איתן גינזבורג, רחלי בן ארי סקעת, ניר קריסטל, חיים ברוידא, יקי ודמני, רונית וינטראוב, ארז ברט. צילומים עזרא לוי, פרטי, רפאל בן משה, תומר נויברג
איתן גינזבורג, רחלי בן ארי סקעת, ניר קריסטל, חיים ברוידא, יקי ודמני, רונית וינטראוב, ארז ברט. צילומים עזרא לוי, פרטי, רפאל בן משה, תומר נויברג

לקראת ועידת החינוך: מה החזון של המתמודדים לראשות העיר למערכת החינוך העירונית?

שאלנו את המתמודדים לראשות העיר שתי שאלות: מה הבעיה הכי גדולה במערכת החינוך ברעננה ואיך יפתרו אותה, ומה התוכנית הגדולה שלהם לשיפור החינוך. עוד על מערכת החינוך העירונית תוכלו לשמוע בוועידת החינוך הגדולה שתתקיים ביום ראשון הקרוב

פורסם בתאריך: 17.8.18 12:55

*הכניסה לוועידת החינוך הגדולה של רעננה שתתקיים ביום ראשון הקרוב בשעה 09:00 ביד לבנים, מותנת בהרשמה מראש  כאן 

"נגמר עידן הלימוד המיושן"

איתן גינזבורג. צילום עזרא לוי

איתן גינזבורג. צילום עזרא לוי

הבעיה והפתרון: "אני חושב שהבעיה האמיתית של מערכת החינוך הישראלית ככלל היא בכך שהיא נסמכת על שיטה מיושנת. זה מודל של המהפכה התעשייתית. היא מלמדת באותן שיטות כבר המון שנים, ודוגלת בשיטת לימוד שבנויה על שינון מידע וציונים, בתוך אותן כיתות מרובעות במבנים מיושנים שאני למדתי בהם. העולם השתנה, ומערכת החינוך צריכה להשתנות איתו. הפתרון הוא בשבירת פרדיגמות. מהפכת המידע והמחשוב הציבה בפנינו אתגרים חדשים. היום יש חשיבות לשים דגש יותר על עבודת צוות, על חדשנות, על יצירתיות ולא על שטיפת ידע. לא צריך ללמד ידע, אלא איך מפתחים ידע. אני חושב שחשוב לפתח כישורי יצירתיות, לעודד סקרנות, ובעיקר להיות בני אדם. שילמדו לכבד את הסובבים ודעות אחרות. גם מבחינת סביבת הלימודים צריך לעבור שינוי. העירייה משקיעה המון במרחבי לימוד חדשניים, אבל צריך לשים דגש על לימוד בצוותים. נגמר עידן הלימוד המיושן. הסביבה הלימודית חייבת להיות סביבה טכנולוגית מתוקשבת שתתאים לעולם שהשתנה. גם את תפיסת המורה צריך לשנות. המורה היום צריך להיות דמות משמעותית בחייו של התלמיד. דמות מכילה, דמות מובילה, מחנכת, שרואה את הילד כמכלול ויודעת לנצל את היכולות שלו. דמות שהילדים יראו בה מוקד לחניכה. צריך להשקיע יותר במורים, בסייעות, לטפח אותם, ללמד אותם. להעניק להם כלים לחשיבה אחרת. צריך להכניס את העולם האמיתי לתוך מערכת החינוך – התנסויות, ליווי, חוויות. צריך גם פחות מעברים בין בתי ספר. לדעתי צריך לגרום לרצף חינוכי בכל חייו של התלמיד בבית הספר, פחות מעברים בין בתי ספר".

החזון: "החזון שלי הוא שמי שמסיים את מערכת החינוך ברעננה, יהיו כאלה שידעו להתמודד עם האתגרים של המחר. יהיו כאלה שתהיה להם חשיבה יצירתית. מודעות עצמית גבוהה שיכירו את החולשות שלהם מבלי לבקש עזרה מהחברה ושיכירו את נקודות החוזק שלהם ומה הם מתמקצעים בו. הם תמיד ישאפו להציב לעצמם רף גבוה, לפרוץ גבולות, להעיז לחלום. ואני מאמין שאם נלך בדרכי, החזון לדמות של בוגר מערכת החינוך הרענני – יתקיים".

 

"צריך רה ארגון במערכת החינוך העירונית"

רחלי בן ארי סקעת. צילום פרטי

רחלי בן ארי סקעת. צילום פרטי

הבעיה והפיתרון: "אני מאמינה כי 99% מהבעיות של החברה בישראל כיום, ניתן לתקן ולשפר בעזרת חינוך. החינוך משפיע על הפערים חברתיים, על האלימות במדינה, העוני בחברה ובניית אמביציה ומוטיבציה לעבודה יעילה, אצל הבוגרים. תוצאות החינוך יוצרות מצג שווא של הצלחת המערכת, שסובלת ממספר בעיות עיקריות – ראשית, סך ממוצע הדירוג וההצלחה של התלמידים ברעננה לא רע. אך אם צוללים לתוך הנתונים ומדברים עם ההורים, מגלים נתונים של פערים קיצוניים בין בתי הספר השונים. זה ברור שבשכונות החזקות, היכן שההורים מחזיקים מורים פרטיים ממיטב כספם, נרשמת הצלחה גבוהה יותר מאשר בשכונות האחרות. אבל איזה ערים אתם מכירים, בהם הפערים בין בתי הספר אשר בראש ובתחתית הרשימה, מגיעים להבדל של 80% ועד 400% ? גם בתוצאות ההצלחה וגם בתקציבי השיפוץ השנתיים. שנית, תושבי העיר סובלים מבירוקרטיה המאלצת תלמידים ללמוד רחוק מביתם, לנסוע בהסעות מסורבלות, להטריח מדי בוקר את ההורים בדרכם לעבודה. בעיה נוספת היא נושא המגמות אשר יושב על כתפי ההורים ובתי הספר הגיעו כבר לסכומים שערורייתיים של 1,500 שקלים בשנה לתלמיד. בעיה נוספת היא חוסר פיקוח ושליטה בכל נושא המשפחתונים והצהרונים ברחבי בעיר והנושא הבעייתי האחרון מבחינתי הוא חוסר במורים המספקים מענה לחינוך המיוחד.כדי לפתור את הבעיות, אפעל לרה ארגון מוחלט, בדיקת נושא חלוקת התקציבים והטיית תשומת לב מיוחדת לבתי הספר שמדורגים בתחתית הרשימה. שינוי כל שיטת השיבוץ במחלקת הרישום וסיוע להורים ולתלמידים בקבלת בית הספר הנוח והמתאים להם. אפעל לשחרר מורים ומנהלים אשר התוצאות של תלמידיהם ובתי הספר שלהם לא מספקים ואביא מורים איכותיים ובעלי מוטיבציה, גם במחיר חוזים אישיים במידת הצורך".

החזון: "כחברת ליכוד ותיקה וכיו"ר סניף הליכוד ברעננה, אני מכירה היטב את מסדרונות הכנסת וההולכים בהם ואדאג להגדלת תקציבי החינוך לפעילויות העשרה, הוזלת התשלום בגני יול"א, פעילויות השלמה אחה"צ ועידוד הלמידה הטכנולוגית בפרויקטים לאומיים רבים. אני אקים מרכז פיקוח ושליטה עירוני על כל המשפחתונים והצהרונים, אשר ישמש גם כגוף מקצועי המסייע, מכווין ומדריך במילוי התקנות הנדרשות, בבניית תוכנית חינוכית והעברתה, בפיקוח על תקנות הבטיחות ותפקוד העובדים. המרכז ישרת גם את המשפחתונים וגם את ההורים, המפקידים בידיהם את היקר מכל. בנוסף, אפעל עם משרד החינוך עבור חינוך מיוחד להקמה של רצף חינוכי מגיל הפעוטון ועד סיום הלימודים, ואקל על חיי מי שמלכתחילה קיבל לידיו את האתגר".

 

"לא ייתכן שנפקיד בידי הסייעות את היקרים לנו, אך נשלם להן משכורות מביישות"

ניר קריסטל צילום עזרא לוי

צילום עזרא לוי

הבעיה והפתרון: "האתגר בחינוך העירוני הוא להתאים את מערכת החינוך בישראל אל המאה ה – 21. אנחנו צריכים להשתנות ולהתאים את מערכת החינוך לתלמידים. הדבר הנוסף שמטריד אותי הוא שברעננה שבה יש שלושה תיכונים עומד פער הזכאות לבגרות על 16% בין שני בתי ספר (97.7% ו – 81%). זה אומר שמשהו לא תקין בהיבט של בניית תמהיל נכון של תלמידים בין בתי הספר וטיפול ברמת המשאבים המוקצים. בעיה נוספת נוגעת לפער התקצוב בין החינוך החילוני לחינוך הדתי והעובדה שהרבה הורים בציבור הדתי שולחים את ילדיהם ללמוד מחוץ לעיר אינה הוגנת. איך עושים את כל זה? משקיעים בצוות המורים, בגננות ובסייעות. משקיעים בהדרכות, בבניית מערכי שיעור אינטראקטיביים, בהכשרת הצוות לשימוש בטכנולוגיות. לגבי הסייעות אני מתכוון להוביל יחד איתן את המאבק הארצי לשיפור תנאי העסקתן וכמובן שנתרום לו את המוטל עלינו ברמה העירונית. לא ייתכן שאנחנו הציבור נפקיד בידי הסייעות את היקרים לנו ביותר, נצפה לטוב ביותר אך נשלם להן משכורות מביישות. עד שנת 2022 כל תלמידי ז' – י"ב ילמדו באופן מתוקשב. מובן שנעשה זאת תוך שמירה על מיומנויות הכתיבה והקריאה גם מחוץ למסך, אך ילדים בימינו חייבים לעבוד על מחשבים גם בבתי הספר. בהתאם, נלמד גם חינוך פיננסי כדי שילדים יוכלו להתמודד טוב יותר בעולם של ימינו. אקדם גם חינוך לבטיחות ברכיבה על אופניים. אפעל לביטול חטיבות הביניים, כבר בינואר הקרוב אפעיל עבודת מטה, לגיבוש המודל הנכון לרעננה. בשנת 2020 נתחיל פיילוט של חטיבה אחת ותיכון אחד למשך שנתיים, כדי להשתפר וללמוד על המשך ההטמעה בעיר. במקביל ארחיב את היצע המגמות כך שלפחות 75% מהתלמידים בכיתות ז' – ט' יוכלו להיכנס למגמה. בגני הילדים אכניס מערכי שיעור מתקדמים שמתאימים לעולם האינטראקטיבי של ימינו ונעבור להזנה גם של ארוחת הבוקר בגן בהשתתפות ההורים. בבתי הספר היסודיים נטפל בשדרוג חללי הלימוד לפי תוכנית תקציב רב שנתית, כדי להתאים ללמידה בקבוצות קטנות יותר".

החזון: "למידה מתוקשבת והתאמת שיטות הלימוד למאה ה – 21 ; טיפוח העצמה והכשרה של סגלי ההוראה לסביבה המשתנה, ביטול חטיבות הביניים, שינוי חללי הלימוד, הרחבת היצע המגמות לתלמידי כיתות ז' – ט', התאמה טובה יותר לתלמידים בשני הקצוות, מחד לתלמידים מתקשים ומאידך לתלמידים חזקים ומחוננים והשוואות תקציבים בין מערכות החינוך של הציבור החילוני ושל הציבור הדתי".

 

"נחזק את ערך המצוינות ולא רק בתעודה"

חיים ברוידא צילום יהודית הופמן

צילום יהודית הופמן

הבעיה והפתרון: "אני רואה בעיה של דעיכת עידן המחברת והעיפרון וצורך בקידום משמעותי של סביבת לימודים חדשנית היוצרת למידה משמעותית ויעילה תוך שילוב תחומי הלימוד, למידה דרך התנסות במעבדות וסביבות מחקר. אני רואה לנגד עיני שילוב פורה של ארגונים שונים כמו חברות היי טק שהעיר מלאה בהם, בתוך מערכת החינוך, שמעבר לחיזוק הקהילה שלנו, יכול ליצור פלאים לתלמידים. אני מתכוון להקים פארק מדע אשר ישלב בין מוסדות החינוך לכל חברה וארגון בעיר. זה צריך להיות חלק מתוכנית הלימוד ולא אירוע מקרי. תלמיד שמצליח, לא משנה במה צרי לחוש גאווה, ביטחון ותחושת מסוגלות שהוא יכול לכל דבר. לשם בדיוק אני רוצה להוביל אותו. נקדם תוכנית העצמה לצוותים חינוכיים, נתגמל אותם במידת הצורך, ונחזק את ערך המצוינות ולא רק בתעודה. בית ספר אינו רק לימודים מתוך מקראות וספרים. אני סבור שהשיח צריך להיות מבוסס על מנהיגות חברתית, סביבתית וקיימות, על זהות ערכית יהודית ציונית דמוקרטית ועל מורשת תרבות ישראל. לכל אלה יש תרומה בעידוד לשירות משמעותי בצה"ל".

החזון: "החינוך נמצא בראש החזון שלי להפיכת רעננה לעיר מצוינת. חתירה למצוינת בחינוך היא יעד ראשון במעלה ולכן אני מתכוון להשאיר, לאחר הבחירות, את תיק החינוך בידי, ולגלות מעורבות בכל עת. בראייתי מוסדות החינוך אינם מפעל ליצור ציונים. אני מאמין במילים "בכל ילד יש גאונות" בכל ליבי. הצוות החינוכי חייב לזהות את הכישרון הגלוי או החבוי שיש בכל אחד, להעניק להם את הכלים להמריא, בין אם מדובר במוזיקאי מחונן, ספורטאית מזן נדיר או צייר קומיקס מוכשר. וזה יכול להיות על חשבון ציון קצת פחות טוב בהיסטוריה או במולדת. בחזון שלי שתורגם לתוכנית עבודה, יחד עם צוות חינוכי מקצועי, ביניהם, ד"ר לאה קליינמן, ד"ר ורדה בר, ד"ר ז'נט סגל, ד"ר מוטי צווילינג, גב' טובה נצר, גב' עדי רייך- הלוי, מר' אלי ביטראן, גב' רונית מיינס, מר דודי מרציאנו ועוד רבים וטובים. אם נקיים חזון זה, נצליח ביעד המרכזי שלי – 0% נשירה! אין שום סיבה בעולם שבתלמידים במערכת חינוך מצוינת – לא ימצאו את מקומם או חלילה יינטשו. נעניק לכל אחד, באשר הוא, מעטפת הולמת, דורשת, אך גם מאוד פתוחה וקשובה".

"לא נחכה עד ליישום החוק לפיקוח על מעונות היום"

יקי ודמני צילום עזרא לוי

צילום עזרא לוי

 

הבעיה והפתרון: "חינוך לא מתחיל בגיל שלוש ולכן נפעל ליישם תוכנית חינוך רציפה מגיל לידה. מנהלת הגיל הרך תוקם בעירייה ותציע לתושבי העיר שירותים מתאימים לגילאים אלה. לא נחכה עד ליישום החוק לפיקוח על מעונות היום. נפעל לקדם תו תקן עירוני למסגרות החינוכיות הפרטיות, נעמיק את הקשר בין הרשות המקומית למסגרות הפרטיות שיתחייבו לעמוד בסטנדרטים בהיבטים שונים ומנגד ייהנו מסל שירותים עירוניים שיעצימו אותן. נפתח מסלול הכשרה לסייעות ומטפלות. נשפר את השירות והנגשת המידע הניתן להורים על ידי מחלקת גני הילדים. נקים מערך החלפה עירוני קבוע של גננות וסייעות במטרה לייצר יציבות במערכת. נקדם מודל קייטנות בחופשות לילדי הגנים המותאם למאפייני הגיל הרך. בנוסף, נקדם הקמת מערך הזנה עירוני למוסדות החינוך אשר ייתן מענה לשילוב תעסוקתי לתושבי העיר. נפעל לשילוב תכנים פדגוגיים מקדמי אורח חיים בריא בפעילות השוטפת של מוסדות החינוך. נפעל להגדלת התמיכה והליווי של מגמות הספורט, קידומם המקצועי של העוסקים בו והצלחתם לשלב את העיסוק בספורט עם המסגרת הלימודית. נפתח מרכז הורות בו ההורים יקבלו מענה, הכוונה וידע בנושאים המעסיקים אותם. נרחיב את המגמות העל אזוריות במטרה לאפשר ניוד ובחירה של מוסדות החינוך ויצירת איזון מספרי בין בתי הספר השונים. נפעל לשילובם של ילדים עם צרכים מיוחדים במסגרות החינוך. נבחן את שינוי המודל המבני והפדגוגי של חטיבות הביניים. נקדם מודל הרואה את הילד/ה במרכז כישות שלמה וחשיבות שילוב בין פעילות ילדי וילדות העיר במסגרות החינוך הבלתי פורמאליות ומסגרות החינוך הפורמאליות".

החזון: " החינוך והדאגה לעתיד ילדינו הינם מהנושאים הראשונים והמאתגרים בהם אנו מתכננים לעסוק. בכוונתנו לדאוג להתאמת כלל מערכת החינוך העירונית לדרישות המאה ה-21. במבנים, במרחבי למידה מתקדמים, הוראה ופדגוגיה. בעידן של שינויים מהירים ומורכבים, נשאף לאפשר לילדים מרחב התפתחותי גמיש המשלב בין החינוך הפורמאלי והבלתי פורמאלי, מעודד סקרנות וחיזוק מיומנויות מרובות שישמשו אותם בעתיד כבוגר/ת מערכת החינוך העירונית. יחד עם חברי הרשימה נקדם את מערכת החינוך העירונית אל העשור הבא כמגדלור של מצוינות והשקעה בחינוך. אנו מאמינים שתפקידה של העירייה להוביל את מערכת החינוך העירונית בשקיפות ובשיתוף צוותי ההוראה וההורים במטרה להבטיח שהילדים שלנו יקבלו את הכלים הטובים ביותר להצלחתם בחייהם הבוגרים".

 

"פעוטונים בניהול עירוני מפוכח זו חובה של כל עיר"

רונית וינטראוב. צילום: תומר נויברג

. צילום: תומר נויברג

הבעיה והפתרון: "עם היבחרי אפעל מיידית להקמת פעוטונים עירוניים מגיל לידה עד גיל שלוש ואקח אחריות על התחום שמופקר לחלוטין במדינה. פעוטונים בניהול עירוני מפוכח זו חובה של כל עיר שפניה לחינוך ולמשפחות צעירות. זוהי תפנית דרמטית בהתמודדות של משפחות צעירות, ברווחתן וביכולתן לתמרן בין גידול ילדים תובעני לקריירה. המסגרות העירוניות יהנו ממעטפת שירותים רחבה שהעירייה תספק ותסבסד. העירייה תתאים ותקים מבנים, ותשלומי ההורים יופחתו ביחס לשוק הפרטי. כמו כן נאפשר למסגרות הפרטיות להשתלב ע"י התאמתם לקווים המנחים של המערכת העירונית, ונכונותן להיות תחת פיקוחה כולל פיקוח מחירים. אני מתכוונת לפעול באופן גורף להעצמת מעמדן ותנאי העבודה של הסייעות בגנים והסייעות המלוות, שהן כוח חשוב וחיוני ואפעל בשבילן גם מול משרד הפנים. נושא נוסף בו אקח אחריות הוא טיפול בנושא יוקר החינוך. בין השאר סבסוד טיפול וטיפוח רגשי והעצמה אישית לתלמידי ביה"ס היסודיים. כמו כן, אבקש לקדם ולהוציא לפועל תוכנית כלל עירונית ורב גמלאית לשוויון מגדרי והטמעת המושג ״משפחות מגוונות״. בנוסף, אבקש תוכנית של מומחים שתציג צמצום מעברים של תלמידים ב-12 שנות לימוד. הכיוון הוא ביטול חטיבות הביניים. בנושא החינוך המיוחד, מטרתי היא להביא לכך שמקסימום תלמידים ימצאו את המענה בעיר, סיוע צמוד יותר למשפחות המתמודדות עם הקושי. קשה לי עם העובדה שילדי החינוך המיוחד נאלצים לנדוד לערים אחרות בהסעות ואני מקווה לתת מענה לכך".

חזון: "אני מאמינה ששום תוכנית לא יכולה להצליח ללא חיזוק של צוותים חינוכיים, גננות ומורים, העצמת מעמדם ותנאי עבודה מיטביים ותפיסה זו כמו תמיד תכתיב את דרכי".

 

"הרעה החולה של מערכת חינוך היא הקיפאון על השמרים"

ארז ברט צילום עזרא לוי

צילום עזרא לוי

הבעיה והפתרון: "האתגר החינוכי העומד בפתחה של רעננה הוא להביא לבני הנוער והילדים שלנו את בשורת המצוינות, החדשנות והקהילתיות. הרעה החולה של מערכת חינוך היא הקיפאון על השמרים הנובעת מתוך הרגל. צריך לזכור כי מערכת חינוך מובילה ואיכותית הינה מן הגורמים המשפיעים ביותר על משפחות צעירות בבחירת מקום המגורים, וזו אחת הסיבות בגינן אנחנו מחויבים לתנופה חינוכית, ערכית ופדגוגית. הבשורה החדשנית שאני מתכוון להביא עמי למערכת החינוך ברעננה תסייע לאנשי החינוך הטובים שלנו להביא את התלמידות והתלמידים להישגים ערכיים ופדגוגיים המותאמים למאה ה-21 וזה יבוא על ידי ביטוי במספר דוגמאות: בניית צוותים משותפים של מורים, הורים, תלמידים ואדריכלים במטרה לשדרג ולהתאים את מרחבי הלימוד בבתי הספר לסביבת לימודים תואמת צרכים. בכל תיכון תתקיים מגמת על עירונית בה יוכלו ללמוד תלמידים מכלל התיכונים בעיר. מגמה שכזו תהיה ה"דגל" של התיכון ותאפשר לנוער של העיר ללא קשר לשכונה או למגזר ממנו הם מגיעים, ללמוד ביחד. ביטול חטיבות הביניים ומעבר לשיטת לימוד של בית ספר יסודי שיכלול א'-ח' ותיכון מט'-יב'. וזאת בכדי לחסוך מעבר רגשי מיותר של התלמידים בין מסגרות. אפעל לחזק את שכבת הבוגרים בבית הספר היסודי ולשמור על הילדים שנתיים נוספות בסביבה מוגנת ולא פחות חשוב מכך, על מנת לייצר חווית לימוד משמעותית וערכית יותר בתיכון לפני "מרוץ הציונים והבגרויות". כמו כן, אפעל למען יצירת יום לימודים ארוך בבתי הספר היסודיים. אני מאמין בהפיכת בתי הספר ל"בתי חינוך" משפחתיים וקהילתיים תוך חיזוק מעמדם ומעורבותם של הנהגות ההורים. אפעל למען שיתופי פעולה ערכיים ופעילויות חברה ותרבות משותפות לבתי ספר חילוניים ודתיים במטרה ליצור שיח משתף. בנוסף, אפעל למען הפעלת מבני הציבור בבתי הספר לאחר שעות הלימודים ובסופי השבוע. אנו מחויבים למינוף ואיגום משאבים בקהילה האורבנית שלנו. בנוסף, אפעל למען בניית קהילת סטודנטים עירונית שתהווה משאב אנושי איכותי משתלב באופן קבוע ומקצועי במערך בתי הספר בעיר".

החזון: "החזון הכללי שלי בנוגע לדרך החדשנות, המקצועיות והקהילתיות בה רעננה חייבת לצעוד, לפעול ולהיבנות באה לידי ביטוי בצורה ברורה גם בתחום מערכת החינוך העירונית".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. איילת

    חבל שלא שמתם שם של המועמד ליד כל הצעה. אנחנו לא באמת מכירים אותם מהתמונות.

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר