ישראלה וטומי. צילום עידו לוכד החלומות
ישראלה וטומי. צילום עידו לוכד החלומות

"הצעירים והצעירות האלו לא צריכים להיות מנודים מהקהילה"

אחרי מאמצים של שנים, נמצאת עמותת בל"ב בישורת האחרונה של גיוס הכספים להקמת בית לצעירים עם מוגבלות שכלית התפתחותית. "מעבר לבנייה של הבית יש פה עניין לעשות שינוי חברתי משמעותי", אומרת ישראלה רינגהאם לוי, אמו של טומי בן ה-31

פורסם בתאריך: 3.2.23 08:09

הכתבה הזאת תרגש אתכם. היא מספרת את סיפורם המופלא של הורים שלא רק מוכנים לעשות הכל למען ילדיהם, אלא עומלים קשה על שינוי חברתי למען צעירים עם מוגבלות שכלית.
למי שלא מכיר, מדובר בעמותת בל"ב רעננה (ביחד לחיות בקהילת רעננה), אשר יצאה לדרך לפני כעשור במטרה לבנות ברעננה בית המיועד לצעירים עם מוגבלות שכלית התפתחותית. בלב החזון והעשייה עומדת ההכרה שגם צעירים בתפקוד נמוך, ועם מוגבלות שכלית קשה, זכאים בבגרותם לחיים מלאים בסמוך למשפחותיהם.

לאחר שנים של תכנון ועבודה מאומצת קיבלה העמותה היתר בנייה והכינה מכרז קבלן. הבית ברעננה ייבנה ברחוב הפרחים בשכונת 2005 על קרקע שהוקצתה על ידי עיריית רעננה. טקס הנחת אבן הפינה התקיים לפני כחודשיים והשבוע נפתח פרויקט גיוס ההמונים במטרה להמשיך את איסוף הכסף למען הקמת הבית הייחודי, בו יתגוררו 18 צעירים וצעירות עם מוגבלות שכלית בינונית עד קשה וסיעודית.

מרבית הכסף כבר נאסף על ידי גורמים התומכים בבנייה, כמו קרן שלם וקרנות הביטוח הלאומי אשר מלווים את העמותה, אך עדיין חסרים כשלושה מיליון שקלים אשר בלעדיהם לא יתאפשר להתחיל את הבנייה.

טקס הנחת אבן הפינה לבית בל"ב רעננה, צילום ירון ארנהיים

טקס הנחת אבן הפינה לבית בל"ב רעננה, צילום ירון ארנהיים

את העמותה, אשר מתקיימת ללא תקציב שוטף, מנהלת מביתה ברעננה ישראלה רינגהאם לוי, אמו של טומי בן ה-31, בנה האמצעי המוגדר עם מוגבלות שכלית התפתחותית בתפקוד קשה וסיעודי. "טומי סובל גם מהתקפי אפילפסיה קשים והוא מושגח ומטופל וגר איתנו בבית והולך למרכז יום", מספרת ישראלה על שגרת חייהם. ישראלה מסבירה את הרציונל של הקמת בית בל"ב רעננה, במקום שהצעירים ינדדו למוסדות רחוקים מביתם: "צריך להבין שניתוק צעירים אלו ממשפחתם הוא משבר גדול לכולם. זה פתרון ששייך לעבר ולא למאה שלנו".

ישראלה, ספרי לנו איך הכל החל.
"כשראיתי את מצב הדיור המוסדי החלטתי שאני עושה מעשה והקמתי את העמותה שנקראת בל"ב רעננה. עברנו כברת דרך ארוכה כי אלו תהליכים איטיים כמו הקצאת קרקע, התנהלות חוזית, תכנית אדריכלית, היתר בנייה ועוד. הכל נעשה בשיתוף פעולה ובאישור משרד הרווחה ולראייה ששר הרווחה הקודם, מאיר כהן, נכח בטקס הנחת אבן הפינה לפני כחודשיים שזה כבוד גדול. אני לא מקבלת את המשוואה שמוגבלות שכלית קשה שווה דיור מוסדי מנותק ומרוחק. יצאתי למשימה למען טומי ועוד אלפי ילדים במצבם. הדרתם מהקהילה היא לא פתרון דיור, כי כשאנו נזדקן ונתקשה להתמודד עם הטיפול התובעני בו ובצרכיו הרבים, הם ימשיכו להיות חלק מחיינו. טומי יתגורר עם חבריו בביתו החדש, בתוך הקהילה המחבקת שבה גדל, ויקבל מענה מיטבי לקשייו, במשך כל ימי חייו. אני בת 66 ושמתי לי למטרה שעד שאני בת 70 הבית יתפקד ויאוכלס".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון רעננה


מעבר לילדכם, אתם תשאירו בית ייחודי גם לדורות הבאים.
"בהחלט. מעבר לבנייה של הבית הזה יש פה עניין לעשות שינוי חברתי משמעותי והשינוי הוא שהצעירים והצעירות האלו לא צריכים להיות מנודים ומורחקים מהקהילה. למה אמא בגיל 80 צריכה לנסוע לדרום ולצפון בגלל שנאלצה להכניס את בנה למוסד?!".

ספרי לנו כיצד ייראה הבית.
"מדובר על שטח של 900 מ"ר בו ייבנה הבית שיתפרש על 900 מ"ר בשלוש קומות – שתי קומות מגורים שיכילו שלוש דירות, 6 דיירים בכל דירה, והקומה התחתונה תשמש לפעילות חברתית של כל דיירי הבית".

הדמיית בית בל"ב רעננה, עופר קפלינסקי אדריכלים

הדמיית בית בל"ב רעננה, עופר קפלינסקי אדריכלים

יש לכם חשש שהבנייה תתעכב בגלל שלא יושג המימון הנדרש?
"אם הגענו עד עכשיו עם תקציב צנוע ורק בעזרת היכולות של האנשים הטובים מהקהילה, שום דבר לא יעצור אותנו מלהקים את הבית. מטרת גיוס ההמונים היא לסייע לנו בהתחלת הבניה אך חשוב לציין שגם לאחר שגיוס ההמונים יסתיים, ניתן להמשיך לתרום באתר העמותה".

בתסריט האופטימי, מתי תחל הבניה?
"בתסריט האופטימי הבניה תחל עד סוף שנת 2023 והבית יתאכלס בתחילת שנת 2026. חשוב לי להדגיש כי התרומה היא לא רק למימון בניית הבית אלא תרומה לשינוי חברתי ומוסרי מהמעלה הראשונה".

לתרומה לחצו על הלינק : https://bit.ly/baitbalev

לאתר העמותה: https://belev-raanana.org.il/

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר