ליצמן, בר סימן טוב ובנימין נתניהו. צילום אוהד צויגנברג

אתן צודקות. עכשיו תסתמו | הטור של חנה בית הלחמי

ככה נראה ניהול המשבר, ככה נראה ניהול היציאה ממנו. כמו מדד הטסטוסטרון של אדריכליו

פורסם בתאריך: 7.5.20 17:12

אם שאלתם.ן את עצמכם.ן מי מנהלים בצורה כל כך כושלת ושרלטנית את תהליך היציאה מהמשבר הרי שהתשובה ברורה: מי שאין למיומנויות שלהם.ן רלוונטיות מהותית לצרכים ולסוגיות החזרה לשגרה (החזל"ש).

מה כבר רצינו? רק התייחסות מקצועית מעמיקה לבריאות הציבור, אפידמיולוגיה, מינהל בריאות, חינוך, פסיכולוגיה, רווחה, בריאות הנפש, תעסוקה, כלכלה, עסקים, היערכות מוניציפלית, נציגי מגזרים (דתי, ערבי, חרדי, פריפריה), ניהול המרחב הציבורי במקומות השונים, לוגיסטיקה, מגדר ועוד.
כבר הזכרתי כאן את ועדת מומחים ליציאה מהמשבר, שהקים המל"ל ושכללה 23 גברים פיזיקאים וגברים פורשי צה"ל. מי לא נכללו? אף אישה, או נציגות ונציגים של מגזרים שאשכרה יודעים איך צריך להתנהל.

המועצה לביטחון לאומי, אותו גוף שנועד כנראה לסדר ג'ובים לפורשי מערכת הביטחון ו"אנשי שלומינו", נהנה ממכנה משותף עיקרי, שהגדרתי כ"בלוטת ערמונית והקונסטלציה המשתלשלת ממנו". בקיצור: גברים (יהודים ולבנים) שמסדרים כיבודים לבני דמותם. לפני כשבוע הם הכריזו באסרטיביות שהם דוחים את החזרה ללימודים כי בתי הספר "לא מוכנים". ההתבטאות לא הייתה: *אנחנו לא הכנו*, אלא הם(!!) לא מוכנים. מופת של מנהיגות ומודל לחיקוי.

בעקבות כל זה פנו הארגונים הפמיניסטים והארגונים החברתיים למל"ל בדרישה לכלול בצוותי ההערכות ליציאה מן המשבר גם נציגי התחומים שהזכרתי. קבלו פנינים מתוך תשובתם, במכתב "בעיטה לא אלגנטית מכל המדרגות":

סעיף 6: באופן פרטני נשמח לקבל מכן הצעות לדרכי פעולה להתמודדות עם אתגרי משבר הקורונה במגוון תחומים בנוגע לפרק הזמן הקצר, הבינוני והארוך. זאת, בין היתר, גם בנושאים בהם אתן סבורות כי האתגר אינו זוכה למענה מספק במדיניות הנוכחית, או בנושאים שלדעתכן יש מקום לבחינה מנקודת השקפה שונה או נוספת.

סעיף 7: בנוסף נבקש לקבל את הצעותיכן לטיפול בנושאים בהם כבר נקבעה מדיניות ממשלתית, אך לדעתכן נדרש לנקוט בצעדים משלימים או ליתן דגש ייחודי או קשב נוסף לנושא זה או אחר, על מנת שהמענה הלאומי לאתגר יהיה שלם ומקיף.

סעיף 8: מפאת קוצר הזמנים ועל מנת שיהיה סיפק בידינו לבחון הדברים בכובד הראש המתחייב, נציע כי תביאו את מכתבנו זה והקול הקורא הנלווה לו, המועבר לעיונכן, לידיעת כל מי שתמצאו לנכון ובתפוצה רחבה ככל הניתן, כבר עתה, לרבות לידיעת המומחיות המוזכרות בפנייתכן".

בבחינת 'אנחנו לא נערב אתכן במנגנונים המקבלים החלטות על חייכן, כולל החלטות של שלילת ריבונות ופגיעה אנושה בפרנסה, אבל תנו לנו עצות טובות ואנחנו גם נגדיל לעשות ונחתום עליהן, כאילו היו שלנו'.

עבור משלוח המכתב הם דווקא מצאו אישה. גברים מסוג זה השתמשו מאז ומעולם בנשים כקבלניות הביצוע של עוולות הפטריארכיה, כחלק ממנגנון הדיכוי הפטריארכלי.

לא עברו אלא שעות ספורות מקבלת תשובתם עד שציפור קטנה לחשה לי, שהמל"ל דווקא שילב מספר מוגבל של נשים עלומות, בשושו (כיאה לביטחוניסטים מיומנים). אז למה הם לא כתבו בתשובתם "אתן צודקות, ושילבנו נשים בעקבות הערתכן"? אולי, כי להודות בצדקת הדרישה של הארגונים הפמיניסטים מהווה פחיתות כבוד עבור הפיזיקאים והגנרלים שהסכימו מלכתחילה להשתתף בצוותים טהורי מין ומגדר? או החשש שהודאה בכניעה תאלץ אותם גם לשלב חרדים וערבים? אני סתם מעלה היפותזות.

בין שמונה המצורפות ניתן למצוא מומחיות בתחומים שונים: כלכלה, אנרגיה, מינהל רפואי, נוירוכירורגיה ופיזיקה. ומה עם אפידמיולוגיה, חינוך, בריאות הציבור, תעסוקה, נציגי מגזרים או מגדר? גורנישט מיט גורנישט (כלום עם כלום, ביידיש).

אז מה לנו כי נלין על בריחת מוחות והידרדרות מיצובה של ישראל בטבלאות השוואתיות, אם רוב המקצועות החשובים לא מקבלים ייצוג ברגעים החשובים של חיינו, ומורחקים ממוקדי השפעה?

כלל האצבע, שגם בא לידי ביטוי במחקרי "פאקטור C" (הפאקטור הקולקטיבי בתהליכי קבלת החלטות וניהול), אומר שמי שזה יחסם לנשים, זה גם יחסם למשימה הניצבת בפניהם. יחס חלול, שרלטני, רשלני וחובבני. ככה נראה ניהול המשבר, ככה נראה ניהול היציאה ממנו. כמו מדד הטסטוסטרון של אדריכליו.

אני לא נוהגת לצאת אמנם להפגנות, אבל את ההפגנה הסמלית ברשת דווקא אימצתי. תמונת הפרופיל שלי ברשתות הפכה להיות עטוית מסיכה סותמת פיות עם ההאשטג #לא_על_חשבוננו. כי זה מה שקרה כאן: סותמים לנו את הפה על חשבוננו, ולמען אינטרסים זרים, שעוד נגלה פעם מה הם היו.

חנה בית הלחמי

חנה בית הלחמי היא יועצת אסטרטגית, פעילה קהילתית וחברתית, מנחה ומאמנת.


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון רעננה


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר