חנה בית הלחמי הדרת נשים צילום אמיל סלמן
חנה בית הלחמי הדרת נשים צילום אמיל סלמן

תהיו גם אתם/ן להב רעננה | הטור של חנה בית הלחמי

התרבות הפטריארכלית גורמת לנו לפעמים לפעול באוטומט. מה שחשוב זה מה עשינו ברגע ששמנו אליו לב. בעניין זה — ארגון להב מראה שאפשר גם אחרת

פורסם בתאריך: 7.2.19 12:31

אחת התמונות שמרעידות את לבי באלבום התמונות הקאנוני של התנועה הפמיניסטית היא זו של האישה הקשישה שמסתובבת עם שלט: I Can't believe I still have to protest this fucking shit. לא, אני לא אתרגם את זה לעברית, זה די ברור. אנחנו ב-2019, ועדיין יש מי שעורכים למשל כנסים ללא נשים או עם ייצוג מזערי שלהן, נושא שהפגנו ומחינו נגדו לפני עשרים ושלושים שנה.

למען הסר ספק: כנס ללא נשים הוא לא כנס לגיטימי, תכניו לא ראויים שכן הם מייצגים (בכל נושא שהוא) רק מבט פריבילגי צר על המציאות והוא נגוע בהתגזענות מגדרית. הציפייה הברורה שלי ושל שכמותי, היא שגברים שמבינים את זה יבררו, בכל פעם שהם מוזמנים לשאת דברים, האם מתקיים בכנס ייצוג שווה ויסרבו להזמנה במידה ולא.

אחרי שאמרתי את זה, אני רוצה להביא בפניכם/ן כלשונה את תגובתו הנהדרת, המשמשת מודל חיובי לאחרים, של אביחי ארביב (לשעבר חבר מועצת העיר רעננה, ולאורך שנים עמית שלי לוועדי ההורים המוסדיים), לאחר שכתבתי את דעתי וכשפניתי אליו בנושא הייצוג בכנס שהוא מארגן עבור להב רעננה (ארגון העצמאים). וכך הוא כותב, בפייסבוק, קבל עם ועולם, טקסט מרענן, בלי תירוצים והתנצלויות שאנחנו כל כך רגילות לשמוע:

טעינו,
כפי שהסברתי לך בשיחתנו למדנו את הטעות הזו לפני כשבוע ואנחנו פועלים מאז לתקן את הטעות.
אנחנו בתהליך של גיוס עצמאיות ובעלות עסקים קטנים שמוכנות להתנדב ולהוביל את פורום הנשים של להב רעננה ואנחנו מסייעים ליו"רית שלנו, נועה פוירמן, לאתר ולחדש את פעילות הפורום.
ביום חמישי אנחנו עומדים להשלים את קבלת אישורן של מספר מצטרפות חדשות ולהשלים את עבודת הגרפיקה אז נצא בפירסום חדש.

יחד עם זאת כפי שהסברתי בשיחתנו להב רעננה פועל בכנס כדי לקדם עצמאיות ועצמאים כולל פירסום או דוכן ללא תשלום ובשני אפיקי הפירסום האלה נרשמו וקיבלו הטבה יותר עצמאיות מעצמאים ברוב גדול.
אין ספק שמדובר בתמיכה ועידוד עצמאיות ובעלות עסקים קטנים הלכה למעשה.
נשמח להיעזר בך ובניסיון העשיר שלך כדי ללמוד כיצד למנוע טעויות מסוג זה בעתיד.
תודה,
אביחי ארביב
להב רעננה

אמר ועשה. בתוך 24 שעות כבר דיווח לי על החלפת אחד המרצים למרצה אישה ועל השקת פורום הנשים בראשות כדורסלנית העבר שירי גולד ועו"ד רחלי גרינברג, שתי מנהיגות ראויות. גם היו"רית שוחחה אתי ארוכות ויצאה מיד לפעולה. וזה כל הרעיון, בעצם. כולנו חיות וחיים בתרבות פטריארכלית, שגורמת לנו לפעמים לפעול ב"אוטומט". מה שחשוב, זה מה עשינו עם האוטומט הזה ברגע ששמנו לב: התחפרנו בתוכו, או עשינו שינוי. חשוב לי שכולנו נהיה מחוברות ומחוברים רק לארגונים שבוחנים את עצמם מבפנים ודרך המבט מבחוץ, ועוסקים בתיקון מתמיד, מציבים בכך מודל חיובי לכלל הארגונים. מהות המהפכה הפמיניסטית אינה שריפת חזיות (פריט טריוויה חשוב: כמה חזיות נשרפו? אחת, בבוסטון ב-1968). מהות המהפכה הפמיניסטית היא שינוי תודעתי ושינוי כללי המשחק, בהתאמה. המהפכה הפמיניסטית אינה מהפכה בפירוש המילולי שלה. לא הדחנו איש ולא לקחנו את השלטון. לא הפכנו את הפירמידה – אנחנו פועלות לשינוי תפיסת העולם של הפירמידה לתפיסת עולם מעגלית יותר, היררכית פחות, ושנותנת ביטוי לכולםן/ם.

אני חייבת להודות ביושר, שכשאני רואה הזמנה עם רוב גברי, אני מאבדת את החשק לשתף פעולה עם אותו גורם. גם ככה נראית הדרה: מעניקה את התחושה, שזה לא שלך, שאת לא שייכת לשם. להב רעננה הצליחו להמיר את התחושה הזו במוטיבציה להתבונן בפעילותם ואולי גם לקחת בה חלק. אני מספרת לכם/ן את זה, כדי שבפעם הבאה שתארגנו משהו, תהיו גם אתם/ן להב רעננה. אז אם אתם/ן עצמאיות ועצמאים, חפשו את הכנס שלהם/ן בפייסבוק והירשמו אליו. מחקרים מוכיחים, שהצלחה כלכלית של ארגונים ומדינות קשורה קשר ישיר למידת השוויון המגדרי בהם. שווה לכם/ן.

חנה בית הלחמי

חנה בית הלחמי

חנה בית הלחמי היא יועצת אסטרטגית, פעילה קהילתית וחברתית, מנחה ומאמנת.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר