שלמה הלל יחד עם ראש העירייה חיים ברוידא צילום מדף הפייסבוק של ראש העירייה

"איש דור הנפילים". הלך לעולמו השר ויו"ר הכנסת לשעבר שלמה הלל

הלל ז"ל, שהתגורר ברעננה, עלה לארץ בגיל 11 ופעל בשליחות המוסד להעלאת יהודי עיראק, סוריה, לבנון ואיראן. הוא כיהן כחבר כנסת ושימש כיו"ר הכנסת ה-11 ושר הפנים והמשטרה בממשלות ישראל. בשנת 1988 קיבל את פרס ישראל על תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה

פורסם בתאריך: 9.2.21 09:13

יו"ר הכנסת והשר לשעבר, שלמה הלל, הלך אמש לעולמו בגיל 97. הלל ז"ל, שהתגורר ברעננה, עלה לארץ בגיל 11 ופעל בשליחות המוסד להעלאת יהודי עיראק, סוריה, לבנון ואיראן. הוא כיהן כחבר כנסת מטעם מפא"י החל משנת 1952 (כנסות ה-2–3 וה-8–12), ושימש כיו"ר הכנסת ה-11 ושר הפנים והמשטרה בממשלות ישראל. בשנת 1988 קיבל את פרס ישראל על תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה.
נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ספד להלל בחשבון הטוויטר האישי שלו וכתב: "‏קיבלתי בצער רב את בשורת פטירתו של שלמה הלל. איש דור הנפילים שנאבק על הקמת מדינת ישראל וקיומה כמקלט בטוח לעם היהודי. כיו"ר הכנסת פעל לביצור מעמדם ואיתנותם של הדמוקרטיה הישראלית ובית המחוקקים וציוונו: "לשמור מכל משמר על הדמוקרטיה, מפני הקמים עליה ובמיוחד מפני הקמים עליה מבית".

שלמה הלל צילום פריץ כהן לשכת העתונות הממשלתית

גם ראש הממשלה בנימין נתניהו ספד לו וכתב: "אני דואב עמוקות עם העם בישראל על פטירתו של שלמה הלל ז"ל – פעיל ציוני רב-זכויות לפני הקמת המדינה ואחרי הקמתה, דיפלומט, יושב-ראש הכנסת ושר בממשלות ישראל. שלמה היה מבניה המובחרים של יהדות עיראק. מורשת הקהילה הבבלית לדורותיה מילאה את לבו גאווה, ובעשייתו הענפה הוא הוסיף לה נדבכים חדשים. עם עלייתו ארצה בין שתי מלחמות העולם הוא נרתם לבניין המולדת ולביצור כוחנו הביטחוני. בד בבד הוא עסק בקידום העלייה מארצות המזרח, כשגולת הכותרת של פועלו במישור זה היא השתתפותו ב'מבצע עזרא ונחמיה' להעלאת רבבות יהודי עיראק בתחילת שנות ה-50. בספרו 'רוח קדים' הוא מתאר בכישרון בולט מבצעי-הצלה מזהירים אלה. כשגריר ישראל לכמה ממדינות אפריקה, שלמה הניח יסודות חשובים ליחסים בינינו לבין יבשת זו. הוא מילא נאמנה את שליחותו כחבר-כנסת וכשר, והוא תרם רבות לחיזוק יסודות הדמוקרטיה שלנו בשנות כהונתו כיושב-ראש הכנסת. נועם הליכותיו, צניעותו וגישתו הממלכתית באו לביטוי בכל תחנות חייו הציבוריות. שלמה הלל, שזכה לאריכות ימים, תמיד ייזכר כאוהב גדול של ארץ-ישראל על כל חלקיה. עשייתו הברוכה למען החברה הישראלית אף היא תעמוד לדורות".

ההקדשה על ספרו של הלל רוח קדים

ראש העירייה, חיים ברוידא, פרסם הודעה מיוחדת: "כואב את לכתו מאיתנו הערב הזה (שני) של ידידי ותושב העיר רעננה שלמה הלל, שהיה שר בממשלות ישראל, ויושב ראש הכנסת. בן 97. הוא יטמן מחר בחלקת גדולי האומה בהר הרצל בירושלים. שלמה הלל היה איש אמיץ, עתיר זכויות בתקומת מדינת ישראל והציוניות. לאחרונה נועדנו מספר פעמים כדי לקדם הקמתו ברעננה של אתר מורשת לאומית, בדמות מוזיאון פתוח, שיספר את תולדות המעברות בארץ ישראל. שלמה הלל התגורר כ-16 שנה ברעננה. איש רהוט, חד ומרתק. הלל היה אחראי על מבצע הברחתם של יהודי עיראק לישראל. זכיתי לקבל ממנו העתק של ספרו "רוח קדים" בו תיאר באופן דרמטי את הפעילות המחתרתית ומבצעי הצלה נועזים של יהדות ארצות ערב. רעננה מרכינה ראש".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון רעננה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר