רותי שטרן
רותי שטרן

"פתאום סבתא שלי מפסיקה להיות ניצולת שואה?"

רותי שטרן קיבלה במשך שנים הנחה בארנונה בשל היותה ניצולת שואה ופנסיונרית. אבל ב-2016 לפתע הופסקה ההנחה. בעקבות פנייה לעירייה עודכנה ההנחה מחדש, אך הדרך לקבלת ההחזר לא פשוטה

פורסם בתאריך: 3.10.18 08:32

הסיפור של הפסקת ההנחה בארנונה לרות שטרן נשמע הזוי. בכל מקרה, ניתן להגדירו כחלמאי ומקומם. שטרן, בת 86, עלתה לרעננה לפני כשבעים שנה מטרנסילבניה שברומניה לאחר שהיא ומשפחתה הצליחו להימלט מהנאצים ולהישאר בחיים. ברעננה, פגשה שטרן את בעלה חנניה ז"ל, ניצול שואה גם הוא, ועבדה במשך שנים עד שיצאה לפנסיה, באגף המסים בעיריית רעננה. בשל היותה ניצולת שואה ופנסיונרית, הייתה זכאית שטרן להנחה משולבת בארנונה. נכדתה, שרין לוי מינץ, סיפרה השבוע לצומת השרון שההנחה הופסקה ללא סיבה וללא הודעה מוקדמת בסוף שנת 2016.

"סבתא שלי הייתה זכאית במשך שנים", סיפרה לוי מינץ לצומת השרון, "להנחה בארנונה הניתנת לניצולי שואה (כ-46 מ"ר מהדירה פטורים מארנונה), וכשיצאה לפנסיה מתפקידה באגף המסים בעיריית רעננה, שולבה הנחת ניצולת השואה עם הנחת אזרח ותיק (30% הנחה על ארנונה של 100 מ"ר ראשונים בדירה). הארנונה שלה משולמת בהוראת קבע. אני עוברת על המסמכים של החשבונות מדי פעם אבל לא מדי חודש בחודשו. אני מאוד סמכתי על העירייה כי היא גם פנסיונרית של העירייה, לא חשבתי שימנעו ממנה את מה שמגיע לה".

שרין לוי מינץ

שרין לוי מינץ

איך גיליתם שהפסיקו לתת לה את ההנחה?

"הסיפור התחיל כשסבתא שלי באה אליי לפני שבוע עם קבלה מהעירייה שקיבלה בדואר, על ארנונה בסכום של תשע מאות שקל, שזה סכום גבוה מאוד ללא הנחות. התקשרתי למחלקת הגבייה של העירייה כדי לברר. עובד העירייה אמר לי שהיא באמת משלמת יותר ממה שהיא אמורה והוא יבדוק את זה. לא חזרו אליי, התקשרתי שוב ביום ראשון (30.9) השבוע, ונציגה של מחלקת הגבייה אמרה לי שמה-31 לדצמבר 2016, היא חזרה לשלם ארנונה כרגיל ללא ההנחות שמגיעות לה. שמאז היא כבר לא רשומה כבר בסטטוס של ניצולת שואה ופנסיונרית".

למה בעצם העירייה טענה שההנחה בולטלה? 

"הם אמרו שיש תוקף להנחות האלה, וברגע שזה מסתיים צריך לחדש. זה היה לי מוזר, מה פתאום משתנה? פתאום היא מפסיקה להיות ניצולת שואה ופנסיונרית? וגם אם כן, למה לא להודיע לפני? למה לא להתריע? מדובר פה בקשישים, צריך לדאוג לניירת ולביורוקרטיה שלהם. סבתא שלי לא יכולה לדאוג לביורוקרטיה של עצמה. יש כאן איזשהו עוול, זה מרגיש כמו ניצול. מדובר פה באישה מותיקי רעננה. היא עבדה בעירייה המון שנים. למה היחס הזה? למה פתאום להפסיק לקבל את הזכויות שמגיעות לה?".

איך בעצם היא שמה לב לזה רק עכשיו? הרי לדברייך, היא משלמת כמעט שנתיים ארנונה ללא הנחה.

"היא לא שמה לב לזה, היא לא ערה לזה. היא מבחינתה סמכה על העירייה, כי אין שום סיבה שהארנונה תשתנה. הרי זה לא חשבון חשמל או מים שזה לפי צריכה. ארנונה זה חשבון קבוע שנקבע על פי שטח הדירה וההנחות שמגיעות לך בהתאם למעמד שלך כאזרח".

לאחר ששוחחנו אמש עם שרין לוי מינץ ופנינו לעירייה לקבלת תגובה, קיבלה ביום שלישי לוי מינץ טלפון ממחלקת הגבייה בעירייה. בשיחה נאמר לה שסטטוס ההנחה של סבתה בארנונה יעודכן באופן מיידי, וכמו כן שהיא תקבל את הכסף רטרואקטיבית על שנת 2018 בה נגבתה ממנה ארנונה מלאה. אך באופו מוזר ולא הוגן, נאמר לה שלפני שתקבל את כל הכסף המגיע לה, תצטרך רותי שטרן לעבור את חומת הביורוקרטיה.

"העירייה אמרה שהיא תחזיר לה רטרואקטיבית כסף על שנת 2018 ותשנה באופן מיידי את הזכאות שלה להנחה בארנונה", אמרה לוי מינץ לצומת השרון, "אך את הכסף שמגיע לה על שנת 2017 בה חויבה גם כן ללא ההנחה לה זכאית מעצם היותה פנסיונרית וניצולת שואה, היא לא תקבל באופן מיידי. העירייה טוענת כי הבקשה שלה צריכה לעבור ועדה מיוחדת על מנת לקבל את אלפי השקלים הנוספים שהיא זכאית להם".

מעיריית רעננה נמסר: "החל משנת 2017, עיריית רעננה, כחלק משיפור השירות לתושב, מיידעת את כלל הזכאים להנחות, על מועד סיום ההנחה לה הם זכאים. זאת למרות שעל פי הוראות החוק ההנחה תקפה רק לאותה שנת מס שבו היא הוגשה. במקרה הנדון, התושבת לא פנתה עד כה בבקשה לחידוש ההנחה, אך מבדיקה שערכנו עולה כי היא זכאית להנחה. לאור זאת, עודכנה לה מידית ההנחה לה היא זכאית בשנת 2018 ובהתאם לחוק, אנו נגיש את המקרה לוועדה שדנה בפניות רטרואקטיבית על מנת לאשר לה את ההנחה החל משנת 2016".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר