השטח עליו יוקם בית חב"ד
השטח עליו יוקם בית חב"ד

למרות מאבק של 23 שנים למנוע את הקמתו: בית חב"ד ייבנה בצפון העיר

הבית יוקם לזכר תושב העיר שמואל שדמי ז"ל, שנפטר בעקבות תאונת דרכים. תושבים באזור הובילו התנגדות במשך יותר משני עשורים. "הם באים לשכונה כנטע זר", אומר אחד מהם

פורסם בתאריך: 13.2.20 12:57

למרות התנגדות של חלק מתושבי האזור, בית חב"ד חדש צפוי להיבנות בקרוב בחלק הצפוני של העיר, ברחוב אלפסי, על קרקע השייכת לעיריית רעננה. המתנגדים נאבקים כבר 23 שנים נגד הקמת המבנה, והעניין אף הגיע לבתי המשפט, שם נקבע כי ההחלטה האם להקצות את הקרקע לבית חב"ד תהיה של שר הפנים, שהחליט לאשר את ההקצאה. המבנה יוקם על שם ולזכרו של שמואל שדמי ז"ל, תושב העיר שנפטר ב-2018 בגיל 22 לאחר שנפגע אנושות בתאונת דרכים. שמואל היה בנו של הרב אליהו שדמי, שמנהל את תנועת בית חב"ד בעיר. כאמור הקרקע העירונית הוקצתה לתנועה, וכעת תכניות המבנה נמצאות בהליכים אחרונים לפני קבלת היתר בנייה. כיום קיים בית חב"ד אחד של התנועה ברעננה, ברחוב אחוזה 153.

שמואל רפאל שדמי

בית חב"ד מוקם לזכרו. שמואל שדמי ז"ל.

"יש כאן מאבק שמתנהל כבר 23 שנה", אומר תושב שהתנגד להקמת בית חב"ד, "יום בהיר אחד ראינו חב"דניקים שהופיעו כאן בשטח, ואז התחלנו לברר על מה המהומה. התברר שהעירייה החליטה לתת להם את הקרקע כדי שיקימו את המרכז שלהם. מאז התושבים התארגנו, הביעו מחאה, מאות חתמו על עצומות. האופי של הבתים והתושבים לא תואם הקמת בית חב"ד. יש פה גם דתיים וגם חילוניים, אין פה חב"דניקים. מדובר על מבנה ציבור שאמור לשרת את הציבור שגר בשכונה, אבל אין בשכונה הזאת בכלל אנשי חב"ד. הם באים לשכונה כנטע זר, והמטרה שלהם היא אחת ויחידה: מיסיונריות. לכן הם נכנסים לשכונות של חילוניים. הפעילות לא משרתת את תושבי השכונה, כי אין פה חב"דניק אחד. לאור העובדה שאנחנו מכירים את אופי הפעילות שלהם, אנחנו צופים שיווצרו כאן מפגעים מבחינת בטיחות, גישה, רעש ועימותים מיותרים עם התושבים שגרים בשכונה".

השר כבר קבע שהקרקע תוקצה לבית חב"ד. מה נשאר לכם לעשות?

"לצערנו המאבק הארוך לא צלח. למיטב הבנתי, בשלב מסוים העירייה אף ניסתה למצוא לחב"ד שטח אלטרנטיבי, אך לא הצליחה בכך. יש צו בית משפט, אנחנו אזרחים שומרי חוק, אנחנו לא נלך נגד החלטת בית משפט. אנחנו נשתדל להקפיד, שאם היתר הבנייה יינתן להם, אז שהם יבנו בהתאם להיתר".

"זה בית ענק באמצע שכונה של בתים פרטיים", אומרת מתנגדת נוספת, "הגישה היא מכביש אחד צר. גם ככה יש מצוקת חנייה במקום, אני לא מבינה את זה. אנחנו כבר חוזים מה יהיה כאן. החיים לפני בית חב"ד, ואחרי בית חב"ד. אנחנו לא רוצים אותם 23 שנים והם מתעקשים לכפות עלינו את עצמם".

מנגד, הרב אליהו שדמי, מברך על הקמת המבנה. "הבית יהיה להנצחה של הבן שלנו שנהרג בתאונת דרכים", אומר אליהו, "אחד הדברים החזקים של הבן שלנו היה טוב הלב שלו. לנו חשוב שהבניין שיקום יהיה עם הרוח הזאת. שהבניין יתנהל כמקום של חסדים ועזרה בקהילה".

מתנועת בית חב"ד רעננה נמסר בתגובה: "פתגם יהודי עממי אומר שאתה יכול לשקר לאדם אחד בחלק מהזמן אבל אי אפשר לשקר לכל האנשים כל הזמן. בתאריך 20/08/2000 קיבל בית המשפט המחוזי בת"א פסק דין בו נכתב " מולאו כל דרישות חוק התכנון והבניה, וחייב את עיריית רעננה לחתום על היתר בניה. בעניין התושבים נכתב שם כי הם (התושבים) לא פעלו על פי חוק התכנון והבניה ואינם יכולים להתערב בשיקולי הרשות בנתינת היתר בניה על פי התב"ע. וכן נקבע בפסק הדין כי ההמון אינו הומוגני וכי קיימים תושבים רבים מאוד המצדדים בהקמת המבנה. בתאריך 03/01/20013 בבית המשפט העליון בהסכמת התושבים,הוועדה המקומית ועיריית רעננה נקבע כי הערעורים של התושבים והעירייה נמחקו! נקבע כי אין מניעה להקמת בית חב"ד ברח' אלפסי.

"בתאריך 03/06/2013 אישרה ועדה המחוזית כי: "המטרה לשמה מוקם בית חב"ד ברחוב אלפסי 25…תואמת את השימושים המותרים על פי התכניות שבתוקף. בתאריך 28/01/2014 אישר שר הפנים את העברת הזכויות במגרש לבית חב"ד להקמת בית חבד.ההחלטה ניתנה לאחר שכל הצדדים כולל התושבים הביאו את עמדתם בפני השר. האם כל הנזכרים לעיל (בית המשפט המחוזי ,בית המשפט העליון , ועדת המחוזית לבניה,שר הפנים) הם בורים והשכל והחכמה קיימים רק אצל מספר שכנים צעקנים? דבר נוסף, רגילים במקומותינו לחזור על המשפט "שלטון החוק" קיימים 2 פסקי דין חלוטים אשר התושבים היו צד להם ואף הסכימו כאמור למחוק את התנגדותם בבית המשפט העליון.

"המשמעות של פסק הדין שהרשויות והתושבים אינם יכולים לטעון עוד טענות נגד ההקצאה ומתן ההיתר להקמת בית חבד ברחוב אלפסי. במקרה זה גם חלים סופיות הדיון וכיבוד החלטות בית המשפט. בית חב"ד פעל בהתאם לפסקי הדין והחלטת הרשות, מילא את כל הדרישות לצורך קבלת ההיתר ואף מילא אחר מגבלות קשות שהוטלו עליו על ידי עיריית רעננה והתאים את המבנה לכל הדרישות הקפדניות והמחמירות של גורמי התכנון. וכאן מתהפכת השאלה כלפי מיעוט השכנים הצעקני האם אתם בעד קיום שלטון החוק או רק כשזה פועל לטובתכם?"


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון רעננה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. אלון מרעננה. תושב שמשלם תמיד מיסים

    שמח בשמחתם של חברי קהילת חבד.
    מקווה שעירית רעננה תואיל בטובה להקצות שטח גם עבור בית לקהילה הלהטבית בעיר. קהילה שתורמת לחברה לא פחות ואולי אף יותר, מקהילות אחרות שזוכות למתנות יקרות ערך מהעירייה. אין צורך בשטח גדול או במבנה מפואר.
    והכי חשוב. כולי תקווה שאף אחד לא יצטרך למות כדי שהבית ייקרא על שמו.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    עדיין אפשר למנוע הקמה, איך?
    ביום תחילת הבניה, המפגינים נוסעים לשטח בניה ומונעים בניה עם שלטים גדולים ואסור שיהיה בית חב"ד גם ברעננה, מה אתם רוצים שכל המדינה יהיה חרדים?
    שייתכו לבני ברק ולירושלים, לא ברעננה וכפר סבא שבני בית חב"ד לפני מעל עשור.

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר