולהקים צוות עירוני שיפקח באופן שוטף על עבודת הניקיון בבתי הספר.

גרוסמן לצומת השרון: "המצב של השירותים עגום ברוב בתי הספר בעיר ורמת התחזוקה נמוכה מאוד. בהרבה מאוד מהמקרים חסרים מושבי אסלה, מתקני נייר שהנייר נתקע בהם וחלקם שבורים, הברזים קשים מאוד ללחיצה לילדים בכיתות א' ו-ב', חסרים פחים ולא תמיד עובדים מייבשי הידיים. אלה דברים שלא קשורים לחינוך הילדים, למרות שצריך כמובן גם לחנך אותם לשמור על הניקיון. אני יודעת שמצב השירותים בגורדון על הפנים, באלון, בבית ספר הנדיב. בבן צבי יש הרבה תלונות והיה מאבק פייסבוק מאוד רציני בנושא, ואז הם קיבלו עוד שעות של ניקיון ועדיין המצב לא טוב".

חדר שירותים באחד מבתי הספר

אם יש מספיק שעות ניקיון איך זה שעדיין יש תלונות על לכלוך?

"מצב שעות הניקיון הוא באמת בסדר גמור ועל פניו אמור להיות מנקה לאורך כל שעות הפעילות של בית הספר, מהבוקר עד הערב, אבל אין שום אכיפה לדבר הזה. אני חושבת שהעירייה לא באמת יודעת מה קורה עם המנקים ומה הם עושים. המנהלות מוצאות את עצמן מתעסקות בוואטסאפ עם האחראי של חברת הניקיון כל היום. אני מרחמת עליהן. הן מתעסקות ללא הפסקה בשטות הזאת של ניקיון והן לא אמורות. העירייה אמורה לתת מענה, לעשות מעקב ולמצוא דרך לאכוף את נושא הניקיון. ראש העיר אמר שהעירייה תדאג לזה שיהיה מכרז איכותי ושהעירייה תדאג לכך שחברת הניקיון תהיה חברה איכותית ותעמוד בתנאים, אבל גם מכרז איכותי בהרצליה זה 70 אחוז מחיר ו-30 אחוז איכות, ולכן תמיד זוכה החברה שמציעה את המחיר הכי נמוך. בינתיים איה פרישקולניק מסיירת לה בבתי הספר בהפתעה ובודקת את מצב השירותים ולא יוצא מזה שום דבר קונקרטי. יש לי ילדים במערכת החינוך יותר מעשר שנים וזו תופעה שאין לה סוף. השירותים תמיד מטונפים. בשעה 16:00, כשההורים מגיעים לאסוף את הילדים מהצהרון, השירותים הם פשוט זוהמה אחת גדולה. אם זה לא אמור להיות על חשבון העירייה, שיוסיפו סעיף ניקיון במכרזים של הצהרונים".

שירותים מלוכלכים בתיכון ראשונים. בהרצליה

כיור סתום בתיכון היובל

אורן אוריאלי, חבר מועצת העיר ומורה בחטיבת הביניים סמדר, אמר: "כמורה אני מודע לעניין על בסיס יומיומי ויש לי כמה רעיונות בעניין, ולא רק לי. כמי שדיבר על כך רבות בקמפיין לפני הבחירות, כוונתי הייתה כל העת לקבל מנדט מראש העירייה לטפל בנושא הזה בשילוב הגורמים המוסמכים בעירייה, מנהלי בתי הספר, הורים וחשוב מכל – הילדים עצמם. אין לי ספק שנראה כבר בקרוב כיצד הנושא הזה מקבל את מירב החשיבות אחרי שנשב ונקבע תוכנית עבודה עירונית. גם נציגת האופוזיציה תמי גרוסמן, שהעלתה את הנושא בישיבת המועצה האחרונה, תוזמן לפורום הזה. להבדיל מלזרוק סיסמאות במועצה, זו לא תהיה עוד ועדה ולא יהיה כאן סבך בירוקרטי שאף פעם לא מועיל אלא פורום חשיבה שיגיע למסקנות אופרטיביות על סמך מודלים שהוכיחו את עצמם בבתי ספר בעיר ובארץ בכלל. זה מאוד פשוט – ילדים שיודעים שהם יכולים להשתמש בשירותים כאחד האדם הם ילדים רגועים יותר ופנויים לדברים החשובים באמת במערכת החינוך".

השירותים בתיכון היובל

חדר שירותים בתיכון היובל

בימים האחרונים עוסקת בנושא גם הנהגת ההורים העירונית בהרצליה, שראשיה אמורים להפגש ביום רביעי השבוע עם ראש העירייה פדלון ומנכ"ל העירייה יהודה בן עזרא. בהנהגת ההורים הקימו ועדה מיוחדת לטיפול בנושא הניקיון, ואף פנו בשבועות האחרונים להורים בעיר וביקשו להציף בעיות הקשורות בנושא. "הנושא בטיפול מיום שנכנסנו לתפקיד", מסרו בוועד, "הקמנו ועדה הבוחנת פתרונות ובשבוע הבא, במסגרת פגישה שתתקיים עם ראש העירייה והמנכ"ל, נציע פתרונות משותפים. הנושא אינו פשוט וכולל, בין השאר, שינוי תקנים, בניית מכרז הניקיון העירוני וכן קמפיין משותף לילדים, להורים ולצוות בית הספר. אין כאן פתרון של זבנג וגמרנו, לכן מומלץ להתאזר בסבלנות לטובת פתרון מערכתי וארוך טווח".

תגובת עיריית הרצליה תובא כשתתקבל.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר