יפה להבי, מנהלת תיכון אוסטרובסקי צילום לירי בן דב
יפה להבי, מנהלת תיכון אוסטרובסקי צילום לירי בן דב

"אני רואה איך תלמידים מגיעים לתיכון ולא יודעים לדבר או לעמוד מול קהל"

בחודש הקרוב תסיים יפה להבי, המנהלת המיתולוגית של תיכון אוסטרובסקי את תפקידה לאחר 15 שנה. בראיון פרישה היא מספרת על ההישגים שלה בתפקיד, למה היא חושבת שצריך לבטל את בחינות הבגרות ועל הסיבה לפרישה

פורסם בתאריך: 7.8.18 08:17

בחודש הקרוב תסיים יפה להבי, המנהלת המיתולוגית של תיכון אוסטרובסקי את תפקידה לאחר כהונה של 15 שנה. את דרכה בעולם החינוך התחילה להבי כשניסתה להתקבל לתיכון אוסטרובסקי מיד בסיום לימודי התואר, רק שאז לא היו זקוקים לאנשי צוות בתיכון והיא התחילה ללמד בחטיבת ביניים בכפר סבא. לאחר מספר שנים היא שוב להתקבל לאוסטרובסקי והחלה לעבוד שם בתור מורה. במשך השנים התקדמה להבי לתפקיד סגנית מנהל של נחום חופרי ולאחר עזיבתו התמנתה למחליפתו. "אני מרגישה הרגשה של סיפוק", אומרת להבי על סיום התפקיד, "מטבע הדברים ברגע שאתה מסיים איזשהו פרק אתה גם שמח וגם עצוב, אתה גם כבר רוצה לעשות את הפרקים הבאים וגם מתגעגע למה שהיה".

למה החלטת לפרוש?

"יש רגע שאדם מרגיש שהוא סיים את הפרק שהוא עוסק בו. אני מרגישה שאת פרק הניהול הגיע זמני לסיים ולכן אני עושה זאת. אני שמחה על כל יום שהייתי שם ואני שמחה לסיים אותו. כל יום היה בשבילי יום נפלא, אבל הגיע הרגע שאמרתי לעצמי שזהו, הפרק הזה נגמר".

איך היית מסכמת את תקופת הניהול שלך באוסטרובסקי?

"כל השנים הרצון שלי בתור מנהלת היה לראות באמת את המורה ואת התלמיד. לנסות לאפשר להם להתפתח בכיוונים שלו, וליצור אקלים של ביטחון ורוגע בבית הספר. בזמן שניהלתי איכות המורים הייתה מאוד גבוהה ולא הייתי יכולה לעשות שום דבר ממה שעשיתי בלעדיהם. בזמן תפקידי נפתחה בבית הספר כיתת המחוננים. בנוסף, בנינו ניסוי שהתקבל ע"י משרד החינוך והפכנו להיות בית ספר ניסויי. במשך שש שנים, מעבר ללימודים ולתוכניות הערכיות, בית הספר התעסק בתוכנית שנקראת תמ"ר (תלמידים מובילים רחוק) שעסקה בטיפוח של מנהיגות אצל תלמידים בעזרת התנהגויות סיוע. תלמידים יזמו והתנדבו, לא בכפייה אלא מיוזמתם. במקביל לקיום הניסוי התקדמנו מאוד באחוזי הזכאות לבגרות. בשנים האחרונות אנחנו נושקים ל-100 אחוז זכאות. רק בתיכון אוסטרובסקי יש מגמת סייבר. אחת מחמשת הכיתות הראשונות שנפתחו בארץ. במגמה הזאת לומדים התלמידים המצטיינים של בית הספר, והם מחוברים לסייבר בצה"ל ובתעשייה. בתחום הספורט, בתקופה שלי, רוב השנים היינו אלופות הארץ בכדורסל בנות. שלוש פעמים אפילו ייצגנו את ישראל בתחרויות בינלאומיות. אני רוצה גם לציין שבית הספר מכיל אוכלוסייה מאוד מגוונת. שליש מתלמידי בית הספר הם עולים חדשים. זה לא דומה לבתי ספר אחרים. אתה נכנס לבית הספר שלנו, אתה מרגיש שאתה בבית ספר בינלאומי. אתה שומע שפות זרות בכל פינה".

 בשנים האחרונות יש שיח על כך שכמות הילדים שסובלים מבעיות קשב וריכוז גדלה. מה דעתך בנושא?

"אני חושבת שיש שינוי במודעות לנושא ובידע על איך להתמודד. אני לא חושבת שאנחנו מדברים כאן על איזושהי תופעה שמציפה אותנו. אין ספק שהתפיסה והקבלה לדברים אלה, ובמיוחד ארגז הכלים שיש לנו היום כדי לטפל בהפרעות שכאלה הוא הרבה יותר עשיר מבעבר".

אוסטרובסקי נחשב לתיכון יוקרתי, את מרגישה שיש הפרדה בינו לבין התיכונים האחרים?

"לא, אני לא מרגישה שהתיכון הוא תיכון של אליטה, אני מרגישה שהתיכון הוא תוצאה של עבודה קשה שאני והצוות עמלנו במשך שנים, ולפנינו המנהלים וצוותי החינוך הקודמים עשו זאת. אין הרגשה של התנשאות או אליטה כלל".

 


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון רעננה


מה היית רוצה לשנות במערכת החינוך?

"כל עוד יש בחינות בגרות, לתיכון אין ברירה אלא ללמד לבחינות הבגרות. אני הייתי רוצה שיצמצמו את מספר הבחינות כפי שנהוג בעולם. זה מבוסס על שינון, שהיום שינון זו לא מיומנות נדרשת. היום לכל אחד יש את כל המידע ביד, בעזרת גוגל הוא יודע מה שהוא צריך. כן הייתי חוזרת בכיתות היסוד ללימוד השפה, שלא יתחילו ללמוד את השפה לקראת הפסיכומטרי.  הייתי מלמדת בעל פה שירים שהם האתוס שלנו, פסוקים מהתנ"ך שיכולים לשמש אחר כך בכל תקופות החיים בכל אמירה או פרזנטציה שלך, כדרך להעשיר את העולם התרבותי שלך. אני חושבת שצריך לשים דגש על השפות עברית ואנגלית. ללמד ילדים איך לדבר. אי היכולת לבנות משפט תקין אחד זו בעיה שאנחנו נתקלים בה יום יום. צריך להשקיע יותר בלימוד מיומנויות מחשב. ילד צריך לדעת לבנות טבלה באקסל, להשתמש בפאוור פוינט, אי אפשר להסתדר בלעדיהם. אני רואה איך התלמידים מגיעים לתיכון והם לא יודעים לדבר ולעמוד מול קהל. זאת אחת המיומנויות הנדרשות היום. אני גם הייתי סוגרת את חטיבות הביניים. מאוד חסרה בתיכון כיתה ט' והייתי משאירה את ז' וח' ביסודי, זה היה פותר הרבה מאוד בעיות. הילדים לא צריכים כל כך הרבה מעברים. אני חושבת שחשוב לקיים שני מעברים. אלא אם כן אתה בונה מראש בית ספר שש שנתי, שמורים שמלמדים בתיכון ילמדו גם בחטיבה, וזה אותה חצר, מכלול, אנשים. אז זה אפשרי".

מה את חושבת על החינוך ברעננה?

"לעיר יש מדיניות מאוד ברורה של מניעת נשירה, ולכן אין כאן נשירה. אני מאמינה שכל בתי הספר עושים מאמץ כדי שהתלמידים יסיימו את המסלול. אני יכולה להגיד שיש שינוע של משאבים מאוד יפה מצד העירייה, יש הבנה לצרכים של בתי הספר ויש רצון ועשייה לסייע בכל מה שניתן. מבחינת הישגים, רעננה צריכה להיות בקצה החוד של החינוך הישראלי. יש כאן אוכלוסייה מאוד חזקה, החינוך הוא משהו שהוא לא בלעדי לבתי הספר, הוא ניתן גם בבתים. איך הבית דוחף ללימודים, מעורר מוטיבציה, זה פקטור גדול בהצלחה של התלמידים".

אם היית צריכה לתת עכשיו עצה לתלמיד שמתחיל ללמוד בשנת הלימודים הקרובה באוסטרובסקי, מה היית אומרת לו?

"הייתי אומרת לו ללמוד ברצינות, לפעול על פי ההנחיות של המורים, כי הם מצוינים, הם יודעים מה הם עושים. הם לא מעמיסים סתם. הייתי מציעה שינסה במסגרת התיכון, לא רק להסתכל על הבחינה הבאה, שיסתכל מסביב ויראה מה הוא יכול לחדש, לתרום, להוביל".

מה התוכניות לעתיד?

"אני עדיין עושה חפיפה למנהל החדש שי שטרן, ואחר כך אני אמשיך בדרכי. אני עוד לא החלטתי מה הצעד הבא שלי, יש לי כמה מחשבות, אני אראה".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. גלית זמלר

    המיומנויות האלו של מחשב, אקסל, הכנת מצגות, דיבור מול קהל ועוד הרבה אחרות נלמדות היום כבר בבתי ספר יסודיים המחנכים ליזמות. צודקת המנהלת שאלו מיומנויות חשובות, וכיום יש יותר מודעות לכך, אני חווה זאת דרך הצטרפותם של בתי ספר ללימוד תכנית יזמות לילדים ולנוער, שלעיתים קרובות נכנסת לבתי הספר כתוצאה מבקשות של הורים. https://www.galitzamler.com/schools.html

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר