שדות גן חיים

"נגרם נזק עצום" | הקמפיין של התושבים נגד הקטיף הפיראטי בשדות גן חיים

בשכונה הירוקה הצפונית ציינו את טו בשבט במפגש עם חקלאי המושב השכן, שסופגים נזקים כבדים מהקטיף הפיראטי שהתגבר בתקופות הסגרים. יו"ר ועד האגודה בגן חיים, מלכי נפתלי: "אנשים קוטפים ותולשים את כל הצמח, עושים פיקניקים ורומסים את השטחים הזרועים"

פורסם בתאריך: 30.1.21 11:24

בשכונה הירוקה בכפר סבא, החליטו השנה לחגוג את ט"ו בשבט בצורה קצת אחרת, באמירה ברורה של די לקטיף הפיראטי בשטחים החקלאיים של מושב גן חיים, הסמוכים לבתי השכונה. בימים אלה, הופצה עצומה כשהמטרה של יוזמיה היא להגיע לכ-1,000 חתימות. "מסביב לשכונה שלנו יש לא מעט שדות ירוקים, בשגרה ובסגר יותר מתמיד הם הפכו להיות מקום אליו האנשים יוצאים לנשום אוויר ולטיול משפחתי", מסבירה לאה מנסור יו"ר ועד שכונת 80, השכונה הירוקה הצפונית אשר יזמה את העצומה. "לאחרונה נחשפנו לעוד ועוד פוסטים שבהם החקלאים מספרים על תופעה של קטיף פיראטי, על כך שאנשים נכנסים לשדות וקוטפים ללא אישור ויוצאים עם שקיות מלאות. אני מאמינה שהרבה אנשים עושים זאת מחוסר מודעות, אבל זו תופעה שצריכה להיפסק", היא מסבירה. "לכן התחלנו את הקמפיין שמדבר על לא לפגוע בשטחים החקלאים ובט"ו בשבט החלטנו לעשות מפגש סמלי ובמקום אירוע נטיעות רגיל, לומר 'די לקטיף'. גם בתי הספר מצטרפים לכך, בבית הספר 'שמעון פרס' למשל כבר החלו לדון בנושא, קיימו שיחות על הנזקים. זה יפה לראות את הדיונים של הילדים בנושא".

אתמול, יום חמישי, נערך מפגש בין נציגי מושב גן חיים והחקלאים עם נציגי הקהילה בירוקה: נציגי ארבעת בתי הספר היסודיים, הגנים, הצופים, הנוער העובד, מועדון הגמלאים וועד השכונה. בפגישה סיפרו החקלאים על עבודתם ועל הנזקים אשר נגרמים להם ממטיילים אשר נכנסים לשדות וקטפים מהתוצרת ללא רשות.
בעצומה שפורסמה ברשתות החברתיות נכתב: "גם לפני הקורונה, פרנסתם של החקלאים תלויה ביבול בשדות. והיום, יותר מתמיד – צריך לעזור להם ובוודאי שלא לפגוע בהם. גן חיים, השכנים שלנו מצפון – הוא מושב של חקלאים שעובדים יומם ולילה על השדות שלהם. אנו נהנים מהמראות הירוקים, מהשדות הפורחים ומהתוצרת המשובחת שלהם. חשוב שנעזור להם לשמור על הפרנסה ונחנך את ילדינו שקטיף בשדות פרטיים אינו חוקי ובקצה כל תות שנקטף, אבוקדו, תפוז או אשכולית, עומדים חקלאי ובני משפחתו שעובדים קשה ובזאת תלויה פרנסתם. יחד נתחייב בפני החקלאים, השכנים שלנו, שלא נקטוף אפילו לא 'רק קלמנטינה אחת' אלא נטייל ונהנה מהמראות ונכבד את עבודתם. שכנות טובה מתבטאת לא רק במאבקים משותפים אלא בחיי היומיום ובכבוד הדדי. בואו לא נעלה רק פוסטים בנושא אלא יחד נצהיר, נחנך, נחתום ונתחייב כי אנו, תושבי השכונה הירוקה ובני משפחותינו – שומרים על השדות החקלאיים של גן חיים".

יו"ר ועד האגודה בגן חיים, מלכי נפתלי, סיפר: "בתקופת הקורונה, התושבים בסביבה גילו את השדות, שזה דבר מבורך. הבעיה שלנו היא זה שאנשים מבצעים קטיף בצורה מאוד אגרסיבית. הם באים לשטח התותים ומושכים את התות, אבל הם לא קוטפים רק את הפרי, אלא הם מושכים גם את הצמח עצמו וגורמים המון נזק. איש התותים מספר שכל שבת יורד לו טון מהשטח. וזה לא נגמר בתותים, הם קוטפים אבוקדו, קלמנטינות בכמויות. נכנסים לשטחים הזרועים לעשות פיקניקים ורומסים אותם ובנוסף, החקלאים מקבלים מהם צעקות, כי אנחנו מעבדים את השדות ונוסעים עם טרקטורים גם בשבת וזה מפריע להם. אין לנו בעיה שהם מסתובבים בשטחים ואנחנו מבינים את הצורך שלהם לטייל, אבל שישמרו על השטחים. זה לא נגמר בשטחים החקלאים, יש לנו גבעה יפיפיה – גבעת המיסדיים שאנחנו משמרים אותה עשרות שנים ויש בה צמחים ייחודים מהאזור, חצבים, אלונים ומגיעים ורומסים ודורכים על הצמחים ולצד זה צריך גם לשמור על הניקיון ולצערי זה לא קורה. אנחנו משתדלים להיות מאוד נחמדים ויש לנו מאבק משותף יחד עם השכונה הירוקה בנושא הדפו" .
איפה זה נמצא כיום?
"אנחנו מקיימים שיתוף פעולה מאוד גדול עם כפר סבא, טירה, כוכב יאיר ושדה ורבורג, במטרה להאריך את הקו לשכונת המזרחיות או לחלופין לאזור אייל, ששם זה הרבה יותר נכון. הם רוצים שהדפו יעבור על השטחים שלנו, שזה אומר על כ-400 דונים של שטחים ירוקים ובקרבה לכפר סבא הירוקה. הדבר ייפגע בנו כלכלית, כי אנחנו לא נקבל שטחים חקלאיים חלופים. לאדמה חקלאית אין שווי מבחינת החקלאי והמדינה רוצה לפצות אותנו ב- 6,000 שקלים לדונם וזה אומר שלא תהיה לנו פרנסה. גן חיים הוא מושב שמתפרנס מחקלאות וזה ישאיר אותנו כמעט בלי אדמה וכל הצביון החקלאי ישתנה. אני בן 57 ומגיל 6 חי מחקלאות וזה בליבי ובנשמתי. לבוא ולגזול לנו את הפרנסה זה קושי גדול. מה גם, שמבחינת מיקום, התעסוקה במזרח יותר חשובה מאשר באזור הזה. הדפו ייתן תעסוקה לטייבה, טירה, כוכב יאיר וכל אזור השומרון. שלחנו מכתבים ונתנו אופציות וראשי הרשויות תומכים במהלך הזה".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון רעננה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר