המנוף בשכונת נווה זמר. צילום ארגון מפעילי המנופים הארצי
המנוף בשכונת נווה זמר. צילום ארגון מפעילי המנופים הארצי

נווה זמר: רצועת המנוף נקרעה, התושבים לא פונו, אסון גדול נמנע בנס

רצועת המנוף שעומד בלב נווה זמר נקרעה בשעות הצהריים של יום חמישי, ומאז ועד לזמן פירוק המנוף בשעות הלילה תושבי השכונה היו בסכנה אליה הם לא היו מודעים

פורסם בתאריך: 19.11.17 17:25

ביום חמישי האחרון נקרעה רצועה של מנוף העובד בפרויקט חברת הבנייה "רמי שבירו" בשכונת נווה זמר. לאחר התערבות של ארגון מפעילי המנופים וקבוצת הפייסבוק "הפורום למניעת תאונות עבודה" שהתריעו על כך לעיריית רעננה, זרוע המנוף פורקה על ידי חברת מנופים ובליווי צוות האכיפה העירוני, ועד היום המנוף לא חזר לעבוד.

תושבים המתגוררים בבניין הסמוך למנוף זועמים על כך שהעירייה לא התריעה בפניהם על הסכנה ששררה על תושבי האזור משעות הצהריים ובנוסף שואלים התושבים מדוע המנוף ממוקם בסמוך לבניין מגורים ולא בצד השני של הרחוב בו יש שטח פתוח. כמו כן, ארגון מפעילי המנופים הארצי טוען שעיריות יכולות לעשות הרבה יותר בכדי למנוע סכנות כאלו, כמו למשל לאסור על הפעלה של מנוף ישן בשטח העיר.

"יש במנוף חלקים שנקראים טיראן (מוטות פלדה המחברים את זרוע העגורן הקדמית ואת הזרוע האחורית כך שלמעשה מועברים בהם כוחות המתיחה המתקבלים בין הזרועות והם מוחזקים בפינים)", אומר, יפתח (אגוז) זקס, מנופאי, חבר בארגון "עגורן צריח" וחבר בקבוצה "הפורום למניעת תאונות עבודה", "מסיבה כזו או אחרת כשנקרע הכבל כפי שקרה במנוף בנווה זמר, זה גורם לטיראן להישבר. זה לא אמור לקרות אבל זה מה שקרה שם. ברגע שזה קרה אין בעצם מה שמחזיק את המשקל העצמי של זרוע המנוף והברזל מתחיל להתעקם לאט לאט ויש סבירות גבוהה לנפילה. אני דיברתי עם הפקח בשטח בזמן המקרה וגם אחרי כדי להבין מה קרה שם. הזרוע של המנוף פורקה כרגע ויבוא לשם בודק ולפי זה יחליטו אם הוא יתקון או יוחלף".

אתה חושב שהיו צריכים לפנות את התושבים מהסביבה?

"אני התקשרתי לעיריית רעננה באותו היום ושאלתי איך לא מפנים את האזור. המפקח שדיבר איתי אמר שהוא נסע לאזור ועשה את מיטב יכולתו. אני לא בטוח שהוא הבין את הסכנה עד הסוף וגם לא בטוח שיש לו את הסמכות".

אורלי, תושבת שמתגוררת בבניין הסמוך למנוף שואלת למה משעות הצהריים של יום חמישי, כשהבינו בעירייה שהמנוף בסכנה ועד לפירוקו בלילה, לא פינו אנשים מהבניין. "ביום חמישי בשעות הערב אנחנו ראינו שיש התרחשות סביב אתר הבנייה ושמפרקים את המנוף שנמצא שם", היא אומרת, "כשהתחלנו לברר מה קרה הבנו שכבר משעות הצהרים המוקדמות הייתה תקלה וכבל נקרע והמנוף התעקם לכן היו חייבים לפרק אותו. זה רחוב שיש בו עשרה בניינים ואנשים עוברים שם כל הזמן. למה לא אמרו לנו? היה צריך להרחיק משם אנשים. לאף אחד לא היה תשובות בשבילנו. המנוף ממוקם ממש סמוך לבניין המגורים שלנו למרות שאפשר היה למקם אותו בצד השני באזור פתוח ואז זה היה פחות מסוכן. מעל הבניין שלנו מסתובב כל הזמן מנוף ואם הוא מתרסק על הבניין אני לא רוצה לחשוב מה יהיה. בבניין הזה שהו אנשים באותו הזמן, זה שאומרים בעירייה שפירקו את המנוף זה טוב ויפה אבל מהצהריים עד הלילה אנשים ישבו בתוך הבתים האלה. בנוסף עצם העובדה שהמנוף לא חזר לעבוד זה רק אומר דרשני ומראה כמה התקלה חמורה".

 

 

המנוף העקום בשכונת נווה זמר ביום חמישי. צילום ארגון מפעילי המנופים הארצי

המנוף בשכונת נווה זמר. צילום: ארגון מפעילי המנופים הארצי

 

דן ורשבסקי, יו"ר ארגון מפעילי המנופים הארצי מוסיף: "המנוף הזה הוא מנוף ישן ושני בודקים לא הסכימו להעביר אותו טסט בבדיקה תקופתית. בסוף הגיע בוחן שכן הסכים להעביר אותו וכמה ימים אחרי רצועות הטיראן שמחזיקות את הזרוע לא עמדו בעומס ונקרעו. צריך לבדוק מלכתחילה אם המנוף הזה בכלל שימושי. אם שני בוחנים לא רצו להעביר את המנוף ובא השלישי וכן מעביר את המנוף אז משהו פה חשוד. יש מספר גורמים שאחראים לזה כמובן, אבל ברור שלעירייה יש חלק גדול כי היא אמורה לשמור על ביטחון הציבור. עיריות לא נכנסות לענף הבניין כי הן לא רוצות אבל אם המנוף ייפול על בניין ויפגעו אנשים לעירייה יש חלק גדול בזה. כל עירייה יכולה להגיד בשטח שלי לא עומד מנוף ישן משנת ככה וככה והן לא עושות את זה".

מחברת "רמי שבירו" נמסר: "חברת רמי שבירו הנדסה בניה והשקעות בע"מ  פועלת באופן מדויק ועל פי כל הכללים הקיימים לגבי מנופים ועגורנים, תוך כדי קבלת כל האישורים הנדרשים. עם היוודע דבר התקלה,הופסקה באופן מיידי העבודה באתר ביוזמת החברה ועובדיה. כמו כן מיקום העגורן ניקבע ע"י הגורמים המקצועיים בהתאם לתנאי השטח".

מעיריית רעננה נמסר: "רישוי מנופי הצריח בארץ נמצא בתחומי אחריותו הבלעדית של משרד הכלכלה והוא הגוף המפקח באמצעות בודקים מוסמכים המועסקים על ידו. עם זאת, עיריית רעננה לפנים משורת הדין, מנהלת מעקב נוסף כמקדם בטיחות ומוודא המצאות אישורי תקינות והיתרי הפעלה בתוקף לכל העגורנים הפועלים בתחומה. מזיהוי התקלה במנוף ועד פרוק הזרוע, ליוו צוותי יחידת האכיפה העירונית את האירוע, ודאגו לבטיחות התושבים. עגורן זה רק הותקן ועדיין לא הופעל באתר. כתנאי בסיסי להפעלתו המחודשת, יידרש היזם לספק אישור תקף של בודק מוסמך".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר