ארז גרניט מנהל תחום מלגות ומענקים של מפעל הפיס צילום עזרא לוי
ארז גרניט מנהל תחום מלגות ומענקים של מפעל הפיס צילום עזרא לוי

מנהל תחום מלגות ומענקים במפעל הפיס: "ההון האנושי הוא הנושא בו אנחנו משקיעים"

בוועידת החינוך של צומת השרון שהתקיימה הבוקר (א') נשא דברים מנהל תחום מלגות ומענקים במפעל הפיס, ארז גרניט, שדיבר על חשיבות ההתנדבות וההשקעה בהקניית ערכים, במתן המלגות של מפעל הפיס

פורסם בתאריך: 19.8.18 13:39

בוועידת החינוך הגדולה של צומת השרון ורשת שוקן שהתקיימה הבוקר (א') בבית יד לבנים נשא דברים מנהל תחום מלגות ומענקים במפעל הפיס, ארז גרניט, שדיבר על חשיבות ההתנדבות וההשקעה בהקניית ערכים, במתן המלגות של מפעל הפיס.

"תלמיד אחד אמר לי שגוגל, הוא התשובה להכול", אמר גרניט, "אז חיפשתי חינוך ומצאתי – חינוך הוא תהליך של  למידה בו  האדם רוכש ידע, מיומנות, ערכים או עמדות. באופן זה ניתן לראות את החינוך כמצבור של פעולות מכוונות, המשפיעות על התנהגות האדם ועל עיצוב אישיותו. כולם מכירים את מפעל הפיס, שעוסק הרבה במבנים. וזה חשוב. כדי ללמוד צריך מבנים, אי אפשר ללמוד בים או בפארק. אבל אני דווקא רוצה לדבר לא על מבנים אלא על ההון האנושי. במפעל הפיס יש סוף לכסף, אין כמה שרוצים וצריך לעשות חלוקה. ואני רוצה לספר על החלוקה וההשקעה בהון האנושי".

בהמשך הדגיש גרניט את השוני בין השקעה כלכלית לבין השקעת אנושית : "יש כאלה מבני רכבת ישנים בירוחם שמתגוררים בהם תושבים. לפני שלוש וחצי שנים בערך היה צריך לשפץ שניים מהם. לאחד מהם נכנסה חברת בנייה ענקית ולבניין השני נכנסו שני סטודנטים וחילקו אחריות בין דיירי הבניין. 'אנחנו לא באנו להגיד לכם מה לעשות', אמרו להם הסטודנטים, 'אנחנו גרים פה אתכם ואנחנו רוצים לשפר את המקום אתכם'. הבניין שנכנסו אליו הסטודנטים, שקיבלו מלגות ממפעל הפיס, השקיעו בהון האנושי, דיירי הבניין, וגרמו לבניין שלהם להראות כמו חדש, לעומת הבניין שהושקעו בו מילוני שקלים על ידי חברת הבנייה שצריך לעבור שיפוץ נוסף כל מספר שנים כי הדיירים לא שומרים עליו".

בהמשך דבריו, הסביר גרניט את חשיבות החינוך שלא נפסקת עם סיום התיכון: "אני שואל האם יש באמת סוף לחינוך? בגיל 50 צריך לחנך? בגיל 75 צריך לחנך? אני חושב שהסטודנטים זה הקצה, זה אנשים שעדיין צריכים לקבל חינוך אבל זה חינוך מסוג אחר. אבל איך לחנך אותם. את הבגרות הם עשו, את הפסיכומטרי הם עשו. אבל ערכים ומנהיגות, צריך להקנות להם. לחנך אותם שנגמר הדור של 'אכלו לי, שתו לי'. איך עושים את זה? גורמים לסטודנטים להתנדב. כל אחד שמקבל אצלנו מלגה מתנדב. כשהם מתנדבים – הם מקבלים חזרה, ולא יעזור כלום. למרות שזו קלישאה, הקלישאה היא נכונה. אני שומע תגובות של הסטודנטים, אני קורא את המחקרים שבודקים התנדבות, התנדבות תמיד נותנת המון. איזו התנדבות? מלתת להם להקים קהילה שתמנע הגירה שלילית מערים בפריפריה עד לצבוע בתים. אנחנו כרגע מחזיקים 15 אלף סטודנטים על מלגות. אנחנו בתהליך ההתנדבות מחנכים אותם לתרום, לתת, להתנדב. לדעת מה זה פריפריה, מה זה נוער בסיכון. איפה זה ירוחם, איפה זה דימונה. חצי מהסטודנטים שאצלנו לא יודעים מה התפקיד של משרד הפנים. איך נבחרים. מה זה פריימריז. אז החלטנו לנסות להעביר תכניות העצמה, לתת לסטודנטים בדיוק את הדברים שאני מדבר עליהם פה. ערכים, יזמות, מעורבות. אני רוצה לתת דוגמא כי אני חושב שמהן מבינים הכי טוב. לקחנו תכנית וישמנו אותה בבן גוריון אצל סטודנטים. הוא יצא החוצה, ראה בשכונה שלו קצת לכלוך. התקשר לראש העיר שישלח צוות ניקוי. חזר על עצמו. הלך למחלקת מדעי המחשב בבן גוריון ביקש מהם ליצור אפליקציה עם מפה שיוכלו לדווח בזמן אמת על מפגעים בשכונה. זה שינוי. סטודנט יכול לצאת מהבית לראות לכלוך להגיד יאללה אני עוזב את באר שבע אחרי התואר, מה אכפת לי. או – לשנות. אז זה המקום ממנו אנחנו באים. ההון האנושי – זה הנושא בו אנחנו משקיעים".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר