עיריית כפר סבא. צילום: ניר קידר
עיריית כפר סבא. צילום: ניר קידר

העירייה מסתבכת עם אישור התקציב ומודה: "צל כבד על היכולת לממש עבודות פיתוח"

יותר מחודש לתוך השנה החדשה התקציב אפילו לא נידון בוועדת הכספים. העירייה: "שליש ממנו מיועד להחזרת הלוואות". וגם: האם אירועים עירוניים יתבטלו בעקבות פרשת מפעל המים?

פורסם בתאריך: 16.2.20 16:46

עיריית כפר סבא מתקשה לגבש את התקציב העירוני לשנת 2020, שהיה אמור להיות מאושר בדצמבר. בתשובה לשאילתה בנושא של חבר המועצה צביקה צרפתי, אומרת העירייה כי 35.5 אחוז מסך התקציב השוטף מיועד להחזרת הלוואות שנלקחו בעשור האחרון, ומודה שקיימים פערים רבים בכל תחומי הפיתוח, בהם מוסדות החינוך, הכבישים, המדרכות, הגנים הציבוריים, גני המשחקים במזרח העיר ותאורת הרחוב.

"תקציב העירייה טרם הובא לאישור עקב קשיים רבים באיזון התקציב ובהתוויית מדיניות כללית אחראית ומאוזנת על רקע מצבה הכספי של העירייה", ענתה העירייה לצרפתי, "במהלך עשר השנים האחרונות הוגדל עומס המלוות של העירייה בצורה דרמטית וחצה את רף 300 מיליון שקלים, עומס זה מטיל צל כבד על יכולות העירייה לממש עבודות פיתוח".

בשאילתה, שהועלתה בישיבת המועצה מ-5 בפברואר, כתב צרפתי: "שנת 2020 תהיה השנה הראשונה בה בפתחו של חודש פברואר לא רק שמועצת העיר טרם אישרה את תקציב העירייה אלא אף שדיוני התקציב כלל לא התחילו עדיין בוועדת הכספים", והזכיר שלפי פקודת העיריות על ראש העירייה להגיש את התקציב לאישור המועצה לא יאוחר מחודשיים לפני תחילתה של שנת הכספים שאליה מתייחסת ההצעה, ועוד קודם לכן לוועדת הכספים. החשש, טוען צרפתי, הוא מקיפאון ניהולי, עצירת פרויקטים ומעמסה גדולה על ראשי האגפים. הוא גם שאל מדוע בוטלו נדחו שלוש ישיבות של ועדת התקציב.

בתשובת העירייה נכתב בין השאר כי "התנהלות בהתאם למדיניות שהייתה נהוגה בעבר תביא לכך שעומס המלוות יחצה את קו ה-50 אחוז בתוך שנתיים-שלוש ואז תעמוד בסכנה עמידת העירייה בהגדרה של רשות איתנה על כל המשתמע מכך". בנוסף, אומרים בעירייה, העירייה תהיה מצויה במצב בו חלק ניכר מן התקציב יידרש לשם כיסוי ההלוואות ולא לפיתוח חדש. בעירייה מסבירים כי במהלך 20 השנים האחרונות לא אושרו בעיר תב"עות מרכזיות לעסקים למעט אחת בשנת 2014 ומשום כך יחס ההכנסות מארנונה עסקית ביחס למגורים הוא הנמוך ביותר מבין רשויות פורום ה-15 והינו כ-50 אחוז פחות מהממוצע של רשויות אלו.

בתוך כך, עם הדחת הוועד המנהל של מפעל המים ויושב הראש שלו רפי סער בסוף השבוע שעבר, לא ברור האם בעירייה יוכלו להסתמך על תמיכות של המפעל עבור פעילויות עירוניות, תמיכות המסתכמות בכמעט 1.5 מיליון שקלים מדי שנה. בין הפעילויות שממומנות באמצעות כספי מפעל המים: אירועי יום העצמאות (250 אלף שקלים בשנת 2018), טנגו כפר סבא (300 אלף שקל בשנת 2019), תרבות תורנית (105 אלף שקלים בשנת 2019), אירועי קיץ (150 אלף שקל בשנת 2019), תוכניות אב לאזרח הוותיק (124,320 שקלים בשנת 2018) או תרבות לגמלאים (240 אלף שקל בשנת 2019).

 

רפי סער סירב למסור פרוטוקולים והודח מראשות מפעל המים

"הוא לא שולט בסיטואציה": מה חושבים בקואליציה על הדחת סער מראשות מפעל המים? בסביבתו אומרים: נערער

שאלנו את ראש העיר לשעבר, צרפתי, עד כמה קשה יהיה לעירייה להתנהל ללא תקציבי מפעל המים. "מפעל המים נותן תמיכות לאירועים מסוימים. זה בסך הכל מיליון שקל מתוך תקציב של כמעט מיליארד, ואפשר לשחק איתו", הוא אומר, "מה שכן, זה יכול לפגוע בעמותות הספורט, שלהן יהיה פחות תקציב, או באירוע טנגו כפר סבא או באזרחים הוותיקים. התקציב העירוני השוטף בכל שנה הוא תקציב שהשמיכה שלו קצרה. הבעיה הגדולה של העיריה היא בתקציב הפיתוח. פרויקט קניאל למשל (פרויקט הבנייה בשכונה הירוקה הצפונית שטרם אושר) היה מכניס הרבה מאוד כסף מאגרות פיתוח, כסף שהיה הולך לתקציב התב"ר (תקציב הפיתוח העירוני) לחמש שנים קדימה. תקציב התב"ר הוא הכי בעייתי ולכן לדעתי התקציב עדיין לא מובא לאישור. כמו בקניאל, ישנן תוכניות נוספות על השולחן ויש מאיפה להביא כסף, אבל צריכים להיות אמיצים כדי לאשר אותן".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון רעננה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר