בקבוק אלכוהול שנמצא ברעננה צילום ארכיון סיירת ההורים של רעננה
בקבוק אלכוהול שנמצא ברעננה צילום ארכיון סיירת ההורים של רעננה

חשיפה: בוגרים קונים אלכוהול לבני נוער תמורת תשלום במספר מוקדים ברעננה

סיירת ההורים שחשפה את התופעה מציבה משמרות קבועות בלילות שישי מול סופר גדול בעיר בו מתרחשת בעיקר התופעה. בעקבות זאת שינו בני הנוער והקניינים שלהם את נקודת המסירה של האלכוהול והכסף

פורסם בתאריך: 12.12.19 15:23

לפני מספר חודשים, בעקבות נתונים על עלייה בצריכת אלכוהול אצל בני נוער ברעננה, ותודות לעבודת שטח שביצעו, גילו בסיירת ההורים את התופעה המדאיגה הבאה: בוגרים רוכשים אלכוהול עבור קטינים, תמורת עמלה צנועה. מדובר בתופעה שמתרחשת בעיקר בסמוך למקומות אשר פתוחים בסופ"ש, התופעה שכיחה פחות במהלך השבוע. "שמנו לב בסיירת שמידי שבת, כמות האלכוהול והשכרות שאנחנו נפגשים בהם עולה", מספר בועז יפה, מפקד סיירת ההורים ברעננה. "אנחנו נתקלים בבני נוער שיש להם בקבוקי אלכוהול. בדרך כלל אותם בני נוער בורחים על האופניים כשהם רואים אותנו או את המשטרה מתקרבים ואנחנו מוצאים בשטח את הבקבוקים. אם הם לא בורחים אנחנו פוגשים את בני הנוער במצב של שכרות. החלטנו לחפש את המקור, להבין איפה הם רוכשים בעיר והבנו שיותר קשה להם לרכוש במקום שיש מוכר אחד. לכן הם מתגודדים סביב מקומות גדולים יותר שפתוחים בסופ"ש ומבקשים מעוברים ושבים לקנות להם אלכוהול. אנחנו איתרנו שני סוגים של קניינים. סוג אחד זה אנשים שעושים את זה עבור עמלה מסוימת, הם גובים מהקטינים סכום של 10-20 שקלים עמלה וקונים להם את האלכוהול. הסוג השני זה צעירים, חבר'ה תמימים שלא מזמן היו בגילם ואולי מזדהים עם בני הנוער וקונים להם אלכוהול. לפעמים זה יכול להיות מישהו מאותו מחזור שהוא בן 18 ולאו דווקא מהמעגל הראשון או השני".
יפה מספר שלאחר חשיפת שיטת הקנייה, החליטו להיאבק בתופעה, למען בני הנוער. "שמנו בכניסה לאחד המקומות המרכזיים, סופר טיב טעם ב-מול הפארק שפתוח בסופי שבוע, משמרת קבועה ואנחנו מנסים לאתר את אותם קניינים ובני נוער. כשאנחנו מגיעים הם בדרך כלל נעלמים, או מחכים שאולי נלך בשלב מסוים".
יודגש כי אין כאן שום טענה או ביקורת כלפי טיב טעם, שם מקפידים למכור לבוגרים בלבד ובהתאם לחוק.

סיירת ההורים עם סגן ראש העירייה, ניר קריסטל. מימין: אביחי ארביב, יעל לוי, נמרוד בלקין, שרה רומנקביץ, ניר קריסטל, שרי שמואלי, אורי שיר, ריקי יפה, בועז יפה וחגי בורשטיין צילום באדיבות סיירת ההורים

בכל מקרה, כאן לא הסתיים הסיפור ומדובר למעשה במשחק חתול ועכבר. אחרי שהסיירת הציבה את המשמרת שלה בכניסה לסופר, שכללו בני הנוער והקניינים שלהם את השיטה, וקבעו מקומות מסירה מרוחקים מהסופר, של האלכוהול והכסף. יפה מספר: "לאחר שהבנו שיש רכישה במקום ומסירה במקום אחר, הוצאנו צוות נוסף שמאתר את מקומות המסירה. הם מנסים כל הזמן להתחכם. אנחנו מסבירים לאנשים במקום שלא יקנו להם, את הסכנות ברכישה לקטינים, גם הסכנה הבריאותית וגם הסכנה הפלילית. יצא לנו לשוחח עם אנשים מבוגרים שפנו אלינו ואמרו שהיו קטינים שפנו אליהם שיקנו להם וכשהם סירבו הם הטרידו אותם. אנחנו נמצאים בדרך כלל במקום עד שהקופות נסגרות".
ומעבר לשיחות במקום, מה עוד ניתן לעשות?
"ידוע לנו שהרכישה היא לא רק בערב שבת ולכן אנחנו הולכים להפיק עלונים ולחלק אותם במקום וכן להציב שילוט במקום שיזהיר את הצעירים שקונים את האלכוהול שזו עבירה על החוק ומה העונש שהם יקבלו. טרם יצרתי קשר עם הסופר ובימים הקרובים אנחנו נעדכן אותם על כך. אנחנו לא נמצאים במקום לאורך כל השבוע ותופסים רק את אלה שנזכרו בדקה האחרונה".
אתם רואים ירידה בעקבות הפעילות?
"קשה לי להגיד. אנחנו תופסים כל הזמן אלכוהול והמספרים לא יורדים. אנחנו תופסים רק את האלכוהול ללא הבעלים. כלומר בני הנוער רואים אותנו ובורחים ומשאירים את האלכוהול במקום. לנו אסור לנו לשפוך אלכוהול שמישהו מחזיק. במקרה כזה אנחנו קוראים לשיטור העירוני. מידי ערב שבת, אנחנו נתקלים בממוצע בשלושה-ארבעה מקרים. לפעמים אף יותר. עם התוספת של השיטור העירוני, מגיעים למספרים יותר גדולים".
איך זה מתרחש בפועל?
"סיירת ההורים פועלת בימי שישי, בדרך כלל משעה 21:00 בערב ועד חצות ולפעמים גם אחרי. היו מקרים שהינו בשטח עד שעה שלוש וארבע לפנות בוקר. ברגע שאנחנו נתקלים בילד שיכור שהוא קטין, אנחנו בדרך כלל מאתרים את ההורים. זו לא עבירה להיות שיכור ולכן המשטרה לא מטפלת בנערים השיכורים ופה אנחנו נכנסים לתמונה. אנחנו יוצרים קשר עם ההורים שיבואו לקחת את הנער ובמקרים קיצוניים מזמין אמבולנס ומפנים לבית החולים באמצעות המוקד העירוני".
איך מגיבים ההורים?
"90 אחוז מההורים בדרך כלל בהלם. הם מגיעים ונותנים לילד חיבוק גדול. הילדים או החברים שנמצאים איתם בדרך כלל מתנגדים שנתקשר להורים, התנגדות מאוד קיצונית ואנחנו מנסים להסביר שהם לא מסוגלים לטפל בעצמם לבד ושההורים בסך הכל רוצים את טובתם. כשההורים מגיעים, אנחנו מנחים אותם מה לעשות. הם בדרך כלל בסערה מאוד גדולה ואנחנו מנסים להרגיע אותם ועוזרים לקחת את הילד לרכב".
מה יש יותר, בנים או בנות שיכורים?
"יש משניהם. רק התופעה היא שונה. בנים הופכים להיות יותר שטותניקים ובנות יותר נשפכות, יכול להיות שבגלל שיש להן מסת גוף יותר קטנה והן בדרך כלל במצב יותר קשה. צריך להבין שמדובר בילדים ממשפחות טובות, תלמידים טובים ואם זה לא היה כל כך נורא, היינו אומרים שזה נורמטיבי. זה מתחיל כבר מגיל 14 ולעיתים אפילו מגיל צעיר יותר ומבחינתם זה סוג של צורת בילוי. הסיירת מנסה לטפל בוואקום שקיים, כי אף אחד לא מטפל בהם בשטח".
יפה מוסיף שהשנה בניגוד לשנים עברו, יש לא מעט הורים מתנדבים. "עשינו מבצע גיוס מאוד גדול ויש לנו הרבה מתנדבים. אנחנו מוציאים בשישי צוות או שני צוותים והסיירת השנה מאוד התחזקה. ההתנדבות היא פעם בחודש, כארבע שעות, תלוי בפעילות ופעם בחודש מתקיים מפגש של הדרכה, הרצאות בנושאים שונים, החל מריענון של מד"א ועד הרצאה עם קצין נוער מהמשטרה בנושא אלכוהול וסמים. הסיירת נותנת לעיר את נקודת המבט של ההורים ויש לנו אוטונומיה בעשייה ובדרך הפעולה שלנו. העירייה מעמידה עבורנו את האמצעים, רכב ומדים, ואנחנו נמצאים בקשר עם הביטחון וגם השיטור העירוני מפנה אלינו לעיתים מקרים. אנחנו לא מטפלים במקרים של אלימות קשה ומזעיקים את מי שצריך".
יש לכם קשר עם בני הנוער?
"הנערים כבר מכירים אותנו. לא פעם יש בני נוער שמארגנים מסיבות ולא מעוניינים שיהיה אלכוהול במסיבה, אבל הם יודעים שיש ילדים שיגיעו עם אלכוהול ויכולים לפוצץ להם אותה, ואז הם פונים אלינו. אנחנו מגיעים למסיבה ומאבטחים אותה מבחוץ, לא ברמה של ביטחון, אלא לראות שלא מגיעים ילדים שיכורים וזו פעולה מבורכת".
ובסמים נתקלתם?
"אנחנו כל הזמן שומעים דיבורים מאנשי המקצוע על כך שיש סמים בכל מקום. אבל בעשר שנות ההתנדבות שלי, לא נתקלתי בסמים אצל בני נוער ברחובות. זה לא אומר שזה לא קיים, אבל יכול להיות שהם לא עושים זאת ברחובות".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר