ד"ר אייל דורון בכנס לאומי. צילום עזרא לוי

"אם תמשיכו להתפתח, הנכדים שלכם יתפתחו אתכם"

במפגש שהתקיים השבוע בשיתוף פעולה בין בנק לאומי לצומת השרון, דיבר ד"ר אייל דורון על מעמד הגיל השלישי במאה ה-21. נציג הבנק, אייל לוי, דיבר על ההסתגלות למהפכה הדיגיטלית

פורסם בתאריך: 1.7.19 14:25

ביום ראשון השבוע, בנוכחות קהל רב, התקיים בקולנוע "לב" בקניון מול הפארק ברעננה, מפגש בנושא "הורים בגיל השלישי: סבתא וסבא בעולם החדש". המפגש התקיים בשיתוף פעולה בין צומת השרון, בנק לאומי וקהילת "סבא וסבתא הסיפור האמיתי". מטרתו הייתה לתת כלים לבני הגיל השלישי ליהנות ממעורבותם בתהליך גידול הנכדים והנכדות, ולשלב בין התפתחותם האישית לבין חינוך והתפתחות הילדים במשפחה.
את המפגש פתח אייל לוי, מנהל אזור השרון בחטיבה הבנקאית של לאומי, שדיבר על עידן המהפכה הדיגיטלית. "היום אנחנו חיים בעיצומה של מהפכה", אמר לוי, "ואנחנו לא צריכים לחכות לספרי ההיסטוריה כדי להבין איזה שינוי זה עושה לנו באורחות חיינו. אנחנו היום בקליק אחד מזמינים מונית או כרטיס טיסה. למרות הנוחות, זה מהווה אתגר גדול מאוד למי שלא נולד בעידן של המהפכה הדיגיטלית. נוצר פער גדול, ואנחנו צריכים לעבוד קשה ולסגור את הפער. חשוב להגיד שכל קושי מייצר הזדמנות. בסופו של דבר זה יאפשר לנו לחיות חיים הרבה יותר קלים. בבנק לאומי הבנו שנוצר פער בין דורי, בין אלה שנולדו לפני המהפכה הטכנולוגית ואלה שאחריה. לכן, במסגרת פרויקט "ישראל IL" שיצרנו, המטרה שלנו בעצם היא לאפשר לכל אחד לאתגר את עצמו, ולנסות ולקבל שירותים מתקדמים, בלחיצה, בדיוק כמו שכל אחד יכול להזמין מונית. הקמנו מערך הדרכה מאוד רחב שמאפשר לכולנו לרכוש כלים נוספים. השקענו רבות בהנגשת בנקאות זמינה, דיגיטלית, מתקדמת מהטובות בעולם, אבל מצד שני כזו שמספקת שירות נגיש".
לאחר דבריו של יקיר, עלתה לברך עדית קרמר, מנהלת קהילת הפייסבוק "סבא וסבתא הסיפור האמיתי", המונה כ-21 אלף חברים. מיד אחריה עלה ד"ר אייל דורון, חוקר ומפתח חשיבה יצירתית ומומחה לפתרון בעיות בעולם משתנה. דורון דיבר על מעמדם של הסבא והסבתא בעולם הדיגיטלי ובמאה החדשה כאנשים מתפתחים, ועל מקומם בחינוך וגידול הילדים הקטנים במשפחה.
את הרצאתו פתח דורון כאשר דיבר על השינוי שעברו בני הגיל השלישי במרוצת השנים ועל הערך שהם יכולים להעניק כיום לדורות הצעירים יותר. "אנחנו נפרדים מתקופה שסבא וסבתא היו האנשים שפעם ב … היו נכנסים לחיי היום יום שלנו", אמר דורון, "העולם בו הזקן היה מעביר את הידע שלו הלאה, נעלם. העולם הפך לטכנולוגי יותר, אבל רוב הדברים שיש בהם מהות – הרצון לסטטוס, הרצון להרגיש משמעותי, למידה בניסוי וטעייה, משפחה, זוגיות – זה לא השתנה. מה כן השתנה? קצב האירועים גדל מאוד. זה שינוי עצום, אבל המבנה הרגשי של האדם לא השתנה. כלומר לסבתא וסבא יש בדיוק את הגשר הזה של רגל אחת שנטועה בעולם הישן, עולם הרגשות שלנו, ורגל שניה בעולם החדש – עולם חסר ודאות שרץ בטירוף חושים. זו דרמה מאוד גדולה. להגיד שאין לכם מה להעביר הלאה זה לא נכון. בזוגיות אין לכם ניסיון מצטבר? במשפחה? בחיים עצמם?".
לאורך כל הרצאתו, ניהל דורון אינטראקציה מרתקת עם הקהל וענה על שאלותיו. הוא הסביר כי לסבא והסבתא של המאה ה-21, יש מקום מאוד מרכזי בחינוך ובגידול הילדים, כאשר הם לעתים תופסים את מקומם של ההורים, שחוזרים פעמים רבות עייפים ורצוצים אחרי שעות ארוכות של עבודה. "מה שקורה היום זה שהורים מבינים שבית הספר לא יכול לספק את הצרכים, אבל גם הם לא מסוגלים – הם תשושים, עייפים. ופה סבא וסבתא נכנסים לתמונה, סבא וסבתא מעודכנים, מלאי אנרגיה, מטופחים, ומביאים איתם התפתחות עצמית. אם תמשיכו להתפתח, הנכדים שלכם יתפתחו אתכם. זה תלוי רק בכם".
דורון סיים את הרצאתו כאשר הסביר לקהל כי הוא מוכרח להתאים את ציפיותיו למציאות בתהליך גידול הנכדים, ולהבין שהחוויה תורמת לו לא פחות. "אני שומע סבים וסבתות שאומרים 'נורא השקעתי ועכשיו הילדים לא מתייחסים אליי, כמה נתתי ולא קיבלתי. כמה השקעתי וזה לא החזיר את עצמו'", אמר דורון, "לכן אני מבקש, שתבינו שבמעורבות שלכם, חשוב לעשות דיוק עצמי ותיאום ציפיות. אתם לא קורבנות, אל תתנו כי אתם חייבים. אל תעשו את זה כי אין לכם ברירה. אל תהיו במשמרת, אל תבואו לעבודה, תבואו לפגוש דור צעיר שנושא אליכם את עיניו. תבינו איך נכון לכם להיות סבא וסבתא, להתפתח, ורק אחר כך אתם באים למפגש עם הדור הצעיר. אל תבואו להציל ולהושיע, תבואו להתפתח ולשמוח".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר