רפי סער בדיון במחוזית. צילום עיריית כפר סבא
רפי סער בדיון במחוזית. צילום עיריית כפר סבא

תוכנית המתאר: המחוזית נתנה ארכה של חצי שנה לעירייה להגיש מחדש את התנגדותה

הבוקר התקיים דיון בהתנגדויות בהשתתפות רפי סער והתושבים המתנגדים לתוכנית. סער הבטיח לשתף את התושבים בתיקונים שאולי ייכנסו לתוכנית

פורסם בתאריך: 10.2.19 17:09

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מרכז שבמנהל התכנון אישרה הבוקר אורכה של שישה חודשים לעיריית כפר סבא לצורך גיבוש עמדתה ביחס להתנגדויות לתוכנית המתאר לעיר. הוועדה החליטה לדחות את הדיון לשמיעת ההתנגדויות בתוכנית המתאר הכוללנית לכפר סבא לתקופה של חצי שנה, זאת, על מנת לאפשר לעירייה ולגורמי המקצוע שלה לגבש את עמדתם מחדש. החלטה זו נתקבלה על רקע בקשת עיריית כפר סבא והתושבים המתנגדים הבוקר ללמוד את הדברים ולקיים שיתוף ציבור בנושאים השונים.

על פי הודעה שהוציאה הוועדה המחוזית זו סברה כי "בהינתן העובדה שמדובר בתוכנית מתאר כוללנית שתתווה את תכנונה העתידי של העיר, ראוי ונכון לקבל את התייחסותם המפורטת של גורמי המקצוע והוועדה המקומית לתוכנית ולהתנגדויות שהוגשו ביחס אליה. בנסיבות אלו הוחלט לתת לוועדה המקומית פרק זמן של 6 חודשים, במהלכם תגובש התייחסות הועדה המקומית לתכנית ולהתנגדויות".

ממנהל התכנון נמסר כי הוועדה פועלת על פי חוק התכנון והבניה שאומר כי ברגע שהחליטו להפקיד אותה אי אפשר למשוך אותה. "מי שהגיש אותה זה הוועדה המקומית בכפר סבא", מסבירים במנהל. "בעקבות ההתנגדויות וההשגות שהועדה המקומית תשב לגבש בפרק הזמן הזה – יכול להיות השתוכנית תשונה. הוועדה המחוזית תבוא בנפש חפצה בעוד חצי שנה תשמע את ההתנגדויות ואולי תשנה את התוכנית".

נזכיר כי תוכנית המתאר לכפר סבא, שהוחלט על הפקדתה ביוני 2016, מתווה מסגרת תכנונית שתאפשר גידול והתפתחות העיר לאוכלוסייה של כ-150,000 נפש. התכנון המוצע מושתת על חלוקת העיר לשישה מתחמי תכנון עיקריים. לכל מתחם נקבעו מאפייני תכנון עתידי, נתונים כמותיים וכן פרוגרמה לשטחי ציבור. התוכנית כוללת מספר מתחמי התחדשות עירונית אשר נמצאים בתחום העיר הוותיקה או בקרבתה. כמו כן מציעה התוכנית הגדלת שטחי התעסוקה המסחר ושטחי הציבור. חשוב לציין כי העירייה מתפקדת כבר למעלה מחצי שנה ללא מהנדס או אדריכל, ולא נתקבלה התייחסות של גורמי המקצוע והוועדה המקומית להתנגדויות שהוגשו לתוכנית. בנסיבות אלה ניתנה לוועדה המקומית פרק זמן ללמוד את הנושאים השונים ולגבש את עמדתם.

***

בדיון שהתקיים הבוקר בוועדת המשנה להתנגדויות בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ברמלה, שעסק בהתנגדויות לתוכנית המתאר הכוללנית של כפר סבא, ביקש ראש העירייה רפי סער להחזיר את התוכנית לדיון חוזר בוועדה המקומית. "כראש עיר חדש חשוב לי להביע את תפיסת עולמי, חשוב לי לדון עם הציבור ביחד", אמר סער, "לתוכנית יש התנגדויות רבות בנושא בניה לגובה, אזורי תעסוקה מזהמים, תשתיות תחבורה ועוד. ההתנגדויות נובעות מחוסר אמון וכן, לקח זמן לתכנן את התוכנית ואולי היא כבר לא מעודכנת לתפיסה כיום. חברי הועדה המחוזית, אני מבקש מכם להחזיר את תוכנית המתאר של כפר סבא לדיון מחדש , לאפשר לנו לפעול בצורה מדוייקת לעיר. זו תוכנית שמשפיעה על חיינו. חיכו כל כך הרבה שנים לתוכנית וייחלו לה, אם נעבוד על התוכנית בצורה מוגדרת, יחד עמכם, ינתן לנו זמן, נשמע את כל ההתנגדויות, ניישם אותן, נבצע את השינויים ונשיב אותה אליכם. אני פונה אליכם בבקשה להחזיר את התוכנית לכפר סבא לפרק זמן המוגדר מראש ונפקיד אותה מחדש". הוא הוסיף: "העיר כפר סבא זה הדבר הכי חשוב כרגע. התוכנית פחות טובה ממה שאני רוצה שתהיה. כראש עיר בתחילת הדרך אי אפשר לכפות עלי כלום. בואו נעבוד בשיתוף פעולה, נגדיר זמן. אני מעדיף לעשות את התהליך נכון ואז גם התהליך יהיה הרבה יותר פשוט ויעיל".

ראש העיר נשאל על ידי שירה ברנד, יו"ר הוועדה המחוזית: "מה קורה עם מהנדס לעיר?". סער השיב: "עברו הרבה שינויים, יש כ-20 מועמדים לתפקיד, התפיסה שלנו, לבחור מהנדס עיר אשר יהיה גורם משמעותי המעניק את האספקטים המקצועיים".

בדיון השתתפו גם נציגי התושבים המתנגדים לתוכנית המתאר, מובילי המחאה נגד התוכנית מירית שקד ברק ואיציק מנהיימר, שביקשו גם הם להחזיר את התוכנית לדיונים נוספים בוועדה המקומית של כפר סבא.

שקד-ברק: "התוכנית הופקדה מינואר 2017, עברו כבר שנתיים מאז הפקדתה ובכל השנתיים הללו ניהלנו מאבק נחוש והוגשו אלפי התנגדויות. נקבעו דיונים כאן בוועדה וכל פעם נדחו בגלל מחדל זה או אחר.  כיום יש ראש עיר חדש, אשר קיבל מנדט מהציבור ואשר מבקש לתכנן אותה מחדש בשיתוף הציבור ולטובת הציבור. אנו אלה שצריכים לחיות עם השלכות התוכנית ולכן אנו מבקשים מכם להחזירה לעיר על מנת שתכנונה ואישורה יתנהל ללא רבב".

רפי סער ופעילי המאבק בתוכנית המתאר: מימין: עו"ד ליאור שלזינגר, עו"ד דורון פרייאנטה, רפי סער, מירית שקד -ברק, נילי חזן, איציק מנהיימר, אלה יוסילביץ, פדרו בטשטיין, יעל שרר ונפתלי חיטין

עו"ד דורון פרייאנטה אשר מייצג את אלפי התנגדויות התושבים אמר: "אני פונה לועדה המחוזית להחזיר את התוכנית ולתת את דעתכם לשני אספקטים: "הראשון, מועצת העיר החליטה פה אחד למשוך את התוכנית והשני, התוכנית שהוגשה לועדה המחוזית היא לא אותה תוכנית שהוגשה לועדה המקומית. כמו כן, ברצוני לעדכנכם כי לאור הנסיבות ולאחר שהושעה ראש העיר לשעבר, יהודה בן חמו, אנו פנינו ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה להחזיר את התוכנית לועדה המקומית. תשובתו של היועץ המשפטי היתה: נמתין להחלטת הועדה המחוזית. לאחר מכן, נבחן את הנושא".

עו"ד של מושב צופית אמר: " התוכנית הופקדה לפני היוזמה של ותמ"ל צופית. עם תוספת של עוד 4,500 יחידות דיור. לאשר תוכנית ולהתעלם מכך שעיר שלמה תתוכנן באופן שונה, זה קצת לשחק בנדמה לי. התוכנית הזו לא תשקף את כפר סבא האמיתית. לאשר תוכנית כזו זה לאשר תוכנית שתהפוך ללא רלוונטית".

* * *

את ישיבת מועצת העיר שהתקיימה ביום רביעי שעבר פתח סער כשאמר כי תכנית המתאר צריכה להימשך, ולחזור ולהיות מוגשת מחדש לאחר עבודה נוספת עליה. "מנכ"ל העירייה ואני נפגשנו עם גורמים מקצועיים בוועדה המחוזית ואנחנו מוזמנים ביום ראשון להגיש חוות דעת – אנחנו מושכים את תכנית המתאר לעבודה נוספת וכך יהיה", אמר סער, "יש נושאים שסוכמו, ניתן לוועדה להתנהל ונביא את הבשורה".

בהצעה לסדר של סיעת "כפר סבא מתקדמת" בנושא תכנית המתאר שנידונה בישיבת מועצת העיר הזכיר חבר מועצת העיר פנחס כהנא כי מועצת העיר כבר ביקשה בעבר להחזיר את התוכנית לדיון מחדש בוועדה המקומית לתכנון ובניה, אולם סורבה על ידי לישכת התכנון במחוז מרכז, שקבעה כי ההשגות לגבי התוכנית יועלו בעת הדיון בהתנגדויות. גם סגן ראש העיר דאז, צביקה צרפתי, פנה ב-19 בספטמבר 2017 וביקש לייתר את דיוני ההתנגדויות ולפעול להשבת התכנית לוועדה המקומית.

כהנא הציע לחדש את החלטת מועצת העיר, לפעול נמרצות מול לישכת התכנון ולהטיל על אגף ההנדסה לתכנן את התוכנית מחדש. אולם, רוב חברי המועצה, למעט שלושת חברי הסיעה הדר לביא, אמיר סילבר וכהנא עצמו, הצביעו בעד הסרת ההצעה מסדר היום.

"פחדתי שנקבל הזמנה להתנגדויות", הסביר כהנא במועצת העיר. "אנחנו נמצאים במצב שההליך הסטטוטורי רץ. ביום ראשון הוזמנו חלק מהמתנגדים לוועדה המחוזית ובשבוע הבא יוזמנו היתר. אי אפשר להרגיע אותנו ולהגיד זה שיימשך. צריכה להתקבל עכשיו החלטה שתיתן רוח גבית לתושבים שיגידו אנחנו איתך. אם ניכנס להליך סטטוטורי ינפנפו אותנו. ברגע שאנשים שמתנגדים ספציפית יבואו לדיון וידברו אנחנו מפסידים את המערכה. בסופו של דבר יאשרו את תכנית מתאר הגרועה הזאת. צריך לבטל את הדיון בהתנגדויות".

סער השיב: "אני מאוד רגוע. מהרגע שנכנסתי לתפקיד אמרתי את דעתי. התכנית תמשך ותבוא לעבודה מחודשת או תבוטל. אבל בדרך נשתף את הציבור, נהיה שקופים ונעשה תהליך נכון. זה מה שיהיה".

כהנא: "אבל לא נראה כמו שאתה מתאר…".

סער: "אתה מפריע. נטען ביום ראשון ונגיד את דברינו".

כהנא: "נעשה סימולציה, תבוא ותטען ואז מה?".

סער: "אם אתייחס אפגע בתהליך. בכל מקרה התחייבתי בפני הציבור למשוך את התוכנית והייתה החלטת מועצה. הוועדה המחוזית מבינה שהתוכנית תוחזר. זה תהליך שייגמר מאוד מהר. זה יחזור וכל אחד יביע את ההתנגדות".

לביא: "אנחנו רוצים לדעת מה קורה".

סער: "אני מנוע מלהסביר מה יהיה ביום א'. כרגע זה בתהליך שאני לא רוצה לפגוע".

לביא: "רוצים לדעת".

סדבון: "ראש העיר חושב כמוכם. על מה ההחלטה?".

הדר: "אם אין תוקף להחלטות מועצת עיר בוא נלך הביתה. אנחנו מציעים פה לאשרר את ההחלטה (של מועצת העיר הקודמת, א"א)".

חבר מועצת העיר אורן כהן: "אתם ממחזרים את מה שראש העיר אומר. מועצת העיר ביקשה בקדנציה הקודמת, בהובלת איתן ואני, למשוך את התוכנית, לא כי היא גרועה – כי מי ששומע אותך עלול לחשוב שאתה צודק – אלא לעשות שינויים. אתם זורקים בוץ גם על אנשי המקצוע".

לביא: "אל תקל ראש במאבק התושבים שרוצים להגן על הבית שלהם".

כהנא: "איך אתה אומר רפש?".

כהן: "פעם שנייה שאתה מטה. אתם אומרים התוכנית גרועה, היא לא. צריך להכניס בה שינויים ואתם צריכים לתמוך בראש העיר שמבקש להכניס בה שינויים".

מי שריכז רבות מההתנגדויות וייקח חלק בדיון הבוקר, תושב כפר סבא עו"ד דורון פריינטה, אמר שעמדתו של כהנא מובנת אבל שלא מדובר בסוף פסוק. "יש הרבה סברות", הוא מסביר, "אני מאלה שיודעים ללכת עד הסוף, וגם אחרי הסוף יש לפעמים שינויים. נכון שבמצב אידיאלי העירייה, עם לחץ נכון, הייתה צריכה לסגור עם הוועדה המחוזית שהתוכנית תחזור אליה לתיקונים, כי מועצת העיר הודתה בעצמה שבתוכנית נפלו פגמים שצריך לתקן. זה היה הרבה יותר יעיל ולא מבזבז את זמנם של התושבים ושל מי שישמע היום את ההתנגדויות. אבל או שלא היה מספיק כוח פוליטי או שלא לחצו מספיק. חבל שזה כך, אבל זה לא אומר שזה סגור".

לצומת השרון נאמר כי על רקע פעילות העירייה מול גורמים בוועדה המחוזית טרם הדיון – שם מבינים שללא תמיכת ראש העירייה ושיתוף הפעולה שלו תכנית המתאר הנוכחית עלולה להתייתר – ישנו סיכוי גדול, גם אם לא מוחלט, שבקשתו תאושר.

הישארו מעודכנים בכל הסיפורים החמים בכפר סבא:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר