מתוך עמוד הפייסבוק של גל גדות
מתוך עמוד הפייסבוק של גל גדות

שני גנים ברעננה כבר הצטרפו למיזם שמטרתו למנוע כניסת ילדים לא מחוסנים

המיזם ההתנדבותי "מחוסגן", שהוקם לפני כחודשיים ומציע לגנים ליווי של רופא שכולל מעקב אחר השלמת תוכנית החיסונים של הילדים, הגיע גם לגנים הפרטיים ברעננה

פורסם בתאריך: 28.11.18 14:23

שני גנים פרטיים ברעננה, "גן ליזי וגילי" ו-"גן חיה", הצטרפו לאחרונה למיזם ההתנדבותי "מחוסגן", מיזם שהוקם לפני כחודשיים המאפשר בקרה על חיסוני הילדים, בין השאר בעקבות מקרים שונים של הידבקות בחצבת בקרב ילדים שלא חוסנו. את המיזם הקימו תושב רמת השרון איתי ברשדסקי, הבעלים של גן הילדים "פשוט גן", יחד עם ד"ר ליאור אונגר, נוירוכירורג, וד"ר מאיר עזרא אליה, מתמחה על בטיפול נמרץ ביילוד. במסגרת המיזם, שמטרתו למנוע כניסת ילדים לא מחוסנים לגנים, הגנים הפרטיים שעליהם לא חל חוק חינוך חובה, זכאים לקבל ליווי של רופא שכולל בדיקת פנקסי החיסונים של הנרשמים ומעקב אחר השלמת תוכנית החיסונים שלהם.

"עד כה הצטרפו למיזם 240 גני ילדים ו-3,000 ילדים, רובם בתל אביב, רמת השרון, הוד השרון ופתח תקווה, ועכשיו גם ברעננה ובהרצליה", אומרת מנכ"לית "מחוסגן", סתו אברהמי, "יש לנו יותר מ-100 מתנדבים, רובם רופאים, סטז'רים וסטודנטים שעוזרים בבדיקת הפנקסים. יש גנים שמסתפקים בהצהרות הורים שכל הילדים חוסנו, אבל לצערנו הרב זה לא תמיד מספיק".

גם סלבריטאים נרתמו לעורר מודעות למיזם, ובהם גל גדות, בר רפאלי ואבי קושניר שהצטלמו כשהם מניחים יד על הכתף המחוסנת.

מתוך עמוד הפייסבוק של בר רפאלי

"ברגע שהבנתי שיש פרויקט כזה", סיפרה גילי בן זאב, בעלת הגן "גן ליזי וגילי" שהצטרף לאחרונה למיזם, "החלטתי להצטרף ברגע. זאת מהסיבה הפשוטה שאני מהאנשים שחושבים שכן צריך לחסן ילדים. זה חשוב מאוד לדעתי. שלא לדבר על העובדה שזה רלוונטי מאוד כרגע בעקבות העניין עם החצבת. ומכיוון שאני המנהלת של הגן והבעלים שלו וזה לא גן עירייה, אז יש לי את האופציה לבקש מההורים להראות לי פנקס חיסונים".

גן ליזי וגילי צילום: באדיבות הגן

מה גרם לכך שהשאלה "האם הילד שלך מחוסן" הפכה לפתע למותרת?
"תראה, אמנם יש פה חשש האם אני פוגעת בחיסיון הרפואי של הילד. אבל אם זה הגן שלי, אני יכולה לבקש ולדרוש לטובת הכלל. והמגמה הארצית והמיזם "מחוסגן" רק מעידים על דעת הקהל. אני מאמינה יש הורים שלא יסכימו להראות פנקס חיסונים או לחסן את הילדים, אבל אני מאוד מקווה שלא".

ובמקרה שהורה לא יסכים?
"אנחנו ננסה לשכנע אותו. יש הורים שלא רוצים לחסן את ילדיהם מסיבה אידיאולוגית, יש כאלה ששוכחים, יש כאלה שלא יודעים מספיק על חיסונים. אז אנחנו נותנים להם לדבר עם רופא ומסבירים להם מה החשיבות. אבל אם יש פה קטע אידיאולוגי וסירוב מוחלט להתחסן אז אני לא אתן להורה לרשום את הילד לגן. אני לא רוצה ששאר הילדים יהיו בסיכון".

ברשדסקי מודה שהקמת המיזם נבעה בין השאר מחוסר מודעות שלו ושל בעלי ובעלות גנים אחרים, לסיכון שבאי מתן חיסונים. "כבעלים של גן ילדים, הורים היו שואלים אותי לאורך השנים לגבי החיסונים, רק שלא הייתה לי אף פעם תשובה טובה וגם אף פעם זה לא היה נראה לי חשוב מספיק", הוא מספר. "בסוף יולי, אמא בגן שהיא בהריון ורופאה פנימית, שאלה אם כולם בגן מחוסנים. אמרתי לה שאני לא יודע ושזה גם לא משנה. היא סיפרה לי שבמחלקה שלה שוכבת סבתא שנדבקה מהנכד שלה שלא חוסן נגד חצבת. היא שאלה אם בגן יש אמא שהיא חולת סרטן או ילד עם מערכת חיסונית חלשה, ואכן יש שתי אמהות חולות סרטן וילד ללא טחול, ויש גם תינוקות. היא הסבירה לי שכל אלה הם בקבוצת סיכון להידבק במחלות שיכולות להיות קטלניות עבורם. הבנתי את הטעות שלי, והחלטתי לבדוק מה המצב בגן על ידי בדיקת פנקסי חיסונים".

איתי ברשדסקי

איתי ברשדסקי

ברשדסקי ממשיך: "פניתי לד"ר ליאור אונגר, הסברתי לו שאני רוצה לבדוק פנקסי חיסונים ושאני חושב שיש דרך לרתום עוד הרבה גנים לעניין. הקמנו קבוצת וואטסאפ עם 11 הורים מהגן שהם גם רופאים, והוספנו את אונגר וניהלנו דיון איך עושים את זה – איסוף פנקסים או רק הצהרה. הגענו למסקנה שאנחנו דורשים את כל פנקסי החיסונים ואם יש חריגים נעלה אותם לדיון בוועדת החריגים שתדבר איתם קבוצת ההורים רופאים. יצאנו לפיילוט בגן של שבועיים. בגן שלנו כולם היו מחוסנים וזה נדיר. זה נתן לנו הרבה מוטיבציה להמשך. בהמשך, כשיצאנו לתקשורת, הצטרף אלינו ד"ר מאיר עזרא אליה. הוא הוסיף נדבך חשוב שלכל גן יוצמד רופא שילווה את הגן ויענה על שאלות ויפתור דילמות. מאז, מאוגוסט, זה מיזם משותף לחלוטין".

ד"ר מאיר עזרא אליה

ד"ר עזרא אליה: "חשבנו איך אנחנו מייצרים גנים שהסביבה בהם בטוחה לילדים, גנים שבהם אנחנו יודעים מהו אחוז הכיסוי החיסוני ואיך אנחנו מעלים אותו. התוכנית המקורית שלנו הייתה לעשות פיילוט בשישה גנים, אבל אז הצטרפו אלינו הרבה אנשים טובים. ביחד ראינו שיש דרישה לעוד ועוד גנים. כשהיו לנו 20 גנים הבנתי שזה גדול עלי ושאני צריך עוד רופאים מתנדבים בנוסף למכרים האישיים. פרסמנו מודעה וקיבלתי 130 מתנדבים באדמיניסטרציה, רופאים, אחים ואחיות וסטודנטים. היום אנחנו 230 מתנדבים. האתגר שלנו הוא איך להפעיל את העסק הגדול הזה. היופי של הפרויקט זה הרופא שמגיע לגן. מחוסגן קיים בין השאר על מנת להגן על ילדים שהמערכת החיסונית שלהם חלשה. אם לפני שלושה חודשים השאלה אם כל הילדים בגן מחוסנים הייתה שאלה מוזרה, היום היא סופר לגיטימית ומתבקשת כשהורה בא לבחור גן לילדים שלו. הם מבינים את החשיבות שלה לבגרות של הילדים שלהם, של החברה ושל החלשים בחברה".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. הוד קרובי

    איזה רעיון לא חכם ולא מקצועי כל רעיון הגן "מחוסגן" הזה. ה-CDC פרסמו לאחרונה שילדים שחוסנו בשפעת ובעוד כמה חיסונים עם חיידקים מוחלשים מדבקים פי 6 מכל ילד אחר וההמלצה שישאור בבית חודש ימים.
    אז להשאיר בגן את כל הילדים המחוסנים כל אחד עם יכולת הדבקה בפני עצמו, זה נראה לי מעשה לא אחראי ועל גבול המטורף. וצריך לזכור שאח"כ כל הילדים האלה חוזרים הביתה להדביק את כל שאר הני המשפחה.
    פשוט מתכונת מצויינת למגיפה.
    ואל תגידו שלא הזהרנו !

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר