צילום אילוסטרציה דניאל בר און
צילום אילוסטרציה דניאל בר און

הנהגת ההורים בהרצליה משביתה את מבחני המיצ"ב: "משרד החינוך לא עמד בסיכומים"

ביום שלישי אמורה להתקיים בחינת המיצ"ב באנגלית ובשבוע הבא במתמטיקה. בהנהגת ההורים קוראים להורים לא לשלוח את הילדים לבחינות. משרד החינוך: "כפי שפורסם, מיד לאחר יום העצמאות יפתח המשרד במבצע רחב היקף של היוועצות עם הציבור"

פורסם בתאריך: 13.5.19 11:55

הנהגת ההורים בהרצליה הודיעה כי תשבית את מבחני המיצ"ב לכיתות ה' ו-ח', שאמורים להתקיים בבתי הספר ביום שלישי השבוע באנגלית וביום שלישי בשבוע הבא במתמטיקה. בהנהגת ההורים מסבירים כי החליטו על השבתה לאחר שהתנאים שהתנו בפגישה שנערכה במרץ עם מנהלת מחוז תל אביב במשרד החינוך חיה שיטאי, שביקשה לבטל את השבתת בחינות המיצ"ב שתוכננה אז, לא התקיימו. כפי שנחשף לראשונה בצומת השרון, ההורים דרשו אז כי תוקם ועדה אשר תביא לשינוי שיטת המיצ"ב החל משנת הלימודים תש"פ (ספטמבר 2019), ועדה שתכלול נציגות הורים ותראה התקדמות עד סוף חודש אפריל. הנהגות ההורים העירוניות של רמת השרון, דימונה ובת-ים השביתו הלכה למעשה את מבחני המיצ"ב של חודש מרץ בעירם, בעוד הנהגות פתח תקוה והרצליה החליטו לאחר דיון להקפיא את ההשבתה.

"לצערנו", מסבירים ההורים, "משרד החינוך לא עמד בסיכומים, הקים ועדה בסוף חודש אפריל אשר אינה כוללת נציגות הורים פורמלית וכמובן לא הראתה התקדמות. לפיכך, אנו חוזרים למאבק ומשביתים את מיצ"ב חודש מאי וקוראים להורי ה' ו-ח' בבתי ספר המשתתפים במיצ"ב חיצוני השנה לא לשלוח את ילדיהם לבחינות באנגלית (14.5) ובמתמטיקה (21.5). בתי הספר היסודיים בהרצליה שבהם מתוכנן מיצ"ב חיצוני הם: אילנות, בר אילן, ברנדיס, הנדיב, ברנר, לב-טוב, נוף ים ושז"ר וחטיבות הביניים זאב ז'בוטינסקי, יד גיורא, סמדר ואחיה".

נזכיר כי הנהגת ההורים המקומית סחפה אחריה הנהגות הורים ברחבי הארץ כשפתחה בחודש ינואר במאבק יזום נגד מבחני המיצ"ב של משרד החינוך, מבחנים הנערכים בחודשים מרץ ומאי בכיתות ה' ו-ח' בבתי הספר ברחבי הארץ, ובודקים את הישגי התלמידים באנגלית, לשון ומתמטיקה ובכיתה ח' גם במדע וטכנולוגיה. ההורים הקימו עמוד פייסבוק בשם "בהרצליה לא יהיה מיצ"ב", וקראה להורים בהרצליה לשלוח מכתב למנהלי בתי הספר כי הם אינם מעוניינים שילדיהם ייבחנו בבחינות המיצ"ב או בבחינות ההכנה למיצ"ב. בעקבות קריאה של מספר ועדי הורים בערים ברחבי הארץ להשבית את הבחינות זומנו יושבי הראש של הנהגות הורים עירוניות למשרד החינוך ושמעו מפי מנהלות ומפקחות מחוזיות כי השינוי בדרך והם מתבקשים לבטל את השבתת בחינות המיצ"ב. הנהגת ההורים בהרצליה נענתה לבקשה לשם בניית מערכת יחסים טובה עם משרד החינוך וכדי לנסות למצוא פתרון שקט וללא מאבק.

הנהגת ההורים החלה לשלוח ביום שלישי שעבר מכתב להורים ובו נכתב: "בתחילת השנה האזרחית יזמה הנהגת ההורים העירונית הרצליה מהלך של השבתת מבחני המיצ"ב החיצוני בבתי הספר, וזאת לאור הבעייתיות הרבה אשר קיימת בשיטת ההערכה הנוכחית. מבחני המיצ"ב יוצרים עיוותים הן בתוצאות המתקבלות והן בשגרת הלימודים במוסדות החינוך. לצערנו לא אחת אנו עדים לתופעות כגון: לימוד אינטנסיבי לקראת הבחינות (לעתים שנה ויותר מראש) אשר הופך את תוצאותיהן ללא רלוונטיות, מינוי מורים לפי שכבות נבחנות (אלו יקבלו מורים טובים יותר), ויתור על שיעורים שאינם במקצועות הנבחנים (אמנות וחינוך גופני בפרט) לטובת לימוד ותלמידים פחות טובים מקבלים יום חופש על-מנת שלא יורידו את הממוצע הבית ספרי. אלו רק מעמיקים את הפערים ומאפשרים לבתי ספר אשר הפכו את המיצ"ב ל"מקצוע" לקבל ציונים גבוהים יותר. יצוין שאיננו מתנגדים להערכה ומדידה, אך דורשים שאלו יהיו בצורה הבודקת בצורה אמיתית וללא עיוותים".

עוד כתבו מהנהגת ההורים: "הורים החוששים להשאיר את ילדי ה' בבית ללא השגחה, אנא העבירו למנהלת ביה"ס מכתב המבקש שילדיכם לא ישתתפו בבחינות המיצ"ב (משרד החינוך איים כי לא יכבד מכתבים אלו, ולכן עדיף לא לשלוח את הילדים לביה"ס כלל). המאבק לביטול בחינות המיצ"ב במתכונתן הנוכחית חשוב וצודק, ולכן הפך למאבק ארצי הכולל רשויות רבות וזוכה לתמיכת גופים דוגמת פורום ועדי ההורים היישוביים, הסתדרות המורים, מזכ"לית הסתדרות המורים, מנהיגים – ארגון מנהלי בתי הספר, פורום ה 15- (ראשי ערים ומועצות), מרכז השלטון המקומי. השבתת בחינות המיצ"ב הקרובות תביא לכך שיעשה שינוי בשיטת ההערכה כבר מהשנה הבאה".

מהנהגת ההורים העירונית נמסר: "הנהגת ההורים העירונית הרצליה היתה זו שהחלה במאבק. בתחילת מרץ שעינו לבקשתה של מנהלת מחוז תל-אביב במשרד החינוך ועצרנו זמנית את המחאה. היה לנו קשה להעביר את ההחלטה החדשה מול ציבור ההורים אשר רצה בהשבתה, אך חשנו שלשם בניית מערכת יחסים טובה עם משרד החינוך, עלינו לתת צ'אנס לפתרון שקט וללא מאבק. לצערנו פתרון כזה עדיין אינו נראה באופק. אמנם מנהלת המחוז, גב' חיה שיטאי, הבטיחה לאחרונה שמתחילים לפעול כבר בתחילת חודש מאי, אך התחושה של רוב היו"רים היא, שלצערנו הרב, משרד החינוך לא עשה כלום בנושא בחודשיים האחרונים, ונזכרו שם לפעול רק כאשר שמעו על השבתת מיצ"בי חודש מאי. התחושה היא של חוסר אמון וקיים חשש שלו יתקיימו המיצ"בים כסדרם, במשרד החינוך לא יפעלו וישאירו את המצב במתכונתו הנוכחית, שאין ספק שנותנת תמונה מעוותת על רמת בתי הספר. נכון להיום המחאה אינה מקומית וכוללת ערים רבות בכל רחבי הארץ. זהו נחשול שהולך וגדל, ואנו בטוחים שבשנה הבאה הערכת בתי הספר תהיה שונה".

מדוברות מחוז תל אביב של משרד החינוך נמסר בתגובה: "צר לנו על הטענות של חלק מוועדי ההורים, שאינן משקפות את החלטות משרד החינוך בנושא. כפי שפורסם בכלי התקשורת ובפרסומי המחוז, מיד לאחר יום העצמאות יפתח המשרד במבצע רחב היקף של היוועצות עם הציבור בנושא ההערכה הבית ספרית. בכוונת המשרד לפנות לכ-100 אלף משתתפים, בהם: הורים, תלמידים, אנשי הוראה, אנשי רשויות מקומיות ועוד. ההורים יוזמנו להצטרף לזירת היוועצות דיגיטלית וכן יוכלו להגיע לקבוצות דיון אישיות שינוהלו במחוז.  המדובר בתהליך רחב היקף שבסופו יוחלט על דרך הערכת בית הספר. עד להשלמת ההליך אנו מצפים מההורים לפעול באחריות ובשיקול דעת".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר