בחודש מרץ 2017 אושרו התקנות שמאפשרות לפקחי התנועה העירוניים לאכוף את תקנות האופניים החשמליים. לצורך קידום הנושא פיתחה עמותת אור ירוק מערך הסברה בנושא רכיבה על כלי רכב דו גלגלי, אותו מציעים בעמותה להעביר לפקחים העירוניים במטרה להקל עליהם לאכוף את החוק וכן לאפשר להם להסביר לבני הנוער את כללי הנסיעה והבטיחות באופניים חשמליים. בעמותה מציינים, כי מערך ההסברה החדש אמור להשלים את תהליך האכיפה ויחד אלו יובילו את בני הנוער והצעירים להפנים וליישם את החוקים והתקנות הנוגעים לאופניים חשמליים במטרה לשמור על בטיחותם ועל בטיחות יתר משתמשי הדרך.
העמותה פנתה לעיריית רעננה, בין היתר, לשיתוף פעולה בנושא זה. נציגי העמותה נפגשו עם נציגי העירייה, ביניהם ראש מינהל החינוך בעירייה נורית דנינו, ומנהלת מטה הבטיחות בעיר רונית עוזרי. במהלך הפגישה הוחלט כי אור ירוק ועיריית רעננה ישתפו פעולה בנושא זה למען בטיחות רוכבי האופניים החשמליים הצעירים בעיר ויתר התושבים משתמשי הדרך.
על פי נתוני עמותת אור ירוק, בשנת 2016 נהרגו 10 רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים לעומת ארבעה רוכבים שנהרגו בשנת 2015, עלייה של למעלה מפי 2. מתחילת 2017 נהרגו שלושה רוכבי אופניים חשמליים. עוד עולה מהנתונים, כי בשנת 2016 נפצעו 653 פצועים כתוצאה מתאונות במעורבות אופניים וקורקינטים חשמליים (רוכבים ולא רוכבים) – שני נפגעים ביום בממוצע.
ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "תופעת האופניים החשמליים הפכה בשנים האחרונות למסוכנת גם לרוכבים וגם להולכי הרגל. חמור מכל הוא שילדים ובני נוער שאינם מכירים את חוקי התנועה רוכבים בכביש ללא הפרדה מכלי רכב ממונעים אחרים משום שאין להם שבילי אופניים מסודרים לרכב בהם. בכדי להגן על התושבים, הרשויות המקומיות צריכות להגביר את ההסברה והמודעות להעלאת גיל הרכיבה ל-16 ולהדגיש את הסכנות שכרוכות ברכיבה על כלי חשמלי בין כלי הרכב בכביש. במקביל עליהן להפעיל את סמכויות האכיפה שלהן כנגד הרוכבים בניגוד לחוק בכדי למנוע מהם לבצע עבירות תנועה מסכנות חיים".
תגובות