יעקב ברכוב, צילום פרטי
יעקב ברכוב, צילום פרטי

המדריך בן ה-21 שנבחר לפרזנטור בקמפיין של אלו"ט: "מרגיש שליחות"

בגיל 21 יעקב ברכוב משמש כמדריך בהוסטל של אלו"ט בכפר סבא. עתה הוא נבחר להיות אחד הפרזנטורים בקמפיין לגיוס מדריכים ואומר: "זה מקום מלא בטוב"

פורסם בתאריך: 6.10.23 08:45

"אני רואה בעבודתי שליחות של ממש", כך אומר בגאווה יעקב בורכוב, מדריך בבית הדר בכפר סבא, הוסטל של אלו"ט בו שוהים בוגרים על הרצף האוטיסטי. אלו"ט, האגודה הלאומית לילדים ובוגרים עם אוטיזם, יצאה במהלך חדש לגיוס מדריכים שיהיו חלק מצוותי מסגרות הבתים לחיים, הוסטלים לבוגרים על רצף האוטיזם ברחבי הארץ. באלו"ט מציינים כי מדי שנה, הגיוס נעשה קריטי יותר ויותר, על רקע המחסור החמור באנשי מקצוע ומדריכים לטיפול באנשים על הרצף האוטיסטי.

באלו"ט מספרים עוד כי הקמפיין הנוכחי מעמיד באור הזרקורים את המדריכים של אלו"ט הנמצאים בשטח ומספרים על סדר היום המגוון שלהם והמשמעות בעשייה. ובורכוב הוא בין אלו שנבחרו לפרזנטורים ולהובלת הקמפיין.

יעקב בן ה-21 מתגורר בכפר סבא אך במקור הוא מבית"ר עילית. הוא מספר כיצד הגיע לתפקידו בגיל צעיר יחסית: "כבר מגיל צעיר ידעתי שאני רוצה לעבוד עם אוכלוסייה של חסרי ישע. כשהשתחררתי מהצבא ויכולתי סוף סוף לבחור מה אני עושה, התחלתי להגיש קורות חיים לכל מיני מסגרות והגעתי לבית הדר בכפר סבא שזה ׳בית לחיים׳ הוסטל לבוגרים על הרצף".

ספר על עבודתך כמדריך בבית הדר.

"אנחנו למעשה כמו אבא ואמא עבורם. דואגים לכל המטלות היומיות שלהם, עושים איתם משחקי חשיבה ומעניקים להם המון אהבה. הכרתי פה מנהלת מדהימה שהסבירה לי על התפקיד והאחריות וכבר מסיור ההיכרות בהוסטל התאהבתי בדיירי הבית. אני נמצא כבר שמונה חודשים בבית הדר, יש לי חיבור עצום עם החברים ברמה שקשה להתנתק. ממש התחברתי רגשית ברמה שאני מרגיש לפעמים כמו אבא של הדיירים. יש כל כך הרבה אהבה בין כולם. המדריכים הם אלו שקובעים את האווירה בבית, למשל אם שמים מוזיקה אז כולם רוקדים ונהנים במהלך כל היום. זה ממש תלוי ברצון ובאנרגיה שלנו, המדריכים".

זה נדיר יחסית שבחור צעיר בגילך עובד עם אוכלוסיות כאלו. אלו תגובות אתה מקבל?

"התגובות מאוד חמות. הרבה אומרים לי כל הכבוד, שאני עושה דבר שהוא חשוב מאוד".

מה הסיפוק הכי גדול שלך?

"כל יום מחדש הוא סיפוק גדול בשבילי. לראות אותם מחייכים זה הדבר שהכי עושה לי את זה. אני ממש מרגיש בזה כשליחות".

למי מתאים לעבוד כמדריך?

"התפקיד מתאים למי שמחפש לתת מעצמו ולתת את החלק שלו בעולם הזה מבחינת עשייה טובה. אם כך אז אלו"ט זה המקום. החברים צריכים אותנו ואנחנו צריכים להיות כאן בשבילם עם סבלנות ומלא אהבה, לתת להם את המילה הטובה, להבין אותם ולהיות איתם ולא נגדם. וזה הקסם שקורה כאן בבתים לחיים של אלו"ט".

איך תשכנע אנשים לעבוד כמדריכים עם אוכלוסיות כאלו?

"מי שלא נכנס לעולם הזה לא יכול לדמיין לעצמו מה הוא מפספס. זה מקום מלא בטוב שכל אחד צריך לעבור בו, להכיר את האוכלוסייה ולתת מעצמו. אני רוצה לעבוד כמה שנים כמדריך ולהתקדם בתחום".

במהלך גיוס המדריכים הנוכחי – "נכנסת לבית, נכנסת ללב" – אלו"ט מגייסת מדריכות ומדריכים למסגרות השונות של הבתים לחיים, ההוסטלים ברחבי הארץ. באלו"ט מציינים כי העבודה בבתים לחיים מהווה הזדמנות מלאה בסיפוק ונותנת כלים לחיים בהיבט המקצועי של יכולות ומימוש העצמי. "עבודה עם ילדים מבוגרים על הרצף דורשת חמלה, סבלנות והבנה עמוקה של הצרכים הייחודיים שלהם", אומרת איילת יעריף, מנהלת חטיבת דיור ותעסוקה באלו"ט ומוסיפה: "הבתים לחיים של אלו"ט פועלים על פי התפיסה ההוליסטית שרואה את כלל הצרכים של החברים הבוגרים על הרצף האוטיסטי המתגוררים בבית הכוללים צרכים נפשיים, גופניים קוגניטיביים וחברתיים. לאור זאת, הדרכה בהוסטלים היא מגוונת ביתית ומלאה סיפוק ורגעים צבעוניים ושמחים. אין רגע דל וכל יום נראה אחרת והמשמעות נמצאת בעיקר ברגעם הקטנים".

אלו"ט, האגודה הלאומית לילדים ובוגרים עם אוטיזם, היא הגוף הוותיק והמוביל את תחום האוטיזם בישראל. העמותה מטפלת בילדים ובוגרים על הרצף האוטיסטי במאות מסגרות חינוכיות טיפוליות ברחבי הארץ ביניהם מעונות יום שיקומיים, גני תקשורת, מסגרות פנאי, מסגרות דיור ומרכזי לימוד ותעסוקה. בנוסף עוסקת העמותה בקידום זכויות אנשים על הרצף האוטיסטי ובני משפחותיהם מול רשויות המדינה.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר