דביר סקעת צילום: עזרא לוי
דביר סקעת צילום: עזרא לוי

"כולם רוצים להירתם ולעזור, רק צריך מישהו שידליק את הניצוץ הזה"

קרן רועי לא אחסר, שהוקמה לזכרו של רועי חסן שנהרג בתאונה בזמן שירותו הצבאי, מציינת 20 שנה להיווסדה. יו”ר הקרן, דביר סקעת, מספר על העבודה מול משפחות נזקקות, על האנשים שהוא פוגש בדרך, על אמא אחת שבכתה וגרמה לו להתרגש ועל יום ההתרמה שיתקיים מחר

פורסם בתאריך: 12.9.18 08:52

מימון טיפול פסיכולוגי לבני נוער, תשלומי שכר לימוד למעוטי יכולת, סדנאות למניעת הטרדות מיניות והפקת בר ובת מצווה לאלה שאינם יכולים להרשות לעצמם, הם רק חלק מהפרויקטים הממומנים על ידי קרן “רועי לא אחסר” הרעננית שחוגגת 20 שנה של התנדבות ועשייה. הקרן, שנוסדה על ידי הוריו של רועי חסן שנהרג בתאונה בשירותיו הצבאי, הצליחה לגייס כ-17 מיליון שקלים ב-20 שנות פעילותה.

בראש הקרן עומד כיום המנכ”ל דביר סקעת (32) שנכנס לפני כארבעה חודשים לנעליו של רם סגל. “החברים של רועי, אלה שגדלו איתו, היו מאז ומתמיד בקשר עם המשפחה ועם הקרן, והם בעצם החברים שלי היום”, מספר סקעת, הגעתי לקרן בעקבות העשייה וההתנדבות שלי בבית החולים שניידר, בו אני מעורב מאוד לטובת רווחת הילדים בשנים האחרונות. בעקבות זה פנו אליי החברים של רועי, שזה בעצם החבר’ה שלי, ואמרו לי שהמנכ”ל של הקרן רם סגל עוזב, והם מחפשים מישהו שיגיע עם נשמה וגם ידע להזיז דברים. אז עשיתי פגישה עם משה, אבא של רועי ז”ל, ונכנסתי לקרן”.

אתה מתפקד כבר לא מעט שנים בוועדי ההורים של בתי הספר בעיר וכיו”ר ועד ההורים של בית ספר אריאל, מה גרם לך להיכנס לעשייה הציבורית?
“כשאתה מביא ילדים לעולם, משהו בך נפתח ורוצה להפוך את הסביבה שלך ושלהם לטובה יותר. פתאום יש מישהו אחר שאתה צריך לדאוג לו ולעתיד שלו, וזה משנה אותך ואת הפרספקטיבה שלך על העולם כאדם וכחלק מהחברה. אין בן אדם שלא רוצה לעזור לילדים, כל מי שאני מדבר איתו על הרמה הכי בסיסית של תרומת אוכל, ביגוד והנעלה, או חלוקת תיקים שאנחנו מבצעים לקראת כיתה א’, או תלושים לקראת החגים, רוצה לתת מעצמו ולתת. אם יש ילד עם בעיה רפואית ואתה בא לבן אדם ומספר לו את הסיפור הזה הוא לא יגיד לך ‘זה לא מעניין אותי’. כולם רוצים להירתם ולעזור, רק צריך מישהו שידליק את הניצוץ הזה. מהמקום הזה, אני חושב שאני יכול להניע את העגלה ולדחוף את הסלע במורד ההר, משם אני מגיע. אני חושב שזו זכות להוביל את הקרן, ואני מודה על האפשרות שניתנה לי. אני חייב גם להודות רגע לכל התורמים ולעיריית רעננה על כל אגפיה, שעוזרת ותומכת והולכת איתנו יד ביד למען רווחתם של תושבי העיר”.

באילו תחומים הקרן פועלת?
“קודם כל חשוב לציין שבהמון פרויקטים עיריית רעננה עושה מאצ’ינג איתנו. משמע כל שקל שאנחנו מגייסים, הם תורמים מצידם. אנחנו עוסקים במספר תחומים. למשל, בסיוע בלימודים. אנחנו מספקים סיוע בהצטיידות ילדים לגני ילדים ובתי הספר. הסיוע מוענק לתלמידים נזקקים שמקבלים אותו כתרומה, שמאפשרת להם להיות תלמידים מן המניין עם כל הציוד הנדרש בלי להיות יוצאי דופן. אנחנו גם מספקים סיוע בשכר לימוד, כלומר בתשלומי הורים שנתיים במערכת החינוך הציבורי, וכל זאת בהתאם למצב הסוציו אקונומי של המשפחה. בשנת 2017 ,לדוגמא, אושרו 604 פניות מתוך 660 שהוגשו בתחום הסיוע בשכר הלימוד. זה תהליך שמתבצע דרך מנהלי בית הספר ובשיתוף מחלקת החינוך. בין השנים 2018-2016 חולקו בין 150,000 ל-200,000 שקלים בכל שנה, כסיוע בשכר לימוד. אנחנו מובילים גם את פרויקט “נזכור ולא נשכח”, בו אנחנו מסייעים במימון מסע לפולין. הקרן רואה חשיבות במימון המסע של תלמידים הזקוקים לכך ומדי שנה עוזרת לכ־80 תלמידים לממן את המסע החשוב הזה. הקרן עוזרת לממן מחשב לכל ילד כדי לאפשר את התנאים המגיעים לכל ילד בן גילו וגם את הבקשות למחשב, מקבלת הקרן ממחלקות הרווחה ומצוותי בתי הספר השונים. הקרן גם מסייעת מחוץ למסגרת החינוך, במימון אבחונים פסיכולוגיים, שמאפשרים למצוא את הדרך לעזור לילדים להתמודד עם בעיות רגשיות. כל ילד שנמצא זכאי לסיוע, מקבל מימון לסדרת טיפולים הנפרשת על פני שנה שלמה. הקרן נותנת גם סיוע במימון השתתפות בקייטנות הקיץ, מדובר לרוב בילדים ממשפחות מצוקה, שבהן ההורים נעדרים לצורכי עבודה. הקרן גם עוסקת במימון טיפולים רפואיים למעוטי יכולת, כדוגמת טיפולי שיניים, מכשירי שמיעה, אביזרי נכים ועוד. כמו כן מסייעת כספית בתשלום על טיפולים הידרותרפיים ב’בית איזי שפירא’, רכיבה על סוסים, ריפוי בעיסוק, קלינאית תקשורת ועוד”

יש לכם גם פרויקטים לילדים עם צרכים מיוחדים?
“פרויקט ‘בכל אופן רוכבים’, שנוצר בעקבות הצורך שעלה בקהילה לפתח מסגרות פנאי לילדים ונוער עם צרכים מיוחדים. בשיתוף עם האגף לשירותים חברתיים. הקרן הקימה מרכז רכיבה המאפשר לאנשים עם מגוון צרכים מיוחדים באזור השרון, ליהנות מרכיבה על אופניים המותאמים לצרכיהם, ובמקביל גם מליווי צוות מקצועי ומתנדבים. אחת לשנה אנו מקיימים מסע אופנים בפארק, שמטרתו חשיפת המרכז לקהילה וקבלתן של אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים כשווה תוך ראיית הכוחות הגדולים הטמונים בהן. יותר מזה, מתוך פעילות הרכיבה בלט הצורך בחברותיות. הרי לעיתים ילדים עם צרכים מיוחדים לא מעורים מספיק חברתית, אז הקרן שמה לעצמה מטרה, לתת מענה לבדידות החברתית שלהם, ובונה מרכזים חברתיים עבורם. כיום פועלות ארבע קבוצות חברתיות: מועדון בוגרים, מועדון מתבגרים, מועדון ילדים ומועדון משוטטים נגישים”.

פרויקט הדגל של הקרן הוא פרויקט בר ובת המצווה, אותו היא מקיימת בשיתוף האגף לשירותים חברתיים והמחלקה לעבודה קהילתית. מדי שנה חוגגים בקרן אירוע בת או בר מצווה לילדים ממשפחות שידם אינה משגת. “מדובר במימון חגיגת מצווה לכ-25 תלמידים ממשפחות במצב כלכלי קשה”, מספר סקעת, “זו תוכנית הפועלת לאורך כל השנה וכוללת סדרת מפגשים בנושאים ערכיים הקשורים לגיל מצוות, ושיאה – עלייה לירושלים לכותל המערבי, סיור בכנסת ישראל, רכישת תפילין לילדים, פגישה עם חברי וכנסת ועוד. פרויקט נוסף שמוכר ברחבי העיר הוא “מסך עולה”: פרויקט תיאטרון במה שנתי והפקת מופע סיום לכ-30 תלמידים ממשפחות מצוקה ונוער בסיכון בעיר, המאותרים ע״י מחלקת הרווחה. פרויקט אחרון שחשוב לציין הוא פרויקט ״יעל שומרת על גופה״. לפי נתוני מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית, כל שנה מתקבלות במרכזי הסיוע כ-3,300 פניות בממוצע, שמדווחות על פגיעה מינית בקטינים מתחת לגיל 18 ,שכמחצית מהן דיווחו על פגיעה בילדים וילדות מתחת לגיל 12 . כמדי שנה אנחנו מעבירים סדנה למניעת פגיעה מינית בילדים בה משתתפים כ-1000 תלמידי כיתות א’ והוריהם בכל בתי הספר בעיר”.

מכל המקרים שאתה פוגש בעבודתך בקרן, יש מקרה שנגע בך באופן מיוחד?
“ממש לפני החופש הגדול האחרון פנתה אלינו אמא וביקשה מאיתנו עזרה באבחון פסיכולוגי לבן שלה. כשדיברנו עם האמא הבנו שהמצב בבית ממש קשה, שהיא מגדלת את הילדים לבד והיא עובדת למחייתה ולא מצליחה להחזיק את הראש מעל המים. נתנו אבחון וטיפולים לילד שלה דרך הקרן. שמעתי את הכאב העמוק שלה. היא פרצה בבכי בטלפון וזה נגע ממש ללבי. כמה חודשים אחרי היא התקשרה ושאלה אותי אם הקרן יכולה לעזור לו בסיוע לספרי לימוד לשנה הבאה. אמרתי לה שהקרן תעזור לה. שאלתי אותה מה קורה עם הילדים בחופש הגדול והיא אמרה שהיא לא חושבת שהיא תוכל לעזור להם לצאת או לבלות. הצלחנו לארגן לה כרטיסייה של הקאנטרי כדי שיהיה לילדים איפה לבלות והיא ממש פרצה בבכי. אני מסתכל כאן על האוכלוסיה, הילדים, כל אחד מספר איפה הוא היה, בחו”ל, באילת. ויש ילדים שנשארים בבית שלהם ואפילו לקנות כרטיסייה להיכנס לבריכה הם לא מסוגלים”,.

מהניסיון שלך, מה באמת גורם לאנשים להתנדב ולתרום?
“יותר ממה שהנתינה באה בעקבות האהבה, האהבה באה בעקבות הנתינה. אדם שמכניס את היד לכיס ותורם, או שם יד כדי להרים ולבנות משהו, הופך להיות שותף. מי שישקיע, יפתח את ליבו ואת כיסו, יהיה חלק ממשפחה גדולה של נתינה ללא גבולות וללא לאות. הנתינה היא תכונה אלוקית. פתגם עממי אומר כי האדם נולד עם ידיים סגורות. כלומר, תכונת הנתינה אינה טבעית לו, ולכן על מנת שאדם ייתן עליו להתגבר על הטבע. עליו לחנך את עצמו לתת. ‘האמת שאף אחד אף פעם לא הפך עני מלתת’, את זה אמרה אנה פרנק”.

ובשבוע הבא יתקיים יום ההתרמה השנתי של הקרן.
“במהלך החודשים האחרונים נפגשתי עם הרבה אנשים מתחומי עשייה בנוגע לקרן. כולם ללא יוצא מן הכלל אמרו לי שהם אוהבים את הקרן. אני קורא לכל הציבור הרענני, ולציבור בכלל, להצטרף למשפחה הענפה והקרובה של קרן ‘רועי לא אחסר’ ולמעגל הנתינה. אין הרגשה טובה יותר מנתינה והושטת יד לאחר. אין מיצוי עצמי גדול יותר מהרגשה שבעקבות התנדבות או עזרה לאחר, הפכתם את העולם למקום מעט טוב יותר”.

מחר (ה') יתקיים יום ההתרמה השנתי לקרן רועי לא אחסר. ניתן לתרום דרך בנק איגוד הרצליה, בנק 13, סניף 072 ח”ן 2562906
לפרטים ניתן לפנות ל – [email protected] 09-7711050

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר