עיריית רעננה, קלפי. צילומים ניר קידר, עזרא לוי
עיריית רעננה, קלפי. צילומים ניר קידר, עזרא לוי

שני פתקים, שישה מועמדים, 12 סיעות: המדריך המלא לבוחר ברעננה

כמה קלפיות יהיו, איך קובעים כמה שווה מקום במועצת העיר, מי עובד ומי נהנה מיום שבתון, והכי חשוב: מתי נדע את התוצאות. רעננה הולכת לבחירות, כל הפרטים

פורסם בתאריך: 29.10.18 13:26

כמה ומתי? ביום שלישי (30.10) בין השעות 22:00-7:00, יצאו תושבי 251 רשויות מקומיות ברחבי הארץ לבחור את הנהגת העיר לחמשת השנים הבאות. בעזרת שני פתקים, צהוב ולבן, יקבעו התושבים מי יוביל את הרשות המקומית מכיסא ראש העיר וממושבי המועצה.
ברעננה, יבחרו כ־67,474 בעלי זכות בחירה באחד מבין שישה מתמודדים על ראשות העיר: גינזבורג, ברוידא, קריסטל, וינטראוב, בן ארי סקעת וודמני, ובאחת מבין 12 רשימות שמתמודדות על 19 מושבים במועצה.

איפה מצביעים? ברחבי רעננה יוצבו 104 קלפיות, רובן במוסדות חינוך, מועדוני נוער, מרכזים קהילתיים ומרכזי תרבות. נכים ובעלי צרכים מיוחדים שאינם יכולים להצביע בקלפי הסמוכה למקום מגוריהם יוכלו להצביע בקלפיות נגישות מיוחדות, ללא תלות באזור המגורים. גם מי שמאושפז בבית חולים יוכל להצביע בקלפי המוצבת בבית החולים שבו הוא מאושפז. כמו כן, רשאים להצביע בה גם עובדי הצוות הרפואי של בית החולים. חיילי מילואים הנמצאים בשירות מילואים פעיל ביום הבחירות זכאים להצביע בקלפיות המיוחדות לחיילים.
את פני התושבים בקלפיות יקבלו חברי ועדות הקלפי שהם נציגי הרשימות המתמודדות, ומזכירי ועדות הקלפי, שהוכשרו מראש.

איך בודקים באיזו קלפי מצביעים? בשבועות האחרונים שלח משרד הפנים הודעות לכל הבוחרים ובהן ציון הקלפי הסמוכה למקום מגוריהם. אך גם אם לא הגיעה ההודעה עד ליום הבחירות, ניתן לבדוק את זכאות ההצבעה ולאתר את מקום הקלפי באמצעות אתר המידע הממשלתי של משרד הפנים. אפשר לקבל את המידע גם בטלפון 1-800-222-290, או באמצעות שליחת מסרון למספר 050-8085500 וניתן גם לשלוח פקס ל-1-800-222-291. בכל האמצעים יש למסור או להזין את מספר תעודת הזהות ותאריך הנפקת התעודה.

מהו תהליך ההצבעה? ראשית, הבוחר מזדהה אצל מזכיר הקלפי על ידי מסירת מסמך מזהה (תעודת זהות, דרכון ישראלי בתוקף, רישיון נהיגה בתוקף או תעודה צבאית בתוקף) ומקבל מיו”ר ועדת הקלפי מעטפות הצבעה חתומות כדין. לאחר מכן הבוחר רשאי להיכנס לתא ההצבעה ולבצע את בחירתו באמצעות הכנסת הפתקים לשתי מעטפות שונות: להצבעה עבור ראש רשות/ראש מועצה יש לבחור בפתק צהוב שיוכנס למעטפה צהובה ולהצבעה עבור מועצת הרשות יש לבחור בפתק לבן שיוכנס למעטפה לבנה. אין להכניס אל תוך תיבת הקלפי פתק הצבעה ללא מעטפת הצבעה. הבוחר חוזר מתא הצבעה אל שולחן ועדת הקלפי, מראה לחברי ועדת הקלפי את מעטפות ההצבעה ועליו להכניס אותן אל תוך תיבת הקלפי. חובה על הבוחר להכניס לתוך תיבת הקלפי את כל מעטפות ההצבעה שקיבל, גם אם לפי רצונו לא עשה שימוש באחת או ביותר ממעטפות ההצבעה שנמסרו לו.
מי שמחמת מום או מחלה אינו מסוגל לבצע בעצמו את הפעולות המעשיות בתא ההצבעה, רשאי להביא עמו מלווה שיעזור לו בפעולות ההצבעה. חל איסור כי המלווה יהיה מנהל או עובד בית אבות, או מוסד אחר שבו שוהה המצביע. מלווה לא ילווה ביום הבחירות יותר משני בוחרים. בוחר שאינו יודע עברית אינו רשאי להביא עמו מלווה להצבעה.

מה לגבי עבודה ביום הבחירות? עקב שינוי בחוק בשנת 2014, יום הבחירות הקרוב ייחשב בפעם הראשונה ליום שבתון, לכן ביום הבחירות חלק מהתושבים זכאים לתשלום מלא של שכר יומי ממקום עבודתם, ללא ניכוי של יום חופש. מקומות עבודה שיפעלו כסדרם במהלך יום השבתון הם: עובדי משרד הפנים, הרשויות המקומיות ועובדי המועמדים הממלאים תפקיד שקשור ליום הבחירות, שירותי תחבורה, חניונים ודלק, בתי אוכל ומסעדות, בתי קפה וקיוסקים, בתי מלון ופנסיונים, מפעלי חרושת וחקלאות שתהליכי הייצור בהם מתנהלים ברציפות, שירותי התקשורת, מפעלי מים וחשמל, אספקת דלק, תאטראות, בתי קולנוע ובתי שעשועים אחרים, עיתונות רדיו וטלוויזיה וכן הובלת מזון בחלק מהיום. יעבדו גם אנשי כוחות הביטחון ושירותי ההצלה ושירותי קבורה. בתי החולים ושירותי בריאות יפעלו במתכונת שבת וחג. חשוב לדעת שמי שעובד ביום הבחירות ובעל ותק של לפחות ארבעה עשרה ימי עבודה במקום עבודתו, זכאי לשכר בשיעור של 200 אחוז.

מתי יהיו תוצאות? בליל הבחירות ייקלטו כל תוצאות הבחירות מכל רחבי העיר במטות הבחירות העירוניים. עם סיום ספירת הקולות וקליטתם במטה יפורסמו, לאחר השעה 22:00 לערך, באתרי האינטרנט העירוניים התוצאות העדכניות באופן רציף, לאורך הלילה, עד גמר קליטת התוצאות מהקלפי האחרונה, אך סביר להניח שעד השעה 1:00 כבר יהיו תוצאות.
ביום שלמחרת (רביעי, 31.10), יתכנסו מחדש מטות הבחירות העירוניים לספירת המעטפות החיצוניות של הצבעת הקלפיות הנגישות המיוחדות, חיילי צה”ל והאסירים. רק בתום ספירה זו יפרסם מנהל הבחירות את תוצאות האמת, אשר יכנסו לתוקפן בתום שלושה שבועות.

כמה קולות שווים כסא במועצה? מספר הקולות המינימלי הנדרש לקבלת מושב במועצה נקבע לאחר ספירת סך הקולות הכללי. המספר נקבע לפי נוסחה שנקבעה בחוק, לפיה כל רשימת מועמדים חייבת לקבל 75 אחוז מסך הקולות הכשרים, חלקי מספר מושבי המועצה. אם ברעננה למשל יצביעו 50 אלף תושבים, יידרשו כ-1970 קולות למושב במועצה.

מה לגבי סיבוב שני? אם אף אחד מהמועמדים לראשות העיר לא יקבל יותר מ-40 אחוז מסך הקולות, יתקיים סיבוב שני של בחירות לתפקיד זה בלבד שבועיים לאחר הסיבוב הראשון, ב-13 בנובמבר. שני המועמדים לראשות העיר שקיבלו את אחוז הקולות הגבוה ביותר בסיבוב הראשון יתחרו בסיבוב השני על תפקיד ראש העיר.

מה היה אחוז ההצבעה בבחירות הקודמות? ברעננה בבחירות הקודמות ב-2013, עמד שיעור המצביעים על כ-50 אחוז

מה היו התוצאות בבחירות הקודמות? בבחירות הקודמות ברעננה, ב-2013, זכה זאב בילסקי בראשות העיר בסיבוב הראשון, כשגרף כ-70.3% מהקולות. אחריו הוצבו נחום חופרי עם 24.74% מהקולות ושלישי היה איתן גליק עם 4.59% מהקולות.
בבחירות למועצת עיריית רעננה זכתה רשימת לב בשישה מושבים, אחריה רשימת מרצ עם חמישה, הרשימה הדתית המאוחדת בארבעה, רעננה הבית שלי בשני מושבים והרשימות הליכוד והרשימה למען התושבים זכו במושב אחד. כל אחת.


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון רעננה


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר