אושרת גני גונן, רפי סער, אמיר כוכבי. צילום רמי זרנגר, ראובן קפונצקי,שחר תמיר
אושרת גני גונן, רפי סער, אמיר כוכבי. צילום רמי זרנגר, ראובן קפונצקי,שחר תמיר

ביקורת חריפה של ראשי הרשויות באזור על התנהלות הממשלה. מספר המבודדים בכפר סבא: 570

ראשי הרשויות כפר סבא, הוד השרון והמועצה האזורית דרום השרון מספרים על הוראות סותרות ולא ברורות שהם מקבלים ממשרדי הממשלה. רפי סער: "כל משרד מסתכל מתוך הראיה הצרה שלו. במצב הזה נכון היה יותר להפעיל משק לשעת חירום"

פורסם בתאריך: 17.3.20 12:19

ראשי הרשויות בכפר סבא, הוד השרון ובמועצה האזורית דרום השרון מתרעמים על התנהלות הממשלה מולם בתקופת החירום הנוכחית בשל משבר הקורונה והשלושה – רפי סער, אמיר כוכבי ואושרת גני גונן – מספרים על הוראות סותרות ולא ברורות שהם מקבלים ממשרדי הממשלה.

"יש כעס על התנהלות הממשלה, אבל צריך להבין את המצב שהמדינה נמצאת בו", אומר סער, "אנחנו נמצאים בממשלת מעבר, יש ראש ממשלה שמתמודד מול מערכת פוליטית שעוד לא מבינה שיש פה מצב חירום וגם משרדי הממשלה מתמודדים עם תרחיש שלא היו רגילים אליו. אבל במצב הזה נכון היה יותר לדעתי להפעיל משק לשעת חירום, להעביר את המושכות לצבא שיודע לתפקד בצורה הכי טובה בסיטואציה כזו. כמו בכל מלחמה, וזו הפעם מלחמה בנגיף, צריך לדעת היטב מה קורה כשהמשק נכנס לשעת חירום. ברגע שהנושא הזה פתוח והדברים לא ברורים ואף אחד לא חותך לכאן או לכאן, זה יוצר חוסר ודאות בגלל המאבקים בין משרדי הממשלה השונים. כל משרד מסתכל מתוך הראיה הצרה שלו. משרד האוצר מסתכל מהעניין התקציבי, משרד הכלכלה דואג לפן העסקי, משרד הפנים דואג לרשויות המקומיות ומשרד הבריאות אומר 'חבר'ה, אל תבלבלו את המוח יש מצב מיוחד ותכניסו את כולם פנימה ואחר כך נשבור את הראש'. אני לא מצפה מהמדינה לתת תשובות מהיום להיום, אנחנו ממתינים להוראות – אבל ההוראות צריכות להיות ברורות".

אתה חש בחוסר הוודאות כראש עיר, שכל משרד מדבר בשפה שונה?

"יש המון חוסר ודאות. אנחנו צריכים להבין שזה מצב חדש שהמדינה לא התמודדה אתו מעולם. פה צריך להתנהל חכם. אנחנו מנהלים את המצב ברמה העירונית בצורה מאוד אחראית ומקשיבים להוראות ומעבירים את המסרים למי שצריך".

סער אומר שבדרך לא דרך הצליחו בעירייה לאסוף את נתוני התושבים שנמצאים בבידוד ובידם רשימות חלקיות שהצליחו לדלות מהשטח. "הצלחנו להגיע ללא מעט מהם", הוא אומר, "אספנו את המידע. חלק גם פונים אלינו".

כמה מבודדים יש היום בעיר וכמה חולים?

"עד כמה שידוע אין חולים. יש כ-570 תושבים בבידוד".

איך אתה מצליח להתנהל ברמה העירונית במשבר הזה?

"אני אומר 'אם אין אנו לנו – מי לנו' ברבים, אנחנו סומכים על עצמנו ועל המערכת העירונית. עכשיו בוועדת הכספים אנחנו מתאימים את התקציב למציאות החדשה, כך שהעיכוב באישורו יצא לנו לטובה. כל האירועים ואירועי הלאום בוטלו ואת החיסכון הזה נסב לתקציב חירום, ואז נוכל בתקווה לעבור את התקופה הזו בצורה טובה יותר עד שהמדינה תחליט את מי ואיך לשפות. במקביל גם עדכנתי את יו"ר האופוזיציה יוסי סדבון במהלכים שאנחנו עושים".

ראש עיריית הוד השרון, אמיר כוכבי, כועס מאוד על ההנחיות הסותרות שיוצאות מהממשלה. "עם הקורונה אנחנו מתמודדים בסדר, אבל עם חוסר ההחלטיות של הממשלה קצת פחות", הוא אומר, "האגפים השונים בעירייה נמצאים בקשרים עם משרדי הממשלה הרלוונטיים, חינוך, רווחה ואפילו ביטחון. אבל לפעמים אתה רואה שיוצאות הנחיות סותרות אפילו מאותו האגף הממשלתי. נראה לי שהם לא מצליחים להיכנס לרוטינת פעילות הגיונית. זו בעיה גורפת. כל מי שמנסה להפעיל את הארגון הזה שנקרא עירייה מבין עד כמה שיש פערים בין מה שהמדינה חשבה שיקרה לבין מה שקורה בפועל וגם כשמשקפים להם את זה הם לא מבינים. למשל האיסור על עסקים מסוימים להיפתח. מי אמור לאכוף את זה? באילו כלים? באיזו סמכות? אני מרגיש שהחליטו החלטות, זרקו אותן לאוויר העולם, ואמרו 'תתמודדו'. כבר שלושה ימים מאז שהוחלט על ה'סגר' וקיבלנו, ואני לא אגזים, עשר החלטות שונות לגבי כוח אדם. למזלי החלטתי לא להתייחס אליהם עד שלא אשתכנע שזה סופי, אבל יש עיריות שכבר הוציאו עובדים לחל"ת. ההנחיה הראשונה של משרד הפנים הייתה תשאירו 15 אחוז כוח אדם. מזל שלא עשינו את זה. אחר כך השתנה ל-30 אחוז והלילה השתנה אפילו יותר".

כוכבי מוסיף: "הנה משהו שאני כמעט חודש מנסה לקבל ממשרד הבריאות. איך אתם לא נותנים לראשי עיריות את רשימת המבודדים בעיר שלהם? תנו לנו את זה וזה יאפשר פיקוח, בקרה, וסיוע. במשרד הבריאות אומרים זה לא בסמכותנו. אני אומר לך שכל האירוע הזה הוא הזייתי בקטע של ניהול משברים מבחינת איך שהמדינה מתנהלת. מישהו צריך לצעוק 'המלך הוא עירום'. שימשתי בעבר ראש מטה של יו"ר וועדת חוץ וביטחון. אני מכיר משברים ומכיר איך המדינה יודעת לנהל משברים כשהיא רוצה – פה לדעתי קורה משהו אחר. בכל מקרה, אנחנו בעירייה נערכים להמשיך לספק שירותים ככל שהסגר יימשך וככל שההגבלות יגברו. אנחנו מעודדים את התושבים להמשיך להשתמש בשירותים שלנו ברחוק וגם אם לא בקבלת קהל פרונטלית".

גם לראש המועצה האזורית דרום השרון, אושרת גני-גונן, מפריע שהמדינה לא מדברת בקול אחד וברור ולא מעדכנת את ראשי הרשויות. "יש מתח בין שני העקרונות החשובים האלה – האחריות הכלכלית מצד אחד והאחריות לבריאות הציבור מצד שני, שיוצרים דילמות במשרדי הממשלה", היא אומרת לצומת השרון, "יש קושי עם התחושה שראשי הרשויות לא שותפים לתהליך קבלת ההחלטות או מעודכנים על ההנחיות מראש, מאחר שאנחנו רוצים לעבד את המידע ולתווך לתושבים. השתתפות בתהליכים תסייע לשלטון המקומי ליישם את ההנחיות. עד ההחלטות שראש הממשלה מסר לציבור בפומבי אתמול בערב, למשל איך אפשר היה להחליט אילו עובדים מוציאים לחל"ת. את מי נוציא, את הסייעות? מי שמרוויחות שכר מינימום ולפעמים הם מקבלי המשכורת היחידים בבית? הרי לא עולה על הדעת שלפני ליל הסדר אנשים יהיו בלי משכורות. לכן אני לא שחררתי עובדים לחל"ת בכלל. לקחתי אחריות מאוד גדולה כי אם לא הייתי מקבלת שיפוי ממשרד החינוך זה הרבה מאוד כסף. ביומיים האחרונים יצאו הנחיות סותרות של המשרדים השונים. משרד החינוך רוצה להגן על העובדים, משרד האוצר רוצה לחסוך את הכסף, משרד הפנים מנסה לסייע, אבל אין אמירה אחת אחידה וברורה כמו 'חברים, המדינה תישא בעלויות תוציאו את האנשים שלא יהיו בסיכון ורק מי שחיוני תשאירו'. אנחנו מצפים לאמירה ברורה כדי לתת מענה לעובדים שלנו".

אתם יודעים כמה תושבים אצלכם נמצאים בבידוד?

"תושבים מתקשרים ומצפים שיהיה לי מידע מי חולה ומי בבידוד בדרום השרון, כמובן ממקום של דאגה ומתוך סולידריות קהילתית. במשרד הבריאות אומרים שהם לא יכולים למסור את המידע בגלל 'צנעת הפרט'. כל מידע שאנחנו מקבלים אנחנו שומעים בתקשורת. יש מקום שנבוא ונסייע למי שנמצא בבידוד. את השמות אנחנו יודעים רק מתוך מיפוי בשטח שאנחנו עושים ומן הסתם הוא חלקי ביותר".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון רעננה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר