רחוב היצירה. צילום עזרא לוי
רחוב היצירה. צילום עזרא לוי

ניצחון של חברת הנדל"ן "רבוע כחול" על עיריית רעננה: פטור מהיטל השבחה

ביהמ"ש המחוזי בלוד פסק: חברת הנדל"ן "רבוע כחול" לא תשלם היטל השבחה על שינוי בהיתר בניה שהגישה לוועדה המקומית לפני כשש שנים

פורסם בתאריך: 1.8.18 08:26

בשבוע עבר פסק בית המשפט המחוזי בלוד כי חברת הנדל"ן "רבוע כחול" לא תשלם היטל השבחה על שינוי בהיתר בנייה. הסיפור התחיל ב- 2009, כשחברת הנדל"ן הגישה היתר בניה לבניית בניין בן 20 קומות באזור התעשייה, שכלל מספר שינויים שלא היו קיימים בנספח הבינוי המנחה (מסמך תכנון לא מחייב שמנחה את התכנון האדריכלי של המקרקעין). עקב שינויים אלה, החברה הגישה בקשה להקלה בהיתר הבנייה, שכללה בין היתר תוספת קומה ופינוי החלק הצפוני של השטח. כך בעצם הבקשה להקלה, כללה סטייה ממה שמתוכנן. הקלה בבנייה, יש לציין, היא בקשה של היזם לסטות מכללי תכנון הקרקע שנקבע ע"פ העירייה לשם תועלת הקבלן. וכן על פי חוק (ס' 149 לחוק התכנון ובניה), בבקשת הקלה יש צורך בפרסום בעיתונות וכן במקום הנכס על בקשת ההקלה, ואכן ההקלה פורסמה כחוק.

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ברעננה אישרה את היתר הבניה, ובשל ההקלה הוציאה ל"רבוע כחול" שומת היטל השבחה בסך של 2,211,800 ש"ח. חברת הנדל"ן התנגדה, ומשם התנהל מאבק עד להכרעת שמאי, על סכום היטל השבחה של 660,000 ש"ח, קצת יותר מ-25% משומת היטל ההשבחה המקורית.

בשנת 2012 החברה החליטה להגיש בקשה לבטל את קומות  17-19 ובשל כך הגישה היתר שני לוועדה המקומית וטענה כי ביטול הקומות בעצם מבטל את ההקלה של תוספת הקומה ולכן אין כבר צורך בהיטל השבחה. למרות זאת הוועדה המקומית סירבה להחזיר את הכסף.

בעקבות כך, חברת הנדל"ן הגישה ערעור לוועדת הערר שקבעה כי הסטייה בתוספת קומה ובאופן כללי שאר השינויים היו בכלל שינויים מנספח בינוי מנחה שאינו מחייב, ולכן מלכתחילה לא היה מקום לבקשת ההקלה ולפרסומה או להיטל ההשבחה. על החלטה זו ערערה הוועדה המקומית ברעננה, לבית המשפט המחוזי בלוד.

לפני כשבוע קיבל בית המשפט החלטה כאשר השופטת זהבה בוסתן צידדה טענה כי אכן אין צורך בתשלום היטל השבחה, ומלכתחילה לא היה צורך בפרסום ההקלה שמובילה לגביית היטל זה.

"טענת הוועדה המקומית לפיה לא ניתן היה לאשר את ההיתר ללא פרסום הקלה לא אושרה. הפסיקה המקובלת היא שסטייה מהוראות מנחות בתוכנית, ובכלל זה מנספח בינוי מנחה אינה מחייבת פרסום כלל, וככל שמתבקש פרסום אין המדובר בפרסום הקלה. סוף דבר אני דוחה את הערעור", אמרה השופטת בוסתן. בית המשפט קבע כי חברת "רבוע כחול" לא תשלם היטל השבחה, וכמו כן קבע כי עיריית רעננה תשלם הוצאות המשפט בסך של 25 אלף שקלים.

 

מעיריית רעננה נמסר: "אנו מכבדים את החלטת בית המשפט. משמעות פסק הדין היא כי החברה תשלם את מלוא היטל ההשבחה לכשתממש את זכויות הבנייה שלה במגרש הנותר, בהתאם לתכנית המקודמת בימים אלה על ידי החברה".

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר