צילום אילוסטרציה אייל טואג
צילום אילוסטרציה אייל טואג

התוכנית העירונית לשילוב ילדים עם צרכים מיוחדים בגנים רגילים בסכנת ביטול

הורים טוענים כי הגננות בגנים, הקרויים גני גש"ר, סיפרו להם שפעילות המודל הייחודי תיפסק ככל הנראה בשנה הבאה, וקוראים לעירייה להתעורר. רויטל לן כהן: "עדיין אפשר למנוע את זה, אבל צריך להתחיל עכשיו"

פורסם בתאריך: 11.2.19 22:49

פרסום ראשון: הורים בכפר סבא טוענים כי במשרד החינוך מבקשים לבטל בשנת הלימודים הבאה את גני גש"ר (גני שילוב רב תחומיים) בעיר – מודל עירוני ייחודי לשילוב ילדים ברמות תפקוד שונות בגני חובה רגילים, הפועל בעיר מזה כעשר שנים. הילדים הלומדים במודל הזה בגני החובה הרגילים, הם כאלה שעברו ועדת שילוב שמצאה אותם זכאים למערך הסיוע הניתן בגן, כשהדגש הוא על מתן טיפולים ממוקדים לילדים. ההורים טוענים כי למרות הפצרותיהם, בעיריית כפר סבא עד כה לא פועלים בנחישות דיה כדי למנוע את רוע הגזירה.

לילך קליינר, אם תושבת חצרות הדר הסמוכה לקניון ערים, שעד לסוף שנת הלימודים הקודמת בתה למדה בגן גש"ר (גן אהבה, לשעבר גן סיגלית) ובנה אמור להשתלב בגן כזה בשנת הלימודים הבאה, חוששת מאוד מהצפוי לקרות. "בצוות החינוכי אמרו לי שזה לא סופי, אבל ייתכן מאוד שבשנה הבאה זה לא יהיה יותר והמליצו לי להכניס את הילד לגן אחר, לגן טיפולי, כדי שיקבל את המגיע לו", היא אומרת, "אבל יש כרגע בגן גננת בעלת התמחות של לקויות למידה וחינוך מיוחד ולא ברור לי למה צריך להעביר אותו לגן אחר כשיש צוות של גן רגיל שנותן לילדים את כל מה שהם צריכים לחינוך המיוחד, עם תחושה שהכל רגיל לגמרי כדי לא להחריג אותם. חבל לי מאוד כי זה יאלץ אותי להחריג את הילד ולהדביק עליו תווית של ילד טיפולי או מהחינוך המיוחד.  זה פשוט יקח אותו אחורה במקום לחזק אותו ולהריץ אותו קדימה".

ספרי לי על הילדים שלך.

"יש לי שני ילדים עם הפרעות קשב. לבן מתווספים גם היפראקטיביות ואימפולסיביות. הילדה נשארה עוד שנה בגן חובה וזה עזר לה מאוד. היא עלתה מוכנה יותר לכיתה א'. אני חושבת שבלי הטיפול הרגשי שהיא קיבלה בגן היא הייתה הרבה פחות מוכנה. הבן שלי צריך את זה יותר ממנה, וחבל לי וכואב לי שהוא לא יקבל את זה באותה מסגרת של גן, עם החברים שהוא אמור לעלות איתם לכיתה א'".

גם חברת מועצת העיר לשעבר, סגנית ראש העיר ומחזיקת תיק החינוך, רויטל לן כהן, קיבלה מידע דומה מהגננות. לדבריה, מזה למעלה מחודש היא פועלת מול ראש העירייה רפי סער והמנכ"ל איתי צחר, כדי להמשיך את הפעלת המודל, אולם הדברים לא מתקדמים בקצב משביע רצון. "כבר לפני שנתיים או שלוש משרד החינוך לא רצה את המודל הזה, למרות שהוא מודל מצוין, ואני נעמדתי על הרגליים האחוריות וזה ירד מהפרק", היא אומרת, "אבל כעת, בהתחשב בעובדה שמנהלת האגף אורלי פרומן הלכה לפוליטיקה ומחזיקת התיק הנוכחית אסנת ספורטה עסוקה עם חדרה, לכולם נראה שאפשר לטפל בזה יותר מאוחר. אני התרעתי וכולם אמרו שהם בודקים, ועדיין נכון לעכשיו גני גש"ר נסגרים. אני מאמינה שעדיין אפשר למנוע את זה, אבל צריך להתחיל עכשיו".

לדבריה גם בעירייה מודים שמדובר במודל מצוין שמלבד ההישגים מול הילדים הזקוקים לו הוא גם נותן מענה כלכלי טוב יותר. "אבל משרד החינוך חושב שאם זה לא בדרך שלו אז זה לא בדרך של אף אחד", היא אומרת ומוסיפה: "אז במקום לטפל בזה כשזה עלה, נפנפו את זה. זה לא מספיק לומר 'אני לא אשם, זה לא אני'. יש פגישה שאמורה להתקיים בנושא שדחו כבר שלוש פעמים, וזה אומר שלא מתחילים את הטיפול, ואם לא אז זה נגמר. ילדי החינוך המיוחד תמיד נדפקים ואני לא שם לדאוג להם וזהו.

מי שקובע האם תלמיד מתאים לשילוב בגן ילדים רגיל זו ועדת השמה של משרד החינוך, מסבירים באתר משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים. במקרה והוא נמצא מתאים הילד מופנה לוועדת שילוב על מנת לבצע את השילוב ולקבוע את אופי והיקף הסיוע המגיע לילד. השילוב נעשה על פי חוק השילוב (כינוי לתיקון מספר 7 של חוק החינוך המיוחד, תשמ"ח – 1988) הקובע, כי בתנאים מסוימים, זכאי תלמיד עם צרכים מיוחדים ללמוד במסגרת החינוך הרגיל, תוך מתן תמיכה וסיוע, על מנת שיוכל להשתלב במסגרת החינוכית, כתלמיד מן המניין.

היתרונות הם ברורים. ילד עם צרכים מיוחדים הלומד עם ילדים רגילים נחשף ללמידה ברמה גבוהה, לשפה תקינה ועשירה, לנורמות התנהגות מקובלות ולהרגלים תקינים ונורמטיביים. לרוב, ילדים המשולבים בגנים עם ילדים רגילים, נוטים להתנהגות עצמאית ונורמטיבית יותר ומסגלים שפה עשירה יותר במקביל לילדים הלומדים בגנים של החינוך המיוחד וזאת משום שילדים נוטים ללמוד באמצעות חיקוי וכאשר ילד משולב עם ילדים רגילים, עומד לרשותו מודל חיקוי טוב באופן שוטף.

"כשראש העירייה נבחר, הוא הבטיח שלא משנה מה, הוא לא יקצץ את השירותים הניתנים לילדי החינוך המיוחד", אומרת אם ששמה שמור במערכת, "עם זאת, העירייה הנוכחית לא עושה דבר כדי למנוע ממשרד החינוך לבטל בשנה הבאה את גני הגש"ר בעיר. המשמעות היא שהילדים יישארו ללא מענה הולם ויגדילו את הפער, ביניהם ילדים שבלית ברירה ימצאו את עצמם בחנוך המיוחד שלא לצורך. מחלקת הגנים טוענת שעוד אין החלטה כזאת, אבל אני יודעת מהגננות וההורים שיש".

תגובת משרד החינוך: "ממחוז מרכז במשרד החינוך נמסר כי המשרד מקדם את תכנית השילוב וההכלה במסגרת יישום חוק החינוך המיוחד, והיא נועדה לתת הזדמנות שווה לתלמידים עם צרכים מיוחדים כדי לאפשר להם השתלבות ראויה בחברה. לצורך יישומו המיטבי של החוק הקצה המשרד תקציב עתק של מעל מיליארד שקלים לשורה של מענים היקפיים לקליטת תלמידים עם צרכים מיוחדים במוסדות החינוך. גני גש"ר הינם גנים רגילים אשר שיבוץ התלמידים לגנים מאפשר איגום משאבים לילדים עם הצרכים המיוחדים בגן. שיבוץ תלמידים הינו נוהל בסמכות הרשות המקומית ועל כן יש לפנות אל הרשות. מפקחות המשרד בשיתוף הרשות המקומית פועלות לשילוב תלמידים עם צרכים מיוחדים באופן מיטיבי בכל גני הילדים בעיר".

מעיריית כפר סבא העבירו את תגובתה של מחזיקת תיק החינוך, חברת המועצה אסנת ספורטה: "גני הגשר פועלים בכפר סבא כבר למעלה מעשור, והוקמו על מנת לתת מענה מקצועי לילדים עם צרכים מיוחדים, תוך כדי שילובם בגנים רגילים. הרציונאל שעומד בבסיסם הוא איגום משאבים, כגון קלינאי תקשורת, תרפיסטים וכדומה, ובמקביל התמקצעות של צוותי הגנים האלו ותמיכה אינטנסיבית של המת"י (מרכז התמיכה הישובי) בהם. למיטב ידיעתי, המודל הינו מודל מוצלח ושביעות הרצון של אנשי המקצוע ושל ההורים מגנים אלו היתה גבוהה. המחיר העיקרי של למידה בגן גשר נובע מהיותם של הגנים גנים על-איזוריים, ומכך שהילדים לא לומדים "קרוב לבית".

"לאחרונה פנו אלי הורים ועדכנו על חששם מסגירת גני הגשר, ושיבוץ הילדים בגנים הקרובים לביתם, תוך פיזור המשאבים והתמיכות בין כל הגנים שבהם ילמדו. מבירור שערכתי מצאתי שגם למודל זה יש תומכים ויתרונות. קיימתי מספר פגישות ושיחות בנושא עם אנשי מקצוע ועם הורים, ואף זימנתי פגישת עבודה בנושא ליום ראשון הקרוב. בפגישה יקחו חלק גם שרון שיינין, יו"ר ועד הורי גני הילדים, ומוריה יהודה, מובילת תחום גנים מיוחדים בועד. מטרתנו לדון באפקטיביות של שני המודלים, ולבחון את השפעתם על הילדים. אני יכולה להבטיח כי ההחלטות שיתקבלו יהיו אלו השמות במרכז את טובת הילדים".

הישארו מעודכנים בכל הסיפורים החמים בכפר סבא:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר