נפשי פרביס, מנעלי ורד. סיגל חיים, מאופנת סיגל. ערן הרפז, תושב העיר. מאיר חביב, מאמריקן פיצה. יפה ארוך, תושבת העיר
נפשי פרביס, מנעלי ורד. סיגל חיים, מאופנת סיגל. ערן הרפז, תושב העיר. מאיר חביב, מאמריקן פיצה. יפה ארוך, תושבת העיר

חוכמת ההמונים: מה חושבים ברחוב אחוזה על הבחירות? יצאנו לסיבוב

האם יש אווירת בחירות? האם התושבים מכירים את המועמדים? האם הם מתכוונים ללכת להצביע? ומה צריך לשפר? יצאנו לרחוב אחוזה כדי לבדוק וחזרנו עם מסקנות מפתיעות

פורסם בתאריך: 19.10.18 09:00

עוד לפני שאני פונה למרואיין הראשון ברעננה, אני כבר רואה את הבעיה ממנה סובלים הסוחרים והתושבים על רחובה הראשי של רעננה. הליכה לאורך רחוב אחוזה בשעות הבוקר מציגה חנויות ריקות מאדם, כשמוכרים מיואשים עומדים על המדרכה בתקווה למשוך לקוחות פנימה. שיחה עם אסי זאודה, תושב מוכר בעיר והבעלים של ‘החומוס של אסי’, מאששת את ההרגשה כי קיים רצון עז אצל בעלי העסקים לשקם את הרחוב הראשי ולהחזיר את הקהל לחנויות הריקות.

“שמע, רעננה עיר מדהימה, אבל יש מה לשפר”, אומר זאודה, “לפי דעתי הכי חשוב זה לדעת איך להפריח את השממה כאן. אחוזה עומדת ריקה. על הסיבות למה זה המצב מישהו צריך לדעת את הדעת. צריכים להבריא את אחוזה. להביא צעירים. אני מקווה שמי שייבחר יעשה את העבודה. הנת”צ לפי דעתי יגמור פה את העסקים וזה צעד שגוי. אני לא רואה אף תושב מחוץ לעיר שמגיע לרעננה במיוחד לעשות קניות. אנשים לא מגיעים לרעננה במיוחד מבחוץ, ההיפך הוא הנכון”.

אתה מרגיש את הבחירות?
“מרגישים את הבחירות, בעיקר לקראת סוף שבוע. אני חייב להגיד שאני מאוד לא אוהב את ההתלכלכות בין הפעילים. יש כאן פעילים שמלכלכים על המועמדים הנגדיים מול הדוכנים שלהם. בוא תגיד במה המועמד שלך טוב, לא במה האחרים גרועים. גם ברחוב, גם בפייסבוק. צריך לכבד אחד את השני”.

אתה מתכוון להצביע?
“אני כמובן הולך להצביע, למי שנראה לי הכי הוגן ושיכול לעשות את העבודה הכי טובה בעיר. זאת חובתי”.

אז כשבועיים לפני הבחירות, יצאנו לבדוק עד כמה תושבי רעננה מתעניינים במה שקורה, איפה מצויה רעננה בסולם האדישות אם בכלל. יצאנו לבדוק האם יש אווירת בחירות.
לעומת זאודה, נפשי פרביס, הבעלים של ‘נעלי ורד’ ברעננה בשלושים השנים האחרונות, כבר לא מאמין בפוליטיקאים מקומיים. “תשמע כל אחד מדבר אבל כשהם מגיעים לתפקיד הם לא עושים כלום. כמו בילסקי, קדנציה אחרונה שלו, מה עשה פה? כלום”, הוא אומר.

נפשי פרביס מ"נעלי ורד"

נפשי פרביס מ"נעלי ורד"

אתה תלך להצביע?
“הקול לא בדיוק משנה. כל מועמד שייבחר זה רק מקסימום דיבורים ואז מינימום מעשים”.

אתה מרגיש אווירה של בחירות ברחוב?
“לא מרגיש בכלל אווירה של בחירות ברעננה. רק בימי שישי יש קצת תנועה של כל הרשימות שבאות ומחלקות פלאיירים. חוץ מזה, ממש לא. לא שומע מאף אחד על הבחירות או למי יצביע, לא שומע מהלקוחות, כלום”.

בכל זאת, מה צריך לשפר בעיר?
“תשמע קודם כל צריך להביא אנשים לאחוזה”, אומר פרביס. “פעם באחוזה לא היית יכול למצוא חנות ריקה אחת. היום, תראה כמה חנויות ריקות יש, אנשים בורחים מכאן עם הזנב בין הרגליים. אין אנשים, אין לקוחות פוטנציאליים. זה פוגע מאוד בעסקים. לא יודע איפה כל הלקוחות נעלמו אבל זה כבר כמה שנים ככה. משנה אחת לשנייה זה נהיה יותר ויותר גרוע. הזניחו את רחוב אחוזה לגמרי. לא מעניין אותם כלום. הנת”צ שצריך לעבור כאן, יזיק עוד יותר לרחוב”.

בניגוד לזאודה ופרביס, סיגל חיים, הבעלים של ‘אופנת סיגל’ ב-38 השנים האחרונות, דווקא חושבת שהנת”צ יעשה טוב לאחוזה. “אני חייבת להגיד, אני לא כל כך נגד הנת”צ”, אומרת חיים, “אני חושבת שבשילוב עם תיירות חוץ שתגיע בגלל משרדים ממשלתיים שיהיו ברעננה, זה יכול לעשות טוב לעיר. היום אם אני צריכה משהו ממשרד הפנים או ממס הכנסה אני נוסעת לכפר סבא. ואז אני יורדת למטה, קונה סיגריות, עושה קניות. אני תורמת לכלכלה של עיר שאינה שלי. אפשר לחתור לכך שרעננה תנהג כמו כפר סבא”.

במה ראש העיר הנבחר צריך לטפל בראש ובראשונה?
“בחזות העיר. חוץ מזה אני מרגישה שיש כאן עלייה באלימות וגם בכך צריך לטפל, הגיעו הרבה תושבים חדשים ששינו את האופי של העיר”.

סיגל חיים מאופנת סיגל

סיגל חיים מאופנת סיגל

כבעלת עסק מזה שנים, את מרגישה ירידה במספר הלקוחות בחנות בשנים האחרונות?
“רחוב אחוזה די רגוע. אני פה כבר ארבעים שנה, חוויתי עליות, מורדות, מיתון. הכול חוויתי ברחוב אחוזה. למרות הכל, מי שמקצוען יכול לשרוד. אני לא חושבת שראש עיר יכול לשנות ב-180 מעלות עתיד של עסק”.

איך מערכת הבחירות עד כה?
“מערכת הבחירות היא קצת אלימה. כל הנושא של השיימינג בפייסבוק זה נושא מכוער. זה לא המקום להוציא ביקורת ולכלוך בין מועמדים. מאוד מרגישים את הבחירות, יש בלבול עצום בין התושבים כאן, הם לא יודעים איך לאכול את מה שמתרחש כאן. העיר הזאת הייתה עיר שלווה, שקטה, ניהלו אותה בצורה מאוד סולידית. באמת היו פה, ‘צרות של עשירים’. פה נייר, פה אופנוע שמפריע. באמת הפרטים הכי קטנים והעירייה הייתה נענית לכל דבר ועניין. כשהיה עוזי כהן ז”ל, שהוא באמת החזיק את העיר, היחס לאזרח היה שונה. היום מתגעגעים לעוזי”.

את תלכי להצביע?
“כן, כמובן. זה חשוב”.

גם תושבת העיר יפה ארוך, מספרת כי הבראת רחוב אחוזה צריכה לעמוד בראש סדר העדיפויות של הנהגת העיר הנבחרת.
“אני רואה שאחוזה מתרוקן”, אומרת ארוך, “זו הפרנסה של הסוחרים של העיר שלנו. ראש העיר החדש צריך להתחשב במתן ארנונה מתונה ושקולה לעסקים. קשה להחזיק את הראש מעל המים גם ככה. חוץ מזה, מחירי הדירות ברעננה מרקיעי שחקים. הילדים שלי לא יכולים לקנות פה דירה, רק להרשות לעצמם לגור כאן בשכירות, וחבל. וחוץ מהנושאים האלה, צריך לדאוג גם לנוער למקומות בילוי. התשתיות, הכבישים, המדרכות. אני נפלתי פעם אחת בגלל בור במדרכה. זה מסוכן הדברים האלה”.

יפה ארוך תושבת העיר

יפה ארוך תושבת העיר

את מתכוונת להצביע?
“בעזרת השם. אני כבר יודעת במי אבחר. מקווה שלא יהיה תור ארוך שאני לא אתעייף”.

מרגישים את הבחירות?
“בטח, מרגישים את הבחירות ברחוב. בימי שישי אפילו מרגישים יותר מדי”.

בנוסף להבראת אחוזה, נושא חשוב שמטריד תושבים רבים בעיר הוא הסטטוס קוו. כיום מתגוררים ברעננה כ-80 אלף תושבים, כש-30% מהם דתיים והשאר חילונים. העסקים ברחוב אחוזה סגורים ברובם, לעומת אזור התעשייה בעיר שנשאר פתוח ומציע מקומות בילוי לציבור החילוני.הרב חיים רטיג הוא ראש ישיבה ותושב העיר. “אני חושב שקודם כל צריך לטפל בנושא של מרקם החיים המשותף בין דתיים לחילוניים”, אומר הרב רטיג, “לעבוד על הסטטוס קוו וגם לגשר על פערים בין עשירים לעניים. יש לעיר הזאת המון פוטנציאל ויש תחושה שהיא קצת עומדת במקום, ואפילו הולכת קצת אחורה. זה לא רק אחוזה. צריך לדאוג למצב של שוויון בחינוך לכל הזרמים ולהקצות תקציבים שווים לכל הזרמים”.

אתה מרגיש את מערכת הבחירות?
“קצת, אני חושב שהמועמדים ראויים, ונקווה שהטוב ביותר ייבחר”.

אתה תלך להצביע?
“כמובן. יש לי את המועמד שלי”.

כמו הרב רטיג, גם מאיר חביב מ’אמריקן פיצה’ מאמין ששמירה על הסטטוס קוו צריכה להיות נר לרגליו של המועמד הנבחר.
“אני חושב שחשוב מאוד לשמור על הסטטוס קוו”, אומר חביב, “אני יודע שיש רשימות שרוצות להשאיר את אחוזה פתוחה בשבת. אני נגד זה. אבל למרות שאני דתי, אני עדיין רוצה שיהיו לצעירים מקומות לצאת אליהם בסוף השבוע. כרגע יש רק קומץ באזור התעשייה. אולי אפשר לדאוג להם לעוד מקומות. אני אגיד לך עוד משהו. גם כמישהו שעובד באחוזה ורואה את הסכנות הצפויות שהנת”צ עלול להביא, אני מאוד נגדו. כל העסקים ברחוב לדעתי ייפגעו ממנו מאוד. העבודות האלו עלולות להימשך מספיק זמן כדי לגרום לסגירה של עסקים ופגיעה של ממש. מקומות רחוקים יותר כמו כפר סבא ותל אביב ירוויחו אבל אנחנו נפסיד”.

אתה מרגיש את הבחירות?
“לא כל כך מרגיש האמת. אני רואה פה ושם פעילים. אני אפילו לא מכיר את כל המועמדים שרצים לראשות העיר ולמועצה”.

מאיר חביב מאמריקן פיצה

מאיר חביב מאמריקן פיצה

אתה הולך להצביע?
“כן, זה חשוב. למועצה אני כבר יודע למי, אבל לראשות העיר עדיין לא החלטתי”.

אתה מאמין בהליך הבחירות? אתה מרגיש שהוא נותן כוח לאזרח לשנות?
“את האמת, לא יודע מה זה עוזר הבחירות. הדבר היחידי שעשו ברעננה זה שטיפה שיפצו את אחוזה. שום דבר לא משתנה כאן”.

למרות שהוא מטיל ספק במערכת הבחירות ובכוחו של קול אחד, חביב אומר כי עדיין ילך לקלפי. אך תושב נוסף מרעננה, גיל כהן, טוען כי הוא חסר אמונה לחלוטין במערכת בחירות במתכונתה הנוכחית ולא מתכוון לנצל את זכות ההצבעה שלו.
“המערכת בנויה כך שמי שלא מושחת ייפלט ממנה בכוח”, אומר כהן, “חשוב לי שזה ישתנה. זה יותר בעיה מדינית מאשר מוניציפלית אבל היא מטפטפת גם לרשויות המקומיות. אני אומר לך, יש שחיתות בעירייה. כמות הקשיים שמערימים על בעלי עסקים היא מטורפת. איך אתה אמור להחזיק עסק בעיר הזאת?”.

אז אתה לא מתכוון להצביע?
“אני לא הולך להצביע. לא מאמין בשיטה הזאת ואני גם לא מאמין שאתה יכול לשנות משהו. במי שלא תבחר, השחקן יתחלף אבל המשחק יישאר אותו הדבר”.

בכל זאת, גם מתוך מקום של ספק, מה תרצה שישתנה בעיר?
“בתכלס, רעננה היא עיר יחסית בסדר. כן הייתי רוצה לראות רשות מקומית נקייה. הייתי רוצה לראות בעלי עסקים נושמים לרווחה ולא כורעים תחת עומסים כמו בירוקרטיה מיותרת או ארנונה כבדה. זה מה שהייתי רוצה לראות”.

מרגישים באוויר את מערכת הבחירות?
“אני אגיד לך דבר כזה – פעם ראשונה אני מרגיש אותה יותר מתמיד. בדרך כלל לא היינו מרגישים בכלל. היום מרגישים אותה חבל על הזמן. שלטים בכל מקום, פעילים בשישי. זה מאוד בולט”.

לעומת כהן, תושב רעננה ערן הרפז לא מרגיש את מערכת הבחירות כלל. “מערכת הבחירות יחסית רדומה לדעתי”, אומר הרפז, “אין יותר מדי רעש וצלצולים”.

אתה מתכוון להצביע?
“כנראה”.

ערן הרפז תושב העיר

ערן הרפז תושב העיר

מה הם הנושאים שלדעתך דורשים טיפול מיידי של ראש העיר החדש?
“צריך למצוא פתרון לכל הבעיות הבירוקרטיות שמערימים על תושבים שמבקשים היתרי בניה או הרחבה בעיר. כל מה שקשור להנדסה ובניה, אם אתה לא קבלן אלא תושב מן המניין, אתה נתקל בחומות של בירוקרטיה וניירת ובקשות מפה ועד הודעה חדשה. זה לא פשוט. בנוסף הייתי רוצה לראות את הפארק מעט ירוק יותר. אפשר להפריח שם את האזור. וכמובן לשדרג את רחוב אחוזה. זה השאנז אליזה שלנו”.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר