חיים ברוידא צילום עזרא לוי
חיים ברוידא צילום עזרא לוי

חיים ברוידא בראיון מיוחד: "ידעתי מראש להכין את עצמי ואת העיר כדי להתמודד עם משבר כזה"

חיים ברוידא, ראש עיריית רעננה, מספר בראיון מיוחד על ההתמודדות עם משבר הקורונה, הגעגועים לנכדה שרק נולדה, האכיפה נגד מפרי ההנחיות והרצון לסייע לעסקים

פורסם בתאריך: 7.4.20 08:57

בדומה לרשויות מקומיות אחרות ברחבי הארץ, גם עיריית רעננה מצאה את עצמה בחודש האחרון מתמודדת מול משבר בריאותי וכלכלי אדיר מימדים, בעקבות התפשטות נגיף הקורונה. כך נאלץ ראש עיריית רעננה, חיים ברוידא, שנה ושלושה חודשים אחרי תחילת כהונתו, להתמודד עם מצב לא פשוט, בו עשרות תושבים נדבקו בנגיף, עסקים קורסים ורחובות העיר הפכו כמעט ריקים מאדם. "אני בוגר פיקוד העורף, וידעתי מראש להכין את עצמי ואת העיר כדי להתמודד עם משבר כזה", אומר ברוידא בראיון מיוחד לצומת השרון. "כבר לפני חודשיים, רכשנו כמויות של אלפי מסכות, בימים האלה אנחנו מקבלים תרומה של חמשת אלפים מסכות נוספות, ורוכשים עוד חמשת אלפים מסכות לאנשי הצוות החיוני שלנו, שמסתובב ברחובות. קנינו גם מאות ערכות של כפפות וביגוד ממוגן, אנחנו נערכים גם לתרחישים חמורים יותר".

ובכל זאת, יש ברעננה יותר נדבקים מאשר בערים כמו הרצליה וכפר סבא.
"הבעיה שלנו היא שאנחנו התחלנו בסטטיסטיקת הנדבקים במקום מאוד גבוה. לפני כחודש היה אירוע משפחתי מחוץ לעיר, שממנו קיבלנו 'ירושה' של 17 נדבקים, תושבי רעננה שהשתתפו באירוע הזה, והם הדביקו את בני משפחתם. פה ברעננה, האלמנט של ההדבקה מחוץ לבתים הוא כמעט ולא קיים. יש בנוסף לכך, גם חמש משפחות שהגיעו לפני שלושה שבועות מאירופה, והגיעו לארץ כבר עם הקורונה".

ברוידא מספר כי מאז התפשטות הנגיף, החל הפיקוח העירוני לצד המשטרה באכיפה מוגברת וחילק כמעט מאה קנסות למפרי הנחיות משרד הבריאות. "מתחילת האירוע, קיימנו מאות ביקורים בקרב מבודדי בית כדי לוודא שהם לא מפרים את הבידוד וביצענו מאות ביקורות בבתי עסק", הוא מציין, "נתנו דוחות כספיים, קנסות בפועל, בגין הפרת הנחיות משרד הבריאות. יש כאן גם הפרות של קבלנים, וגם אותם אנחנו קונסים. היו לנו 15 פקחים שהיה להם היתר לתת דוחות למפרי צו, ובשבועיים האחרונים הכשרנו עוד קבוצה, וסך הכל כיום, יש לנו 36 פקחים. אנחנו הולכים להגביר באופן מסיבי את הפיקוח בחג. אנחנו נכנס לשכונות, נגדיל את הפיקוח, נמתח את עצמנו כמה שאנחנו יכולים, לא ניתן לאף אחד להפר את ההנחיות. אנחנו נמצאים כרגע בשעת חירום, ויש כמובן פקחים שמורשים לעבוד בשבתות ובחגים לצד המשטרה בזמנים האלה. מדובר בסופו של דבר בהצלת חיים.

ברוידא מדגיש: "אני מודע לטענות לגבי האכיפה. אך רוצה להבהיר שאנחנו מקיימים אכיפה יותר מאשר ברשויות מקומיות אחרות, ואנחנו לא עוברים לסדר היום בכל הנוגע להפרות של הנחיות משרד הבריאות, אבל תמיד תמצא אנשים ברחובות. אני עצמי נסעתי השבוע בכביש בעיר, והלכו שם אנשים במה שנקרא 'על הפרנג'י', עשו טיולים. ואז הפיקוח עבר וביקש מכל אחד לחזור הביתה. ומי שהתחכם ויוצא שוב, מחכים לו, ומחלקים לו דוחות. סך הכל יש משמעת. בשבת הסתובבתי בעיר והיא נראתה כמו עיירת רפאים. תמיד יהיו אנשים שמתלוננים ברשתות החברתיות. כשעשינו קבלת שבת קהילתית עם אנשים שיצאו למרפסות, כולם היו מרוצים, ומישהי כתבה שהערנו אותה".

חיים ברוידא צילום עזרא לוי

חיים ברוידא צילום עזרא לוי

איך אתה מתמודד עם המצב באופן אישי? עם הלחץ, עם הדאגה למשפחה?
"הייתי בתפקיד ראש כתבים בעיתון 'ידיעות אחרונות', אני בוגר פיקוד העורף, סגן אלוף במיל', במצבי לחץ אני יודע לעבוד. אני חושב על רעננה כמקום שיוכל לפעול באופן עצמאי ללא תלות במדינה. ברמה האישית, זה עצוב. נולדה לי נכדה לפני שלושה חודשים, וכמעט חודשיים לא ראיתי אותה. אני רואה אותה רק באמצעות הפייסבוק או הוואטסאפ, וזה קשה, שאין לך יכולת לראות את ההתפתחות של התינוקת שראית אותה ביום לידתה. זו הנכדה הראשונה שלי. אבל יש לי קשר יומיומי עם שלושת הילדים שלי, שניים מתגוררים בתל אביב והבת שלי גרה בבאר שבע. אז מזל שיש את כל האמצעים הטכנולוגיים כדי להישאר בקשר. אנחנו עושים שיחות ועידה ב-'זום' כשאני חוזר ב-12 בלילה הביתה. אני מתחיל את העבודה בשעה מאוד מוקדמת, אבל אני נהנה מאוד מהעבודה הזאת. אני חושב שזה אתגר ענק. לדאוג לכך שהכל כאן יתקתק ויעבוד כשורה".

איזה צעדים אתם יכולים לבצע כדי לסייע לעסקים?
"לרשות מקומית אין סמכות להעלות על דעת עצמה ארנונה, וגם לא להוריד. אלה הדברים היחידים שמוסמכים בצו שר הפנים ושר האוצר. אני פניתי אישית לראש הממשלה בנימין נתניהו, כי אני חושב שהממשלה צריכה לקחת אחריות גדולה יותר על עזרה לעסקים. יש למדינה רזרבות עצומות של כספים. כמו שאנחנו פותחים את החסכונות שלנו, גם המדינה יכולה. הרשות המקומית היום לא יכולה להתעסק עם הדברים האלה, כי היא תקרוס בסופו של דבר. אנחנו יושבים כל יום בהנהגה, גם על הנושא הכלכלי, וגם על נושא מרחב העיר, כדי לראות איך אפשר להקל על התושבים. ברור מאליו שביום שאחרי, לא נמצא את מה שראינו ביום שלפני. אבל כל מה שאנחנו יכולים לעשות, אנחנו עושים".
איך זה משפיע על המצב הכלכלי של העירייה?

"אנחנו היום נמצאים בהפסד. מה שאנחנו חוסכים, למשל על אירועים שלא מתקיימים, אנחנו מוציאים. יש לנו גם פגיעה בהכנסות. אין לנו כספים מהחוגים. אנחנו גם מקצצים בהוצאות, כמו למשל בשירותים החיצוניים. הנושא הכלכלי מאוד חשוב לנו, ועומד על הפרק. אנחנו עובדים ועוסקים בנושא הזה כל הזמן. נכון לעכשיו אנחנו במצב בסדר יחסית, מחזיקים את הראש מעל המים, ומקווים שהמשבר הזה יעבור מהר. כמו שההוצאות של העירייה יורדות, גם ההכנסות יורדות באותה המידה".

איזה מסר תרצה להעביר לתושבים?
"אנחנו פותחים קו 'מודיעון׳ כדי שנפעל נגד אותם תושבים שמפרים את הנחיות משרד הבריאות, ופוגעים באלה ששומרים על עצמם. אני לא רוצה להגיע למצב, שאם חלילה נגיע למצב חירום, שאלו שהפרו את החוק יקבלו את מכונות ההנשמה, לפני אלה ששמרו על החוק.

"רעננה היא עיר חזקה, אני סומך על התושבים שלנו ואני בטוח שביחד ננצח את הקורונה ונחזור לימים יפים יותר. חג הפסח הוא חג משפחתי והשנה מקבל אופי שונה, אינטימי, של חגיגה עם המשפחה הגרעינית. תישארו בבתים, תיהנו עם המשפחות שלכם, כדי שנוכל כולנו לחגוג ביחד גם בפסח הבא. חג פסח שמח ובריאות טובה".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון רעננה


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר