אודליה כהן שיינדורף. צילום: משרד עו"ד דורון-טיקוצקי
אודליה כהן שיינדורף. צילום: משרד עו"ד דורון-טיקוצקי

שיעורים מוקלטים, משמרות בגנים ולא רק: אודליה כהן שיינדורף על דרישות ההורים לקראת פתיחת הלימודים

סגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית מרעננה מספרת על הדיאלוג עם משרד החינוך לקראת פתיחת שנת הלימודים בצל הקורונה ואומרת: "הלימודים יפתחו ב-1 בספטמבר בין אם הם יתקיימו בבתי הספר עצמם או בלמידה מרחוק"

פורסם בתאריך: 24.7.20 08:35

בשבועות האחרונים אפשר למצוא את אודליה כהן שיינדורף, יו"ר משותפת בהנהגת ההורים העירונית ברעננה וסגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית, עוברת בין ערוצי הטלוויזיה השונים ומספרת על הבעיות שאיתן צריכה להתמודד מערכת החינוך לקראת פתיחת שנת הלימודים הקרובה. כהן שיינדורף לוקחת חלק בצוותים שהקים משרד החינוך לגיבוש מתווי הלימוד החל מ-1 בספטמבר, שיתקיימו בצל מגפת הקורונה, ומספרת על הדרישות של ההורים ממשרד החינוך לקראת פתיחת שנת הלימודים.

ספרי קודם קצת על מה שקרה במוסדות החינוך ברעננה בתקופת הקורונה.

"בתחילת החודש התקיימה ישיבת הנהגת הורים אחרונה של השנה והתארחו בה ראש העירייה חיים ברוידא וראש מינהל החינוך. כל יו"ר בית ספר הציג את החוויה של בית הספר שלו ללמידה מרחוק. התקופה למעשה התחלקה לשניים: בין פורים לפסח ובין מאי עד סוף השנה. התקופה הראשונה התאפיינה בצורך של התארגנות, חוסר אחידות לימודית וצורך בהכשרות מורים ורכישת ציוד, לצד כשלים טכניים. בחלק השני של התקופה, כשכבר יצאו מתווים ונהלים ברורים, הלמידה היתה הרבה יותר איכותית, התלמידים הבינו את החומר הנלמד וניתן דגש על הפן הרגשי".

עם אילו בעיות התמודדה המערכת ברעננה?

"האתגרים בתיכונים היו בעמידה ביעד של הגשה לבגרויות. בתי ספר העדיפו ללמד מרחוק גם כשניתנה אפשרות להגיע לבית הספר. במקצועות המדעים, לרבות מתמטיקה, התלמידים דיווחו שהלמידה מרחוק היתה קשה להם ושהם היו זקוקים ליותר הכוונה אישית וביקשו לצלם שיעורים. בחטיבות דיברו על הצורך בלמידה משולבת, גם בבית הספר וגם מרחוק, כי הילדים צריכים חברה ולראות את המורים. היתה דרישה שהמורים ילמדו וירכשו מיומנויות של כלים נוספים ולא רק תוכנת זום, וכן שיש צורך שלכל ילד יהיה מחשב בבית. העירייה ובתי הספר התגייסו לטובת משפחות שלא היה להם בכלל מחשבים, אבל יש לא מעט משפחות שיש להם שלושה או ארבעה ילדים ואין להם מספיק מחשבים וצריך לתת להם מענה לשנה הבאה".

איך עושים זאת?

"אחת ההצעות היא לימודים משולבים באמצעים שונים ולא רק בזום, כמו שיעורים מוקלטים ופיזור השעות. צריך לציין שהנהגת ההורים הביעה הערכה הגדולה לצוותי החינוך והמנהלים על האתגר העצום שבו הם עמדו ועל קפיצת המדרגה שהם עשו בזמן אפס ושניתן היה לראות את השיפור מיום ליום".

כהן שיינדורף מספרת גם על הדיאלוג עם משרד החינוך לקראת פתיחת שנת הלימודים בעוד קצת יותר מחודש. לגבי בתי הספר היסודיים היא אומרת: "כדי שכיתות א'-ד' ילמדו בקפסולות הקריבו את כיתות ה'-ו' והעבירו אותם ללמידה מרחוק. מאותו רגע הלמידה פחתה, כי המורים של כיתות ה'-ו' היו עסוקים בלימוד הכיתות הנמוכות. הפעם ההנהגה לא מוכנה שכיתות ה'-ו' ילמדו חמישה ימים מהבית ודורשת שילמדו בתוך שטח בית הספר, או בחלוקה של שלושה ימים בבית הספר ויומיים בבית. אבל לא ניתן שישאירו אותם רק בלמידה מרחוק".

וגני הילדים?

"ההנהגה ביקשה שבתקופת סגר לא תהיה למידה מרחוק, למעט תמיכה רגשית בילדים. ילד בגן לא מסוגל לשבת ארבע שעות מול מחשב ולהקשיב לגננת ויש להפסיק את הלמידה ולהשלים אותה כשיחזרו. בנוסף, משרד החינוך יצר שני מתווי למידה – אחד חלוקה פיזית של הגן לשניים, עם חוצץ והצבת שירותים בחצר, דבר שהוא לא יעיל כי הגנים קטנים וצפופים ואי אפשר לשלוח ילד בחורף החוצה לשירותים. האופציה השנייה היא שהרשויות יימצאו מבני ציבור ויחלקו את הגן לשתי קבוצות. גם לא ריאלי כי אם ניקח את רעננה כדוגמה, יש בה יותר מ-120 גנים, שזה אומר שצריך 60 מבני ציבור, דבר שלא קיים. גם מבחינת עלויות והתאמות זה יעלה מיליארדים".

אז מה עושים?

"בין הרעיונות שעלו זה למידה במשמרות של שתי קבוצות – בוקר וצהריים, וצהרון שישלים את השעות. צריך להבין שיש גם מחסור עצום בכוח אדם איכותי של סייעות וגננות. אם בזמן רגיל משרד החינוך מתקשה למצוא כוח אדם, אז בטח בתקופה כזו לא ניתן להכשיר אותם בזמן קצר".

לצד זה מבקשת ההנהגה לדון גם בשעות התל"ן (תוכנית לימודים נוספת – לימודי העשרה) ובדרישה שיהיו כמה שפחות מדריכים חיצונים שעוברים בין מספר מוסדות חינוך על מנת למנוע הדבקה. עוד ביקשו בהנהגה לבדוק מה עושים בנושא סל תרבות, הצגות וטיולים מבחינת התכנסות ונסיעה יחד באוטובוס. כמו כן ביקשו לדאוג לחינוך המיוחד והצורך בסיוע פרטני. "העלויות בשנה יוכפלו בגלל הצורך של ריחוק חברתי וצריך לדאוג לזה מראש", אומרת כהן שיינדורף.

לגבי הבגרויות אומרת כהן שיינדורף שבהנהגה ביקשו לאפשר לילדים חולים או שנמצאים בבידוד להבחן בשני מועדים בבגרות במתמטיקה ואנגלית וכן שמתווה הבגרויות ו-70 אחוז מהמיקוד של החומר יפורסם מראש. "השנה בבגרויות היתה גם בעיה עם המשגיחים, מאחר ורובם מבוגרים ובקבוצות סיכון, ונוצר מצב שבבתי ספר לא היו משגיחים והורים מבתי ספר אחרים נאלצו לשמור והבעיה רק תחמיר בחורף", היא אומרת, "כמו כן ביקשנו להגיע להסכמות עם המל"ג ומשרד החינוך שתעודת הבגרות תהיה מותאמת לקבלה לאוניברסיטה".

במשרד החינוך מקשיבים לכם?

"משרד החינוך רואה בנו שותפים מלאים ומוכן להקשיב לנו. לפני כחודש נפגשנו, יו"ר הנהגת ההורים הארצית והסגנים שלו, עם שר החינוך. הוא ביקש שנעביר לו רעיונות והצעות לאיך להפוך את ההתנהלות בכיתות ליותר קלה ומתאימה. הצוותים שלו משתפים איתנו פעולה. כמובן שלא מקבלים את דעתנו בכל עניין, אבל אנחנו מרגישים בנוח להעביר להם את הפידבקים שאנחנו מקבלים מההורים".

הלימודים יפתחו ב-1 בספטמבר?

"הלימודים יפתחו, בין אם הם יתקיימו בבתי הספר עצמם או בלמידה מרחוק. אין ספק שגם הנושא שהעלתה מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד, לגבי מוגנות של מורים וגננות בסיכון חייב להיפתר ואנחנו תומכים בכך שמורים בסיכון צריכים לקבל החרגה ולעבוד מהבית. אבל כפי שנראה כולם מתכוננים לפתיחת שנה על ידי הכנת המערכות".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון רעננה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר