קבוצת תמיכה צילום אילוסטרציה א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE
צילום אילוסטרציה א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE

יובש בפה, רעד בידיים: לאנשים האלה קשה לפעמים אפילו להזמין פיצה. הקבוצה הזאת נפתחה עבורם

קבוצת תמיכה ראשונה לבוגרים הסובלים מחרדות חברתיות נפתחת בכפר סבא. מנכ"ל עמותת רקפת, המפעילה את הקבוצה, מסביר איך טיפול של כמה חודשים יכול לשנות לאנשים האלה את החיים

פורסם בתאריך: 27.6.20 10:06

קבוצת תמיכה ייחודית של עמותת רקפת תפתח לראשונה בחודש הבא בכפר סבא, ותסייע לבוגרים המתמודדים עם חרדות חברתיות. העמותה, שפתחה בסוף השנה שעברה קבוצה דומה לילדי יסודי המתמודדים עם חרדה חברתית, תפתח קבוצה כזו לבוגרים עד גיל 40 במטרה לסייע להם להתגבר על הפחד המשתק ממפגש עם אנשים אחרים שמגביל אותם בחיי היום יום.

מנכ"ל עמותת רקפת, אבנר דפני, עם אילו בעיות מגיעים אליכם מבוגרים?

"מבוגרים שמרגישים לחץ ממצבים חברתיים מוטרדים מאוד מ'איך אני נשמע' ו'מה יחשבו עלי'. הם נמנעים מלהביע דעה או מרגישים חסומים ולא משוחררים בחברת אנשים אחרים. הם מרגישים קושי ביצירת שיח ומוצאים את עצמם שוב ושוב בקונפליקטים ובכעסים עם אנשים בחייהם. פעמים רבות הם לא מצליחים ליזום זוגיות ומרגישים תקועים. המילה המרכזית שמסבירה את הבעיה היא 'הימנעות'. לאנשים שסובלים מחרדה חברתית קשה לעמוד מול החבר'ה בעבודה ולהציג מצגת, לדבר בטלפון עם אנשים ואפילו להזמין פיצה. יש לזה ממש תופעות פיזיולוגית כמו רעד בידיים, הזעת יתר ויובש בפה. ואם זה קורה בכל פעם מחדש אז אותו אדם מתחיל להימנע ממפגשים חברתיים ומאינטראקציה עם אנשים אחרים. נכון שבטווח הקצר יש בהימנעות הקלה גדולה, כי כרגע הוא לא צריך להתמודד עם הפחדים שלו, אבל כשאתה מתרגל לזה משלמים על ההימנעות מחיר מאוד גדול בטווח הארוך. אותו אדם מתחיל לאבד את היכולות החברתיות שלו ודלתות ההזדמנויות הולכות ונסגרות. הוא לא יכול ללכת למסיבה, לבלות עם חברים או להתקדם בעבודה. כך האדם הופך להיות נטל על החברה, במקרים קיצוניים עד לקבלת דמי ביטוח לאומי. לפעמים, בגיל מבוגר, אלו אנשים שבגלל החרדה שלהם ממשיכים לגור אצל ההורים".

אתה יכול לתת דוגמה ממקרה ספיציפי?

"חוץ מהקבוצה שתפתח בכפר סבא, אנחנו מפעילים עוד קבוצות בוגרים במקומות שונים בארץ. אני יכול לספר שבמפגשים הראשונים יש לאותם אנשים חשש מאוד גדול. יש הורים שמלווים את הילדים שלהם למפגשים, ואני מדבר על ילדים שהם מעל גיל 18. אצל בוגרים יש חרדה גדולה מאוד מהמפגש הראשון, עד שהם רואים שיש עוד אנשים כמוהם, רואים שיש אנשים שלפעמים אפילו קשה להם יותר מאשר להם, והם מקבלים עצות ושיתופים. הגיע למשל למפגש בחור בן 18 מאזור השרון. בשנתיים האחרונות הוא לא הלך לבית הספר כי הוא לא יכול היה להתמודד עם החרדה החברתית ובסוף גם הצבא שחרר אותו בגלל החרדה. והנה, הוא מוצא את עצמו בסיטואציה שהוא צריך להתחיל את החיים ולא יכול. כשהוא הגיע למפגש הראשון הוא ישב בצד ולא תיקשר. בהפסקה ליוויתי אותו והתקדמתי אתו בהליכה במסדרון ואז הוא פתאום נעצר. שאלתי מה קרה והוא הצביע על קבוצת אנשים שנמצאים שם, שהוא לא יכול לעמוד לידם. זה קושי גדול מאוד. אבל אחרי שלושה חודשים האדם הזה מצא זוגיות".

עד כדי כך?

"חרדה חברתית יכולה להשתנות בטיפול של כחצי שנה. בטווח הזמן הזה אדם יכול לשנות את חייו מקצה לקצה. המטרה היא לא להפוך אותו למוביל חברתי ושיעמוד על במות וינאם לכל העולם, אבל חשוב שהקושי הזה לא יחסום עבורו את המשך החיים".

ואיך הטיפול מתבצע בפועל?

"מכל 'סל החרדות' חרדה חברתית היא הגדולה מכולם ויחסית קל לטפל בה. ברקפת אנחנו נותנים מענה קבוצתי כי אנחנו מאמינים שצריך לטפל בחרדה במסגרת שתגרום לאותו אדם להתמודד עם החסמים שלו. הכלי הזה נקרא 'חשיפות', או במונח המקצועי הארוך 'חשיפות למצבים מעוררי חרדה'. זה בעצם לקחת משימה כמו לעמוד מול הקבוצה ולספר סיפור, או מצד שני ללמוד איך לנהל סמול טוק. המטרה היא לאמן כל הזמן את השריר החברתי הזה. במקרה הזה אנחנו מאמינים שחשיפה חברתית עוזרת כשאתה נמצא בסביבה מוגנת".

ומה עוד?

"אנחנו מעודדים את המשתתפים לקחת בכל פעם משימה ולהעלות את רמת הקושי. יש לנו גם קבוצות של ילדים, ואתה רואה למשל איך תוך חודשיים ילדה שלא הייתה מצביעה בכיתה פתאום מצביעה או אצל המבוגרים אדם שאין לו יכולת תקשורת חברתית פתאום מייצר שיחה. הכל נעשה בכלים שונים, כולל פסיכודרומה ודיבור על הקשיים".

בנוסף, פותחת העמותה בכפר סבא גם קבוצה למתבגרים שתפעל במהלך חודשי הקיץ. במשך שישה מפגשים, בקבוצות קטנות, יעבדו המתבגרים שסובלים מחרדה חברתית עם מנחה במטרה להכין אותם למעברים ולשינויים שחלים במעבר בין חטיבה לתיכון.

"מערכת החינוך יוצאת לחופשה ארוכה זאת לאחר תקופה של חוסר ודאות וטלטלות לא פשוטות עבור הילדים וחשוב מאין כמוהו להמשיך ולשמר מסגרת יציבה, בטוחה, עוטפת ומחבקת עבור הילדים במהלך כל הקיץ", אומר דפני, "מפגשי הקיץ יתמקדו בחיזוק היכולות החברתיות לקראת המעברים לחטיבה ולתיכון, שהם חווייתיים ומהנים מצד אחד אך גם מאתגרים את הילדים לעשות תהליך משמעותי בחופש הזה. אנחנו משלבים תכנים שמטרתם לחזק את היכולות החברתיות, הביטחון העצמי והמוטיבציה ולחשוף ולתרגל בצורה הדרגתית ורגישה לסיטואציות יומיומיות חברתיות, מורכבות יותר או פחות. חשוב לומר שהאווירה במפגשים היא קלילה וכיפית, ומשלבת איזון בין תמיכה והנאה לבין הנעה להתמודדות. המנחים שלנו הם בעלי ניסיון רב בהנחיה ספציפית מול אנשים בעלי חרדה חברתית, וחלקם מתמודדים בעצמם עם חרדה חברתית או ביישנות".

ניתן ליצור קשר עם העמותה בטלפון 054-7234568 או בעמוד הפייסבוק.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר