השלטים והגרפיטי. צילומים מתוך עמוד הפייסבוק של הדס שטייף, שימוש לפי סעיף 27א' בחוק זכויות יוצרים

סערה בכפר סבא: שלטים שמעודדים אונס וגרפיטי עם תוכן מיני פוגעני בשני תיכונים בעיר

תלמידי י"ב בכצנלסון הושעו לאחר שהתכוונו לתלות את השלטים עם פתיחת שנת הלימודים. על קירות תיכון רבין רוסס גרפיטי פוגעני שנמחק לפני פתיחת השנה. העירייה: "הנושא טופל על ידי מנהלי בתי הספר באופן מיידי ובתקיפות"

פורסם בתאריך: 9.9.20 16:08

אירוע חמור בתיכון כצנלסון בכפר סבא הוביל להשעייתם של מספר נערים משכבת י"ב, לאחר שהתכוונו לתלות שלטים בעלי תוכן מיני ופוגעני עם פתיחת שנת הלימודים בשבוע שעבר. המקרה פורסם הבוקר על ידי העיתונאית הדס שטייף בגלי צה"ל. מקרה נוסף היה בתיכון רבין בעיר, כשעל אחד מקירות התיכון רוסס גרפיטי בעל אופי מיני ופוגעני.

מפרטי האירוע עולה שתלמידי כיתה י"ב בתיכון כצנלסון הכינו שלטים לקראת פתיחת שנת הלימודים בשבוע שעבר עם תכנים מיניים בוטים, בהם נכתב: "איה נאפה -12, אילת-30, בני י"ב – 100", רמז לחשד לאונס שאירע בשנה שעברה באי איה נאפה ביוון ולאונס שאירע הקיץ במלון באילת. כמו כן נכתב באחד השלטים: "שתיקה = הסכמה".

הכרזות שהכינו תלמידי י"ב בתיכון כצנלסון.. צילום מתוך עמוד הפייסבוק של הדס שטייף

 

הכרזות שהכינו תלמידי י"ב בתיכון כצנלסון.. צילום מתוך עמוד הפייסבוק של הדס שטייף

במקרה אחר, שפרסמה בפייסבוק הפעילה החברתית נועה אזוגי, רוסס על אחד מקירות תיכון רבין גרפיטי עם הכיתוב "אין יודניקית שלא נותנת, אין י"בניק שלא מקבל". במקרה הזה לא נמצא מי ריסס את הגרפיטי שנמחק בטרם נפתחה שנת הלימודים. בתגובה לפוסט שפרסמה אזוגי כתבה אחת האמהות כי "מחקו את זה בבוקר שזה היה, ב-6:00 בבוקר. ביטלו לי"ב את כל קישוטי תחילת שנה שתלו בערב לפני. עשו על זה שיחות בכיתות. היבניקיות תלו אחר כך שלטים שתומכים ביודניקיות. לא יודעים מי בדיוק כתב את זה, אבל לא טיטאו את זה מתחת לשטיח. הבת שלי, בכיתה י"ב, חזרה וסיפרה והייתה מזועזעת".

הגרפיטי בתיכון רבין. צילום שימוש לפי סעיף 27א' בחוק זכויות יוצרים

בעקבות הדברים, הודיעו בעיריית כפר סבא כי התלמידים האחראים למעשים הושעו וכי השלטים המדוברים לא נתלו בבית הספר. "אנו רואים בחומרה רבה כל גילוי אלימות באשר הוא, ומגנים בחריפות את מעשיהם של התלמידים, מעשים שאין להם כל מקום בעירנו או בכל מקום אחר", נמסר מהעירייה. "השילוט המדובר נתגלה עוד טרם נפתחה שנת הלימודים בשבוע שעבר ועוד טרם נתלה, והנושא טופל על ידי מנהלי בתי הספר באופן מיידי ובתקיפות, כאשר התלמידים האחראים על השילוט הושעו מלימודיהם. עיריית כפר סבא פועלת לחינוך כל תלמידי העיר לסובלנות, כבוד הדדי, שוויון מגדרי ומיגור האלימות ומפעילה תוכניות רבות בתחום, החל מהגיל הרך, ותמשיך לפעול בנחרצות בנושא".

עוד מסרו בעירייה שנעשו פעולות הסברה "מאוד נחרצות", בבית הספר, כולל תוכנית חינוכית בהובלת תלמידות והנהלת בית הספר.

יו"ר הנהגת ההורים העירונית יובל קדוש: "אני כמו כולם המום, מדובר על מקרים חמורים מאוד. אני מצפה לטיפול עירוני מאוד אינטנסיבי בעניין, ההסברה צריכה להתחיל מגני הילדים. צו השעה של כולנו זה נושא החינוך נגד אלימות, ואלימות מינית בפרט, זה משהו שצריך לחלחל מגילאי הגן. מעבר לטיפול הנקודתי במקרה, יש פה משהו עמוק יותר. כולנו התבשרנו שחתכו את התקציבים של כל מדריכי המוגנות בצורה משמעותית, אנחנו זועקים שבמקום לקצץ, צריך להוסיף מדריכים, ופה הנטל גם על עיריית כפר סבא שצריכה לבוא ולגשר על הפערים של המדינה בעניין הזה. מדריכי מוגנות הם מצרך חובה בבתי הספר. נושא האלימות הוא משהו שצריך לגדוע אותו מהיסוד ואם לא נעשה את זה נהיה בבעיה הרבה יותר חמורה. אנחנו בהנהגת ההורים לא נעבור לסדר היום ונדרוש מהעירייה תכנית פעולה מסודרת לכל נושא האלימות ומה הם מציעים. בדיוק בשביל זה קמה הנהגת ההורים".

תגובות המערכת הפוליטית בכפר סבא:

בפוסט שהעלה ראש העירייה רפי סער כתב: "היה לי חשוב להגיע אישית אליכם, תלמידות ותלמידים, לבית הספר, להסתכל לכם בעיניים ולהגיד לכם שאני מגנה בכל תוקף התנהגות שכזו. מדובר בהתנהגות מבזה, חורגת כל טעם טוב, התנהגות ללא מחשבה. אני מצפה שתלמיד שלמד 12 שנה במערכת החינוך של כפר סבא, שיידע שאת הצלחתו לא נמדוד בציונים גבוהים. את הצלחתו נמדוד בערכים ובמוסר גבוה, בשמירה על כבוד האדם והבחנה בין טוב לרע. לנו יש אפס סובלנות לאלימות מכל סוג שהיא. לא מדובר בשלט, חשוב לי להבהיר לכם! מדובר בחוסר יכולת להבחין בגבולות, בדיוק מה שקרה במקרים האחרונים שחווינו ברחבי הארץ. שלט כזה שנתלה בבית הספר חושף את הבנות לאמירה פוגענית, מכניס אותן לתחושה של חוסר ביטחון במקום שצריך להיות מבצר עבורן.

"חשוב לציין כי אחד ממורי בית הספר גילה מבעוד מועד את השלטים שהוכנו על ידי קבוצת תלמידים משכבת י"ב ותוכננו להיתלות עוד טרם פתיחת השנה, והם לא נתלו מעולם. התלמידים האחראיים למעשה זומנו מיד לבירור בבית הספר יחד עם הוריהם ונערך בירור משמעתי וחינוכי עמם. התלמידים הושעו לתקופה קצרה, כמתחייב ועל פי הנהלים המגבלות של משרד החינוך, כאשר התלמידים וההורים שיתפו פעולה באופן מלא והבינו את החומרה הרבה של מעשיהם. הטיפול החינוכי המורכב ימשיך לאורך השנה כולה, כולל תוכנית חינוכית בהובלת תלמידות ופעולות הסברה, כפי שהוא נעשה בשנים קודמות כחלק מהמשימה לחינוך בין המינים ולשוויון מגדרי, כל הפעולות דווחו כנדרש למשרד החינוך ונעשו בליווי מלא".

עוד כתב: "אני מבקש מכם, מהיום והלאה תעשו מבחן לעצמכם לפני שאתם עושים מעשים כמו אלו, תנסו לעצום עיניים ולהסתכל מעיניו של הצד הנפגע, כיצד הוא מקבל מעשים כאלו, ואיך הוא ירגיש לאחר המעשה. זה בידיים שלכם".

בתגובה שפרסמה הבוקר בפייסבוק סיעת מרצ בכפר סבא נכתב: "נשאלת השאלה כיצד מקרים כאלה יכולים להתרחש בכפר סבא. ידוע לנו כי לפחות באחד מהתיכונים המדוברים התקיים תהליך חינוכי בנושא. לא מדובר בוואקום חינוכי שהוליד תופעות מזעזעות אלו. ואף על פי כן הבנות שלומדות כאן לא יכולות עדיין לחוש עצמן בטוחות כלל ועיקר. אין אווירה שאומרת: 'לא בבית ספרנו ולא בכלל בשום מקום!'. אנו, חברות וחברי סיעת מרצ כפר סבא, סבורים שיש כאן הזדמנות אמיתית לתהליך שינוי כלל עירוני, גם במערכת החינוך עצמה וגם מחוצה לה, גם של תלמידים וגם של מבוגרים. ההערות הסקסיסטיות שמושמעות באופן תדיר בכל כך הרבה סיטואציות צריכות להיעלם מהעולם. כפר סבא היא עיר מיוחדת. אנחנו, הכפר סבאים, הוכחנו כל כך הרבה פעמים שכשאנחנו מאוחדים סביב מטרה אנחנו יכולים להפוך למובילים בארץ ולבצע שינוי עמוק – לא רק כאן אלא בכל המדינה. זהו צו השעה. נהפוך הערות סקסיסטיות ללא לגיטימיות, גם ובראש ובראשונה בשיחות בין בנים בני נוער וגברים. נחנך את בנינו ובנותינו לכבד את גופם של אחרים. נחגוג את האהבה והמיניות באופן נכון וראוי שמכבד את כל בני האדם, לא באמצעות חפצון, כפייה וביזוי. זוהי משמעותה של חברה ליברלית בריאה".

בתגובה שפרסמה חברת המועצה ויו"ר מועצת הנשים העירונית, עדי לוי סקופ, כתבה בין השאר: "זה ממש לא רלבנטי שהשלטים לא נתלו בסוף. ממש לא. להיפך, יש לקחת את המקרה החמור הזה בשתי ידיים ולראות איך מזעזעים את כל המערכת כולה, כדי שזו תהיה הפעם האחרונה שאנו קוראים וקוראות על מקרים כאלה, בוודאי בעיר שלנו כפר סבא. ראשית ובצורה ברורה וחד משמעית – כשמקרה כזה קורה, כולנו חייבים וחייבות לדעת ומיד. מוטלת עלינו החובה לייצר מערכת דיווח שקופה לכל, כי רק כך נוכל להוקיע את התופעה ולעקרה מהשורש לאלתר. כל דרך אחרת של אי ידוע עלולה להחמיר את המצב וליצור חוסר אמון ותחושה קשה של חומר מוגנות. שנית, הטיפול באירוע הקשה והפוגעני הזה, חייב להיות נחרץ ומיידי ולכלול חמישה שותפים מרכזיים: צוותי החינוך, צוותים עירוניים, הורים, תלמידות ותלמידים, ואנשי ונשות מקצוע. מרגע שנודע לנו על המקרה אנו פועלות לנקיטת הצעדים הבאים: קיום הערכת מצב עירונית דחופה עם כלל השותפים/ות, שעת הסברה מניעה חובה בכל החטיבות והתיכונים, הקדמת כלל הסדנאות של מרכז הסיוע לנפגעי ונפגעות תקיפה מינית לחטיבות הביניים, הרצאה ביום חמישי לכלל ההורים עם המרכז לסיוע לנפגעי ונפגעות תקיפה מינית, חידוד נהלי טיפול במקרי הטרדות ופגיעות מיניות, השתתפות בעצרות תמיכה של בני ובנות נוער, הוספת תכנים בנושא לא לאלימות ועוד. כולנו ביחד נרתמות ונרתמים למאבק!".

חברת המועצה קרן חגואל גרשון מסרה בין השאר: "אני רואה בחומרה רבה שאירוע זה לא הובא לידיעת כלל הציבור כבר באחד בספטמבר. איננו יכולים לדבר על אונס קשה ומזעזע באילת, ובו בזמן להתעלם ולהסתיר את מה שקורה בעיר שלנו. גם כחברת מועצת העיר, לא קיבלתי עידכון, מאף גורם, וזאת למרות שנערכה ישיבת מועצה יום למחרת תחילת שנת הלימודים. חלק משמעותי בהוקעת התנהגות מסוג זה הוא עצם קיומו של שיח ציבורי פתוח – ולא הסתרה והשתקה. כל זאת מבלי לפגוע באוטונומיה של הצוותים החינוכים שנדרשים לטפל בנושא באופן ענייני ולפי הבנתם המקצועית. לאחרונה נודע כי 20 אחוז מהתקנים של מדריכי המוגנות בעיר, (העומדים על שישה בלבד) קוצצו. בכוונתי לדרוש מציאת מקורות מימון על מנת להשיב, ואף לתגבר את התקנים הללו. כחברת מועצה, אני מתחייבת לעשות כל שביכולתי כדי לקדם האצה של תוכניות מוגנות וחינוך נגד אלימות מינית בבתי הספר".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר