ל"ג בעומר. צילום אילוסטרציה גיל כהן מגן
ל"ג בעומר. צילום אילוסטרציה גיל כהן מגן

“לבטל את המדורות בל”ג בעומר, זה כמו לבטל את הסוכה בסוכות”

שאלה אחת בשבוע לפרלמנט, והפעם: האם צריך לבטל את מדורות ל”ג בעומר בעיר?

פורסם בתאריך: 22.5.19 13:39

שני דימנט

שני דימנט

שני דימנט

“ל”ג בעומר הינו יום שמחה מסורתי והיום ה-33 לספירת העומר. זהו חג של אש, אשר אומרים כי יש קווי דמיון רבים בין ל״ג בעומר של עם ישראל לבין עמים רבים אחרים באירופה אשר באותה תקופה קיימו חגי מדורות. ייתכן כי הצלבנים הביאו עימם את מנהגי האש, אותם אימצו המוסלמים ואותם חיקו היהודים, בעלייה לקבר של שמואל הנביא. העדות הראשונה להדלקת האש נעשתה בהילולת רבי שמעון בר יוחאי, אשר נמנה עם אלו שהתנגדו בצורה עזה לשלטון הרומאים בארץ לאחר מרד בר כוכבא, וזו הביאה לאימוץ מנהג הדלקת המדורות שכן מדובר בהדלקת אש לזכר צדיקים. ל”ג בעומר הינו חג ככל חגי ישראל ואני לא רואה איך מבטלים חגים או טקסים של חגים כגון ראש השנה, סוכות, פסח או שבועות. כן הייתי מצפה שהארגון של המדורות בימינו ייעשה באופן משותף ולא לקיים מדורה לכל כיתה. אפשר בהחלט לעשות מדורה אחת שכבתית ולצמצם אפילו עוד קצת את זיהום האוויר. מאחלת לכולנו חג שמח, שמרו על ילדכם ותיהנו”. (דימנט, היא תושבת רעננה ופעילה במועצת הנשים של העיר).

חננאל שלומי

חננאל שלומי

חננאל שלומי

“מנהג הדלקת מדורות, הינו מנהג ללא קשר לאירוע יום ל”ג לעומר בו נפסקה מגפת מותם של תלמידי רבי עקיבא. נהגו אז להדליק מדורה בין כפר לכפר מרוחק כדי להודיע על מועד. לדעתי מנהג המדורות כיום הוא מנהג חביב מצד אחד המקרב לבבות ומצד שני מהווה נזק לסביבה. אני מציע לשקול איחוד מדורות לשכבות בית הספר כך תהא שמחה מרובה ביום זה”. (שלומי, תושב רעננה, הוא הבעלים של בית הקפה ‘אחוזת הלחם’).

יוסי גולן

יוסי גולן. צילום פרטי

יוסי גולן. צילום פרטי

“’הוא היה גיבור, הוא קרא לדרור’ – כך שרנו כשהיינו ילדים בבית הספר היסודי, ובערב סביב המדורה בל”ג בעומר. לבטל את המדורות בל”ג בעומר, זה כמו לבטל את בניית הסוכה בחג סוכות. גם היום, יותר מתמיד אנחנו זקוקים וצריכים לשבת לפעמים ביחד, לעצור את ריצת היום יום ולהסתכל על המציאות שלנו מזווית קצת אחרת, מפני שאנחנו לא יכולים להבין את המציאות העכשווית, מבלי להבין את ההיסטוריה שלנו. לדתיים והמסורתיים שבינינו, ל”ג בעומר הוא ציון לכך שעם ישראל גם ברגעי משבר לא מוותר על השאיפה שלו לחירות ולשמירה על עצמאותנו כמדינה דמוקרטית. למה בעצם מדליקים מדורה בל”ג בעומר? כי האש והלהבה של המרד והשאיפה לעצמאות, ממשיכה לבעור בלבבותיהם של בני ובנות עם ישראל. סיבה נוספת היא שמדובר ביום פטירתו של רבי שמעון בר יוחאי, שהסתתר במערה מפני הרומאים ויצר את תורת הנסתר של עם ישראל, את אש התורה שמאירה בעם ישראל לדורי דורות. גם היום כשמדברים על זיהום האוויר, אני חושב שחייבים לשמור על המסורת ולהמשיך במנהג הדלקת המדורות, לתפארת מדינת ישראל”.(יוסי גולן, תושב רעננה, הוא מנהל “פורום תושבים ברעננה” ומנהל חברת ביובית המקורית)

תגובות

תגובה אחת
  1. מדורה - סכנת נפשות

    מה השטויות האלה … סוכה לא מפריעה לאף אחד ואילו עשן המדורות והפיח מסוכנים לכולנו ובודאי לחולים וקשישים . הגיע הזמן להפסיק את המנהג המסוכן הזה , גם לפי הדת היא אסורה משום 'ונשמרתם מאוד לנפשותיכם' .

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר