איתי מודיאנו, תום שור ורועי בר אור
איתי מודיאנו, תום שור ורועי בר אור

לא יודעים למי להצביע? הכירו את האפליקציה שתעזור לכם

שלושה צעירים מרעננה ומרמות השבים יצרו אפליקציה שמצליבה את התשובות שלכם בנושאים המרכזיים במדינה עם מצעי המפלגות ואומרת לכם לאיזו מפלגה אתם הכי קרובים בדעותיכם

פורסם בתאריך: 12.3.19 10:07

הבחירות לכנסת ישראל במרחק שבועות ספורים מאיתנו, ובין שלל הסיסמאות שנזרקות לעברנו וגלי התעמולה השוטפים אותנו, קל לנו כמצביעים פוטנציאליים ללכת לאיבוד ובמקום להצביע למפלגה איתה אנחנו מזדהים בדעותינו, להצביע בקלפי עם האינטואציה והרגש.
בדיוק מהסיבה הזו, רועי בר-און בן ה-19 מרעננה, סטודנט בעתודה האקדמית להנדסת מחשבים ומדעי המחשב, יצר יחד עם שני חבריו, איתי מודיאנו מרעננה ותום שור מרמות השבים, את אפליקציית "בחירות 2019", שכל מטרתה היא למצוא את המפלגה שהכי מתאימה לנו בדעותיה.

"ישבנו שלושתנו בכל מיני מפגשים חברתיים עם עוד חברים", מספר בר-און על לידת הרעיון. "בחודשים האחרונים עלתה פעמים רבות השאלה בחבר'ה 'למי מצביעים?'. ראינו שאנחנו לא יודעים בכלל מהי המשמעות של להצביע לביבי, להצביע לגנץ. חוץ מתיוג מפלגה כשמאל או ימין, לא ידענו איזו מפלגה אומרת מה. נגיד קח לדוגמא את ליברמן, הוא ימין קיצוני, ויש לו במצע שתי מדינות לשני עמים, שנחשבת בכלל כעמדה שמאלנית. שאלנו את עצמנו מה זה ימין ומה זה שמאל בימינו? מהמקום הזה הרעיון לאפליקיציה נולד – במקום לתת תוויות למפלגות, רצינו להבין מהן העמדות האמיתיות שלהן ומה הן רוצות להביא לכנסת. המטרה שלנו הייתה לעשות סדר בין המפלגות ולעזור לאנשים לקבל בחירה שמבוססת על עובדות ולא על רגש".

איך היו התגובות הראשונות לאפליקציה?
"התגובות הראשונות הגיעו מהחברים שלנו שהם כמובן באזור הגיל שלנו. אני חושב שרוב האנשים במדינה לא מבינים מה כל מפלגה אומרת, וכשמגיעים לצעירים זה עוד יותר קיצוני. החברים שלנו לא יודעים לאיזה גוש להשתייך. הקולות שלהם הם קולות צפים במלוא מובן המילה. הם התלהבו מהאפליקציה כי זה היה משהו שעזר להם לראות את התמונה הפוליטית הברורה מולם".

אלפי הורדות

אפליקציית "בחירות 2019". קרדיט: אפליקציית "בחירות 2019"

בר-און, בוגר מגמת הייטק בתיכון "מטרו ווסט", החל לעבוד עם חבריו על האפליקציה בדצמבר האחרון, אז החליטה הכנסת על הקדמת הבחירות לחודש אפריל. מאז שעלתה לגוגל פליי ול-"App Store" בראשון שעבר, צברה האפליקציה אלפי הורדות ואף הגיעה לעשירייה הראשונה ברשימת האפליקציות הפופולריות של גוגל פליי.

האפליקציה כוללת בתוכה את "הזירה הפוליטית" – מתחם חדשות פוליטיות שמתעדכן באופן אוטומטי לחלוטין, ומקבל עדכונים בעזרת אלגוריתם שמחפש מידע על פי מילות מפתח מהרשתות חברתיות של המפלגות ומאתרי חדשות שונים. בתוך האפליקציה תוכלו למצוא גם סקרים שמתעדכנים אוטומטית, בעזרת אלגוריתם שיוצר ממוצע בין כל הסקרים העדכניים מכל אתרי החדשות. בנוסף, תוכלו לקרוא את המצע המפורט והעמדות של כל מפלגה מרכזית שרצה לכנסת. אבל גולת הכותרת של האפליקציה היא מציאת המפלגה שמתאימה ביותר לדעותיכם.

התהליך נעשה באמצעות מתן עמדותיכם בעשרה נושאים: 1. דבקות בירושלים המאוחדת כבירת ישראל. 2. הגבלת כוחה של הרשות השופטת בחסימת חקיקה. 3. הגבלת פעולות אנשי דת בצה"ל ובמשטרה. 4. הגדלת המיסוי והשירותים החברתיים. 5. הגדלת תקציב הביטחון. 6. העלאת גיל הפרישה. 7. הפעלת תחבורה ציבורית בשבת. 8. הפרטת גופים ממשלתיים והחלשת ועדי עובדים. 9. הקטנת מכסים והגברת הייבוא. 10. הקמת מדינה פלסטינית. 11. עידוד התיישבות ומענקים להתנחלויות. 12. שילוב תכנים יהודיים בחינוך.

בכל אחד מהנושאים תצטרכו לסמן את דעתכם על ציר בין שתי דעות קיצון, לדוגמא: ב"שילוב תכנים יהודיים בחינוך", תצטרכו לסמן את עמדתכם על הציר בין "יהודים חייבים לשמר את המסורת" ו-"חלאס להדתה".
"לכל מפלגה יש רשימה של עמדות שמוטמעת אצלה, שאנחנו הכנסנו מראש", אומר בר-און, "אתה מסמן על ציר המספרים בין שתי עמדות קיצון מהי דעתך, והאפליקציה מחשבת כמה אתה קרוב מספרית לעמדת המפלגה. מחשבים את המרחק בין התשובה שלך לבין התשובה של המפלגה בכל נושא וככה קובעים את ההתאמה בינה לבינך. בסוף התהליך, אתה מקבל רשימת מפלגות כשלכל אחת יש את אחוז ההתאמה על פי העמדות שסימנת".

איך בחרתם את השאלות?
"היה חשוב לנו שזה יהיה באזור של עשר שאלות, אנחנו לא רואים בן אדם ממלא טופס ארוך של עשרות שאלות. חילקנו את זה לכמה נושאים: ביטחון, בכל זאת במדינת ישראל הוא הנושא המדובר ביותר, אחר כך חינוך, דת ומדינה וכלכלה. רצינו להכניס גם שאלות שנוגעות למגדר כמו זכויות נשים ושאלות על הקהילה הלהט"בית, אבל בגלל שלא היו מספיק עמדות ברורות מרוב המפלגות בנושא, השאלות נפלו".

מאיפה לקחתם את המידע על הדעות של כל מפלגה? "כחול לבן" לדוגמא פרסמו רק לאחרונה את המצע שלהם.
"רשימות שרצו בעבר, המצע שלהן כבר היה ידוע לנו. בנוסף, עברנו על כתבות, מאמרים ונאומים ודיברנו עם הדוברים של המפלגות השונות. במקרה של "כחול לבן" לדוגמא, האפליקציה אכן עלתה לאוויר לפני שהמצע פורסם, אבל הנאום של ראש הרשימה בני גנץ נתן לנו הרבה מדיעות ועמדות המפלגה. ניסינו באמת לבטא בצורה הטובה ביותר את העמדות של כל מפלגה".

איך מבחן התוצאה בשטח? מצביעים שמנסים את האפליקציה באמת מקבלים אחוזי התאמה גבוהים עם המפלגה שלהם?
"בסך הכל יש התאמה די גבוהה אצל האנשים בין המפלגה שנמצאה הכי מתאימה להם באפליקציה לבין המפלגה שהם אמרו שהם רוצים להצביע לה. נתנו לקצת פחות ממאה אנשים לנסות את האפליקציה, וקיבלנו אחוזי התאמה גבוהים. דבר מעניין היה ששמנו לב שמצביעים של מפלגות העבודה והליכוד הם אנשים שמצביעים עם הרגש, ואכן שם נמצא חוסר ההתאמה הגבוה ביותר בין המפלגה שהאפליקציה התאימה להם על פי דעותיהם לבין המפלגה שהם אמרו שהם יצביעו".

מה האפליקציה דורשת מבחינת תחזוק?
"ברגע שיש איזשהו מהפך אנחנו צריכים לעדכן את התכנים, ברמה האישית. כשיוצא מצע חדש לדוגמא, או הודעה דרמטית כמו פרישת מפלגה מהמרוץ. למשל בהתחלה, היה לנו גם את ה"תנועה" בראשות ציפי לבני באפליקציה. ברגע שהיא פרשה זה שינה את המשחק ודרש מאיתנו עבודה פרטנית. מעבר לזה, לא נדרשת הרבה תחזוקה. אנחנו בעיקר עוסקים בפרסום, עונים לשאלות ומטפלים בבאגים שעולים, אבל רוב העבודה באפליקציה נעשית באופן אוטומטי".

מה העבודה על האפליקציה לימדה אתכם?
"מה שכל כך מעניין בעניין הזה זה שתוויות של ימין ושמאל מרחיקות מפלגות זו מזו בעיני הציבור, אבל כשאתה קורא את המצע של המפלגה לעומק אתה רואה שמפלגות כמו ישראל ביתנו ומרצ חולקים עמדות זהות. שתי מדינות לשני עמים לדוגמא – אחד יגיד שהוא יעשה את זה כדי לסיים את הכיבוש, והשני יגיד שהוא יעשה את זה בשביל לקבל מדינה עם רוב יהודי והפרדה מלאה מהפלסטינים. בסופו של דבר, אם תעלה ההצעה להיפרדות מהפלסטינים, שתי המפלגות יצביעו אותו הדבר".

קיבלתם כבר הצעות עסקיות עבור האפליקציה?
"קיבלנו פניות מקמפיינרים של מפלגות שונות, למסור להם את המידע שנאסף באפליקציה".

אתם מתכוונים לעשות את זה?
"לא. אנחנו מקווים שהאפליקציה תעודד אנשים לקבל בחירה בקלפי שמבוססת על עובדות, לעשות בחירה מושכלת. לשם כך יצרנו את האפליקציה".

ואתה החלטת כבר למי אתה מצביע?
"אני עוד לא יודע".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר