כלב במצוקה, יחצ חיותא
כלב במצוקה, יחצ חיותא

מה עושים עם הכלב או החתול בזמן מלחמה? כל מה שכדאי לדעת

ימים של מלחמה מחייבים אותנו, בעלי כלבים וחתולים, להיערך באופן אחראי למצבים שאינם חלק מהשגרה היומיומית שלנו. איך מתמודדים עם האזעקות, מה עושים במצבי חירום רפואיים ואיך מרגילים את הכלב לסביבה חדשה במידה ואתם נאלצים לעבור לבית אחר. יחד עם חיותא, ביטוח הבריאות המוביל בישראל לחיות מחמד, ריכזנו עבורכם מדריך קצר עם כל מה שכדאי לדעת. קיראו המלצות וטיפים מהמומחים של חיותא - ד"ר דותן מידן והמאלף בן אביטל

פורסם בתאריך: 14.11.23 09:26

במקרה של אזעקת אמת: ככה תעברו אותן בשלום

כלבים באזעקה

לכלבים שלנו יש חוש שמיעה מפותח במיוחד ולכן, צליל האזעקה נשמע להם חזק יותר ועלול לעורר אצלם בהלה אמיתית. המומחים של חיותא ממליצים על כמה טיפים שכדאי לאמץ בזמן האזעקות:
● לשדר רוגע ועסקים כרגיל – הכלב שלכם קורא בקלות את שפת הגוף שלכם ומסיק ממנה לגבי חומרת המצב. היו נינוחים ודברו אליו בקול שקט ורגוע.
● לפנק בצ'ופרים – הקפידו שיהיו לידכם תמיד צ'ופרים בהישג יד. הם יכולים להיות תמריץ מעולה להכניס את הכלב למרחב המוגן.
● לזרום איתו – אם אפשר, הכינו לו בממ"ד מצע נוח לשכיבה. אם הוא מבקש להתחבא או לא ממש זורם עם המגע שלכם, גלו הבנה ותנו לו.
● לבחור בפתרון וטרינרי, אם צריך – אם יש לכם כלב חרדתי במיוחד, אל תהססו והתייעצו עם וטרינר לגבי תוספים טבעיים כמו רסקיו או תרופות נוגדות חרדה.
● לקחת רצועה כשיוצאים לטיול – אזעקה פתאומית עלולה להלחיץ מאוד את הכלב ולגרום לו לברוח. הקפידו לטייל עם רצועה בימים אלה.

חתולים באזעקה

חתולים מרגישים כל שינוי בשפת הגוף שלנו. הם מרגישים ששגרת היום וההרגלים שלנו השתנו ומבינים שמשהו אחר קורה. ההתנהגות שלנו בזמן אזעקה מתפרשת אצל החתול שלנו כתגובה לסכנה ומיד יצר ההישרדות שלו מתחיל לעבוד- במקרה הזה, הוא יבחר בדרך כלל לברוח למקום אחר או להסתתר מתחת לספה. הנה כמה טיפים שיעזרו לכם במקרה זה:
● השתמשו באוכל כתמריץ-איך מצליחים להביא את החתול לממ"ד, ובזמן? במילה אחת: אוכל. נסו ליצור קשר ברור בין השהות בממ"ד לבין אוכל שהוא אוהב. קחו אותו לממ"ד כמה פעמים כשאין אזעקה ותנו לו שם אוכל רטוב או שימורים קטנים. הקפידו לרשרש לפני בשקית האוכל כדי שגם כאן, החתול יבין את הקשר בין הדברים. ברגע שיש אזעקה, קחו את האוכל שהוא אוהב לממ"ד, רשרשו בשקית ותראו איך הוא נמשך לשם בשניות. אם המרחב המוגן שלכם הוא מחוץ לבית, גם כאן הפתרון הוא אוכל. שימו במנשא אוכל שהוא אוהב וכך הוא יבין שברגע שהמנשא נפתח, מחכה לו שם אוכל. זה כבר יעשה את העבודה. ברגע שהוא נכנס, סגרו אחריו את דלת המנשא כדי שלא ינסה לברוח בזמן אמת.
● הקפידו על מנשא בהישג יד- יש לכם יותר מחתול אחד? אל תנסו לדחוף את כולם לאותו מנשא. זה עלול לעורר טראומה. הקפידו להחזיק מנשא אחד לכל חתול.
● שמרו על קור רוח- חתולים חשים את הלחץ שלכם בקלות ולכן, גם מולם חשוב להפגין רוגע.

עזרה ראשונה לבעלי חיים, יחצ חיותא

עזרה ראשונה לבעלי חיים, יחצ חיותא

עזרה ראשונה במצבי חירום

תגובה נכונה ושקולה במצבים של פגיעה או פציעה של החתול או הכלב יכולה להעלות את סיכויי השרידות שלהם ולעזור לכם לתפקד טוב יותר.

מה כדאי שיהיה לכם בבית

ערכת העזרה הראשונה שלכם לטיפול בכלב או בחתול צריכה לכלול:

● שמיכות ומגבות לריסון ונשיאה
● גזות, תחבושות אלסטיות, פלסטרים
● 2 חבילות צמר גפן
● משחה לחיטוי
● תמיסת פולידין
● כלוב נשיאה
● אופטלגין לשיכוך כאבים
● רסקיו להרגעה
● מספרי הטלפון של וטרינר / מרכז חירום קרוב
● התיק הרפואי של הכלב / חתול

מה עושים במקרה חירום?

לא משנה אם מדובר, חלילה, בפגיעה מרסיס רקטה, כוויה או רגל שבורה כתוצאה מריצה למרחב המוגן – הנה כמה עקרונות בסיסיים לפיהם כדאי לפעול במקרה זה:

● קחו לכם רגע להעריך את המצב בקור רוח – נסו להעריך באופן רציונלי את היקף האיום ואת הסכנות הנוספות עבורכם ועבור הכלב או החתול שלכם. אם תאבדו את קור הרוח ותפגינו סימני לחץ, הם עלולים לנסות להימלט מכם ואולי אפילו להפוך לתוקפניים. לכן, גשו אל החיה הפצועה בעדינות, בלי תנועות חדות ובקול רגוע ונעים.
● צרו קשר עם המרפאה הקבועה שלכם או מרכז חירום – עדכנו אותם בפרטים וקבלו מהם הנחיות ראשונות דרך הטלפון. הנחיות אלה יכולות להציל חיים ולמנוע נזקים נוספים. הקפידו רק שיהיה לכם בזיכרון של הטלפון את כל מספרי החירום.
● שמרו על עצמכם – חיה פצועה או במצוקה עלולה להתנהג באופן מסוכן ובלתי צפוי, גם אם מדובר בכלב או בחתול האהובים שלכם.
● הקפידו לא להניע אותה ממקום למקום – במיוחד במקרים של חשד לפגיעה בעמוד השדרה. תוכלו לזהות פגיעה זו באמצעות סימנים כמו כיפוף של הגוף או קושי בתנועה, עד כדי שיתוק של הרגליים האחוריות. כדי לצמצם למינימום את התועה, הניחו את החיה על משטח קשיח כמו קרש או שולחן מתקפל ובעו אותה לשם ברצועות.
● תרופות ביתיות? ממש לא! – חיית המחמד שלכם איננה בנאדם ותרופות המתאימות לבני אדם עלולות לגרום להרעלה חמורה, נזק כלייתי ואף מוות. התרופה הביתית היחידה שבטוחה הן לכלבים והן לחתולים היא טיפה לכל ק"ג או כדור אחד לכל 20 ק"ג של אופטלגין. אפשר להוסיף גם כמה טיפות רסקיו במקרה של סימני חרדה.
● הביאו את החיה הפצועה במהירות האפשרית לווטרינר – גם אם נראה לכם שהכלב או החתול שלכם נרגעו וכבר מרגישים טוב יותר, חשוב להביא אותם לבדיקה וטרינרית כדי לוודא שהכל תקין. חלק מהנזקים עלולים להתגלות בשלב מאוחר יותר.

איך מרגיעים כלב או חתול פצועים?

חיה שנפצעה תהיה לרוב מבוהלת ומבולבלת. הפציעה עלולה לגרום גם לחתול או לכלב הרגועים ביותר להתנהג בתוקפנות, כולל כלפיכם. לכן יש לגשת אליהם בזהירות רבה כדי למנוע מצב של נשיכה או שריטה. תוכלו להשתמש ברצועה, חגורה, גרב, עניבה או סתם חבל כדי לאלתר מחסום פה ולאפשר לכלב להמשיך לנשום דרך האף. אפשר גם להשתמש במגבת או בשמיכה כדי לכסות את הכלוב שלהם או לחילופין, לעטוף את ראשם. רק קחו בחשבון שיש כאלה שעלולים להילחץ אף יותר מפעולה שכזו.

מה תוכלו לעשות בעצמכם במקרה של מצבי חירום שונים בזמן מלחמה?

● פצעים וחתכים שטחיים – עצרו את הדימום באמצעות הפעלת לחץ ישיר על האזור עם פד גזה או כל בד נקי אחר. שטפו היטב את אזור הפצע וחטאו אותו עם פולידין או סביעור. חבשו את הפצע באופן זמני באמצעות תחבושות, מגבת, מטלית או כל פיסת בד אחרת. החבישה תפעיל לחץ ותאפשר שליטה טובה יותר בדימום.
● פצעים עמוקים ודימומים כבדים – במקרה זה, חשוב להקפיד על לפחות 3 דקות של לחץ ישיר ללא הפסקה, על מנת לאפשר תהליך קרישה אופטימלי שיעצור את הדימום. אם הדימום לא פוסק, אבל מגיב להפעלת לחץ, יש להקפיד להמשיך ללחוץ עד להגעת הטיפול הרפואי.
● שברים שונים – נפיחות באזור הפגוע, יחד עם סירוב לדרוך על הרגל, יכולים להעיד על שבר. צמצמו למינימום את התנועה שלהם והעבירו אותם לטיפול על גבי משטח קשיח או בכלוב סגור.
כוויות – במקרה זה, יש לשטוף את אזור הכוויה במים זורמים בטמפרטורת החדר (לא קרים) ולפנות מיד לווטרינר.

איך להעביר את הכלב או החתול הפצוע למרפאה?

אם אפשר, עדיף להעביר כלב קטן או חתול לכלוב נישא, ואת הכלבים הגדולים יותר לכלוב טיסה. במקרה של חשד לפגיעה בעמוד השדרה, הקפידו על העברת החיה באמצעות משטח קשיח כלשהו (לוח עץ, שולחן מתקפל) או אלתרו אלונקה באמצעות שמיכה מתוחה.

כלב וחתול, יחצ חיותא

כלב וחתול, יחצ חיותא

נאלצים לעזוב את הבית? כך תרגילו את הכלב לבית או סביבה חדשה

אם גם אתם מוצאים את עצמכם בימים אלה עוברים, יחד עם הכלב, לבתים של אחרים או בתי הארחה שונים, כדאי להבין שלמרות שהכלב הוא חיה נודדת במהותה, המעבר עלול לטלטל אותו. העזיבה של המקום המוכר והבטוח עלולה לעורר מתח רב ולהוביל ל-3 דרכי תגובה עיקריות – קיפאון, בריחה או תקיפה. יחד איתן עלולה להגיע גם שורה של שינויים או הפרעות בהתנהגות כמו ביטויי תוקפנות, התנהגות הרסנית, הפרה של כללי התנהגות בסיסיים, אובדן תיאבון וכדומה.

ריכזנו עבורכם כמה טיפים למעבר חלק יותר מהמומחים של חיותא:

● טיול כוכב – צאו עם הכלב לטיול כוכב שהמרכז שלו הוא הבית החדש אליו עברתם. צאו בכל פעם לנקודה אחרת, למרחק של 100 מ' ולמשך כ-30-60 דקות. אפשרו לו לרחרח כל פינה תוך כדי. זה יאפשר לו למקם את עצמו במרחב החדש, להכיר את הצלילים והריחות ולסמן לעצמו טריטוריה באמצעות עשיית צרכים.
● סיור בבית החדש עם רצועה – גם כאן, תנו לו לסייר, לרחרח ולהכיר כל פינה. אם יש כבר כלב אחר שגר באותו בית, קחו את שניהם יחד לטיול משותף. זה גם יגרום להם להתחבר.
● פינה משלו – אם אפשר, הביאו לו מהבית את המיטה, השמיכה או כל דבר אחר שיגרום לו להרגיש בבית גם במקום החדש. צרו לו פינה משלו במרכז הבית והרגילו אותו לשכב שם.
● פעילות גופנית. והרבה – הכפילו את כמות הטיולים היומיים והתישו את הכלב בפעילות גופנית. זה יעזור גם לשחרר מתחים וגם כדי להשאיר לו פחות אנרגיות להתנהגויות הרסניות. אם אין אפשרות לפעילות רבה מדי מחוץ לבית, אפשר תמיד להתיש אותו עם משחקים פיסיים או פעילות למוח בתוך הבית.
● שמירה על שגרה – הקפידו להמשיך להאכיל את הכלב ולצאת איתו לטיולים בשעות הרגילות ונסו להמשיך ולבצע את אותן פעולות שנהגתם לעשות יחד לפני המעבר.
● זמן איכות משותף – הזמן הזה חשוב היום יותר מתמיד. כך תוכלו לתת לו את התחושה שזה אמנם בית חדש ולא מוכר, אבל אתם עדיין איתו.
● שימוש קבוע ברצועה או בכלוב / גדר אילוף- המעבר עלול לעורר אצל הכלב בעיות התנהגות כמו עשיית צרכים בבית, קפיצה על אנשים ואפילו ניסיונות בריחה. הרצועה או כלוב האילוף יוכלו לשמש לו כ"חפץ מעבר" במרחב החדש והלא מוכר ויעזרו לכם לשמור עליו צמוד יותר אליכם.

חיותא מאחלת לכל בעלי הכלבים והחתולים באשר הם ימים שקטים וטובים יותר וחזרה מהירה לשגרה המבורכת. באתר חיותא ובעמוד הפייסבוק שלנו תוכלו למצוא טיפים נוספים מהמומחים שלנו, לימי מלחמה וגם לימי שגרה.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר