אירוע השקת הספר 'לך נכספה נפשי' של שושנה (יוסף) שובי ברעננה. צילומים באדיבות המשפחה
אירוע השקת הספר 'לך נכספה נפשי' של שושנה (יוסף) שובי ברעננה. צילומים באדיבות המשפחה

"לאורך כל חייה, אמא, שנפטרה לפני שנה, האמינה שרפאל בחיים"

בבית משפחת יוסף ברעננה הושק הספר 'לך נכספה נפשי' של שושנה (יוסף) שובי. חלק מרכזי בספר תופס אירוע היעלמותו של האח רפאל במחנה העולים בעתלית. "כל השנים אמא שלי לא סלחה לעצמה שהיא לא דרשה לקחת אותו", מספרת שושנה

פורסם בתאריך: 19.6.20 08:04

לפני כמה ימים התקיים בבית משפחת יוסף ברעננה, אירוע השקת הספר 'לך נכספה נפשי' של שושנה (יוסף) שובי. בספר מתארת שובי את קורות משפחתה כפי ששמעה אותם מפי אמה. הספר מספר על החיים של ההורים בתימן והעליה לישראל וכן על העלמות האח רפאל, כשהיה תינוק במחנה המעפילים עתלית.

"הספר מתחיל בהולדת אמי ואבי והוא מספר על החיים שלהם בתימן ועל העלייה לארץ, מסע שארך כמעט שבע שנים, חלק גדול ממנו רגלי, דבר שמרבית האנשים כלל לא יודעים, וכן על החיים בארץ בשנים הראשונות", מספרת שובי. "הספר הוא רומן היסטורי שמשלב את סיפור המשפחה ובין היתר את הסיפור העלמות האח. לאורך כל חייה  אמא שלי, שנפטרה לפני כשנה, האמינה שרפאל בחיים. היא כל הזמן הזכירה אותו וסיפרה עליו. אמא שלי מאוד אהבה את החיים ואת המשפחה. אבי נפטר כשהיינו ילדים והיא גידלה אותנו לבד".
מה אתם יודעים על ההעלמות שלו?
"בתקופה שההורים גרו במחנה בעתלית, הילדים גרו בנפרד מההורים, הם היו בתינוקיה עם מטפלת וההורים הגיעו לשחק איתם ולהאכיל אותם. בתאריך ה- 14/12/49, כשאחי היה בן שנה וקצת, אמא שלי באה לתינוקיה והמטפלת אמרה לה שהוא לא הרגיש טוב ולקחו אותו לבית החולים. ההורים נסעו לבית החולים וסגרו בפניהם את הדלתות ואמרו להם ששעת הביקור עברה. אישה שעבדה במקום אמרה להם שהיא תראה להם את הילד דרך החלון ואמא שלי סיפרה שהוא שמע את קולה, הוא נעמד והרים את הידיים. כל השנים אמא שלי לא סלחה לעצמה שהיא לא דרשה לקחת אותו. למחרת שהם היו במחנה, אחת הנשים שם אמרה לאמא שלי, שרכב שעבר במחנה הודיע שהבן שלה נפטר. באותה תקופה, רכב היה עובר ומודיע עם רמקול על שמות הילדים שנפטרו. אמא שלי ביקשה לראות את הקבר שלו וכל הזמן דחו אותם. היא הלכה לכל הוועדות והייתה פעילה בכל הארץ. יום אחרי שהודיעו שהוא נפטר, ההורים שלי עזבו את המחנה ועברו לרעננה. כנראה הם ידעו שהם צריכים לעזוב את המחנה ולכן עשו את זה בצמידות, זה קרה אצל הרבה אנשים במחנה".
במהלך השנים הצטרפו בני המשפחה לעמותת עמרם – עמותה העוסקת בחטיפת ילדי תימן, מזרח ובלקן, בה חברים בעיקר בני הדור השלישי אשר תעדו לאורך השנים את עדויות המשפחות.

אירוע השקת הספר 'לך נכספה נפשי' של שושנה (יוסף) שובי ברעננה. צילומים באדיבות המשפחה

משפחת יוסף מונה 12 אחים ומבחינתם רפאל הוא עדיין חלק מהם: "רפאל תמיד היה חסר לאמא שלי ולפעמים היא הייתה רואה טלוויזיה ורואה מישהו שהיה מזכיר לה אותו והיתה אומרת שאולי זה הוא", מספרת שושנה,שגדלה ברעננה ועברה להתגורר בירושלים. כיום מרבית המשפחה עדיין מתגוררת ברעננה והעיר היא חלק בלתי נפרד מהם. "אני זוכרת שכאשר היינו צעירים אחד האחים חלה והרופא אמר שצריך לקחת אותו לבית החולים, אמא בשום פנים ואופן לא הסכימה, למרות שאמרו לה שזה סכנת חיים. היא נשארה איתו ערה כל הלילה ולמחרת הוא הבריא. היא לא נתנה יותר אמון בבתי החולים", מציינת שושנה.

לאירוע ההשקה של הספר הגיעו בני משפחה ותושבי רעננה. "חשוב לי להעביר את הסיפור לדורות הבאים, לאו דווקא לעדה התמנית, אלא לציבור הרחב שכלל לא מכיר את סיפור עליית יהודי תימן שלא כתוב בשום מקום", היא אומרת.


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון רעננה


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר